Vad gnager på mina rädisor?

KesoNeso

Trådstartare
Ja, som rubriken säger. Vad är det som gör att mina rädisor ser ut som något gnager små hål på dem?
Är det nån ohyra i jorden, saknar de något, eller vad kan det bero på?
Så här har alla blivit nästan alltid när jag odlar rädisor.

18CEF598-9E31-4A89-86B4-EACC20861518.jpeg
 
Är det ingen som vet ? :D
Jag har frågat flera stycken innan, utan att få vetskap, hade förhoppningar om att få svar här ju :p
 
Så där ser mina också ut. Funderar på om det kan vara jordloppor?

Googlade lite om dem och får mest fram att de äter på bladen/blasten. Mina rädisor har inga skador på blasten så det känns inte rätt. Jag har morötter i samma pallkrage och de är orörda.
 
Förmodligen nån larv, knäpparlarver kanske, de är väl vanligast och de går inte enbart på potatis, men de brukar också minska i antal år för år.
 
Förmodligen nån larv, knäpparlarver kanske, de är väl vanligast och de går inte enbart på potatis, men de brukar också minska i antal år för år.

Där kanske vi är nåt på spåren, har sett några larver ibland. Men tycker snarare det blivit värre med gnagandet i år än ifjol.
Och frågan är varför de inte går på morötterna då.
Men ska kolla närmre på larverna nästa gång jag hittar nån.
Så då är det bara att plocka bort dem efterhand eller?
 
Så då är det bara att plocka bort dem efterhand eller?
Ja och bra är att mylla ner gräsklipp och sen låta jorden ligga i träda nån säsong - utan mat = mindre larver.
Kräver dock fler odlingslådor :D

Går naturligtvis också att gräva ur den gamla jorden, skrubba ramen ren och fylla på med ny, fräsch jord.
 
Ja och bra är att mylla ner gräsklipp och sen låta jorden ligga i träda nån säsong - utan mat = mindre larver.
Kräver dock fler odlingslådor :D

Går naturligtvis också att gräva ur den gamla jorden, skrubba ramen ren och fylla på med ny, fräsch jord.

Hittade en bild från i höstas på en larv. Skulle nog kunna vara en sån va?
33E6F9B5-4E5A-4DDE-BEA6-398A78867AFC.jpeg
 
Knäpparlarver är gula och ganska smala, gissar att det där är nån typ av skalbaggelarv.
Okej, för dessa fanns det en hel del av en period. Men det kan ju vara de som är boven ändå kanske.
Jag får helt enkelt försöka plocka alla sorters larver jag hittar.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Precis som rubriken lyder: när får man gå upp en årskurs ( eller hoppa över en, om det blir bättre formulerat ). Just nu går jag i...
Svar
10
· Visningar
1 083
Senast: Sedna
·
Kläder & Bli fin Konstig rubrik kanske så förlåt för det ❤️ Och först vill jag säga att jag tycker INTE att det är fult o avsett om nån är tjock eller...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 141
Senast: Sonic76
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 342
Senast: tanten
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 310
Senast: Linn-Nora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp