vad gäller? valpköp...

N

Naggur

Köpte en valp av en kompis i mars på avbetalning. vi kom överens om hur länge avbetalningen skulle vara och hur mycket valpen kostade. 6000 på tre månader. nu imorgon får jag mina scn pengar och ska betala dom sista 2000 kr. Men nu är de så att min valp har fått ordentlig klåda. hon ser inte klok ut och hon kliar sig hela tiden. hon informerade inte mig om att mamman hade klåda innan jag köpte valpen. valpen har dessutom navelbråck, men detta visste jag när jag köpte valpen. Vi har inget köpeavtal...

Kan jag "pruta" ner valpen? eller har jag inget val än att vackert betala 6000 kr för en valp med svår klåda?
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Har du varit till vetrinär med valpen så att du vet varför den kliar sig? Låter inte som något du kan pruta för tycker jag. Kliade den sig redan när den kom till dig? Du borde ju tagit upp detta med uppfödaren tidigare. Är den besiktigad? Inget köpeavtal, låter väldigt oseriöst i mina ögon!!
 
Sv: vad gäller? valpköp...

*kl*
Tycker också att det låter väldigt oseriöst...Om valpen hade navelbråck så syns det ju på besiktningen och dessa pappar ska du få med vid hämtningen av valpen..samt ett köpeavtal där det står att du betalar avbetalning. Om valpen är reggad i SKK så har uppfödaren gjort fel enligt SKK regler!
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Båda som svarat...

Hon är besiktad och som jag sa så visste jag om att hon hade navelbråck. hon kliade sig inte när jag fick henne. det har kommit nu. har bytt mat, tvättat med specialshampo och smörjt in. men de hjälper inte. flera av valparna har fått klåda och inte kan väl de vara en ren slump? jag är helt övertygad om att de har gått i arv. det är en blandras så nej, den är inte reggad i skk
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Ni har en överenskommelse som säger att du accepterat priset 6000:- för en valp med navelbråck, så det är bara att betala och se glad ut.
Jag personligen skulle inte betalt så mycket för en valp med ett navelbråck :crazy:
Om valpen inte kliat sig onormalt mycket förrän nu vid 5 månaders ålder, så har jag svårt att se att du ska kunna pruta ner priset, då du inte vet Vad som orsakar klådan.
Få klådan utredd av veterinär och ta reda på vad som orsakar detta. Är det en ärftlig orsak, så ska det gå på uppfödarens doldafelförsäkring.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Men uppfödaren har ingen kennel och definitivt ingen doldafelförsäkring...
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Spelar egentligen ingen roll om hon har kennel. Det är konsumentköplagen som ska följas och den säger att du kan reklamera en vara (i detta fall valpen) i upp till tre år, för bland annat dolt fel. Vilket klådan är om den är ärftlig och du inte var upplyst om att tiken har problem med klåda.

Du ska skriftligen reklamera felet så fort du fått reda på orsaken till klådan och har rätt att få en del av dina pengar tillbaka eller en ny vara (frisk hundvalp)
Dvs om du vill lämna tillbaka den du har nu. Annars är det att sätta hårt mot hårt och kräva en rejäl prisnedsättning om du bums vill ha den kvar.
Tänk dock på att det kan bli både kostsamt och jobbigt att ha en hund med dessa problem..
 
Senast ändrad:
Sv: vad gäller? valpköp...

okej. gäller det om man inte har köpeavtal me?

Självklart vill jag inte lämna tillbaka hunden=) hade det varit en renrasig hade jag nog gjort det pga utställning och avel. men denna vovve är ju baa till sällskap..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: vad gäller? valpköp...

Japp!
Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men svårare att bevisa.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

okej=)

Om jag bevisar att det är ärftligt. hur mycket borde jag då få tillbaka?
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Först bör du ju visa valpen för en vetrinär och höra vad kliningarna beror på. Om fler i kullen har fått det kan det kanske vara skabb. Har du pratat med kompisen om detta? Egentligen tycker jag det är ännu viktigare att ha papper skrivna om man gör affärer med vänner. Det är sådant här man kan bli dödligt osams om... Och om jag får tycka till om det priset på en blandras utan papper....:eek:
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Du behöver inte bevisa att klådan är ärftlig, det räcker med att valpen var predestinerad att få den - dvs oavsett vad du gjort hade den inte kunnat undvikas. En valp kan ju födas med en sjukdom eller defekt utan att det är ärftligt, mutationer sker slumpvis hela tiden.

Som Gnist sa, det spelar ingen roll om din valp är en blandras uppfödd av en "engångsuppfödare", konsumentköplagen gäller ändå. Har hon/han ingen uppfödarförsäkring är det hennes/hans problem - inte ditt. Rimligt pris för en buskavlad valp med navelbrock skulle jag sätta till 1000:-. Nu har ni ju kommit överens om ett annat pris, och då får du ju lov att betala det. Vad det gäller ersättning för klådan är det en senare fråga - först ska du bevisa att felet förelåg redan när du köpte hunden.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Jag personligen skulle ha lämnat tillbaka hunden..

Jag med, fast jag skulle aldrig ha köpt den heller.... Det är inte klokt vad folk betalar för. :crazy: Snacka om att denna hunden blir dyr "billig" hund.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

En valp med navelbråck skulle jag öht inte köpt oavsett ras, men i teorin...

Skulle jag ha köpt en renrasig valp som utvecklat hiskelig klåda som inte är rävskabb/loppor/löss så skulle jag lämnat tillbaka den.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

En avstickare bara. Som uppfödare,,,,om man får en valp med navelbråck...hur skall man då göra? Vågar man sälja iväg valpen till någon om man riskerar att få tillbaka den sedan för man vill ju inte behålla den själv precis. Vad tycker ni?? Detta har inget med tråden att göra på så vis utan bara en fundering.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Klart man kan sälja den, men till kraftigt rabatterat pris och klart och tydligt inskrivet i köpekontraktet att valpen har ett navelbråck.
 
Sv: vad gäller? valpköp...

Gnist skrev:
Klart man kan sälja den, men till kraftigt rabatterat pris och klart och tydligt inskrivet i köpekontraktet att valpen har ett navelbråck.
Ok men om nu köparen sedan vill lämna tillbaka hunden pga av navelbråcket då..hur gör man då. jag vet att man har 3 år på sig men det finns ju oseriösa köpare ibland...
 
Sv: vad gäller? valpköp...

om det står i kontraktet är det inget dolt fel och då kan inte köparen lämna tillbaks för det iaf?
 

Liknande trådar

S
Övr. Hund Så, då har hunden "harkel-frustat" ett par dagar och vi ringer veterinären. "Ja, det är nog bäst vi tittar på det. Och förhudskatarren...
Svar
18
· Visningar
1 437
Senast: Syrsa
·
Hästmänniskan Nu är jag grinig :mad: K är försäkrad i Agria, införsäkrad som 2 dygn gammal föl den 16 april 2003. Hon har således årsförfallodag...
Svar
17
· Visningar
1 483
  • Låst
Övr. Barn Jag stjäl ett inlägg från Anna Wahlgrens sida där en person berättar om sitt liv som icke-curlande mamma. Det skulle vara intressant att...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 255
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp