Vad gör du när du en dag...

Cattis_E

Trådstartare
... känner dig otroligt ensam, att du inte räcker till trots att du gör det allra bästa du kan? När du innerst inne vet att det inte är sant men känslorna ändå vill ta över?

Då menar jag rent "fysiskt". Tankeövningar och så är inte riktigt vad jag tänker på 😇.

Köper du en godispåse, ringer en vän, springer eller något helt annat?
 
Senast ändrad:
Jag är den typen som mest får en spark i baken av sådana känslor. Som att en del av mitt psyke säger "nä nu jävlar ska jag visa dig!" och så går jag och gör en massa saker jag är bra på, som träning, ta hand om djur, fixa med något projekt. Om det inte hjälper eller går så blir det ofta att jag tar hand om mig själv, långt bad och allt sånt. Och i absolut värsta fall om det inte funkar, så läser jag en bra bok och hoppas på bättre lycka nästa dag :)
 
Jag är den typen som mest får en spark i baken av sådana känslor. Som att en del av mitt psyke säger "nä nu jävlar ska jag visa dig!" och så går jag och gör en massa saker jag är bra på, som träning, ta hand om djur, fixa med något projekt. Om det inte hjälper eller går så blir det ofta att jag tar hand om mig själv, långt bad och allt sånt. Och i absolut värsta fall om det inte funkar, så läser jag en bra bok och hoppas på bättre lycka nästa dag :)
Jag blir delvis tvärt om. Behöver ta det lugnt, för annars blir jag galen på småsaker som går fel. Ibland så rider jag som vanligt, det är lite olika.
Det beror lite på hur mycket tålamod jag känner att jag har, så att jag inte blir orättvis mot hästarna.
Annars köper jag en godispåse, kramar hästar och katter, gör något stillsamt sover mer än vanligt och hoppas på bättre lycka nästa dag.
 
Olika, vissa dagar kommer jag inte genom det och de dagarna blir långa. Då vill jag bara att allt ska ta slut.

Men jag VET att en lång promenad med hunden, tid i stallet och lagad mat hjälper.
Så det bästa är om jag gör nått av dessa.
Ibland bokar jag promenader med vän eller familj för jag inte ska dra mig ur.
 
Hade en sån dag idag. Tårarna brände bakom ögonlocken hela tiden och jag ville bara gå och lägga mig. Hade jag haft möjlighet hade jag gjort det. Sovit och kollat på feel good-filmer hela dagen. Går ju inte när man har småbarn dock, så tårarna brände på tills vi fick oväntat besök av vänner som sedan stannade på middag. Fick ett glas vin och prata lite strunt med andra vuxna en stund och sedan kändes det bättre. Brukar vara det som fattas för mig. Att få vara lite social en stund.
 
Gråter, för det mesta. Ibland försöker jag söka "stöd" hos katterna men brukar oftast bara bli ännu mer ledsen när de inte uppskattar mina kramar. Orkar jag så försöker jag distrahera mig med spel/serie. Funkar det inte så accepterar jag att det är okej att ligga i sängen och återhämta mig. Är jag inte hemma så biter jag ihop. Är jag på jobbet så brukar jag faktiskt gå undan och gråta. Det släpper lös mycket för min del.
 
... känner dig otroligt ensam, att du inte räcker till trots att du gör det allra bästa du kan? När du innerst inne vet att det inte är sant men känslorna ändå vill ta över?

Då menar jag rent "fysiskt". Tankeövningar och så är inte riktigt vad jag tänker på 😇.

Köper du en godispåse, ringer en vän, springer eller något helt annat?

Försöker sysselsätta mig och invänta nästa dag, då känns det oftast bättre. Oftast när det känns som värst kommer det i samband med att jag är trött, är irriterad över något som hänt under dagen eller att det är PMS. Och då vet jag av erfarenhet att det känns bättre när jag sovit/tiden gått så jag inväntar det. (Om det inte är en utmattning eller depression - har varit där också, och det är något helt annat)

Konkreta saker:
- läsa en bok om jag kan koncentrera mig
- se en film om jag kan fokusera
- Tvätta/diska/städa
- sätta mig i bilen och köra planlöst
- rensa ogräs om det är säsong
- fixa något som behöver fixas, sätta upp en hylla t ex, måla eller mäta, saker som kräver koncentrationen
- dricka alkohol

Förr promenerade jag mycket men har insett att det triggar de negativa tankarna lika ofta som minskar dem, så det har jag slutat med när jag är deppig.
 
Försöker tänka att mina känslor finns där för att säga mig någonting - oftast att jag kanske behöver stanna upp och ge mig själv lov att göra något "själviskt"/"slött" istället för att köra på i stresshjulet.

Så jag brukar försöka ta det lugnt. Se till att få äta något som känns bra, titta på något, ta en promenad. Klappar hästarna och känner in vad jag vill göra med dem - inte vad som borde vara bra enligt mina egna orimliga krav, utan vad jag känner för just den dagen.
 
Det jag BEHÖVER är ”get out of your head and into your body” - komma ut, röra på mig och få upp pulsen.

Meeen oftast tar jag omvägen via lite självömkan och en godispåse :p

Samma här, jag vet att jag mår bättre av att ta en springtur, men det är ju så mycket "lättare" att inte göra något och tröstäta (vilket oftast bara får mig att bli ruggigare och må sämre)

Men så ja, det som funkar bäst för mig är att springa eller cykla så att jag får frisk luft och pulshöjning, mår nästan alltid bättre efter det. Sedan att distansera mig med något trevligt läsbart, och om inte det fungerar så kollar jag på något lättsamt och lättsmält på tv.
Att konstatera och acceptera att dessa dagar finns tycker jag att hjälper också, det här är idag och imorgon är det en ny dag då det kan kännas helt annorlunda.
 
Jag hamnar i soffan framför gamla tv-serier jag sett förut, vill ha något välkänt och förutsägbart. Äter oftast lite för mycket godis. Hunden får en promenad men inte mer, är ingen idé att försöka träna då jag lätt blir irriterad.
Ska försöka ändra det så att jag i alla fall försöker mig på ett yogapass nu när jag kommit igång med den träningen, men är inte där än.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
9 643
Senast: SiZo
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
18 989
Senast: Shaggy
·
Kropp & Själ Jag vet inte riktigt hur jag ska börja det här inlägget. Eller ens vad jag vill ha sagt. Jag har alltid haft en känsla av att jag inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 836
Senast: Seaside
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
538
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp