Vad gäller?

Okej, tänker inte diskutera mer detta med dig.
Min veterinär på Evidensia och den veterinären för han-hunden sa att till oss att;
för att få ut clomecalm så ska ett samråd mellan veterinär och en legitimerad hundpsykolog finnas.
Man skriver ju inte ut sådan medicinering till en hund som "fungerar bra men ska bli bättre". Till sånt räcker vanlig hederlig träning utan medicinering.
Förskrivs en sådan medicin förstår jag att veterinären vill att man tränar med en bra tränare. Just för att veterinären fattar att det finns oändligt mycket mer problem i en hund man förskriver sådant till än att någon som inte är så bra på hund/inlärning/problemlösning etc fixar att lösa det själv.
Det är ju samma som om man ledbehandlar en halt häst hur mycket som helst för att ryttaren rider sönder den och vägrar ta tränarhjälp. Man ser att djuret lider så pass att man som vet säger att antingen så tränar du för den här tränaren eller så kan vi inte hjälpa er mer.
Här vill man inte medicinera en hund som inte handhas på rätt sätt. Hunden blir inte bra av medicin endast. Och med tanke på att man TRE(!!!) gånger lyckats göra något som bara inte får ske så måste man ju inse att det brister rejält i kunskap.
 
Fast det har ju andra också. Var det inte i höstas som tex Jordbruksverket gick ut med att de var tvugna att avliva ett stort antal av de hittransporterade shelterhundarna för att de inte hade fått alla vaccinationerna, som det stod i papperna att de hade fått? Verkar rätt oseriöst i mina ögon att ljuga om rabiesvaccinationer. Vad ljuger man mer om då?
Smuggelhundar dvs som är införda via oseriösa transportörer har orsakat dessa.
Gatuhundar via seriösa organisationer är inga problem med vaccinationer etc.
 
Synd att bieffekten vid lång tids användning stod där. Som att de blir för stöddiga och att vissa beteende går överstyr.
Det här står under biverkningar:
"Clomicalm kan i mycket sällsynta fall orsaka kräkningar, aptitförändingar, slöhet eller en förhöjning av leverenzymnivåerna, som är reversibel, när behandlingen avbryts. Sjukdomar i lever och gallvägar har rapporterats, speciellt vid redan förekommande sjukdomstillstånd och vid samtidig administration av läkemedel, som metaboliseras via levern. Kräkningen kan reduceras vid samtidig administrering av Clomicalm med lite foder."

Att skylla på medicinen för att en hund blir "stöddig" och att "vissa beteenden går över styr" tycker jag är att blunda för vad som är grunden. Dvs hundens mentalitet. Inte medicinen.
 
Det här står under biverkningar:
"Clomicalm kan i mycket sällsynta fall orsaka kräkningar, aptitförändingar, slöhet eller en förhöjning av leverenzymnivåerna, som är reversibel, när behandlingen avbryts. Sjukdomar i lever och gallvägar har rapporterats, speciellt vid redan förekommande sjukdomstillstånd och vid samtidig administration av läkemedel, som metaboliseras via levern. Kräkningen kan reduceras vid samtidig administrering av Clomicalm med lite foder."

Att skylla på medicinen för att en hund blir "stöddig" och att "vissa beteenden går över styr" tycker jag är att blunda för vad som är grunden. Dvs hundens mentalitet. Inte medicinen.
Då kan ju vara glad att han-hundens syster som min familj hade, som var ifrån samma shelter dog i buk-cancer.
Förmodligen fick hon det ifrån clomicalmen som hon hade ett år.
En hund som inte hade gjort något, var bara rädd för okända män.
 
Speciellt inte i sånna mängder att det kommer hundar till Sverige varje månad! Jag har så svårt att se att det kan finnas så många gatuhundar att skicka till Sverige egentligen.
Vilka mängder? Jag är med i flertal grupper och det är inga mängder som kommer till Sverige varje månad. Vad är det för j*kla bullskit?
 
Fast det där stämmer ju inte.
Här är statistik ifrån jordbruksverket. Totala per månad och det kan vara valpar ifrån Sverige och utlandet. Ingen som vet.
https://jordbruksverket.se/e-tjanst...djur/hundregistret/statistik-ur-hundregistret
Här är det som gäller vid införsel av hundar från utlandet. Den organisationen som förde in familjens hundar osv. Där var allt klart.
https://jordbruksverket.se/djur/has...undar-mellan-lander/ta-in-hundar-till-sverige
 
Här är statistik ifrån jordbruksverket. Totala per månad och det kan vara valpar ifrån Sverige och utlandet. Ingen som vet.
https://jordbruksverket.se/e-tjanst...djur/hundregistret/statistik-ur-hundregistret
Här är det som gäller vid införsel av hundar från utlandet. Den organisationen som förde in familjens hundar osv. Där var allt klart.
https://jordbruksverket.se/djur/has...undar-mellan-lander/ta-in-hundar-till-sverige

Fast det räcker ju att gå in på ett par av de större org för att se att det kommer in betydligt större mängder än högst 1-3 hundar per månad i sverige. Du menar att det kommer in ca 10-15 gatuhundar per år i Sverige?
 
Här är statistik ifrån jordbruksverket. Totala per månad och det kan vara valpar ifrån Sverige och utlandet. Ingen som vet.
https://jordbruksverket.se/e-tjanst...djur/hundregistret/statistik-ur-hundregistret
Här är det som gäller vid införsel av hundar från utlandet. Den organisationen som förde in familjens hundar osv. Där var allt klart.
https://jordbruksverket.se/djur/has...undar-mellan-lander/ta-in-hundar-till-sverige

Som exempel så har HuH transportbil/buss plats för 27 hundar och man bör kunna ta emot hunden inom 3 veckor från att ha hört av sig till dom.

Det känns inte som några 1-3 hundar per månad. Räkna där in även andra organisationer.

Och om man kollar hur många hundar som fått nya hem (antar i Sverige?) så är det absolut inte 1-3 hundar per månad 😅

Egentligen hade jag skitit totalt i om folk tjänar pengar på det eller inte. Hade alla hundarna varit ordentligt vaccinerade, avmaskade och haft en okej mentalitet samt hamnat hos personer som visste vad det innebar så hade jag inte sagt någonting om det. Men det finns ju lite för många exempel där så inte är fallet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 796
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 182
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 309
Senast: Frost116
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 726
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp