Vad gäller?

Synd att bieffekten vid lång tids användning stod där. Som att de blir för stöddiga och att vissa beteende går överstyr.
När man säger att en osäker hund "blir för stöddig" när den fått gå på medicin ett tag visar en rätt stor brist på förståelse för mentalitet.
Det låter ffa som man gillar osäkra hundar som inte vågar göra något/ta för sig.
 
Som exempel så har HuH transportbil/buss plats för 27 hundar och man bör kunna ta emot hunden inom 3 veckor från att ha hört av sig till dom.

Det känns inte som några 1-3 hundar per månad. Räkna där in även andra organisationer.

Och om man kollar hur många hundar som fått nya hem (antar i Sverige?) så är det absolut inte 1-3 hundar per månad 😅

Egentligen hade jag skitit totalt i om folk tjänar pengar på det eller inte. Hade alla hundarna varit ordentligt vaccinerade, avmaskade och haft en okej mentalitet samt hamnat hos personer som visste vad det innebar så hade jag inte sagt någonting om det. Men det finns ju lite för många exempel där så inte är fallet.
Tyvärr är väl även handel med "shelterhundar" tillräckligt lukrativt för att dra till sig personer från (annan) ljusskygg verksamhet. Även om omsättningen inte är lika stor som smuggling av "rashundar".
 
Då kan ju vara glad att han-hundens syster som min familj hade, som var ifrån samma shelter dog i buk-cancer.
Förmodligen fick hon det ifrån clomicalmen som hon hade ett år.
En hund som inte hade gjort något, var bara rädd för okända män.
Den hade inte kunnat få cancer ändå menar du?
Mjälttumörer och diverse annat drabbar även hundar som inte står på clomicalm. Både renrasiga och blandraser.

Om en hund mår så dåligt över okända män att den behöver medicin kanske den inte har världens bästa mentalitet. Och det kan inte medicineras bort.
 
Högst 1-3 per månad på sin höjd.

Tillåt mig skratta. Högt. Här är ett föreläggande från december 2020 avseende en "seriös" organisation. Tillståndet gäller 350 hundar per år, och det har dessutom (annat ärende) överskridit det antalet.

Skärmavbild 2021-04-24 kl. 09.06.37.jpeg
 
Ett seriöst shelter/rescue arbetar med hundarna på plats, kastrerar och omplacerar. De 'säljer' inte hundarna utomlands.
Precis. Jag har en vän som jobbar med djurskydd i "min" stad i Egypten. Deras huvudsakliga insatser är akutsjukvård för gatdjur, TNR-kampanjer (trap-neuter-release), utbildning av lokalbefolkningen i skötsel av djur och till viss del omplacering. Under pandemin har även utfodring av gatdjuren kommit in. Vanligen får de mat av restaurangerna, men med mindre turister har detta blivit alldeles för lite.

Organisationen jobbar med alla sorters djur och gör det helt på ideella insatser och donerade medel. Omplaceringsverksamheten består till viss del av att övertyga djurägare som inte kan ta hand om sina djur att donera dem till organisationen. Dessa insatser rör ofta hästar, som nu under pandemin har farit illa och inte fått foder då deras ägare normalt lever på turridning. Sedan är det hundar som har varit familjehundar men dumpats. Dessa tenderar till att klara sig mindre bra på gatan och omplaceras därför ofta om lämpliga hem finns. Det gäller även en del gathundar/katter som bedöms ha svårt att klara sig på gatan av olika anledningar. När omplacering sker utanför landet arbetar nätverket med få fram donationer för att bekosta vaccinationer och resa, ibland fixa flight parent osv. Det finns inget shelter i staden, så i väntan på att kunna resa får djuren bo i fosterhem. Det gäller även gatdjur som behöver kontinuerlig veterinärvård under en tid. Organisationen undviker att köpa eller sälja djur, även om de ibland har betalat en summa när ägare vägrat släppa sina utmärglade hästar. Om det finns lämpliga köpare lokalt kan de gå in och hjälpa till som förmedlare samt även betala en del av den veterinärvård som hästen behöver hos den nya ägaren.

TNR-kampanjerna görs regelbundet beroende på tillgång till medel. Ibland kommer veterinärer ner från Kairo för att stötta de lokala i arbetet. Dessa veterinärer gör då en ideell insats och får några dagars semester vid Röda havet som betalning. Ibland behöver nätverket kalla in veterinärer och hovslagare med högre kompetens än de lokala. Detta betalas med donationer. Fund-raising är en betydande del av verksamheten liksom arbete mot lokala myndigheter som helst skulle vilja förgifta alla gatdjur för att bli av med dem en gång för alla...:mad: Vilket inte skulle bli resultatet eftersom ett stort problem nu är att inhemska turister tar med sina djur och sedan dumpar dem.

Jag är inte för att flyga gatdjur över världen, men jag tycker att den här organisationen arbetar på ett seriöst sätt. De själva tar inte ut några pengar alls utan drivs av sitt stora intresse för och kärlek till djur.

Det är alltså förhållandevis få djur som omplaceras och ännu färre som skickas utomlands. De flesta bor kvar i sina flockar/kolonier men är kastrerade och ses över av organisationen om rapporter kommer in att det finns behov av veterinärvård.
 
Jag fick inte med slutklämmen på mitt inlägg ovan: för att ett shelter ska vara seriöst tycker jag att det måste finnas en koppling med de insatser som bedrivs för att få ner antalet gatdjur och ge dem som finns drägliga liv. Om den kopplingen/det arbetet inte finns utan man bara säljer hundar är det just det - en affärsrörelse som säljer hundar för vinning. Inte shelter/rescue.
 
De adopterar hundar från utlandet för att de inte vill uppmuntra den avel som är i Sverige, där blandrashundar kan säljas för 40000 kr etc. Aveln i Sverige har gått överstyr.
Ja det finns många hundar även i Sverige som far illa hos olika personer i Sverige och som hamnar på hundhotell.
Jag har full acceptans för att man inte vill betala 40000 för en blandras och det finns heller ingen som helst anledning att göra när du kan köpa väl uppfödd renras för 15-20.

Vill man nu promt "rädda" någon så finns det precis som du själv skriver många hundar på hundstallen i Sverige där man vet att de gåtts igenom av en riktig veterinär, utvärderats mentalt av kunnigt folk och matchats omsorgsfullt mot sina köpare. DESSUTOM med möjlighet att få stöd och råd eller lämna tillbaka om det trots allt skulle bli fel.
VARFÖR-VARFÖR-VARFÖR är det så mycket coolare att ha en gathund från utlandet?

Det får mig att spekulera i om dessa människor helt enkelt inte uppfyller kraven från seriösa uppfödare och hundstall för att få köpa hund därifrån...
 
Högst 1-3 per månad på sin höjd.

Stämmer inte alls med sanningen. När jag köpte en gatuhund så var de sammanlagt 10 hundar i bilen. Totalt samma månad kom det in ca 30 hundar från den organisationen. Ja jag har sett kopian på de 3 transporter som gjordes den månaden.

Organisationen f.ö har tillstånd för att föra in 8 hundar per månad. Japp, även det intyget har jag sett.

Efter min erfarenhet som slutade med anmälan till länsstyrelsen, Jordbruksverket och tullverket så skakar jag bara på huvudet av dina inlägg om gatuhundar. Mitt största misstag var att lita på att det finns seriösa organisationer som vill hundarnas bästa. Vi fick en sönder stressad valp som varken var katt- eller barnvan TROTS att hennes beskrivning var att hon bodde i en familj med barn i olika åldrar samt katter. Filmer och kort som skickades till oss visade sig vara manipulerade. Hunden trivdes nämligen bäst i hundgården än inne. Vilket jag fann mycket misstänksamt för en 6 månader gammal valp vars beskrivning var att hon bott i barnfamilj och aldrig vistas i hundgård. Det går inte ihop.
 
Hundar som är äldre än sex månader som är ifrån utlandet är kastrerade, just för att inte gatuhundar ska producera nya, i alla fall om det är ett seriöst shelter.
Nej dom producerar väl på plats så det räcker och blir över, skulle det bli konkurrens i Sverige kanske deras hundar skulle sälja sämre.
 
Jag har full acceptans för att man inte vill betala 40000 för en blandras och det finns heller ingen som helst anledning att göra när du kan köpa väl uppfödd renras för 15-20.

Vill man nu promt "rädda" någon så finns det precis som du själv skriver många hundar på hundstallen i Sverige där man vet att de gåtts igenom av en riktig veterinär, utvärderats mentalt av kunnigt folk och matchats omsorgsfullt mot sina köpare. DESSUTOM med möjlighet att få stöd och råd eller lämna tillbaka om det trots allt skulle bli fel.
VARFÖR-VARFÖR-VARFÖR är det så mycket coolare att ha en gathund från utlandet?

Det får mig att spekulera i om dessa människor helt enkelt inte uppfyller kraven från seriösa uppfödare och hundstall för att få köpa hund därifrån...

Det har ju också kommit uttalanden från f d medlemmar i större omplaceringsorganisationer som väljer att berätta om hur föreningarna (eg. företagen) bedriver sin verksamhet. De fick skickat bilder till sig på hundarna, sedan fick de dikta ihop bakgrund och personligetsbeskrivning av hundarna.

Det finns stämningaansökningar, polisanmälningar, åtalsanmälningar, föreläggande, rekommendationer om återgång av köp hos Konsumentverket - you name it. Många av föreningarna har inte ens tillstånd att transportera och omplacera hundar - skrämmande. Och många som har överskrider antalet med råge.

Och hjulen snurrar på, pengarna trillar in. För svenskar är godtrogna och godhjärtade - tror de. Istället finansierar vi och möjliggör för lidande och m e m utländsk maffia.

Vill en ha en omplacering finns det många svenska dito. Som går att utvärdera på plats. Och fler kommer det att bli när alla coronavalpar slutar vara roliga och små och alla ska tillbaka till jobben och inser vad det kostar med doggis.
 
Njae inte riktigt.
Det får bara skrivas ut till hundar som OCKSÅ får samtidigt terapi för sin ångest. Hur denna terapin ser ut är dock inte definierad och det finns inget som heter legitimerad hundpsykolog och det är ingen skyddad titel.

Så här står indikationen i FASS för Clomicalm:

Som ett hjälpmedel vid behandling av separationsrelaterade tillstånd hos hundar som yttrar sig såsom destruktivt beteende, okontrollerad defekation, urinering och enbart i kombination med terapi för att ändra beteendet.

Jag har aldrig hört att det används för hundar som är rädda eller aggressiva mot andra människor eller hundar (men det kanske det gör, jag har bara skrivit ut det till en katt en gång så har ingen direkt erfarenhet) utan enbart vid separationsångest hos hund eller katter som urinmarkerar på fel ställen eller fåglar som drar sina fjädrar.
 
Men sluta haka upp dig på småsaker. Den gick på clomecalm en period inte för alltid.
Clomecalm får inte skrivas ut om den inte får träning tillsammans med en hundpsykolog också.
Det var ju för att hunden skulle bli ännu bättre och för att ägaren skulle bli bättre.

Att en hund måste gå på Clomicalm för att vara hanterbar, om så bara för en period, är ingen småsak.

Det är dags att sluta ursäkta och bortförklara och inse att hunden har rejäla problem. Ni kan dessutom inte hantera dem.
 

Liknande trådar

Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 793
Senast: Åsa A
·
Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 178
Senast: lilstar
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 303
Senast: Frost116
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 724
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp