Vad gör bålgetingarna?

tanten

Trådstartare
Gick ner för att tända i pannrummet - som även är min tvättstuga och liten verkstad.
Lämnade dörren öppen eftersom det det luktar död råtta där (uäck, men råttgiftet gör sitt jobb)


In flyger en bålgeting. Sedan en till och en till. Slutligen var det åtta bålgetigar som surrade runt medan jag försökte flörta igång brasan.

Vad gör de inomhus vid den är tiden? Letar de vinterkvarter eller vad?
Lite fascineraqnde dock, jag har aldrig tidigare sett mer än en enstaka i taget.
 
Gick ner för att tända i pannrummet - som även är min tvättstuga och liten verkstad.
Lämnade dörren öppen eftersom det det luktar död råtta där (uäck, men råttgiftet gör sitt jobb)


In flyger en bålgeting. Sedan en till och en till. Slutligen var det åtta bålgetigar som surrade runt medan jag försökte flörta igång brasan.

Vad gör de inomhus vid den är tiden? Letar de vinterkvarter eller vad?
Lite fascineraqnde dock, jag har aldrig tidigare sett mer än en enstaka i taget.

Dom gillar ju att jaga kring lampor så det kanske va det dom gjorde? Förra året hade jag så många ovanför vedbon att dom satte igång lampan med rörelsedetektor ett par gånger
 
Fast nu blev det lite jobbigt. Jag fick plötsligt en i köket. Hur den kommit in är lite oklart - genom skorstenen kanske? Lockade ut den genom att släcka allt inomhus och tända ytterbelysnignen

Det dunsar på utsidan av fönstret på kontoret. De är onekligen aktiva ikväll.
 
Fast nu blev det lite jobbigt. Jag fick plötsligt en i köket. Hur den kommit in är lite oklart - genom skorstenen kanske? Lockade ut den genom att släcka allt inomhus och tända ytterbelysnignen

Det dunsar på utsidan av fönstret på kontoret. De är onekligen aktiva ikväll.
Brukade få in dem i sovrummet genom en ventil tidigare år Nu har jag ett nyrenoverat tak så i år har de nog bosatt sig någon annanstans för det är inga som dunsar på mitt fönster eller besöker mitt sovrum i år
 
De älskar ljus och värme. Jag har kanariefåglar i uterummet och häromnatten när det var så himla kallt satte jag på värmelampan för att de ska få lite extra värme innan de vant sig ordentligt och jag fick nästan stänga av den igen för det kryllade av bålgetingar. Och då är det keramiskt ljus, så det är bara värme lampan stålar, inget rött ljus.
 
De älskar ljus och värme. Jag har kanariefåglar i uterummet och häromnatten när det var så himla kallt satte jag på värmelampan för att de ska få lite extra värme innan de vant sig ordentligt och jag fick nästan stänga av den igen för det kryllade av bålgetingar. Och då är det keramiskt ljus, så det är bara värme lampan stålar, inget rött ljus.
Intressant! Undrar hur de känner av det på långt håll, om de ser det eller känner det.
 
Intressant! Undrar hur de känner av det på långt håll, om de ser det eller känner det.
De har nog någon känsel som drar sig till värme. Det är ju lite som myggor i sovrummet. De hittar dig inte medan det är ljust, men släcker man i rummet hittar de ju dig pga värmen man avger.
 
Vi har bålgetingar här och de är ofta väldigt aktiva tidiga höstar kring utelampan vid ytterdörren.
Och de är måånga 🐝

Eftersom jag inte vill ha in dom i huset får manöppna/stänga snabbt så fort det blir mörkt, för då 'svärmar' dom. Eller släcka utelampan så att de dras till nästa utelampa en stund 😁
 
Gick ner för att tända i pannrummet - som även är min tvättstuga och liten verkstad.
Lämnade dörren öppen eftersom det det luktar död råtta där (uäck, men råttgiftet gör sitt jobb)


In flyger en bålgeting. Sedan en till och en till. Slutligen var det åtta bålgetigar som surrade runt medan jag försökte flörta igång brasan.

Vad gör de inomhus vid den är tiden? Letar de vinterkvarter eller vad?
Lite fascineraqnde dock, jag har aldrig tidigare sett mer än en enstaka i taget.
När man ser den här tråden innan man gått in i den så blir det väldigt roligt. Man läser den första texten "Gick ner för att tända i pannrummet - som även är min tvättstuga och liten verkstad. Lämnade dörren öppen eftersom det luktar död.........tant ? sen ser man att det står tanten :laugh: :laugh: :laugh:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min brors hund har separationsångest! Han har en liten dvärgspets hanne som varenda gång han lämnar hunden så skäller han non stop. Så...
Svar
1
· Visningar
975
Senast: frazze
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp