Vad ger "hästkonsult" för vibbar?

ponera att du är på valfritt ridsportevent och ser en jackrygg där det står "cherarriduracell, hästkonsult" typ. hade du googlat, hittat hemsidan och tänkt "aha, en konsult inom häst!" eller hade du sett ordet hästkonsult, tänkt "vad är det för nöt hahaha" och never looked back?

Det sista, tyvärr. Måste instämma i att hästkonsult ger dåliga vibbar. Häst- och ryttarutbilning däremot ger betydligt bättre vibbar.
 
Häskonsult låter jätteflummigt och inget jag skulle ha tittat närmare på och då är jag ändå väldigt öppen för alternativa delar av hästeriet. Hästkonsult låter för mig, påhittat och som att personen bakom inte har någon utbildning utan flummar på för att lura av folk pengar. Ungefär så.

Häst och ryttar utbildning tycker jag låter utmärkt.
 
Även jag hade nog bara passerat vidare utan efterforskningar om jag sett "hästkonsult", för mig låter det som mumbojumbo. Tyvärr blir det ju lätt så när hästbranschen redan har så många märkliga "yrkesutövare" med egna titlar.

NNs Häst- och ryttarutbildning tycker jag är ett bra val faktiskt. Klart och tydligt :up:
 
Namn's hästeri
Namn's häst tjänst

Om du TS använder den här modellen så tänk på att den inte följer svenska skrivregler vilket gör att till exempel jag direkt tappat förtroendet för företaget. Skriv istället Namns hästtjänst, Namns hästeri eller kanske Namns häst- och ryttarutbildning.

Jag sällar mig även till skaran som tycker att hästkonsult låter flummigt och underligt.

@Cherarriduracell
 
Konsulter överlag ger mig rysningar och hästkonsult i synnerhet. Även hästtjänst ger mig dåliga vibbar.
Hästtjänst tänker jag mer som avbytare som man har på bondgårdar, det är också lite för likt Lantbrukstjänst.. Också för brett, hur ska jag hitta det företaget om jag vill ha en tränare tex? Jag skulle inte googla "hästtjänster"
 
Jag inser ju att jag måste starta hästföretag om jag ska utöva yrket jag utbildat mig till utan att vara anställd på ridskola. Tycker att det är jättesvårt med namn. Helst av allt hade jag haft ett fantasinamn eller ett namn knutet till en gård, men nu har jag varken fantasinamn jag fastnat vid eller en egen gård att utgå ifrån så det lutar åt förnamn + efternamn + beskrivande ord för verksamheten.

Verksamheten ska i första hand vara inriktad på häst- och ryttarutbildning, men jag är inte främmande för andra grenar. Kanske foderstatsberäkning, foderförsäljning såsmåningom, föreläsningar (klassas kanske in som utbildning). Kanske förmedling av saluhästar om jag ids ansvaret man som företagare har vid förmedling, men antagligen inte. Kanske går fler utbildningar i framtiden för att bredda kompetensen och möjligt verksamhetsområde än mer.

Möjliga beskrivande ord:
häst och ryttarutbildning känns ganska långt och otympligt även om det är ganska talande för vad jag tänker syssla med
ridutbildning känns lite smalt (?) men kort och koncist
hästtjänster kan jag inte riktigt connecta med även om det också är brett och beskriver verksamheten bra
hästkonsult känns som ett vidare begrepp men jag har verkligen ingen aning om vilka vibbar man får av någon som kallar sig hästkonsult? Vilka vibbar får ni?

Har ni andra förslag på vad man kan kalla sig inom hästverksamhet?

För mig låter "hästkonsult" så luddigt att jag inte skulle titta vidare i en annons utan tro att det var halvt oseriöst.
Men det är jag, det.
 
Jag inser ju att jag måste starta hästföretag om jag ska utöva yrket jag utbildat mig till utan att vara anställd på ridskola. Tycker att det är jättesvårt med namn. Helst av allt hade jag haft ett fantasinamn eller ett namn knutet till en gård, men nu har jag varken fantasinamn jag fastnat vid eller en egen gård att utgå ifrån så det lutar åt förnamn + efternamn + beskrivande ord för verksamheten.

Verksamheten ska i första hand vara inriktad på häst- och ryttarutbildning, men jag är inte främmande för andra grenar. Kanske foderstatsberäkning, foderförsäljning såsmåningom, föreläsningar (klassas kanske in som utbildning). Kanske förmedling av saluhästar om jag ids ansvaret man som företagare har vid förmedling, men antagligen inte. Kanske går fler utbildningar i framtiden för att bredda kompetensen och möjligt verksamhetsområde än mer.

Möjliga beskrivande ord:
häst och ryttarutbildning känns ganska långt och otympligt även om det är ganska talande för vad jag tänker syssla med
ridutbildning känns lite smalt (?) men kort och koncist
hästtjänster kan jag inte riktigt connecta med även om det också är brett och beskriver verksamheten bra
hästkonsult känns som ett vidare begrepp men jag har verkligen ingen aning om vilka vibbar man får av någon som kallar sig hästkonsult? Vilka vibbar får ni?

Har ni andra förslag på vad man kan kalla sig inom hästverksamhet?

Jag hade kört enbart förnamn + efternamn. Folk tolkar ord på så konstiga sätt, så om det inte finns ett vedertaget uttryck (tex byggtjänst) hade jag inte vågat.
Inom hästbranschen tycker jag att det ofta är att personers namn blir som varumärken, tänker på till exempel Bo Tibblin, Kyra etc. Så jag tror inte att det är någon nackdel att bara köra på förnamn + efternamn.

Edit: Hästkonsult ger mig dessutom gräsligt dåliga vibbar.
 
Jag hade kört enbart förnamn + efternamn. Folk tolkar ord på så konstiga sätt, så om det inte finns ett vedertaget uttryck (tex byggtjänst) hade jag inte vågat.
Inom hästbranschen tycker jag att det ofta är att personers namn blir som varumärken, tänker på till exempel Bo Tibblin, Kyra etc. Så jag tror inte att det är någon nackdel att bara köra på förnamn + efternamn.

Edit: Hästkonsult ger mig dessutom gräsligt dåliga vibbar.
Inte Förnamn Efternamn häst och ryttarutbildning då?
 
Inte Förnamn Efternamn häst och ryttarutbildning då?

Jo, det fungerar säkert. Men jag tror inte att det spelar någon större roll eftersom jag tror att det är ditt eget namn som är det som räknas. Ditt rykte kommer att hänga ihop med ditt namn, så mer än namnet är överflödigt. Om du inte har ett väldigt Svensson namn, då kanske du får hitta på något mer.
Jag tror inte att häst- och ryttarutbildning ger negativa vibbar i alla fall.
 
ponera att du är på valfritt ridsportevent och ser en jackrygg där det står "cherarriduracell, hästkonsult" typ. hade du googlat, hittat hemsidan och tänkt "aha, en konsult inom häst!" eller hade du sett ordet hästkonsult, tänkt "vad är det för nöt hahaha" och never looked back?

Jag hade tänkt ganska precis "vad är det för nöt hahaha" och never looked back.
Om du inte vill ha häst- och ryttarutbildning, så kanske häst- och ryttarutveckling?

Annars tänker jag att namn + titel är rätt oslagbart. Det ger tyngd.
Typ "Cherrari Duracell - hippolog", "Cherrari Duracell, B-tränare" "Cherrari Duracell - coach"eller vad du är.
 
Jag hade tänkt ganska precis "vad är det för nöt hahaha" och never looked back.
Om du inte vill ha häst- och ryttarutbildning, så kanske häst- och ryttarutveckling?

Annars tänker jag att namn + titel är rätt oslagbart. Det ger tyngd.
Typ "Cherrari Duracell - hippolog", "Cherrari Duracell, B-tränare" "Cherrari Duracell - coach"eller vad du är.
Jag tycker inte Cherarri Duracell examinerad ridlärare och Svensk Ridlärare Level II känns så hippt, dessutom tänkte jag nog gå tränarutbildningar i framtiden och om jag fårjobb på ridskola såsmåningom göra yrkesprov för SRL III. Men förstår vad du menar.

Det är ju längden i häst och ryttarutbildning jag har svårt för, samtidigt som det är "vanligt" och bra och inte särskilt öppet för alternativa tolkningar. jag tycker "utveckling" låter stolpigare och mer alternativt. För mig är utbildning mer vedertaget och utveckling lite luddigare och flummigare, ryttarutveckling för tankarna mer åt alternativa synsätt för mig än utbildning. Bra förslag dock! Ju fler olika vinklar jag får desto mer inser jag ju vad som känns bekvämt för mig + inte verkar nötigt för den stora massan.
 
Utveckling skulle jag inte associera med flum. Det är ju det som är målet med träning - att utvecklas. Både som ryttare och att hästen gör det.
 
Jag hade nog försökt använda något med hippo. Troligen är det väl så att det är personen som gör tjänsten, och då är det snarare så att personnamnet är det avgörande, och sedan kommer företagsnamnet som kan vara lite vitsigt, men inte hysteriskt.

"Ja, jag brukar ringa Sara Svensson, hon har en liten firma som heter Hipporiet och hon brukar vara suverän vid lastträning". Det är ju inte så (någonsin genom alla år jag hållt på med hästar) att någon nämnt företaget i sig, utan personen bakom alt. fronten (det kan ju lika gärna vara någon hingst eller whatever som är det intressanta i själva huvuddiskussionen).

"Jo, Brunte kommer att tjänstgöra på Stuteri Lilla Älvan", typ.
 
Ser jag till mig själv och bekantskapskretsen använder jag både och, typ "Anna på Upplandssterapeuten". Anna ÄR Upplandsterapeuten, men jag säger varken "Anna" eller "Upplandsterapeuten" som svar på t ex vem som masserar mina hästar.

Så även om namnet inte är med i företagsnamnet brukar det komma med, men då bör namnet vara lite mer nischat. Annars tycker jag "Cherrdiduracell, företagsnamn" är utmärkt.
 
Hästkonsult hade jag avskrivit direkt om jag läste en sådan titel som logga på en jacka/annons//hemsida och aldrig ens funderat på att investigera personen vidare .
 
Konsult signalerar att man kan bidra med expertrådgivning inom området. Hästkonsult är lite "Hej, undrar du något om hästar kan du fråga mig, för jag vet nästan allt!" vilket mest låter som en 12-åring med hybris. Det låter mycket seriösare om man åtminstone kan specificera VAD man har expertkunskaper inom.
 
Jag har två nära vänner som nyligen startat egna verksamheter. Den ena är unghästutbildare och hon har valt att helt enkelt använda namn och efternamn + unghästutbildare i företagsnamnet. Den andra utbildar sig till hästföretagare med fokus på häst- och ryttarutbildning och hon har valt att kalla sitt företag för sin hästs namn + Equestrian. Båda funkar bra för respektive typ av företagande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp