Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

I min kommun har de tagit bort språkvän-ansökan man kunde göra förut. Den som jobbade med det jobbar tydligen inte kvar :( Jättetrist.
Språkcafé finns visserligen, men jag som är blyg har svårt att bara komma dit och prata. Bättre jag vet att om att jag ska träffa en med liknande intressen. Jobbar dessutom många språkcafé-kvällar.
För mig passar språkcafé bra, just eftersom man inte bygger upp nära relationer och förväntningar. Det är bra om det finns olika sätt så att det passar många.
 
Båda mina språkvänner fick permanent uppehållstillstånd häromveckan. :)
Jag gav dem varsin liten ordbok med svenska-respektive språk som grattis-present och de blev översvallande glada, jag träffade en av dem i förrgår och hon berättade att hon och hennes man har små förhör varje morgon. En av dem kommer att flytta till en annan ort där släktingar har bostad, den andra är mer osäkert men oavsett tror jag att vi kommer att hålla kontakten.
 
Tyvärr har någon mindre begåvad bestämt att man måste vara med i Facebook för att få vara med.
Synd på en god ide. Snabb avinstallation.
Ja, det var ju dumt förstås. Vi får väl hoppas på att det blir ändring på det när UNHCR går in i projektet och utökar det geografiska spridningsområdet för appen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 433
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 498
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 624
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 481
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp