Vad gör en vettig dragbil?

MiniLi

Trådstartare
Vilka egenskaper hos bilen avgör egentligen hur bra den drar släp?
Motorn påverkar ju såklart, och fyrhjulsdrift brukar vara hjälpsamt. Men sen?
Hur mkt avgör tex bilens egna tyngd?

Hur stor skillnad blir det för samma modell med eller utan lite extra hästkrafter?
Hur stor skillnad är det med samma motoralternativ men mellan en liten eller lite större bil?

Jag kör v40 CC D3 idag. Dock utan drag.
Men drag går ju att montera och bilen får enl reg. beviset dra 1500 kg.
Den är pigg och bra att köra men jag misstänker att det skulle vara tungt med släp. Undrar hur mkt annorlunda det blir med samma bil men med D4 istället för D3?

Jag kan alltså montera drag + lämna in för Polestar uppgradering och få motsvarande D4. Det är nog nästan billigare än att byta till tex V60 D4.. Frågan är om det räcker med fler hästar eller om bilen i sig är för liten?

(Kommer köra väldigt sällan med släp så är inte motiverat att byta till något större åbäke)
 
Jag vet inte riktigt men har haft en Subaru legacy (diesel)i några år och dragit utan problem. Har nu köpt en Volvo XC70 D4. Ääeehh...kommer aldrig kunna dra med något annat nu. Den är helt grym, man känner inte att man har släpet bak. Större, starkare och tyngre gör en jäkla skillnad.
Vi valde mellan Subaru outback, passat alltrack o Volvo xc70 D4. Är så glad att vi valde volvo 😍
 
Jag vet inte riktigt men har haft en Subaru legacy (diesel)i några år och dragit utan problem. Har nu köpt en Volvo XC70 D4. Ääeehh...kommer aldrig kunna dra med något annat nu. Den är helt grym, man känner inte att man har släpet bak. Större, starkare och tyngre gör en jäkla skillnad.
Vi valde mellan Subaru outback, passat alltrack o Volvo xc70 D4. Är så glad att vi valde volvo 😍
Ja jag har också dragit med v70 D4, funderar på hur stor skillnad det blir med samma motor men mkt mindre/lättare bil..

Volvo är bra grejer 👍
 
Tung bil med många hästar upplever jag som lättast att köra med, märker inte släpet :) Märks heller inte lika stor skillnad på förbrukningen.
 
Tung bil med många hästar upplever jag som lättast att köra med, märker inte släpet :) Märks heller inte lika stor skillnad på förbrukningen.
Ja det förstår jag ju. Men hur mkt spelar just bilens tyngd in sålänge motorn är stark nog?

Jag behöver inte en superdragbil där man inte märker att släpet är bakom. Det är ok att det blir lite tyngre än utan släp och att förbrukningen går upp, men det ska ju kännas säkert och vill liksom inte bli stående i uppförsbackarna ;)
Kommer max köra någon eller några gånger per år. Känns inte prio att byta till tungt miljömonster som drar mer i vardagskörningen.
Om det blir mer frekvent körning med släp känns det mer befogat och då är det säkert ändå dags för bilbyte.
 
Jag har kört en del släp med äldre v40, dock med turbomotor. Jag kan inget om bilar och motorer men jag vet att jag fick dra 1400 kg som mest. Naturligtvis är det enklare att köra transport med tyngre bil och bättre motor, men det var absolut inte ens i närheten av att stanna i backar eller liknande med min gamla v40. Så jag hade inte bytt bil för att köra några gånger per år, om jag var du!
 
Jag har kört en del släp med äldre v40, dock med turbomotor. Jag kan inget om bilar och motorer men jag vet att jag fick dra 1400 kg som mest. Naturligtvis är det enklare att köra transport med tyngre bil och bättre motor, men det var absolut inte ens i närheten av att stanna i backar eller liknande med min gamla v40. Så jag hade inte bytt bil för att köra några gånger per år, om jag var du!
Nya v40 är ju mkt mindre än den gamla modellen. Min bil är mer som en Golf i storlek.

Men vore toppen om det funkade!
 
Jag har dragit mitt släp med vår V40 D3a, visserligen med skräp i till återvinningen och inte med häst men det gick inte speciellt mycket sämre än med Passaten och jag har en tung och stor transport. Är det främst asfalt man kör på och har ett relativt kort släp så är det inga problem att dra 1500 kg.
 
Jag har dragit mitt släp med vår V40 D3a, visserligen med skräp i till återvinningen och inte med häst men det gick inte speciellt mycket sämre än med Passaten och jag har en tung och stor transport. Är det främst asfalt man kör på och har ett relativt kort släp så är det inga problem att dra 1500 kg.
Åh det låter ju lovande!
Är det nya v40?
 
Ja det förstår jag ju. Men hur mkt spelar just bilens tyngd in sålänge motorn är stark nog?

Jag behöver inte en superdragbil där man inte märker att släpet är bakom. Det är ok att det blir lite tyngre än utan släp och att förbrukningen går upp, men det ska ju kännas säkert och vill liksom inte bli stående i uppförsbackarna ;)
Kommer max köra någon eller några gånger per år. Känns inte prio att byta till tungt miljömonster som drar mer i vardagskörningen.
Om det blir mer frekvent körning med släp känns det mer befogat och då är det säkert ändå dags för bilbyte.

Stor skillnad. Min Audi (A6 sedan) har många ponnyhästar under huven men det är inte lika ”smooth” som Jeepen när lasten är lite tyngre. Samma om man jämförde Skoda Superb med Jeepen och två hästar i släpet, det är inte tungt för Skodan men det känns.
 
Jag tror att jag kan sätta på drag + polestar för ca 20 000 kr. Lär ju inte kunna byta bil med samma pengar emellan om jag inte ska byta ner mig i årsmodell/mil eller till billigare bilmärke. Och jag gillar verkligen min lilla pärla. Den går finfint och går aldrig sönder ❤️
 
Stor skillnad. Min Audi (A6 sedan) har många ponnyhästar under huven men det är inte lika ”smooth” som Jeepen när lasten är lite tyngre. Samma om man jämförde Skoda Superb med Jeepen och två hästar i släpet, det är inte tungt för Skodan men det känns.
Men nu jämför du ju med mkt större bilar. A6 är ju en stor bil. Jag har lite svårt att översätta till min frågeställning. Stor kombi vs Jeep är liksom inte aktuellt. Snarare liten halvkombi vs mellankombi..

Och som sagt. Det får kännas att ha släp bakom. Jag undrar mer ur ett säkerhetstänk/tillräcklig stabilitet.
 
Tack! Nu blev jag genast hoppfull 👍
Visst märks det att man har släp på bilen men ska man bara köra någon gång ibland och dra en häst i ett normalstort släp på bra underlag så duger det utmärkt skulle jag säga. Visst är det alltid bättre med fyrhjulsdriven och tyngre dragbil men knappast nödvändigt för det du verkar vilja använda den till.
 
Visst märks det att man har släp på bilen men ska man bara köra någon gång ibland och dra en häst i ett normalstort släp på bra underlag så duger det utmärkt skulle jag säga. Visst är det alltid bättre med fyrhjulsdriven och tyngre dragbil men knappast nödvändigt för det du verkar vilja använda den till.
Precis, känns onödigt att byta upp bilen bara för att. Om jag kommer börja köra släp mer regelbundet så får man ju byta då isf.
 
Ja det har jag förstått. Frågan var väl framförallt "hur stor skillnad?". Att det är skillnad förstår jag själv ;)

Hur stor blir ju mycket ”det beror på”. Mitt gamla släp låg skräp efter Land Rovern, fast Discon är stor och tung, det gick ju att köra men det var inte roligt. Bakom en mindre bil med ”rätt proportioner” låg det finfint (ja vi laborerade med kultryck osv).

Nya släpet ligger fint efter både land rovern och Audin (gammal Audi) men är så tungt att det är meningslöst att testa med en mindre.

Så länge det inte blåser halv storm och man mest kör asfalt i schysst väder skulle jag inte laborera mer än nödvändigt :)
 
Hur stor blir ju mycket ”det beror på”. Mitt gamla släp låg skräp efter Land Rovern, fast Discon är stor och tung, det gick ju att köra men det var inte roligt. Bakom en mindre bil med ”rätt proportioner” låg det finfint (ja vi laborerade med kultryck osv).

Nya släpet ligger fint efter både land rovern och Audin (gammal Audi) men är så tungt att det är meningslöst att testa med en mindre.

Så länge det inte blåser halv storm och man mest kör asfalt i schysst väder skulle jag inte laborera mer än nödvändigt :)
Vad innebär rätt proportioner?
Jag är inte så bra på detta, uppenbarligen :)
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 765
Senast: super
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 368
Senast: Roheryn
·
Äldre HJÄLP!!!! Behöver ev byta ut min bil lite akut och behöver därför snabbt förslag om BRA dragbilar. Krav: -Dragvikt 1990kg på utökad...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 807
Senast: super
·
Utrustning hej! Jag kör släp ca 1 gång varannan vecka. Har idag en V70 flexifule som är väldigt dålig att dra med. Har tittat lite på xc60 men...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 036
Senast: saffran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp