Vad ger "hästkonsult" för vibbar?

Cherarriduracell

Trådstartare
Jag inser ju att jag måste starta hästföretag om jag ska utöva yrket jag utbildat mig till utan att vara anställd på ridskola. Tycker att det är jättesvårt med namn. Helst av allt hade jag haft ett fantasinamn eller ett namn knutet till en gård, men nu har jag varken fantasinamn jag fastnat vid eller en egen gård att utgå ifrån så det lutar åt förnamn + efternamn + beskrivande ord för verksamheten.

Verksamheten ska i första hand vara inriktad på häst- och ryttarutbildning, men jag är inte främmande för andra grenar. Kanske foderstatsberäkning, foderförsäljning såsmåningom, föreläsningar (klassas kanske in som utbildning). Kanske förmedling av saluhästar om jag ids ansvaret man som företagare har vid förmedling, men antagligen inte. Kanske går fler utbildningar i framtiden för att bredda kompetensen och möjligt verksamhetsområde än mer.

Möjliga beskrivande ord:
häst och ryttarutbildning känns ganska långt och otympligt även om det är ganska talande för vad jag tänker syssla med
ridutbildning känns lite smalt (?) men kort och koncist
hästtjänster kan jag inte riktigt connecta med även om det också är brett och beskriver verksamheten bra
hästkonsult känns som ett vidare begrepp men jag har verkligen ingen aning om vilka vibbar man får av någon som kallar sig hästkonsult? Vilka vibbar får ni?

Har ni andra förslag på vad man kan kalla sig inom hästverksamhet?
 
Med den bredden tycker jag hästkonsult låter bra ihop med en bra hemsida som beskriver din verksamhet.

En konsult är för mig någon som har stort kunnande och som är seriös. Visst finns det oseriösa inom branschen men namnet, dvs. om de kallar sig för konsulter, spelar ju just på att en konsult har ett stort kunnande.
 
Hästkonsult är ju egentligen bra, men dels får jag också lite väl alternativa vibbar, dessutom vet jag inte om "svenskan" blir bra..?
 
Får rysliga vibbar av Hästkonsult. I min värld luktar det oseriöst, men jag kan inte närmare precisera känslan.
Samma här, konstigt nog tycker jag inte att företagsnamnet "Islandshästkonsult" låter konstigt(det är ett riktigt företag). Kanske för att jag hörde det långt innan alla skumma alternativare kom..?
 
Egentligen tror jag att det oavsett blir dåligt med ett för brett namn på vad man gör.
Jag tycker att det kan bli bra om man tar typ ett namn som enkelt kan kopplas ihop med olika områden. "Lottas" kan bli Lottas ridutbilning Lottas saluhästar Lottas foderskola osv
 
Får rysliga vibbar av Hästkonsult. I min värld luktar det oseriöst, men jag kan inte närmare precisera känslan.
Min första tanke när jag fick fram någon sökträff med någon som kallade sig hästkonsult var typ "ok vad har hen för kompetens som inte går att specifiera närmare än så/vad sysslar en sån med för skumt"

Konsult i sig känns som ett ganska ospecificerat yrke för mig. var tvungen att googla på vad en sån egentligen gör. Frågan var ju om det bara var jag som hade en sån första känsla eller om det var vanligt, av svaren hittills att döma verkar hästkonsult vara för brett/diffust/öppet för tolkning.
 
Med den bredden tycker jag hästkonsult låter bra ihop med en bra hemsida som beskriver din verksamhet.

En konsult är för mig någon som har stort kunnande och som är seriös. Visst finns det oseriösa inom branschen men namnet, dvs. om de kallar sig för konsulter, spelar ju just på att en konsult har ett stort kunnande.
Jag hade tänkt ha en bra, enkel, tydlig hemsida. Jag har ju tänkt bedriva fristående utbildning i linje med vad som ska bedrivas på svrf-ansluten ridskola. Är SRL 2 så det finns ju dokument från trovärdig källa som säger att jag vet vad jag gör. Frågan är om man ändå ger lite rynka-på-näsan-känsla? Typ "Vem tror hon att hon är, kallar sig hästkonsult, vad är det ens"?
 
Spontan tanke: Konsult inom häst- och ridsport
Låter för mig bättre än "hästkonsult" som lika bra kunde vara någon som pratar med hästen genom att man skickar en bild per email.
ponera att du är på valfritt ridsportevent och ser en jackrygg där det står "cherarriduracell, hästkonsult" typ. hade du googlat, hittat hemsidan och tänkt "aha, en konsult inom häst!" eller hade du sett ordet hästkonsult, tänkt "vad är det för nöt hahaha" och never looked back?
 
ponera att du är på valfritt ridsportevent och ser en jackrygg där det står "cherarriduracell, hästkonsult" typ. hade du googlat, hittat hemsidan och tänkt "aha, en konsult inom häst!" eller hade du sett ordet hästkonsult, tänkt "vad är det för nöt hahaha" och never looked back?
Hade jag sett en person som är engagerad i ett ridsportsevent med den texten på ryggen hade jag absolut kunnat googla mig vidare för att jag varit nyfiken. Hade jag gått via google hade jag dock förmodligen inte klickat på länken som heter "cherarriduracell, hästkonsult".
 
Spinner vidare. I rent marknadsföringssyfte är det nog bättre att välja ett namn som förklarar sig självt. En bra tumregel när man har med (potentiella) kunder att göra är att de ska behöva tänka så lite som möjligt fram tills att köpet är genomfört - dvs allt ska vara tydligt och lättförstått. Just hästkonsult tycker jag inte är en sån titel som är självförklarande, utan hade hellre utvecklat den i stil med vad jag skrev tidigare. Just ordet "konsult" förknippar i alla fall jag med något som är brett och fyllt av kunskap, så det tycker jag inte är en dålig idé att ha med per se.

Edit: Det jag tänkte skriva men aldrig skrev, var att det är bra att rikta sig direkt till den målgruppen man vänder sig till. Just hästkonsult är så väldigt brett att man inte vet vad det är du sysslar med och vad du inte sysslar med. Kan du hjälpa mig lastträna min häst? Kommer du ut till min anläggning och säger till mig att min hage är för liten? Håller du dressyrlektioner?
 
Namn's hästeri
Namn's häst tjänst
Namn efternamn, ryttare och häst utbildare.
Stall namn efternamn

sen specificering på tjänster och referenser och utbildningar såklart på sidan :).

Konsult låter som ngt barfota skoning aktigt/ som om det inte finns någon ordentlig utbildnig bakom.
 
Jag får också dåliga vibbar av hästkonsult.

Jag hade valt
*Namn* Hästtjänst

Tänk ryggen på en jacka, i mitt huvud skulle det kunna se ut såhär

*Namn* Hästtjänst
Vi erbjuder
- häst- och ryttarutbildning
- hästförmedling
- foderrådgivning samt försäljning

www.namn-hasttjanst.com
(och på sidan finns tjänsterna mer specificerade, referenser och utbildning osv).
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp