Det beror HELT på vad du har för hö.
Har du BRA hö så räcker det med bara hö. Har du sämre hö behöver du kraftfoder med. Vad och hur mycket beror på hövärdena.
När jag hade stuterivärden på höet stod min svårfödda åring på fri tillgång och mådde prima. När jag hade normalvärden på höet blev det 2 kg kraftfoder med (ingen ide jag rabblar VAD för kraftfoder), och när jag hade skithö blev det en förbannad massa proteinkraftfoder i ganska stora mängder.
Men ser du till att bemöda dig om att leta upp ett analyserat hö med "stuterivärden" så kan du ge fri tillgång på hö, luta dig tillbaka och sitta och mysa över alla pengar du sparar på att inte ge kraftfoder.
Jmf följande kostnader: Stuterihö a 1.25 (BILLIGT!) kr/kg. Fri tillgång, åt ca 10 kg/dag. 387.50 kr/månad
8 kg skithö, 1.25 kr/kg = 310 kr per månad. Kraftfoder, totalt 1200 kr/månad. Summa 1510 kr/månad..
Så, det beror HELT på vad du har för hö (eller hösilage om du föredrar det). Precis som med alla andra hästar mao. Letar man rätt på bra hö behöver man inte ge kraftfoder.
Att ge hö + 2 kg groov är ganska vansinnigt, det kan bli HELT fel, det kan bli bra och det kan bli alldeles för mycket.