Vad gör en hingst intressant?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han lämnade hög % tävlingshästar (även internationellt) och lämnade sålunda ett temperament i linje med SWBs avelsmål.

Aja, nu ska vi väl inte överdriva. Som cirkus skrev så var det inte så fasligt många som ut på tävlingsbanan. Jag har inte träffat alla warsteiner avkommor men de jag har träffat har alla varit mkt knepiga i huvudet. Inte dumma på ngt vis men väldigt knepiga.
 
Tror att framför allt i dressyraveln så går det i mode. Upplever många dressyrinriktade vara "bättre" på att använda unga hingstar och är det ngn som sticker ut lite extra så blir den hingsten poppis och många vill använda den. I hoppavlen tycker jag att många är bakåtsträvande och vil använda många gamla hingstar. Det är inte fel att ha en meriterad hingst, absolut inte men många verkar vilja köra på "säkra kort" och många av de stora giganterna är ju till åren numera.
Det är därför hoppaveln drar ifrån dressyraveln, det är en efterfrågan på hopphästar från Sverige medans intresset för dressyrhästar är ljumt. Ska man satsa på de högsta klasserna vill man troligtvis ha något man vet kan fungera.
 
Blup har inte med utländska resultat (om inte ryttaren har svensk licens).

Jag tror inte det finns så månag utländska att det gör jättestor skillnad - jag jämförde med tex Cardento - visserligen i en annan disciplin men där ser det helt annorlunda ut. Där vet jag dessutom att det är många utländska som ridit Cardentohästar - Warsteiner har jag aldrig någonsin sett i en ranking
 
Aja, nu ska vi väl inte överdriva. Som cirkus skrev så var det inte så fasligt många som ut på tävlingsbanan. Jag har inte träffat alla warsteiner avkommor men de jag har träffat har alla varit mkt knepiga i huvudet. Inte dumma på ngt vis men väldigt knepiga.
Och jag har bara sett ridbara med bra jämna gångarter.
 
Jag tror inte det finns så månag utländska att det gör jättestor skillnad - jag jämförde med tex Cardento - visserligen i en annan disciplin men där ser det helt annorlunda ut. Där vet jag dessutom att det är många utländska som ridit Cardentohästar - Warsteiner har jag aldrig någonsin sett i en ranking
Warsteiner har funnits med i rankingar...just i det här ämnet, framgångsrika SWB tävlingshästar kan jag. Det är min stora hobby.
 
Jag tycker att det är en intressant tråd - ämnet i sig är intressant och större än Touchdowns vara eller inte vara som hingst. Samtidigt blir det mer konkret om man har namn, och även hingstägare måste ju vara intresserade av hur stoägare resonerar och hur olika handlingar tolkas (för man bör vara beredd på att ingen tar någon annan bara på orden). Vad gör egentligen en attraktiv hingst?

Min amatöranalys:

Tyvärr tror jag att det handlar mycket om marknadsföring. Först måste ju stoägarna själva känna till att hingsten finns och sedan måste de också vara övertygade om att deras framtida hästköpare känner till hingsten och vill ha en avkomma. Har hingsten någon USP - och är detta något som är känt utanför ägarens egna sfär? Någonstans måste det finnas något som skapar buzz och betalningsvilja i en annons eller i ett nätverk.

Detta något som sticker ut kan vara en snygg färg (i vissa kretsar) - men för de flesta handlar det om t.ex. resultat (svårt om man bara har dem i avel unga och då inte tävlar samtidigt), unik härstamning med bra förvärvare, bra avkommor (återigen svårt om de inte förblir i avel under en tid).

PS Bon Couer har 3 avkommor, Suarez inga (så mycket betyder deras färg. Å andra sidan Suarez är fyra), Van Vivaldi 180+ men han har tävlat mer bl.a. i MSV och marknadsförs av Lövsta, Total Hope är Totilas - Weihegold så där drar nog mer än färgen. Han har också tävlat mer och gått MSV och finns på Flyinge. Ägaren är rätt bra på PR (köpet av Totilas gav så mycket mediauppmärksamhet globalt att priset på hästen var en spotstyver av vad det hade kostat)
Verbena gör bra marknadsföring av sina hingstar, de lägger ut filmer från tävling, uteritter mm. Touchdowns hingstprov fanns också utlagt på film.
 
Du kanske inte vill se? Han har varit rankad bl a på WBFSHs ranking.

Jo jag hade gärna sett det eftersom jag själv haft ett sto ue. Warsteiner och aktivt letat efter postiva resultat från hans avkommor men det har varit magrare än vad jag hoppats på. Så du får hemskt gärna tala om vilket år han var med, hur högt han var rankad och gärna några framgångsrika avkommor (förutom Segerstas Weihenstephaner eller hur den nu stavas)
 
Vilken ranking och när?
Jag har aldrig nånsin sett honom i någon ranking.
2011 var han på plats 89 på WBFSHs ranking lyckades jag hitta. Visst har han lämnat ett par bra avkommor (spontant tänker jag på Weihenstephaner) men annars håller jag helt med om att dom har en tendens att vara rätt "egensinniga". Gissar att främsta anledningen till den stora mängden avkommor är att han länge har varit bland dom aboslut billigaste och samtidigt ofta ger hyfsad gång.
 
2011 var han på plats 89 på WBFSHs ranking lyckades jag hitta. Visst har han lämnat ett par bra avkommor (spontant tänker jag på Weihenstephaner) men annars håller jag helt med om att dom har en tendens att vara rätt "egensinniga". Gissar att främsta anledningen till den stora mängden avkommor är att han länge har varit bland dom aboslut billigaste och samtidigt ofta ger hyfsad gång.

89.. de flesta letar väl blod med matadorerna på Topp10.
 
Jo jag hade gärna sett det eftersom jag själv haft ett sto ue. Warsteiner och aktivt letat efter postiva resultat från hans avkommor men det har varit magrare än vad jag hoppats på. Så du får hemskt gärna tala om vilket år han var med, hur högt han var rankad och gärna några framgångsrika avkommor (förutom Segerstas Weihenstephaner eller hur den nu stavas)
Tänker inte servera dig. Hade du varit genuint intresserad hade du hittat det du letade efter.
 
Nu har jag rensat i tråden. Många inlägg har blivit borttagna för att de citerar borttagna inlägg eller hänvisar till inlägg som tagits bort.

Det är inte okej att dra långtgående slutsatser utifrån en avatar och att uttrycka sig nedlåtande om andra användare. Håll ton god i diskussionerna och gå inte till personangrepp på de som tycker annorlunda.

/moderator
 
Nu har jag rensat i tråden. Många inlägg har blivit borttagna för att de citerar borttagna inlägg eller hänvisar till inlägg som tagits bort.

Det är inte okej att dra långtgående slutsatser utifrån en avatar och att uttrycka sig nedlåtande om andra användare. Håll ton god i diskussionerna och gå inte till personangrepp på de som tycker annorlunda.

/moderator
Då kan du ta bort inlägg 5 och 7 också, där det hintas om att det är hingstens temperament som gjort att han kastrerades (ägarna har ju dementerat).
 
Då kan du ta bort inlägg 5 och 7 också, där det hintas om att det är hingstens temperament som gjort att han kastrerades (ägarna har ju dementerat).
Det är väl jättebra att ägarna har förklarat! Då vet vi att de lösa tankarna som bland annat jag hade inte stämde. Jag har inte HINTAT om nånting, det är ju när man vet men inte skriver i klartext. Jag skrev en möjlig anledning som sen visade sig inte stämma.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jättefint inslag med Paddy Fanning, Churchmount sheepdogs, och hans jobb med får och hundar. Han förklarar bra, Bruce och Jim gör ett...
Svar
18
· Visningar
864
Senast: Wenniz
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
1 606
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
256
Senast: Myrten
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp