Vad gör DU för att hjälpa till med integrationen?

Var tydlig med att du inte vill ha någon privat relation, utan att du ställer upp som frivillig under de förutsättningar som gäller för "låna en svensk" - vilket i grunden handlar om det svenska språket och rådgivning om problem som kan uppstå för en nysvensk/den som lånar. Planera inte in träffar i annan miljö än den där låna-en-svansk-projektet utgår från.
Jag är väldigt restriktiv om mitt privatliv om jag inte känner att det är någon jag klickar med och kan tänka mig bli vän med utanför projektet. Jag har några jag träffar regelbundet utanför biblioteket med, men det utgår fortfarande om grunden i utlåningen - vi umgås för att personen ska ha någon att prata svenska med regelbundet och det innebär alltså inte per automatik att vi blir privata mer än att vi träffas i parken tex vid soligt väder, tar en fika på stan etc.

Nu svarade jag med ett SMS.

"Hej xxx! Jag såg att du hade ringt. Är det något särskilt du undrar över? Jag vill också vara tydlig med att låna en svensk-projektet handlar om att vi som blir utlånade främst svarar på frågor och samtalar på svenska. Jag har inte riktigt tiden att umgås privat utöver det utan försöker istället bli utlånad till andra som också vill öva sin svenska. Mvh, snow"

Hoppas budskapet går fram.
 
Jag tänker att det kanske är få som vill låna en svensk för just löprundor, utan som @honung skriver är det tänkt för samtal, råd och hjälp. Jag kan i vart fall inte yttra ett ord samtidigt som jag springer :o Men det är självklart också skillnad på umgås privat och vad projektet är tänkt för :)
 
Jag tänker att det kanske är få som vill låna en svensk för just löprundor, utan som @honung skriver är det tänkt för samtal, råd och hjälp. Jag kan i vart fall inte yttra ett ord samtidigt som jag springer :o Men det är självklart också skillnad på umgås privat och vad projektet är tänkt för :)

Absolut, jag tänkte mest att om det faktiskt är någon som ÄR intresserad av löprundor så är det en sån grej jag kan bidra med :). Svara på frågor och prata svenska kan jag också göra, men jag vill inte lova bort mig på regelbunden basis till någon som jag inte känner att jag har så jättemycket att prata om med. Det praktiska verkade han fixa väldigt bra.
 
Absolut, jag tänkte mest att om det faktiskt är någon som ÄR intresserad av löprundor så är det en sån grej jag kan bidra med :). Svara på frågor och prata svenska kan jag också göra, men jag vill inte lova bort mig på regelbunden basis till någon som jag inte känner att jag har så jättemycket att prata om med. Det praktiska verkade han fixa väldigt bra.
Jag tror att man får tänka som så att man utgår från språkhjälpen, går vidare i intresse och möjligheter och finns det där en koppling till vad en själv vill vara delaktig i så tar man det därifrån som först.
Jag tyckte ditt sms var bra, hoppas att han förstår vinken där.
 
Absolut, jag tänkte mest att om det faktiskt är någon som ÄR intresserad av löprundor så är det en sån grej jag kan bidra med :). Svara på frågor och prata svenska kan jag också göra, men jag vill inte lova bort mig på regelbunden basis till någon som jag inte känner att jag har så jättemycket att prata om med. Det praktiska verkade han fixa väldigt bra.

Såklart, det håller jag med om och det var ett bra formulerat sms. Men ha inte för höga förväntningar på löprundor i ett sånt här projekt, även om det passar med din fritidsaktivitet samtidigt :)
 
Jag tror att man får tänka som så att man utgår från språkhjälpen, går vidare i intresse och möjligheter och finns det där en koppling till vad en själv vill vara delaktig i så tar man det därifrån som först.
Jag tyckte ditt sms var bra, hoppas att han förstår vinken där.

Ja, så tänkte jag också. Skrev som jag gjorde i presentationen (alltså typ: "på fritiden gillar jag att springa och kan vid intresse visa stans bästa löprundor") just för att jag tänkte att någon som skulle uppskatta en löprunda kanske skulle låna just mig då. Blev lite ställd när denne man direkt frågade när vi skulle ses nästa gång och fick för mig att jag per automatik borde göra något mer för honom rent socialt. Om det är någon som vill springa - absolut! - men i övrigt har jag inte så jättemånga bra umgängesidéer.
 
Himla bra med den här tråden fö; jag känner inga andra som gått med i sådana här projekt och då är det lite svårt att veta hur man ska bete sig alla gånger. Tack för era svar @honung och @VLMF.
 
Dagens "låna en svensk"-möte gick lite bättre! Drack kaffe med en man från Eritrea, i min ålder. Han pratade bra engelska och växlade över till det några gånger när han hade svårt att uttrycka sig på svenska, och jag fick tänka mig för ibland för att inte också växla över till engelska. För det mesta pratade han dock svenska, ganska bra sådan till och med. Han hade kommit till Europa via Libyen med hjälp av flyktingsmugglare för två år sedan. Han beskrev sin flykt till Sverige och det är verkligen helt otroligt vad de riskerar för att ta sig till Europa... I alla fall så var han intresserad av idrott, framför allt fotboll, och ville gärna springa en sväng så jag ska försöka tänka ut någon inte allt för backig runda så att man kan prata samtidigt som man springer :).
 
Blev uppringd idag då de hittat en språkvän till mig. En man i min egen ålder som hade jobbat med ett liknande yrke tydligen. Så imorgon kväll ska jag till språkcaféet för första gången för att träffa denne man. Sen får vi se om det blir fler gånger eller ej :) Lite nervöst men det blir nog bra.
 
Inte min förtjänst alls.
Men att se och höra en trio ungdomar från Eritrea och Syrien, varav en tjej med slöja och en kristen kille, framföra -Jag vill vara din Margareta, i en svensk kyrka. :banana:
Det behöver inte alltid vara så krångligt att samsas.
De har varit i Sverige 7-8 månader och är redan riktigt bra på svenska.
 
Hej! Jag tog med en man från Syrien på en kurs på 4 dagar i frihetsdressyr. Mannen talar engelska och gillar hästar, och var så glad ! Vi hade hur roligt som helst, lärt mig massor. Han bor på asylboende i Sthlm och hans fru och barn är också här. En jättetrevlig familj.
 
Innan sommaren lade vi låna-en-svensk-projektet på vila, då trycket var för stort på de som var med i projektet som varande de utlånade - vi räckte inte till för behovet helt enkelt och vi som varit med i projektet var helt enkelt fullbokade. I höst startar vi upp igen, och jag ska försöka ragga folk på universitetet så att vi blir fler. Finns det folk här i norrköpingstrakten som skulle kunna tänka sig bli utlånade, så inboxa mig så hjälper jag till att upprätta kontakt med projektet.

Jag har fortfarande kvar ett par regelbundna kontakter från våren som jag träffar, bland annat en kvinna som pluggar in sin apotekarutbildning som jag stöttar henne med språk och svenska termer. En annan kontakt är en kvinna från Libyen som tappade bort delar av sin familj i tumultet som uppstod vid gränsen i ungern, henne har jag hjälpt lite med myndighetskontakter och hon har nu återfunnit sin bror i tyskland. Vi träffas regelbundet och fikar och umgås och tragglar med svenska termer och dubbeltydigheter som hon inte riktigt hanterar. Svenska språket är verkligen en utmaning ibland även om hon hanterar det generellt mycket bra efter bara 7-8 månader i landet.
Men nu är det snart dags att fylla på i almanackan med nya samtal och människor. Jag hoppas fler fortsätter sitt engagemang, de människor som kom in i landet i höstas/vintras/våras är fortfarande kvar och behöver stöd och hjälp. Språkcaféerna kommer strax dra igång igen.
 
Vår termin börjar 22/8. I regel är det tyvärr alltid manfall efter våra längre uppehåll,, men vi hoppas att luckorna efter dem kommer att fyllas på med nya volontärer. :)
 
Ja, behovet av frivilliga insatser är fortfarande lika stort som det varit innan. även om flyktingarna inte får samma uppmärksamhet i media längre. Jag tror att det krävs en hel del jobb för att engagera frivilliginsatserna igen.
 
Trött och ett glas vin bredvid.

Lärde känna en asylsökande familj för ett knappt år sen. Flera dagars vandring, tåg, buss etc genom europa från ett Syrien där deras hus jämnats med marken och större delen av släkten dödad i kriget, innan de hamnade här i byn. Barnen har lärt sig lite svenska och gått i skolan under läsåret. För någon månad sen fick de besked från migrationsverket att de skulle flytta om fem dagar. Till ett tillfälligt boende. Placering i kommun kan dröja månader.

Barnen ledsna och oroliga för skola, vänner och hur allt skulle bli. Som svensk är det intressant att se det från ett annat håll. Kontakt med migrationsverkets anställda. Arabisktalande med erfarenhet från myndighetsutövning i sina egna hemland och högst troligt vana vid en annan attityd och att kunna få en peng under bordet lite då och då. Otrevligare människor var det längesen jag mötte. Att med vänlig ton be om att få besluten skriftligt fick dem att svettas lagom mycket för att min ilska skulle mattas av något.

En kraftansträngning mot alla fastighetsägare, mycket tjat, intyg om att människor som flytt också kan vara bra och arbetsvilliga mm gav till slut resultat. Ett förstahandskontrakt på en fin lägenhet i bra läge. Idag flytt. Lyckliga barn, lyckliga föräldrar och en sväng inom försäkringskassan har gett en trygghet att få börja lära sig svenska, få låna pengar att köpa möbler mm (ja, det är ett lån som erbjuds som dessutom ska betalas tillbaka inom två år). Kramandes barn och lovprisande till Allah hela dagen. Nu kan deras liv börja. Ett steg i taget mot att känna en trygghet och samhörighet i landet Sverige. Välkomna!
 
Ska fika på söndag med en tjej jag träffade på språkcaféet precis i början av sommaren. Vi har hållit kontakten via fb och sms hela sommaren men ännu inte fått till det att träffas igen. Hon ska snart flytta för hon har kommit in på utbildning flera mil bort (läkare, hade pluggat två år innan familjen fick fly), men jag hoppas vi kan hålla kontakten lite ändå.
Ska försöka ta mig iväg till språkcaféet igen i höst, kanske anmäla mig som språkvän igen om jag orkar.
 
Ja, behovet av frivilliga insatser är fortfarande lika stort som det varit innan. även om flyktingarna inte får samma uppmärksamhet i media längre. Jag tror att det krävs en hel del jobb för att engagera frivilliginsatserna igen.

Jag har helt tappat greppet trots att tråden inbjöd till mer engagemang. När det här låna-en-svensk havererade genom att de inte hade det i Linköping (fortfarande verkar det helt off) så missade jag helt att delta i nya omgången språk-cafeet för ingenjörer som jag tidigare deltagit många gånger på. Spöstraff. Skärpning. Skämskudde.

Nästa vecka avsätts tid åt att ta reda på vilka nya möjligheter som finns. Lite har jag dock känslan av att den nya restriktiva politiken har skapat en slags konstig uppfattning om att behoven minskat. När de i själva verket är exakt lika stora - särskilt om vi ska kunna återgå till en politik värd namnet på asylområdet. Idag skäms man för att vara svensk med de uttalanden som regeringen gör. Som om vi inte hade kapacitet att göra mer.
 
I min kommun har de tagit bort språkvän-ansökan man kunde göra förut. Den som jobbade med det jobbar tydligen inte kvar :( Jättetrist.
Språkcafé finns visserligen, men jag som är blyg har svårt att bara komma dit och prata. Bättre jag vet att om att jag ska träffa en med liknande intressen. Jobbar dessutom många språkcafé-kvällar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 419
Senast: Grazing
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 491
Senast: Enya
·
Övr. Hund Hejsan mitt namn är wael albordaini. Jag skriver till dig då jag vill ha hjälp med ett ärende, de är nämligen så att de har...
2
Svar
24
· Visningar
3 624
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 471
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp