Vad gör jag för fel när växterna får gula blad?

aiquen

Trådstartare
Hjälp! Mina krukväxter mår dåligt.

Jag har en sådan här, Yucca Elephantipes enligt Ikea:
yucca-elephantipes-krukvaxt__0654009_PE708236_S4.JPG


Den står mitt i rummet, men öppen planlösning så ganska ljust ändå.

Sedan har jag två gröna växter av för mig okänd sort i vardagsrumsfönstret. Problemet med alla tre växterna är att på sommaren mår de JÄTTEBRA, men sedan får de en djup svacka under vinterhalvåret. De ser jättehängiga ut och hela tiden får jag plocka bort gula blad från dem (som inte är torra men sitter jättelöst).

Vad gör jag för fel? Vill de ha mindre vatten? Mer vatten? De ser ju som sagt inte TORRA ut, men väldigt ledsna!

Jag uppskattar att jag vattnar ganska sporadiskt. ;)
 
Gula blad beror ofta på för mycket vatten. Prova dra ner på vattningen och låt växterna stå ljust.

De står ganska ljust (söderläge? solläge i alla fall ;)) men hur mycket vågar jag dra ner på vattningen? Jag vattnar kanske bara högst en gång i veckan och aldrig så att jag dränker dem, tvärtom.

De två i fönstret står över ett element (som inte är jättevarmt, men används).
 
De står ganska ljust (söderläge? solläge i alla fall ;)) men hur mycket vågar jag dra ner på vattningen? Jag vattnar kanske bara högst en gång i veckan och aldrig så att jag dränker dem, tvärtom.

De två i fönstret står över ett element (som inte är jättevarmt, men används).

Det beror mycket på vad det är för växter. Kan du ta en bild?
 
Kan vara näringsbrist också, en omplantering vore nog på sin plats. Eller lite näring (finns på mataffär)

Den har ju ingen jord. Och då är det superlätt att vattna för mycket. Plantera om.

Haha ja, jag såg ju det nu när jag tog bilden! Kanske lite mer omvårdnad vore på sin plats. Ska man bara låta sådana här växa annars, inte ansa/klippa/gallra (vad det nu heter på en liten krukväxt :D) eller något?

Jag har elefantöra också, sådana som alla pratar om att de tar sticklingar från hela tiden. Det har jag naturligtvis inte gjort. Men det är väl mer för att kunna föröka dem - och spara/tjäna pengar - snarare än att växterna behöver det?

Näring har jag men kan bli bättre på att använda. Det är inget konstigt att använda vintertid också?

Jag börjar bli imponerad av mig själv att jag har några levande växter alls. :D
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Monsteran jag köpt till jobbet i somras mår pyton! Jobbar halvtid och varje vecka då jag kommer till jobbet har den fått fler gula blad...
Svar
9
· Visningar
2 422
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp