Vad gäller vid Prövotid?

C

corno79

Hej, tänkte höra med alla kunniga här inne om någon kunde hjälpa till att bena ut lite frågor.
En vän till mig skulle sälja sin häst med 6 veckors prövotid.
Köparen bestämde var besiktningen skulle ske, större hästklinik i Göteborg. Köparen avböjde röntgen då h*n inte tyckte det behövdes. Hästen gick igenom besiktningen utan anmärkning med mycket gott beröm.

Hästen har under de 3 åren i min väns ägo aldrig varit halt eller sjuk förutom lymfangit som han fick av en spark på bogen men det medicinerades och han blev helt återställd.
Köparen var väldigt angelägen om att köpa hästen och då h*n kunde erbjuda ett gott hem fick h*n dessutom ett mycket lägre pris än vad som var begärt.
Köparen betalade en handpenning på 8400kr.
Efter 3 veckor hos köparen skulle hästen vaccineras av en vän(veterinär) till köparen. Köparen ringer säljaren och säger att denna veterinären upptäck hälta på hästen. Men att h*n fortfarande är intresserad av att ha hästen kvar mot att en hältutredning görs.

Min fråga är Vem ska stå för kostnaden för denna utredning?
3 veckor tidigare gick hästen igenom både böjprov och grundlig undersökning av senor och muskler på klinik.
Handpenning behålls ju av säljaren men vem är betalningsskyldig för en hältutredning som upptäcks hos köparen?

Sen kan ju jag som utomstående tycka att det är lite suspekt att denna hältan upptäcks av en vän till köparen. Men det hör ju inte riktigt hit, men vad tycker ni. Skulle gärna höra åsikter, kanske någon som varit med om liknande?

Vänlig hälsning c79
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Jag tycker (obs ! TYCKER, dvs inga juridiska belägg)..att köparen skall betala hältutredningen eftersom hästen är besiktigad ua innan den for till köparen. Det är ju typ därför man gör själva besiktningen.


Prövotid är så idiotiskt som nånting kan vara. Det blir bara strul även om man har besiktigat innan så blir det såna här diskussioner.
 
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Ja prövotid är på gott och ont.
Men eftersom köparen kunde erbjuda ett gott hem och kan fortfarande göra det så sågs inga problem med det. Säljaren visste ju att hästen var frisk och hältfri, vilket besiktningen visade. Nu får dom ju försöka komma överens om något.
Någon mer som vill tycka något?
 
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Jag tycker oxå att köparen ska betala hältutredningen.
Men... om de kommer fram till att orsaken till hältan har funnits länge och att man missat detta vid första utredningen, så kanske säljare ska vara med å dela räkningen.
Men egentligen har ju säljaren lämnat en frisk häst på prov och bör då oxå få tillbaka en frisk häst. Svårt sånt här, säljaren ska nog kontakta en hästjurist innan h*n tar ställning.
 
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Hältan har ju bevisligen uppstått hos köparen, och därför åligger det köparen att undersöka vad som felas. Indirekt är köparen nuvarande ägare, för man får anta att avsikten var att genomföra ett köp.
Det jag blir fundersam på är varför en veterinär uppmärksammar en hälta vid vaccination, om inte personen själv påtalat något.
 
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Ja det är konstigt att kolla hälta när man ska vaccinera. Men veterinären är ju en vän till köparen. Man börjar ju fundera på om det kan vara så att dom vill pressa ner priset ännu mer genom att "upptäcka hälta". I vilket fall så kommer min vän att ta hem hästen igen om köparen inte står för hältutredningskostnader.
Även om hästen kommer tillbaka till säljaren så kommer den att kollas upp men då är ju frågan istället om "hältan" uppstått hos köparen vem ska då stå för kostnaden?
 
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Jag hade aldrig tagit tillbaka hästen i annat skick än det den var när den lämnades ut. D v s pinfrisk enligt besiktningsprotokoll.

OM köparen vill återlämna hästen ansvarar denna för att återställa hästen i ursprunligt skick, t ex göra utredning om hältan och se till att hästen är frisk vid återlämnandet
 
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Så tycker jag med att det borde vara. Lämna tillbaka i samma skick som man fick hästen i.
Frågan köparen måste ställa sig är väl om dom vill behålla hästen och bekosta hältutredning (om det nu är så)
eller om dom vill lämna tillbaka hästen men då även se till att den är i samma skick som när den kom till dom.
Bara att vänta och se hur dom löser detta.
 
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Jag säger som de andra.

Hästen var bevisat frisk vid överlämnandet. Köparen avböjde rtg vilket hade kunnat visa dolda fel = köparen får finna sig i att det kanske fanns fel på hästen vid köpet, köparen hade sin chans att kolla detta vid besiktning.
Alltså får köparen stå för hältutredning.

Ska hästen tillbaka hoppas jag att det står i kontraktet att köparen måste återlämna hästen i samma skick som när den for. Dvs den måste klara en besiktning på klinik. Går den inte igenom måste köparen först behandla och återställa hästen innan den återlämnas.

Hoppas det löser sig.
 
Sv: Vad gäller vid Prövotid?

Tack, jag hoppas också att det löser sig. Min vän har sett tråden här och läst era svar. Det gav henne hopp om att detta kommer lösa sig till hennes ekonomiska fördel vad gäller hält utredning. Hon ska åka och titta på hästen och försöka få en bild om vad som är fel om det är något fel mm. Jag ska uppdatera om hur det går.
Tack för alla svar! MVH c79
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Vi håller på att sälja en häst, men då den inte gick igenom besiktningen för ett tag sedan kom vi tillsammans med köparen överens om att...
Svar
1
· Visningar
1 397
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
8 975
Senast: nullo-modo
·
Ekonomi & Juridik En bekant till mig har sålt sin häst i somras, en problemhästar till kraftigt reducerat pris (15.000:-) med tanke på hennes stam &...
Svar
9
· Visningar
3 792

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp