Vad ger man hästar att äta i olika länder?

break_a_leg

Trådstartare
Om jag förstått det hela rätt så skiljer sig "matkulturen" åt en del beroende på vilket land man har häst i...

Berätta gärna era erfarenheter av andra länders hästmat;). Själv är jag så tråkig att jag bara har svenska erfarenheter.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Mmm! Intressant tråd! Jag är också mycket intresserad... :bump:
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Det beroer väl på, antar jag?

Eftersom jag är Polsk så vet jag hur det är i Polen.
De något fattigare(och okunnigare), som t ex bor på landet och har häst/äger ridskola och dyl. brukar Oftast bara utfodra med hö-som dom själva har skördat typ, och även havre.
Hö + havre är 'standard' och något som alla hästar istort sett får oavsett vad.

Många fattiga bönder brukar utbyta tjänster med varandra också. Ena bonden måste skörda sin äng/åker men har inte arbetskaft/maskiner för det, och den andra bonden behöver utfodra sin häst=hästen får beta gratis på ängen alt. hästägaren får själv skörda ängen med hjälp av hästen och sin stenålders utrustning. För att sedan ta skörden till sig själv som 'tack för hjälpen' och Tada-hästen har käk.

De 'rika' däremot som tränar/tävlar alt. föder upp fina/bra hästar osv. utfodrar sina hästar istort sett på samma vis som vi Svenskar gör.

Sedan Antar jag att det är likadant i Ryssland som i Polen, Om inte värre..?!
Och i Norge, Danmark, Finland och Tyskland som i Sverige...?
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Hos min vän som har ett stuteri i Spanien så får de lucernhö och musli och inget annat.
I Dubai träffade jag en snubbe som gav lucernhö och dadlar :-)

En fattig bonde i Spanien gav sina ösdriftsgående djur vattenmeloner. De fick inget hö och inget vatten utan enbart vattenmeloner. Detta pga att vatten i balja avdunstar och med vattenmeloner så fick de både vatten och tugg :D. Mindre jobb.Dessa djur var inte vackra, inte vanvårdade men lite mindre välmusklade om man säger så.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

i USA vet jag att dom ger majs som huvudenergifoder ist för havre.. och i kina ris..

man ger det som växer bra gissar jag på.. :)
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

nja i danmark använder dom halm i väldigt stor utsträckning. dom får äta halm istället för hö.. danska importer brukar bli vääldigt pigga när dom kommer hit och får riktigt hö!

i norge är det samma som sverige. tyskland är det ofta väldigt höga kraftfodergivor har jag fått intryck av.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

I Saudi-Arabien gav beduinerna traditionellt dadlar och palmblad och gräs när det fanns men övriga mer västerländskt inriktade gav mer som här .Hö korn och kli var vanligt ,havre fanns inte.Sen importerades många helfoder både musli och pellets . Även lucern i pellets och mineraler/vitaminer.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Jag är dansk och kan kun hålla med

I Danmark tycker väldig månge hästfolk, at hästens primär foder skal vare kraftfoder vanligvis korn och havre, kanske pellets eller musli, om inte man blander ihop allt utan att vete varför man gör det. Sen får dom halm eller hö i mycke mindre mängd än i Sverige.

En foderstat i DK kan gott se ut såhär 5-6 kg kraft foder och 4-5 kg halm/hö :crazy:

Dom vet knappt vad en hö analys är :p och dom flesta av vora danske vänner tycker vi har får mycke pengar och är lite konstige når vi taler om höanalys och ger "enorme" mänger av 10-12 kg pr dag pr häst.

Det blir bättre, men där är lång väg.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

ja, jag har ju varit i turkiet och frågat om fodret.. hehe.. där ger dom något slags grovfoder, det ser ut som gul lusern eller gult mycket finhackat hö och är tydligen en rest av spannmålsproduktion.. dvs mittemellan hö och halm.. detta fick dom fri tillgång av där jag var och red, sedan när jag frågade mera så sa dom att dom var riktigt stolta över att kunna berätta att dom faktiskt köper pellets till sina hästar.. vad det var i dom vet jag inte men jag kan gissa att det var någon sort lliknande krafft med både proteiner, energi och mineraler..
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

De jag känner som har häst i Holland ger sina mycket kraftfoder, färdigfoder i pellets- eller musliform. Sen ger de även mycket lusernpellets och mycket lite hö. Endast avelsston och mycket unga unghästar får gå på bete (de har så lite mark). Foder som Betfor hade de aldrig hört talas om. Naturligtvis skiljer det sig säkert mycket mellan hästägare i Holland också, jag vet bara hur några få som jag känner fodrar.

Det som de oftast kommenterar är att vi Svenskar har feta hästar som får äta alldeles för mycket hö och gå för mycket på bete. Sen undrar de varför vi tar träckprov och konstrar - det är väl bara att avmaska!! (Detta kommenterades innan vi fick receptbelagt, vet inte hur tokiga de tycker att vi är nu!)
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

När jag var på Irland så fick de flesta hästarna hö och havre eller korn och betfor + mineraler. De del av de mycket heta hästarna fick enbart grönpellets och majs, utöver hö eller betet.
Det svåra var att få tag på bra hö. Det är ju inte direkt torrt på den gröna ön.
Åringarna som förbereddes för auktion fick sjukt mycket kraftfoder. Det var 8-10 kg med bla åringspellets eller åringsmüsli som innehåller mycket av både protein och energi. De blev i alla fall väldigt välmucklade :smirk: De arbetade då minst en timme om dan.
Jag hörde en gång en kvinna som sa att det var så fantastiskt gräs på Irland då åringarna var så välväxta. Hon skulle bara veta.;)
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Kl
Vad kunniga svenskar är ändå.
Det är skrämmande att höra om andra länder som ger toklite hö och jättemycket kraftfoder... :crazy:
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

jag jobbade i england 06-07 och blev ganska förvånad. i det stallet jag jobbade i gav man aldrig havre...frågade en gång varför...tittade på mig som om jag hade sagt något fruktansvärt :confused: i stället gav man hästarna en million olika färdigfoder, alfalfa, lucern, olja osv. tog ca en halvtimme att fixa mat åt dom 6 hästarna jag skötte!
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

KL

På island har man länge ställt ut saltsill i tunna(salt o protein) i hagarna, det är ju inte särskilt vanligt i dag men förekommer säkert fortfarande.

Man ger även lýsi vilket är fiskleverolja, de ÄLSKAR hästarna.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Jag bor ju i Tyskland nu och har en häst inackorderad.

Som sagts tidigare i tråden så snålas det mer på grovfodret. Vi är ju vana vid stora mängder grovfoder och lite skrammel i krubban till en normal fritidshäst.

Hästarna i stallet får vanligt hö, silage under vintern när det är kallare, samt egenproducerade pellets. Ingen vet vad dessa pellets innehåller:eek:men de flesta hästarna klarar sig fint på det som stallägaren ger.

Ingen häst får havre, normalt brukar man inte ge westernhästar havre alls.

Och att analysera grovfodret är totalt okänt för folk. Jag har pratat i 3-4 år nu om att analysera grovfodret och räkna foderstat men det finns absolut ingen som förstår varför man ska göra en analys.
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

*kl*

När jag var på mallorca på ett arabstuteri och praktiserade/jobbade, där gav de sina hästar MASSOR av kraftfoder som innehöll allt möjligt. Alfalfahö till ett avelsto och en avelshingst, resterande fick nåt som liknade vass som kom i stora lass emn som var paketerade bunt-vis.. Och när de beskar palmerna så fick de palm-bladen.

jättefina hästar, välmusklade och runda :)
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

I Spanien var det mest någon form av blandat mat, som musli ungefär (havre och annan säd, hela majskorn, johannesbröd, pellets-var kanske lusern?, mm). Halm och periodvis något kg hö -när det gick att få tag på till rimligt pris (fast det höet var det massor med säd kvar på). Och/eller lite lusern i höform (ohackad, i balar).

I Spanien är det rätt vanligt i framför allt de "fattigare" stallen att de får torra baguetter
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Glömde: kli var rätt vanligt också i vårt stall, och så fanns det en del annat men det minns jag inte längre (var där -99 och jobbade ett år).
 
Sv: Vad ger man hästar att äta i olika länder?

Kl
Vad kunniga svenskar är ändå.
Det är skrämmande att höra om andra länder som ger toklite hö och jättemycket kraftfoder... :crazy:


Fast det handlar ju inte om att vi svenskar är så fantasktiskt mycket bättre på hur hästar ska utfodras, utan att vi har mycket mark och relativt gynnsamt klimat för att odla hö i Sverige och därför ge våra hästar massor av hö. I de länder där man inte har den möjligheten får man utfodra på annat sätt och det fungerar bevisligen bra det med! :)
 

Liknande trådar

Kultur Jag läser en hel del böcker, på olika sätt (köpta nya böcker (pocket och inbundna), köpta begagnade böcker, låneböcker från biblioteket...
2
Svar
32
· Visningar
1 267
Senast: Motacilla
·
Hästvård Jag undrar hur ni löst betet för när det funnits en häst i flocken som inte kan äta så stora mängder gräs som de andra? Har den fått...
Svar
8
· Visningar
976
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Lyckades i somras få tag på fint hö, analyserat hö från årets skörd. Nu när vi under de regnigaste nätterna stallat in hästarna har min...
Svar
5
· Visningar
998
Senast: mily
·
Övr. Barn Tänkte höra med er lite mer rutinerade föräldrar hur ni löser sommarsemestern med barnen? Fram till nu har jag kunnat lägga min semester...
2
Svar
31
· Visningar
1 811

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp