Vad gör en vettig dragbil?

Det är ju många saker mer än vikten som spelar roll för hur bilen upplevs att dra med. Hjulbas och överhäng bakåt tex och som tidigare sagts så kommer vissa bilar och släp bättre överens utan att man egentligen förstår varför.

Just en V40 är ju rätt tung för sin storlek. Tror sambons bil har en egenvikt som är runt 100 kg mindre än Tiguanerna jag kollat på att ha som nästa dragbil och som då får dra 2500 kg. Det är ju då förstås på BE-kort och är väl i princip den minsta bilen man kan få tag i med den dragvikten. Då jag oftast bara kör en häst men vill kunna köra två om det kniper så blir det optimalt för mig.
 
Senast ändrad:
Det är ju många saker mer än vikten som spelar roll för hur bilen upplevs att dra med. Hjulbas och överhäng bakåt tex och som tidigare sagts så kommer vissa bilar och släp bättre överens utan att man egentligen förstår varför.

Just en V40 är ju rätt tung för sin storlek. Tror sambons bil har en egenvikt som är runt 100 kg mindre än Tiguanerna jag kollat på att ha som nästa dragbil och som då får dra 2500 kg. Det är ju då förstås på BE-kort och är väl i princip den minsta bilen man kan få tag i med den dragvikten. Då jag oftast bara kör en häst men vill kunna köra två om det kniper så blir det optimalt för mig.
Min v40 CC har en tjänstevikt på 1582 kg ser jag när jag kollar fordonsuppgifter. Det kanske inte är så lite, jag har dålig koll på vad andra modeller väger utan har bara antagit att min är lättare eftersom att det är en relativt liten bil.
 
Det är ju många saker mer än vikten som spelar roll för hur bilen upplevs att dra med. Hjulbas och överhäng bakåt tex och som tidigare sagts så kommer vissa bilar och släp bättre överens utan att man egentligen förstår varför.

Just en V40 är ju rätt tung för sin storlek. Tror sambons bil har en egenvikt som är runt 100 kg mindre än Tiguanerna jag kollat på att ha som nästa dragbil och som då får dra 2500 kg. Det är ju då förstås på BE-kort och är väl i princip den minsta bilen man kan få tag i med den dragvikten. Då jag oftast bara kör en häst men vill kunna köra två om det kniper så blir det optimalt för mig.
Kan du utveckla det där med hjulbas och överhäng? Det är ren grekiska för mig. Vad betyder det och på vilket sätt påverkar det dragförmågan?
 
Kan du utveckla det där med hjulbas och överhäng? Det är ren grekiska för mig. Vad betyder det och på vilket sätt påverkar det dragförmågan?
Hjulbas är avståndet mellan främre och bakre hjulaxeln dvs i princip hur långt det är mellan fram och bakhjul om man ser bilen från sidan. Överhäng bak är hur mycket av bilen som sticker ut bakom bakhjulen och det påverkar då också hur långt bakom bakhjulen dragkroken hamnar. Beroende på hur de dimensionerna är och hur de är i förhållande till varandra kan det påverka hur lätt det är för släpet att får bilen att börja sladda om det börjar vobbla tex.
Generellt brukade man säga att ju längre släp man har desto längre hjulbas bör man ha men vet inte hur stor skillnad det egentligen gör nuförtiden med moderna bilar med antisladdsystem osv.
 
Nu är det ju inte alls samma bilmodell, men jag har haft en V50 som dragbil, den mindre motorn, och den tuggade på hur bra som helst. Den fick också dra 1500 kg och när det gäller Volvo är jag faktiskt inte så orolig för om de klarar det eller ej, det är generellt starka bilar.

Min XC70 (D4) är ju såklart starkare, men det är ju en helt annan bil.

Har en kompis som drar med XC40, funkar toppen.
 
Ja det förstår jag ju. Men hur mkt spelar just bilens tyngd in sålänge motorn är stark nog?

Jag behöver inte en superdragbil där man inte märker att släpet är bakom. Det är ok att det blir lite tyngre än utan släp och att förbrukningen går upp, men det ska ju kännas säkert och vill liksom inte bli stående i uppförsbackarna ;)
Kommer max köra någon eller några gånger per år. Känns inte prio att byta till tungt miljömonster som drar mer i vardagskörningen.
Om det blir mer frekvent körning med släp känns det mer befogat och då är det säkert ändå dags för bilbyte.
Jag har nu en Tiguan med 140 hk, har haft en Golf Alltrack med 200 hk. Golfen fick dra 2000 kg och Tiguanen får dra 2200 kg. Kan säga att hästkrafterna inte alls är det viktigaste! Drar mycket hellre Tiguanen än Golfen. Det viktigaste när man drar släp är vridmomentet på bilen, det är egentligen det som avgör om det är en stark dragbil inte hk. Sedan tycker jag att det är en enorm skillnad om dragkroken är nära bakaxeln eller ej. Många kombibilar har ju ganska stort överhäng efter bakaxeln, det tycker jag gör att det blir mycket vingligare med släp. Nackdelen med kort överhäng är ju att man får ett litet bagageutrymme.. Så där får man ju välja vad som känns viktigast.
 
Vilka egenskaper hos bilen avgör egentligen hur bra den drar släp?
Motorn påverkar ju såklart, och fyrhjulsdrift brukar vara hjälpsamt. Men sen?
Hur mkt avgör tex bilens egna tyngd?

Hur stor skillnad blir det för samma modell med eller utan lite extra hästkrafter?
Hur stor skillnad är det med samma motoralternativ men mellan en liten eller lite större bil?

Jag kör v40 CC D3 idag. Dock utan drag.
Men drag går ju att montera och bilen får enl reg. beviset dra 1500 kg.
Den är pigg och bra att köra men jag misstänker att det skulle vara tungt med släp. Undrar hur mkt annorlunda det blir med samma bil men med D4 istället för D3?

Jag kan alltså montera drag + lämna in för Polestar uppgradering och få motsvarande D4. Det är nog nästan billigare än att byta till tex V60 D4.. Frågan är om det räcker med fler hästar eller om bilen i sig är för liten?

(Kommer köra väldigt sällan med släp så är inte motiverat att byta till något större åbäke)


Lite hästkrafter gör att du behöver planera mer i körningen med tanke på ev omkörningar, det kan gå lite saktare i uppförsbackar tänker då på längre uppförsbackar och det tar lite längre tid att ex komma upp till 80 km med hässläpet efter.

Men fungerar utmärkt med få kusar underhuven. Har ett Fautras provan efter min Volvo 940/945.
Max belastning på draget med BE kort 1800kg. Den är dessutom bakhjulsdriven så inga problem med branta stigningar varken på asfalt eller grus då tyngden ligger på bakhjulen. Har inga som hällts problem med att det är få hästar underhuven.

Man får bara köra i 80 km och om det tar mig några sekunder längre upp för brant stigning kan jag ta det.
Lika så att jag får tänka planera lite för om körning att jag har tillräckligt med sikt och lång omkörningssträcka.

Men med hästar i släpet ska man inte accelerera för fullt ändå. Utan köra som du har lösa ägg i bilen som inte får gå sönder.
 
Senast ändrad:
Som @super säger, hästkrafter är inte det viktigaste att prata om i dragsammanhang.

Det som spelar roll i praktiken kring motorn är vridmoment och utväxling. En typisk modern familjebil med 150-200 hk är byggd för att kunna gå i kanske 200 km/h, det betyder med automatik att växlarna i låg fart oftast kommer att vara för höga och för glesa för att vara riktigt bra att dra tunga släp förhållandevis långsamt med.
Dessutom är den angivna motoreffekten alltid ett maxvärde. En typisk familjebil med uppgiven effekt 150 hk kommer att ge sina 150 hk vid kanske 5500 rpm, men så är det ju ingen som kör. Vid 2000-2500 rpm kanske motorn lämnar 80-90 hk.

Ett exempel är min vid det här laget uttjatade VW-skåpbil, som jag använder att dra hästtransport med. Den är motormässigt mycket bra lämpad att dra tungt med, eftersom den har täta och låga växlar och tillräckligt vridmoment. Maxeffekt är inte mer än drygt 100 hk men den håller farten med tungt släp i uppförbackar precis lika bra som familjebilar eller bättre, och utan att behöva växla ner till trean eller oftast ens fyran.
 
Som @super säger, hästkrafter är inte det viktigaste att prata om i dragsammanhang.

Det som spelar roll i praktiken kring motorn är vridmoment och utväxling. En typisk modern familjebil med 150-200 hk är byggd för att kunna gå i kanske 200 km/h, det betyder med automatik att växlarna i låg fart oftast kommer att vara för höga och för glesa för att vara riktigt bra att dra tunga släp förhållandevis långsamt med.
Dessutom är den angivna motoreffekten alltid ett maxvärde. En typisk familjebil med uppgiven effekt 150 hk kommer att ge sina 150 hk vid kanske 5500 rpm, men så är det ju ingen som kör. Vid 2000-2500 rpm kanske motorn lämnar 80-90 hk.

Ett exempel är min vid det här laget uttjatade VW-skåpbil, som jag använder att dra hästtransport med. Den är motormässigt mycket bra lämpad att dra tungt med, eftersom den har täta och låga växlar och tillräckligt vridmoment. Maxeffekt är inte mer än drygt 100 hk men den håller farten med tungt släp i uppförbackar precis lika bra som familjebilar eller bättre, och utan att behöva växla ner till trean eller oftast ens fyran.

Skriver under på allt du skriver, men ändrar skåpbilen som i mitt fall är pickupen (L200) som jag varje dag i veckan väljer framför Chayenne när jag ska dra. Och jag vill mena att det ändå är långt fler hästar i Porschen ;)
 

Liknande trådar

Fordon Jag vet, jag har startat ett antal trådar genom åren på samma tema men nu är det dags på riktigt. Min lilla V40 hade stora problem med...
2 3
Svar
57
· Visningar
3 751
Senast: super
·
Hästmänniskan Okunnig och lätt neurotisk fundering från mig, hoppas någon vill svara ändå 😅 Jag har en v40 CC (nyare lite mindre modellen) som jag...
2
Svar
28
· Visningar
3 364
Senast: Roheryn
·
Äldre HJÄLP!!!! Behöver ev byta ut min bil lite akut och behöver därför snabbt förslag om BRA dragbilar. Krav: -Dragvikt 1990kg på utökad...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 803
Senast: super
·
Utrustning hej! Jag kör släp ca 1 gång varannan vecka. Har idag en V70 flexifule som är väldigt dålig att dra med. Har tittat lite på xc60 men...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 027
Senast: saffran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp