vad ger ni för foder?

Silage, betfor, mellafritt lusern, mineraler från Vitafor, Zinc från Trikem. Hästarna behöver inte mycket krubbfoder utan silage täcker det mesta utom selen, salt och zink.
 
S äter hösilage, halm, müsli, höpellets, foderjäst, thiamin.

I äter hösilage, halm, müsli, höpellets

W äter hösilage, halm, müsli, höpellets, foderjäst, thiamin, nypon, msm, glukosamin och djävulsklo vid behov
 
Hö, halm, grönpellets, proteinpellets, potatisprotein, thiamin, kalcium, Hippo selection strength-mineraler.
 
Min äter silage, halm, soja, mineraler, havre, betfor, hackad lucern och salt.

Ett par nävar havre för att äta mineralerna. En näve lucern för att inte äta havren så fort... :cautious:
 
Hösilage, mineraler och morötter. Hon behöver inget kraftfoder utan får sina behov tillgodosedda med det hon får.
 
Mitt fjordsto som ger di får:

12,5 kg hösilage
6 hg krafft muscle up
4 hg sojamjöl
40 g krafft vitamin multi
37 g Forageplus winter
23 g foderkrita
20 g salt
4 g seloE

Min welsh som just nu bara är söt får:

3 kg hösilage
2 hg sojamjöl
0,5 hg krafft muscle up
24 g Forageplus Hoof & skin
17 g Forageplus magnesium
8 g krafft vitamin multi
7 g salt
5 g ALCAR
4 g foderkrita
3 g seloE
 
Just nu hösilage, halm, mineraler (både pellets och några lösa), lite potatisprotein och lite lusern (för att blanda allt i ngt).
 
Beror extremt mkt på individ och vad det är för hö/hösilage, men generellt:

Hösilage
Mineraler som kompletterar hösilaget
Proteinpellets, lusern eller en kombo (beroende på hur mkt protein som fattas)
Ev Mash för alla hästar jag haft har fullkomligt älskat det och jag inbillar mig att det är bra för magen och vätskebalansen.

Undviker spannmål och speciellt havre så långt det bara går.
 
Mina två har fri tillgång till halm och får olika mängd av hö, mineralfoder och lusern. Shettisen (2 år, visat små tecken på patellaupphakning) får även B vitamin med thiamin, jäst och potatisprotein. Eventuellt mash och lite olika godis.
 
I år kör vi Granngårdens Elit Proteinspecial pga riktigt dåligt med protein i hösilaget. Plus mineraler, salt och fri tillgång på halm.
 
Bra hösilage, mineraler och kompletterar med havre och /eller proteinpellets om analysen kräver det.
 
Mitt fjordsto som ger di får:

12,5 kg hösilage
6 hg krafft muscle up
4 hg sojamjöl
40 g krafft vitamin multi
37 g Forageplus winter
23 g foderkrita
20 g salt
4 g seloE

Min welsh som just nu bara är söt får:

3 kg hösilage
2 hg sojamjöl
0,5 hg krafft muscle up
24 g Forageplus Hoof & skin
17 g Forageplus magnesium
8 g krafft vitamin multi
7 g salt
5 g ALCAR
4 g foderkrita
3 g seloE

Måste bara rätta mig själv. Det ska givetvis vara 7 g Forageplus magnesium till ponny, hon väger trots allt bara 200 kg. ;)
 
Hö, lusern och havre. Har helt otroligt hö i år!
Screenshot_20230120_143422_Messenger.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
1 489
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
687
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hur mycket gör det om hästen inte får i sig allt avmaskningsmedel? Blandade det i foder men vet inte om det inte dög eller om...
Svar
4
· Visningar
450
Senast: aglaonema
·
Foder & Strö Kort sagt har vi katastrofvärden på hösilaget, smrp på 29… 🤦🏻‍♀️ Vad ger man en liten welshponny för proteintillskott utan att det blir...
Svar
14
· Visningar
827
Senast: Amk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp