Vad gäller vid uppsägning av box när stallet är fullt av svart mögel??

Loxley

Trådstartare
Hej Alla

Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ?
Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en kammaren där dom håller på att slipa och det har flugit in mögel sporer som sitter längs väggarna i stallet,

Bjälkarna i stallet är full av svart mögel, taket och bakom plast väggen i boxen måste garanterat vara fullt utav det.

Där stod en häst som fick astma konstanterat nyligen.
Vi har 3 månaders uppsägnings tid av boxplatsen, måste man betala 3 månaders boxhyran om stallet är konstanterat fullt med svart mögel överallt ? Kan dom kräva in hyran trots det är pga hälsoskäl man flyttar ?
 
Senast ändrad:
Hej Alla

Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ?
Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en kammaren där dom håller på att slipa och det har flugit in mögel sporer som sitter längs väggarna i stallet,

Bjälkarna i stallet är full av svart mögel, taket och bakom plast väggen i boxen måste garanterat vara fullt utav det.

Där stod en häst som fick astma konstanterat nyligen.
Vi har 3 månaders uppsägnings tid av boxplatsen, måste man betala 3 månaders boxhyran om stallet är konstanterat fullt med svart mögel överallt ? Kan dom kräva in hyran trots det är pga hälsoskäl man flyttar ?
Men du såg inte det då du flyttade dit?
 
Full av mögel, låter som om stallet saknar ventilation :( bara mögelsporer som 'flugit runt' borde inte leda till det annars
 
Hej Alla

Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ?
Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en kammaren där dom håller på att slipa och det har flugit in mögel sporer som sitter längs väggarna i stallet,

Bjälkarna i stallet är full av svart mögel, taket och bakom plast väggen i boxen måste garanterat vara fullt utav det.

Där stod en häst som fick astma konstanterat nyligen.
Vi har 3 månaders uppsägnings tid av boxplatsen, måste man betala 3 månaders boxhyran om stallet är konstanterat fullt med svart mögel överallt ? Kan dom kräva in hyran trots det är pga hälsoskäl man flyttar ?
Såg du inte det när du tittade på stallet innan du flyttade in?

Det här kan vara en sådan situation där man har rätt, d v s det är hälsofarligt för hästarna i stallet, men inte få rätt, d v s slippa betala om man flyttar innan uppsägningstiden gått ut. Om du flyttar innan uppsägningstiden gått ut och vägrar betala kan den du skrivit kontrakt med gå till kronofogden. Blir det en rättslig tvist ligger det på dig att bevisa att det finns mögel och att detta kan leda till skador på hästarna.

Mitt råd är också att flytta och betala dubbla hyror under uppsägningstiden. Surt ja, men ännu surare att hamna hos kronofogden eller domstolen.
 
Hej Alla

Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ?
Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en kammaren där dom håller på att slipa och det har flugit in mögel sporer som sitter längs väggarna i stallet,

Bjälkarna i stallet är full av svart mögel, taket och bakom plast väggen i boxen måste garanterat vara fullt utav det.

Där stod en häst som fick astma konstanterat nyligen.
Vi har 3 månaders uppsägnings tid av boxplatsen, måste man betala 3 månaders boxhyran om stallet är konstanterat fullt med svart mögel överallt ? Kan dom kräva in hyran trots det är pga hälsoskäl man flyttar ?

Jag var en gång och kollade på en gård där dom hade väggarna absolut fulla av svartmögel i stallet. Blev inget köp.

Såg sedan detta stall utannonserade boxplatser med plastväggar ovanpå det jag visste var mögel.

Det råkar inte vara ett stall i Norrbotten detta? Isf har jag bilder på skiten.

Jag tror dock att det enklaste är att betala, det kostar rätt mkt att anlita jurist.
 
Senast ändrad:
Inte värt besväret och risken att försöka slippa betala. Det är bara tre månadshyror, så klart surt men tre månadshyror är väl det man vanligtvis riskerar när man hyr in sig någonstans.
Om du har hög hyra som inkluderar tjänster och strö och foder kan du kanske be stallägaren om nedsatt hyra de månader du inte står i stallet. Men ingen idé att bråka om det heller, ifall det inte faller i god jord.

Lägg istället din energi på att hitta nytt stall och undersöka det noga så att det blir ett bra val.
 
Jag hade flyttat så snart jag kunnat för min och hästens hälsas skull. När jag har ett datum för inflytt i nytt stall, hade jag pratat med gamla stallägaren om vilket datum hästen flyttar ut och om det är möjligt att endast betala kallhyra under den tiden hästen varken kommer nyttja foder, strö eller tjänster.


Det är trist men inte värt att göra sig osams med folk i bygden för.
 
Hej Alla

Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ?
Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en kammaren där dom håller på att slipa och det har flugit in mögel sporer som sitter längs väggarna i stallet,

Bjälkarna i stallet är full av svart mögel, taket och bakom plast väggen i boxen måste garanterat vara fullt utav det.

Där stod en häst som fick astma konstanterat nyligen.
Vi har 3 månaders uppsägnings tid av boxplatsen, måste man betala 3 månaders boxhyran om stallet är konstanterat fullt med svart mögel överallt ? Kan dom kräva in hyran trots det är pga hälsoskäl man flyttar ?
Beror lite på hur ditt kontrakt ser ut. Jag hade vänt mig för konsultation hos en jurist. Dessa brukar vara kostnadsfria första rundan.
Är det konstaterat astman enbart beror på möglet? Tvärtemot de andra i tråden har jag inte varit speciellt intresserad av att betala för 3 månader om det är så att det är hälsofarligt i stallet.
 
Egentligen så är den stora knäckfrågan hur stallägarna uppfattar det hela. Det går utmärkt att säga upp sig med hänvisning till vad som helst och mena på att det är kontraktsbrott och att man därför ska slippa betala.

Frågan är mest vad som händer sedan, det kan bli allt från att stallägaren accepterar till en rättslig konflikt och att dra in kronofogde och i förlängningen domstol. Vad som händer där handlar mycket om kontraktet och om bevisläget. Det är svårt att veta på förhand, men en eventuell rättegång kan bli dyr.

En annan sak att ta hänsyn till är sitt rykte, den som drar från ett stall utan att betala hyran kan få svårt att få en ny stallplats i framtiden, i vart fall i området.
 
Hej Alla

Vad gäller om man själv säger upp boxplatsen pga hälso skäl ?
Stallet är fullt av svartmögel och det är mest inne i en kammaren där dom håller på att slipa och det har flugit in mögel sporer som sitter längs väggarna i stallet,

Bjälkarna i stallet är full av svart mögel, taket och bakom plast väggen i boxen måste garanterat vara fullt utav det.

Där stod en häst som fick astma konstanterat nyligen.
Vi har 3 månaders uppsägnings tid av boxplatsen, måste man betala 3 månaders boxhyran om stallet är konstanterat fullt med svart mögel överallt ? Kan dom kräva in hyran trots det är pga hälsoskäl man flyttar ?
Om stallet är så illa som du säger tar man konsekvenserna och flyttar sin häst och anmäler stallet till vad det nu är för myndighet som är ansvarig för djurskydd i Sverige.
 

Liknande trådar

S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 370
Senast: moonstruck
·
G
Hästmänniskan Jaha, så har det kört ihop sig... I november -08 tog vi in en hyresgäst i vårt stall. Vi hade igentligen inte tänkt göra det, men...
Svar
15
· Visningar
2 631
Senast: Gargoyl
·
B
Hästvård Hej http://www.trolska-ronja.com/filer/bilder-mogel.htm Kolla den länken. Hur skulle ni resonera vad gäller uppsägningstid...
Svar
2
· Visningar
1 018
Senast: blohme
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp