Vad gör en hingst intressant?

Status
Stängd för vidare inlägg.

MissFideli

Trådstartare
Såg att Touchdown kastrerats pga lågt intresse. Trodde det var en fin hingst med bra kvaliteter, men jag kan ju inget egentligen.
Vad gör att en hingst används mycket, medan en annan inte är lika intressant?
 
Jag tror att för en ung och relativt obebrövad hingst så är det förödande att sätta honom på fryst redan andra säsongen.

Det kan ju också vara så att hingsten faktiskt är väldigt hingstig och inte riktigt funkar så som man vill på tävlingsbanan även om det sällan brukar basuneras ut
 
Nu är jag inte helt insatt men kommer ihåg att Warsteiner var ju på tapeten för väldans längesedan. Sen märkte man att hans avkommor hade en tendens att bli lite knäppa i huvudet så då dök hans användning. Samma med Almeto Z. Detta är ju mycket hörsägen men kan ligga en del i det. Lär väl vara en del hingstar som faller bort när deras första omgång föl blir 3-4 år. Men jag spekulerar vilt.

Jag red en ponny med e: Almeto Z. Hoppade som en gud men herregud, höll på att bli tokig på honom när det slog runt i huvudet titt som tätt.
 
Jag blir alltid lite mistänksam när någon väljer att kastrera en hingst (annat än av medicinska skäl) som de har tagit sig mödan att få godkänd i flera förbund och sen knappt haft i avel med färsk semin. Det bara skriker att den inte fungerar att ha i avel /som hingst samtidigt som den rids och tävlas och det är inget jag vill använda.
En vettig hingst är visserligen aningen knepigare att ha med ut än en valack men är det inte ekonomiskt att ha den i avel för tillfället men den fungerar i övrigt så är det logiska att välja att tävla den ett par säsonger och hoppas att den blir mer populär med lite tävlingsresultat i ryggen.
 
Nu är jag inte helt insatt men kommer ihåg att Warsteiner var ju på tapeten för väldans längesedan. Sen märkte man att hans avkommor hade en tendens att bli lite knäppa i huvudet så då dök hans användning. Samma med Almeto Z. Detta är ju mycket hörsägen men kan ligga en del i det. Lär väl vara en del hingstar som faller bort när deras första omgång föl blir 3-4 år. Men jag spekulerar vilt.

Jag red en ponny med e: Almeto Z. Hoppade som en gud men herregud, höll på att bli tokig på honom när det slog runt i huvudet titt som tätt.

Det kan nog stämma att det blir så ibland. När första visade omgången inte är som förväntat så kan användningen mycket väl dyka. Däremot så är det inte så i Touchdowns fall eftersom hans första avkommor just fyllt 2
 
Blir också misstänksam, med tanke på den fina stammen och (enligt mig!) fina modellen på häst. Särskilt när han fortfarande är förhållandevis ung. Är han inte bara typ 6-7 år, eller minns jag fel?
Åtminstone enligt mig känns det som att något inte riktigt stämmer, precis som @Angel är inne på.

Absolut att trender m.m. spelar in, men med tanke på att han var väldigt högt bedömd som unghäst och därtill är godkänd i flera förbund, borde intresset vara större. Är det verkligen en reko häst borde det också funka åtminstone någorlunda, att kombinera avel och tävling. I alla fall i viss mån.
 
Det kan nog stämma att det blir så ibland. När första visade omgången inte är som förväntat så kan användningen mycket väl dyka. Däremot så är det inte så i Touchdowns fall eftersom hans första avkommor just fyllt 2

Ja då är det lite udda. Om han är jobbig att tävla med som hingst, kan en sådan sen kastrering göra så stor skillnad? Självklart individuellt men man kan ju undra.
 
Tycker inte alls att det är konstigt, en bra sporthäst är generellt otroligt mycket mer värd än en avelshingst. Med en fin häst som visar stor talang för sporten samtidigt som den inte får 25 ston eller mer per säsong är det inte värt allt extra jobb.
Han hade 37 ston första säsongen, det är helt okej tycker jag, sen stod han på fryst och då svalnade också intresset.

Jag funderar på var och om han har tävlats alls under 2018
 
Jag funderar på var och om han har tävlats alls under 2018

Kanske ser de att han har massor av talang som inte kommer fram på banan just nu. Många hästar mår bättre om de inte följer alla unghästklasser, de kan ändå komma upp i Grand Prix innan de är 9-10 år.

Tror att ägarna har ett bra upplägg som passar just deras fina häst. Det behöver inte alltid vara något fel för att hästen inte visas eller kastreras.
 
Såg att Touchdown kastrerats pga lågt intresse. Trodde det var en fin hingst med bra kvaliteter, men jag kan ju inget egentligen.
Vad gör att en hingst används mycket, medan en annan inte är lika intressant?

Jag vill gärna ha smidighet, bra ridbarhet och en mekanik som är användbar. En byggnad som med framtiden i tanke är ändamålsenlig, bra bakben såklart som både kan visa påskjut och lite gratis är stark i undertrampet o rätta vinklar där. En hingst som ser snäll ut. :)

Det finns många som är jättefina o Quaterback är såklart intressant men i detta fall tror jag mödernets stam gör att en del väljer bort hingsten, är ju lite lätt tråkigt faktiskt med ex Kaliber ( och lite annan inte nämnt);), dessutom, personligen, så tycker jag han ser ut som en trevlig ridhäst men saknar det som gör att man (jag) vill ha en avkomma efter honom.
 
Jag blir alltid lite mistänksam när någon väljer att kastrera en hingst (annat än av medicinska skäl) som de har tagit sig mödan att få godkänd i flera förbund och sen knappt haft i avel med färsk semin. Det bara skriker att den inte fungerar att ha i avel /som hingst samtidigt som den rids och tävlas och det är inget jag vill använda.
En vettig hingst är visserligen aningen knepigare att ha med ut än en valack men är det inte ekonomiskt att ha den i avel för tillfället men den fungerar i övrigt så är det logiska att välja att tävla den ett par säsonger och hoppas att den blir mer populär med lite tävlingsresultat i ryggen.
Jag har träffat hingsten personligen och då var det inget fel på skallen på honom, tvärtom. Gick i fullt ridhus med valacker och ston varav en fick fullt ryck på lina 10 meter ifrån honom utan att han rörde en fena. Var med honom i stallet där han också stod med ston, inga problem. Min egen är fruktansvärt bra i huvudet. Får man 10 ston på en säsong så förstår jag att man ledsnar, faktiskt.
 
Han hade 37 ston första säsongen, det är helt okej tycker jag, sen stod han på fryst och då svalnade också intresset.

Jag funderar på var och om han har tävlats alls under 2018
Gick inte att förena träning/tävling som jag förstod det samtidigt som han stod på Blädde, eller iaf var det svårt. Därav har han legat lågt denna säsongen. Innan dess har han stått nere i Tyskland på träning och kom till Sverige väldigt snart innan Bruks förra året där han gick hingstklassen.
 
Just i Touchdown's fall tror jag en del faktorer samspelar i hans "fall":

Stor konkurrens på hingstmarknaden - Det finns dessutom ett antal Quaterback söner att välja på.
Mödernet är bra men här i Sverige tor jag många avfärdar det som gammaldags.
Han är brun och, bland andra hingstar, inte så iögonfallande.

Lite orättvist kan man tycka, men summa summarum är att de faktorer som kanske skulle gjort honom attraktiv senare i livet inte riktigt kommer fram som unghäst, och lägg därtill att han inte stod på färsk så har vi spiken i kistan.
 
Ur någon som vill sälja föl's synpunkt skulle jag säga att en attraktiv hingst skall:

Stå hos rätt hingsthållare
Få lite plats i media
Vara flott på bild/film
Fina poäng på ridbarhet
Prestationer på mödernet
Några kända namn i stamtavlan/vara ett känt namn själv
Välbyggd och överkomligt välbenad
Inte ha för mycket D/vara för inavlad (lite skenhelig är jag där då jag använt Franklin och gärna gör igen, men det är en enskild individ som jag undantaget den generella regeln)
Stämpla avkommorna
Inte trava som en Sandro Hit/Sir Donnerhall (höga, cyklande hasrörelser bakom hästen :yuck:)
Galoppera ändamålsenligt
Skritta rent. Helt rent. Hellre kort och rent än bautaskritt vars takt kan bli farlig i avkommorna om man har otur.
Gärna vita tecken på huvudet. Folk gillar blingade föl.
 
Gick inte att förena träning/tävling som jag förstod det samtidigt som han stod på Blädde, eller iaf var det svårt. Därav har han legat lågt denna säsongen. Innan dess har han stått nere i Tyskland på träning och kom till Sverige väldigt snart innan Bruks förra året där han gick hingstklassen.

Ja kanske samtidigt som Blädde ligger centralt med en hel del tävlingsplatser inpå knuten - han har ju inte tävlats alls.

Fick han 10 ston i år?
 
Hej, som representant för Verbena var jag tvungen att skapa ett konto för att bemöta era spekulationer om Touchdown, för att förhindra missförstånd och ryktesspridning.

Temperamentet på Touchdown har inte varit något som helst problem, han har varit otroligt snäll och enkel som hingst, anledningen till att han kastrerats är endast att intresset för honom varit för lågt kombinerat med de uppoffringar man som hingstägare får göra. Han har fantastiskt temperament, en prestationsstark stam, gjort utmärkt ifrån sig på hingsttest och tävling både i Sverige och utomlands, hans föl har alla blivit högt bedömda, många som använt honom har återkommit eller rekommenderat honom till andra, och vi har som små uppfödare marknadsfört så gott vi kunnat - ändå har det inte räckt för att mer än ett fåtal stoägare ska använda honom. Statistik visar att svenska dressyruppfödare väljer unga hingstar, så vi ser inte att intresset för Touchdown kommer öka i framtiden.

Vi är i första hand tävlingsryttare som avlar hästar för Grand Prix och eftersom vi själva (3 systrar) tävlat internationell svårklass vet vi vad vi vill ha hos en tävlingshäst. Touchdown och Zafferano är därför i första hand tänkta som tävlingshästar men eftersom de har de kvaliteter vi själva letar efter till våra ston så tänkte vi låta dem vara i avel ett par år. Vi valde att visa Touchdown i Tyskland och tack vare hans fantastiska resultat (bästa 3-5-åriga gångartshingst i alla Tyska 70-dagarstester 2015) blev han direktgodkänd i SWB.

Touchdown och även Zafferano är otroligt snälla som hingstar så det hade absolut som @Angel säger varit möjligt att ha kvar honom som hingst i ett par säsonger och tävlat, han var placerad både i Falsterbo och unghäst VM så att träna och tävla har inte påverkats av att han varit hingst. Det är dock egentligen inte i vårt intresse att ha hingstar - vårt intresse är tävling, något som har fått stå tillbaka då det inte varit möjligt att träna ordentligt på seminstationen.

Det är praktiskt svårt att ha en hingst, det är svårt att hitta träningsanläggningar som vill ta emot hingstar. Det finns heller ingen ekonomi i att ha en hingst med för få ston, jag tror inte många stoägare förstår hur dyrt det är att hålla avelshingst om man inte har egen hingststation. Många fd svenska hingstägare vi pratat med vittnar om samma sak – de får för få ston för att det ska vara lönsamt - så flera av de svenska hingstarna kastreras eller tas ur avel. Allt handlar ju om efterfrågan från svenska stoägare, det är de som väljer. Vi befarar att vi, som trenden är nu, går mot att enbart ha få, stora internationella hingsthållare istället för lokala svenska.

Vi har hela tiden sagt att de kommer få gå i avel som unga, sedan vill vi satsa helhjärtat på tävling eftersom det är där vårt intresse som svårklassryttare och uppfödare ligger.

Vi kommer själva ta fler föl efter honom med fryst, för de avkommor vi fått är fantastiska! Vi är även mycket glada över de uppfödare som valt Touchdown, stona har varit av hög kvalitet och vi är övertygade om att vi kommer att få se avkommorna på tävlingsbanorna i framtiden!
 
Hej, som representant för Verbena var jag tvungen att skapa ett konto för att bemöta era spekulationer om Touchdown, för att förhindra missförstånd och ryktesspridning.

Temperamentet på Touchdown har inte varit något som helst problem, han har varit otroligt snäll och enkel som hingst, anledningen till att han kastrerats är endast att intresset för honom varit för lågt kombinerat med de uppoffringar man som hingstägare får göra. Han har fantastiskt temperament, en prestationsstark stam, gjort utmärkt ifrån sig på hingsttest och tävling både i Sverige och utomlands, hans föl har alla blivit högt bedömda, många som använt honom har återkommit eller rekommenderat honom till andra, och vi har som små uppfödare marknadsfört så gott vi kunnat - ändå har det inte räckt för att mer än ett fåtal stoägare ska använda honom. Statistik visar att svenska dressyruppfödare väljer unga hingstar, så vi ser inte att intresset för Touchdown kommer öka i framtiden.

Vi är i första hand tävlingsryttare som avlar hästar för Grand Prix och eftersom vi själva (3 systrar) tävlat internationell svårklass vet vi vad vi vill ha hos en tävlingshäst. Touchdown och Zafferano är därför i första hand tänkta som tävlingshästar men eftersom de har de kvaliteter vi själva letar efter till våra ston så tänkte vi låta dem vara i avel ett par år. Vi valde att visa Touchdown i Tyskland och tack vare hans fantastiska resultat (bästa 3-5-åriga gångartshingst i alla Tyska 70-dagarstester 2015) blev han direktgodkänd i SWB.

Touchdown och även Zafferano är otroligt snälla som hingstar så det hade absolut som @Angel säger varit möjligt att ha kvar honom som hingst i ett par säsonger och tävlat, han var placerad både i Falsterbo och unghäst VM så att träna och tävla har inte påverkats av att han varit hingst. Det är dock egentligen inte i vårt intresse att ha hingstar - vårt intresse är tävling, något som har fått stå tillbaka då det inte varit möjligt att träna ordentligt på seminstationen.

Det är praktiskt svårt att ha en hingst, det är svårt att hitta träningsanläggningar som vill ta emot hingstar. Det finns heller ingen ekonomi i att ha en hingst med för få ston, jag tror inte många stoägare förstår hur dyrt det är att hålla avelshingst om man inte har egen hingststation. Många fd svenska hingstägare vi pratat med vittnar om samma sak – de får för få ston för att det ska vara lönsamt - så flera av de svenska hingstarna kastreras eller tas ur avel. Allt handlar ju om efterfrågan från svenska stoägare, det är de som väljer. Vi befarar att vi, som trenden är nu, går mot att enbart ha få, stora internationella hingsthållare istället för lokala svenska.

Vi har hela tiden sagt att de kommer få gå i avel som unga, sedan vill vi satsa helhjärtat på tävling eftersom det är där vårt intresse som svårklassryttare och uppfödare ligger.

Vi kommer själva ta fler föl efter honom med fryst, för de avkommor vi fått är fantastiska! Vi är även mycket glada över de uppfödare som valt Touchdown, stona har varit av hög kvalitet och vi är övertygade om att vi kommer att få se avkommorna på tävlingsbanorna i framtiden!

Såg att ni hade en kanonfin fölungen e. Touchdown ur en systerdotter till ett av våra ston. Tyvärr är vårat sto e. Sack, annars hade jag helt ärligt valt Touchdown till det stoet. Så för egen del föll det helt på morfadern i det fallet. Det andra stoet som var påtänkt till Touchdown vann vi en betäckning med Donkey Boy till, så det blev aldrig av. Jag tycker helt ärligt att det är synd att han är kastrerad, då fölen jag sett varit fina. Vill dessutom gärna ha QB-blod utan den tyngd vissa av sönerna har. Helgstrand's Quaterhit är nu den som ligger närmst till hand, men jag är inte så glad i för mycket Sandro eller Brentano I/II.

Hur som helst, jag förstår beslutet men tror ändå han skulle kunnat plocka ston just på sitt temperament när han blivit äldre och kommit ut på lite mer tävlingar... Och hade han varit svart som Suarez, Van Vivaldi, Total Hope och Bon Coeur m.fl. hade han nog varit med och toppat betäckningsstatistiken (kom inte och säg att färg saknar betydelse).
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett...
Svar
18
· Visningar
905
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 729
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
609
Senast: Trassel12
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp