Bukefalos 28 år!

Vad ger ni era ponnyer?

_Runaway_

Trådstartare
Lite nyfiken på vad era ponnyer får att äta. Hur tränas dom, storlek, tävling, ras ålder osv.

Min NF/arabvalack på 19 år, tränas varje dag för dressyr och hopptävlingar på LC/LD-nivå, äter

7kg hö (med låååga proteinvärden :( )
1kg Dodson&horrell safe&sound
0.8kg Krafft Pluss grön

Och vid behov salt och vitaminer.
 
Sv: Vad ger ni era ponnyer?

har precis börjat stödfodra eftersom att han tränas rätt så hårt. han är 4,5 år 143 cm och är en svensk ridponny valack, är ganska normal född med lutning åt lättfödd.

hösten (just nu):

hippo musli bas: 1 dl
betfor (strimlad): 1 dl (torr-ges blöt)
melass: 1 dl
kraffts miner grön:1 dl
går fortfarande på bete så han får inget hö än.
salt:0,5 dl

vintern:

halm: fritt under dagen
hö:minst 5-7 kg (förhoppningsvis mer):d
hösilage(väldigt torrt):minst 5-7 kg (förhoppningsvis mer)
betfor :ca 100 g (torr)
melass :1-2 dl
kraffts miner blå: 1-2 dl
hippo musli bas : ca 250 g ( har aldrig använt detta fodret innan så jag vet inte riktigt)
salt: brors på hur mycket han svettas men mellan ca 1/4-1/2 dl

har flyttat till nytt stall så jag vet igentligen inte alls hur foderstaten kommer att se ut. men tror att den kommer att se ut ungefär så här.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad ger ni era ponnyer?

Är det någon som vet vad man kan ge för kraftfoder till en fånghäst inte för att hon behöver det men man vill få i henne mineraler.
 
Sv: Vad ger ni era ponnyer?

millemia skrev:
Är det någon som vet vad man kan ge för kraftfoder till en fånghäst inte för att hon behöver det men man vill få i henne mineraler.
Du bör utesluta betfor, men du måste ju ge kraftfoder om hästen ska ridas/tränas.
 
Sv: Vad ger ni era ponnyer?

Ja den ska ridas men det finns speciella foder för fånghästar men jag har inte hittat något.
 
Sv: Vad ger ni era ponnyer?

Om du bara ska ha att blanda mineraler i så kanske vanlig betfor kan vara okej. I små mängder bör hästen klara det, fast är den väldigt känslig bör du välja något annat. Dodson&Horrell har en omelasserad "betfor", Kwikbeet. Min häst älskar det, och funkar mycket bra på det.
 
Sv: Vad ger ni era ponnyer?

Har du tillräckligt bra värden på grovfodret så behöver man inte alls ge kraftfoder.
Men det är ju även individuellt.
Har du en häst som verkligen hårdtränas så kanske den inte orkar äta rätt mängd grovfoder för att komma upp i behovet.
Men andra lättfödda klarar sig.
 
Sv: Vad ger ni era ponnyer?

Shetlandsponny, valack. Lättfödd. Ca 109mkh. Börjar köras igen efter en tids paus (mest gått på handpromenader tillsammans med en annan shettis under sommaren) Kommer att köras regelbundet för att inte falla tillbaka till s.k. fetman!! ;) . Ålder: 5.

Han får enligt analysen på hösilaget;
2dl. hippo grow alfa
2dl. Aspbarkspellets (kommer från Wiromin´s Show horse)
40gram Mineraler (kommer även från Wiromin)

Fri tillgång på hösilaget och halmen. Går på utedrift dygnet runt året om tillsammans med min fölmärr.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag lite hjälp från er foderkunniga här på buke. Jag har en D-ponnyvalack hemma, nitton år. Han är helt frisk och tränas runt...
Svar
9
· Visningar
791
Senast: cassina
·
Foder & Strö Ponnyn MÅSTE få upp hullet nu, helst genast :crazy: Hur ska jag göra? Idag står han på 75 MJ och 450gram smrp. En D-ponny, snart 20...
Svar
6
· Visningar
962
Senast: HelenaHandberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp