Vad ger ni som belöning/godis till häst?

ladydelicious

Trådstartare
Hej!
Jag tränar belöningsbaserad med min häst och har lite problem med vad jag ska ge för typ av belöning. Försöker alltid ha morötter men när det inte finns så har jag gett kraftfoder (pellets) som godis istället.
Men så blir jag alltid osäker iom foderstrupsförstoppning när man ger pellets torrt. Det har fungerat jättebra hittills men jag blir alltid nojjig.

Vad ger ni som belöning till era hästar när ni tränar med dem? Jag vill inte använda mig av ”färdigt” hästgodis heller.

Mvh
 
Jag ger pellets (dock inte typ lucerne- eller höpellets som måste vattnas) och tror inte att om man ger dem en och en, att de kan ge forderstrupsförstoppning. Det är väl större risk när de äter hetsigt/för mycket.

(har varit med om häst som fått det.... av havre....)
 
Morötter, har försökt ge henne hårt bröd då det är lättare att förvara men då tittar hon på mig som att jag är dum i huvudet.
 
  • Haha
Reactions: Ace
När man tränar belöningsbaserat tycker jag det är bra att ha godis med olika värden på. Min häst är en ständigt hungrig häst, så när vi tränade kunde jag belöna med hö, men gjorde han något extra bra gav jag äpple eller morot. Pellets eller havre fungerade bra som mellanbelöning.
 
Min häst blir snabbt trött på godiset om det är samma sort, så där gäller det att alltid ha en blandning av olika smaker. Använder "vanligt" hästgodis för jag tycker det är enklast, ibland blandat med lite morotsbitar (vilket han inte tycker är så jättegott...). Ska vi göra något som han tycker är extra svårt/jobbigt så är det müsli som gäller, det är det enda som han verkligen tycker är jättegott, allra helst med lite morotsbitar och äppelbitar i, kanske bitar av pepparkaka, smörgåsrån el dyl. Ju fler olika smaker, desto bättre!
 
Jag tränar inte belöningsbaserat men ger ganska mycket godis. Ger grönpellets utan tillsatser (innan gav jag lusernpellets utan tillsatser). Ibland bryter jag en morot och ger det i fall jag har och vi gör något speciellt. Jag matar dock inte sådär mycket som jag tycker det brukar se ut på videos med belöningsbaserad träning. Min häst får tugga klart och tänka färdigt i fred innan jag återupprepar min önskan alt han bjuder på nytt svar.

Standard hästgodis har jag inte gett sedan tandläkaren till min ponny för massa år sedan pedagogiskt visade hur de kletat fast över allt i tänderna. Det finns kanske renare sorter numera dock men jag vill gärna ha en liten pellets i storlek så det passar mig bra att ge av dem hästen redan äter.
 
Tränar inte belöningsbaserat enligt rätt skola skulle jag tro, men jag använder mig väldigt mycket av godisberöm. Alltid morot och det funkar utmärkt 🥕👌
 
Ger färdigt hästgodis, lakrits smak från chamel sverige är favorit och så även örter från det företaget. PS of sweden har även många favoriter enigt mina hästar😍.

Visst är både morot och äpple stora favoriter men blir kladdigt om det inte är i torkad form.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 729
Senast: Mabuse
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
4 970
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Hej, har en hel del funderingar kring tillskott och foder. Det första jag funderingar kring är ifall Lucern skulle kunna vara ett bra...
2
Svar
29
· Visningar
2 932
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 818
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Vi som letar hus
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp