Vad gäller vid återköp av häst vid dolda fel?

Om det nu är så att han förfalskat veterinärintyg, finns risk att han kan skaffa ett nytt pass genom att påstå att hästen inte har nåt pass? Då hästen har ett holländskt pass, finns det registrerat i sverige med hans chip nr någonstans så att vi kan garantera att han inte kan skaffa ett nytt pass.

Skaffa nytt pass är säkert inte så enkelt om hästen har ett chip. Men jag tvivlar på att chip-nr reggas nånstans, det är isf om tullen skickar ngn kopia till SJV?
 
Misstänka är en sak, det kommer man ju inte långt med om man inte tagit reda på fakta.

Vi har ju faktiskt försökt att ta reda på fakta genom att försöka (utan framgång) att få tag i veterinären som har påstått sig gjort veterinärbesiktningen. Åtminstone borde det ju finnas ett giltigt tel nr till veterinären
 
Varför tog man inte kontakt med veterinären för att diskutera INNAN köpet? Det är väl DÅ man är intresserad av att ta reda på fakta? INNAN man lämnar pengar till säljaren vill man väl vara säker på vad det är man köper?

Tack för tipset, kanske inte det lättaste för en ung tjej som inte är speciellt van att göra hästaffärer att tänka på. Dessutom litade hon på säljaren efterseom denne har varit hennes tränare de senaste åren.
 
Vi har ju faktiskt försökt att ta reda på fakta genom att försöka (utan framgång) att få tag i veterinären som har påstått sig gjort veterinärbesiktningen. Åtminstone borde det ju finnas ett giltigt tel nr till veterinären

Denne kan ha förlorat sin telefon och behövt byta nummer, till exempel. Aktuella nummer borde jordbruksverket kunna ge. Jag skulle inte strunta i att kontakta dem.

I mitt eget jobb letar jag ofta reda på personer och det är inte så svårt.
 
Jag accepterar era svar.
Eftersom det kan bli så gott som omöjligt att lämna tillbaks hästen om vi inte kan bevisa att veterinärintyget är förfalskat så har jag då en annan fråga om ett annat alternativ.

När hon köpte hästen så tecknade hon en nyförsäkring på hästen. Och eftersom nu hästen har ett godkänt vet intyg från säljaren så borde det väl inte vara några problem att få ut försäkringspengar för hästen om hon kan få sin veterinär att döma ut hästen trots att hennes veterinär vill påstå att en del av skadorna är mycket längre tillbaks i tiden?
 
Varför tog man inte kontakt med veterinären för att diskutera INNAN köpet? Det är väl DÅ man är intresserad av att ta reda på fakta? INNAN man lämnar pengar till säljaren vill man väl vara säker på vad det är man köper?
för att man trodde man kunde lita på människan som man känt i 3 år att inte sälja en häst som va helt kaos.. Jag trodde att det va veterinärers jobb att se problem och även skriva upp det. Självklart ska köparen kolla också och jag är medveten om att jag har gjort ett fett misstag.. Men som sagt jag trodde jag kunde lita på människan efter 3 år...
 
Jag accepterar era svar.
Eftersom det kan bli så gott som omöjligt att lämna tillbaks hästen om vi inte kan bevisa att veterinärintyget är förfalskat så har jag då en annan fråga om ett annat alternativ.

När hon köpte hästen så tecknade hon en nyförsäkring på hästen. Och eftersom nu hästen har ett godkänt vet intyg från säljaren så borde det väl inte vara några problem att få ut försäkringspengar för hästen om hon kan få sin veterinär att döma ut hästen trots att hennes veterinär vill påstå att en del av skadorna är mycket längre tillbaks i tiden?
Jo, det lär bli problem. Försäkringen täcker inte dåtiden, bara saker som uppkommer under försäkringstidens gång. Ni behöver ju vetintyg för utdömnibgen och de skriver generellt inget som gör att ni får massa pengar av bolaget om inte fog VERKLIGEN finns
 
Jo, det lär bli problem. Försäkringen täcker inte dåtiden, bara saker som uppkommer under försäkringstidens gång. Ni behöver ju vetintyg för utdömnibgen och de skriver generellt inget som gör att ni får massa pengar av bolaget om inte fog VERKLIGEN finns

Hur funkar det med karens på nya försäkringar idag? Senast jag bytte försäkring gällde det bara traumaskador första 30(?) dagarna, är det så fortfarande? Det verkar ju som om skadorna upptäckts inom den tidsramen?

/Lavinia
 
Fast om tränaren köper utländska hästar privat och säljer i Sverige så är frågan om denne verkligen inte räknas som näringsidkare och ska ställas inom lagen näringsidgare- privat även om denna inte har registrerad firma ?
Säljer man ett visst antal hästar per år så ska konsumentköplagen gälla om det kan jämställas som företag .

Ni måste väll ha ett namn på besiktade veterinären utan telefon nr ?
 
Ja @Miaa har rätt i att säljaren bör betraktas som näringsidkare (den var dessutom tränare?) men jag är tveksam till att det hjälper i detta fallet? Konsumentköplagen i all ära men det känns ändå som relativt stor underlåtenhet från köparens sida.
 
Det kan ju vara en rätt tung väg att gå, först stämma säljaren, sedan bevisa att säljaren är näringsidkare. Därefter försöka visa på att felen förelegat innan riskens övergång (vilket i kKL är givet inom 6 månader i o f s, men här kan säljaren bevisa att hästen besiktigats UA).

OM - säger om! - det går vägen finns ändå inga pengar hos säljaren. Alltså får köparen lägga ut c a 100 000 kr på en rättsprocess som det inte finns något sätt att vinna pengar ur.
 
Men har ni ens googlat på den påstådda veterinärens namn och vet att denne existerar? Och har ni, som föreslagits flera gånger kontaktat jordbruksverket?
 
Notera att om man stämmer, säljaren visar sig INTE vara näringsidkare finns det nog inte så mycket att hämta enligt Köplagen.

Då gäller det i så fall att försöka bevisa att det föreligger ett brott som faller under allmänt åtal, urkundsförfalskning. Men även om så skulle vara fallet är jag osäker på om det automatiskt ger någon rätt i det här fallet, då ska det ju ändå till en privat process om återgång av köpet. Och då hamnar vi återigen i det dilemma att säljaren inte har några pengar.
 
Jag trodde att det va veterinärers jobb att se problem och även skriva upp det.

Det är veterinärens jobb, det är syftet med att göra en veterinärbesiktning - för att upptäcka sånt som man som köpare inte upptäcker (även om man även ska granska hästen/varan, självklart). Problemet är att du inte anlitat någon veterinär som undersökt hästen åt dig innan köpet.
 
Ja @Miaa har rätt i att säljaren bör betraktas som näringsidkare (den var dessutom tränare?) men jag är tveksam till att det hjälper i detta fallet? Konsumentköplagen i all ära men det känns ändå som relativt stor underlåtenhet från köparens sida.

Fast tränarverksamheten har väl inte nödvändigtvis något med hästaffären att göra? Hen kan ju mycket väl ha ett företag som denne bedriver tränarverksamhet i utan att det påverkar i vilken roll (näringsidkare eller privatperson) som denne köpt/sålt hästen i, tänker jag. (Jag har inte koll på vid vilket antal hästar som "gränsen går". Men resonerar kring risken att säljaren trots allt inte räknas som näringsidkare i den här affären.)
 
Blir lite beklämd då det finns lite för många trådar av den här "köpt-häst-blivit-lurad-sorten". Man ska ju lära sig av andras misstag då man inte hinner göra alla själv, som det heter.

Har också dålig koll om det gäller nåt särskilt för just imporerade hästar när det gäller försäkring? Själv har jag nyligen köpt en fyraåring som var oförsäkrad vid köpet. Han är fullt försäkrad idag, inga reservationer, ingen karens. Däremot gäller ju inte dolda fel-försäkring för honom.
Till TS, kan man inte ta ett snack med tränare/hästhandlaren? Nån sorts vilja till överenskommelse kanske finns? Annars kan man nog som hästhandlare lätt bli uthängd på diverse media idag och dåligt rykte vill ju ingen ha om vederbörande har planer att fortsätta i branschen.
 
KL
Jag tror att ett fel tjejen gjorde (förutom att inte vara medpå besiktningen) var att ta ut hovslagare och verka hästen. Det kan ju vara så att hästen blev halt pga omställningen i benen.
Så först till veterinär, sen börja fixa om man vill det.

Håller med och beklagar soppan. Tyvärr är det så att hästar med bockhov av lite allvarligare grad utan undantag blir halta om man verkar ner dom oförsiktigt och inte kollar om dom behöver kilas upp också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 691
Senast: Oknytt
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp