Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

M

Mildis

Hej!
Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök till och frågar er på Bukefalos om hjälp.
Saken är den att jag har en häst, en valack född 1996 på 156 cm, alltså är han inte så stor. Jag har nu haft honom sedan april 2007 (om jag nu tänker rätt ;) ). Men problemet är att jag aldrig fått honom jobba på tygeln ordentligt. Det är ju ganska mycket tjat om att hästen måste jobba på tygeln för att bygga upp ryggmuskler och för att kunna bära sig m.m. Visst han har fått muskler men han vill aldrig ta och arbeta i en behaglig form. Gör jag något fel?
I början red jag för en instruktör som hjälpte mig att få bättre kontakt med hästen och jag lärde mig mycket Horsemanship, vilket var väldigt bra då han var väldigt ängslig och rädd av sig. Det hjälpte mycket och idag är han mycket tuffare. När jag red dressyr för h*n så lärde jag mig att rida med lite högre händer och en rak sits. Jag skulle oftas hålla en 90 graders vinkel på armarna. Det tog ju sin tid innan han arbetade sig neråt men det gick ju ibland...
I dag rider jag för två instruktörer, en hopp och en dressyr. Jag går ridgymnasiet så jag får lektionerna genom skolan. Mina tränare är jätte duktiga men det märks att den ena är mer för hopp medan andra är mer för dressyr, så det blir alltså mycket varierande ridningssätt. Min dressyrtränare sa häromdagen till mig att min häst borde lärt sig gå på tygeln vid det här laget, och det kan jag hålla med om. Jag rider bara dressyr eller markarbete bredvid de här lektionerna med kanske en uteritt nån gång i veckan. Jag försöker rida på formen med honom och det tar ju en stund innan han väl jobbar. Jag har även bytt bett från tvådelat till rakt vilket han går mycket bättre på. Men kan det vara något jag gör fel eller kanske att jag och hästen inte passar ihop?
Min mamma hoppade upp och skrittade hästen en dag och då var det som han tyckte bättre om att hon satt på ryggen och så fort hon tog i tygeln gick han snyggt och stadigt i formen, och min mamma är inte den som rider i vanliga fall. :crazy:
Passar han kanske bättre med en större person på ryggen? Jag är själv 168 cm och väger inte så rasande mycket men normal vikt. :grin: Jag känner nästen mer ibland att han är liten för mig men jag har kompisar som rider ponnyer som är längre än mig. :rofl:

Det var väl det jag hade att komma med, försökte skriva tydligt och inte allt för långt men kan ju alltid vara svårt att förstå vad jag menar. :grin: Hoppas ni kan ge bra svar! Tack! :laugh:

// M.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Nej det är inte för att hon är större som han går på tygeln. Ja det är du som gör fel.
Antagligen har du inte lärt dig tekniken än!

Det som finns att göra är att läsa böcker, öva själv och rid för mycket bra tränare.

Det är svårt att säga vad du gör för fel eftersom att vi inte sett dig rida.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Ovanstående har gett bra svar. Men av din beskrivning tycker jag det låter som om du koncentrerar dig för mycket på tygeln. Rid med sätet och koncentrera dig inte alltför mycket på formen. Lägg in mer uteritter på schemat också, ut i skogen och låt hästen få egna uppgifter och lyfta på benen. Formen kommer bakifrån och fram, inte genom tygeln och bakåt.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Jag skulle tro som någon ovan skrev att du fokuserar för mycket på tygeln. Formen måste komma bakifrån. Det säger sig självt att hästen inte sätter under sig baken om man bara jobbar med handen. Prova i att lätta i handen och rida mer bakifrån. Lycka till!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Ibland kan det oxå vara så att en tränare som man tycker funkar jätte bra med, inte alls funkar bra med en annan häst, så prova att byt tränare och ta hjälp av en som själv kan tänka sig att rida hästen för att kunna förklara bättre vad du ska göra.
Tänk tvärtom, fokusera på din sitts, ditt säte, hästens bakben och sidor, mjuka upp mkt, se till att driva på så den trampar på bakifrån, öva mkt tempoväxlingar. När hästen är uppmjukad och du rider den på rätt sätt så trampar den på, höjjer ryggen och allra sist kröker nacken, så viktigt att inte fokusera på tygeln för mkt, ha en stilla hand däremot, lite stöd på ytter och plocka med inner, men viktigt, gör du fel så stör du den bara, börja då om, släpp efter på tygeln och jobba bakbenen mot bettet liksom.

kämpa på!!

Förutsatt att hästen inte har ont så finns det inga hästar som inte kan "gå på tygeln" (dvs arbeta i rätt form)
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Ibland kan det oxå vara så att en tränare som man tycker funkar jätte bra med, inte alls funkar bra med en annan häst, så prova att byt tränare och ta hjälp av en som själv kan tänka sig att rida hästen för att kunna förklara bättre vad du ska göra.
Tänk tvärtom, fokusera på din sitts, ditt säte, hästens bakben och sidor, mjuka upp mkt, se till att driva på så den trampar på bakifrån, öva mkt tempoväxlingar. När hästen är uppmjukad och du rider den på rätt sätt så trampar den på, höjjer ryggen och allra sist kröker nacken, så viktigt att inte fokusera på tygeln för mkt, ha en stilla hand däremot, lite stöd på ytter och plocka med inner, men viktigt, gör du fel så stör du den bara, börja då om, släpp efter på tygeln och jobba bakbenen mot bettet liksom.

kämpa på!!

Förutsatt att hästen inte har ont så finns det inga hästar som inte kan "gå på tygeln" (dvs arbeta i rätt form)

Tack för svar, ska tänka på det! :)
Jag har nog fått lite "gå-på-tygeln-feber" :laugh: så jag behöver nog bli lite mjukare i mi hand och tänka mer på sätet :)
Dock är det väldigt svårt att byta tränare då det ändas är de har jag får rida för inom ridgymnasiet, men jag ska kolla om det inte går att bara rida för min hopptränare både i hopp och dressyr då hon tänker mer som du just nu förklarade för mig. :)
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Jag skulle tisa dig att låta någon annan duktig ryttare rida hästen. Även om du är duktig kan man ibland köra fast, och en annan ryttare kanske hittar knappar som du inte hittat. Du kan även få ideer när du ser hästen från marken.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Prova att ha en stilla, mjuk hand och ta allt som det kommer. Beröm efter ett steg åt rätt riktning.

Tänk inte på formen utan focusera på en lösgörnade övning istället.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Prova att ha en stilla, mjuk hand och ta allt som det kommer. Beröm efter ett steg åt rätt riktning.

Tänk inte på formen utan focusera på en lösgörnade övning istället.

Okej, tack :)

Jag har börjat med att longera honom lite innan passena så han ska bli mjuk... det har blivit lite bättre men jag måste nog som sagt försöka hålla en mjuk hand då jag ibland bli spänd i handen och tappar efter lite på tyglarna...
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Hej!
Ja, det känns som om jag har frågat det här tusentals gånger innan men har aldrig fått ett ordentligt svar så jag gör ett försök till och frågar er på Bukefalos om hjälp.
Saken är den att jag har en häst, en valack född 1996 på 156 cm, alltså är han inte så stor. Jag har nu haft honom sedan april 2007 (om jag nu tänker rätt ;) ). Men problemet är att jag aldrig fått honom jobba på tygeln ordentligt. Det är ju ganska mycket tjat om att hästen måste jobba på tygeln för att bygga upp ryggmuskler och för att kunna bära sig m.m. Visst han har fått muskler men han vill aldrig ta och arbeta i en behaglig form. Gör jag något fel?
I början red jag för en instruktör som hjälpte mig att få bättre kontakt med hästen och jag lärde mig mycket Horsemanship, vilket var väldigt bra då han var väldigt ängslig och rädd av sig. Det hjälpte mycket och idag är han mycket tuffare. När jag red dressyr för h*n så lärde jag mig att rida med lite högre händer och en rak sits. Jag skulle oftas hålla en 90 graders vinkel på armarna. Det tog ju sin tid innan han arbetade sig neråt men det gick ju ibland...
I dag rider jag för två instruktörer, en hopp och en dressyr. Jag går ridgymnasiet så jag får lektionerna genom skolan. Mina tränare är jätte duktiga men det märks att den ena är mer för hopp medan andra är mer för dressyr, så det blir alltså mycket varierande ridningssätt. Min dressyrtränare sa häromdagen till mig att min häst borde lärt sig gå på tygeln vid det här laget, och det kan jag hålla med om. Jag rider bara dressyr eller markarbete bredvid de här lektionerna med kanske en uteritt nån gång i veckan. Jag försöker rida på formen med honom och det tar ju en stund innan han väl jobbar. Jag har även bytt bett från tvådelat till rakt vilket han går mycket bättre på. Men kan det vara något jag gör fel eller kanske att jag och hästen inte passar ihop?
Min mamma hoppade upp och skrittade hästen en dag och då var det som han tyckte bättre om att hon satt på ryggen och så fort hon tog i tygeln gick han snyggt och stadigt i formen, och min mamma är inte den som rider i vanliga fall. :crazy:
Passar han kanske bättre med en större person på ryggen? Jag är själv 168 cm och väger inte så rasande mycket men normal vikt. :grin: Jag känner nästen mer ibland att han är liten för mig men jag har kompisar som rider ponnyer som är längre än mig. :rofl:

Det var väl det jag hade att komma med, försökte skriva tydligt och inte allt för långt men kan ju alltid vara svårt att förstå vad jag menar. :grin: Hoppas ni kan ge bra svar! Tack! :laugh:

// M.


hejsan mitt hbl gör likadant det visade sig att han inte kan arbeta i lika djup form som alla andra hästar då han har ett kort nackfäste men får du ner hästen en bit och travar över bommar/gör serpentiner så brukar det hjälpa sa dom på strömsholm, jag fick själv anväda graman men ytterst lite och med hjälp av en riktigt duktig tränare för bara man vet hur man arbetar hästen så kan man ta till ett hjälpmendel, (men ha en tränare med så du inte gör fel) bara för säkerheten :)

Mvh ida:laugh:
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Så du tycker att hon ska använda graman, trots att hästen går på tygeln med en annan ryttare?
Tycker mig ha sett i en annan tråd att du även där rekomenderar hjälptyglar?

Trots att det uppenbarligen är så att det inte hästen som är problemet utav det är ett faktum att
ryttaren inte har lärt sig hur det ska kännas och hur man ska göra än.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Rider du i grupp på dessa lektioner. Om du gör det så vore det nog en bra ide att rida någon lektion enskilt där ni kan fokusera enbart på ditt problem med att få hästen på tygeln.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Så du tycker att hon ska använda graman, trots att hästen går på tygeln med en annan ryttare?
Tycker mig ha sett i en annan tråd att du även där rekomenderar hjälptyglar?

Trots att det uppenbarligen är så att det inte hästen som är problemet utav det är ett faktum att
ryttaren inte har lärt sig hur det ska kännas och hur man ska göra än.


Men det är väll trevligt för dig! Jag sa till henne att om hennes tränare tyckte att hon kunde ha de så är de okej om hon har en bra tränare som säger till när hon gör fel!! Men jag orkar inte hålla på som småbarn och säga att allt är fel då folk har olika metoder...

men om hon tar några privata lektioner så kommer det hjälpa!!!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Jag skulle tro som någon ovan skrev att du fokuserar för mycket på tygeln. Formen måste komma bakifrån. Det säger sig självt att hästen inte sätter under sig baken om man bara jobbar med handen. Prova i att lätta i handen och rida mer bakifrån. Lycka till!

säger bara samma sak en gång till. Formen måste komma bakifrån. Drivning (även om hästen går på framåt) framåt är vitalt för att få bjudning framåt... bakbensaktiviteten är också en grundläggande del.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Ja men det är flickan som behöver lära sig, inte hästen.

Man ska inte lära sig genom "genvägar" som snarare gör mer skada än hjälper.

Om hon skulle ha en bra tränare så skulle hon inte behöva rida på graman - om hästen kan arbeta korrekt.


Bästa sättet att lära sig är att få "smaka" på det riktiga, så mitt förslag är att TS kanske bör få rida på en häst som är mycket välriden.


Min tränare brukar säga såhär; Att berätta för någon hur man rider en häst "i form" är
som att beskriva jordgubbssylt för någon som aldrig smakat jordgubbssylt.

Det lättaste är att ge personen i fråga en sked med jordgubbssylt istället för att förklara
"det är sött, det är lite frön i, lite klumpar ibland och så är det rosa, eller ibland lite rött."

Istället för att TS ska få jordgubbssylt så tycker du att hon ska få blåbärssylt,
fastän du säger att jordgubbssylt smakar precis lika som blåbärssylten.

Därmed kommer hon aldrig att kunna lära sig hur det känns att ha en häst som arbetar "i form"
utan något helt annat, en häst som kröker på nacken är inte alls samma sak som att arbeta "i form".
;)
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Ja men det är flickan som behöver lära sig, inte hästen.

Man ska inte lära sig genom "genvägar" som snarare gör mer skada än hjälper.

Om hon skulle ha en bra tränare så skulle hon inte behöva rida på graman - om hästen kan arbeta korrekt.


Bästa sättet att lära sig är att få "smaka" på det riktiga, så mitt förslag är att TS kanske bör få rida på en häst som är mycket välriden.


Min tränare brukar säga såhär; Att berätta för någon hur man rider en häst "i form" är
som att beskriva jordgubbssylt för någon som aldrig smakat jordgubbssylt.

Det lättaste är att ge personen i fråga en sked med jordgubbssylt istället för att förklara
"det är sött, det är lite frön i, lite klumpar ibland och så är det rosa, eller ibland lite rött."

Istället för att TS ska få jordgubbssylt så tycker du att hon ska få blåbärssylt,
fastän du säger att jordgubbssylt smakar precis lika som blåbärssylten.

Därmed kommer hon aldrig att kunna lära sig hur det känns att ha en häst som arbetar "i form"
utan något helt annat, en häst som kröker på nacken är inte alls samma sak som att arbeta "i form".
;)


Jag vet precis vad du talar om, och till en viss del har du rätt men men kan ge tips sen så om alla inte tycker om dem tipsen så är det en sak, Men som sakt det kan ju va en svår häst och inte alltid den där välutbildade lätt ridna hästen eller?
ibland kan det va en svår häst och man måste inte va dålig på att rida bara för att man inte klarar v den eller hur?!

men hon behöver en bra tränare som kan förklara hur hon ska göra och så bör hon konsentrera sig minde på att hästen ska kröka på nacken och försöka jobba med hästen och inte emot den eller hur?

visst jag kan inte allt och inte du heller för man kan aldrig bli full lärd, så att ge tips är aldrig fel vad jag vet. men över nätet så kan det bli lite fel,
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Ja precis, men jag tycker inte att man ska ge tips om att använda graman på ett ekipage man aldrig har sett.
Det är lätt att det blir fel då gramanen är en hjälptygel som kan fördärva väldigt mycket.


Visst att hästen kanske är svårriden, men en graman hjälper inte TS på rätt sätt. Den döljer snarare problemet att hästen inte går "i form".

Jag är inte en gramanmotståndare, jag rider själv på graman när min häst är "vinterpigg", men det är för att hon slår upp huvudet
i mitt ansikte så hårt att en martingal inte räcker till, gramanen används inte för att huvudet ska ner på min häst.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Ja men det är flickan som behöver lära sig, inte hästen.

Man ska inte lära sig genom "genvägar" som snarare gör mer skada än hjälper.

Om hon skulle ha en bra tränare så skulle hon inte behöva rida på graman - om hästen kan arbeta korrekt.


Bästa sättet att lära sig är att få "smaka" på det riktiga, så mitt förslag är att TS kanske bör få rida på en häst som är mycket välriden.


Min tränare brukar säga såhär; Att berätta för någon hur man rider en häst "i form" är
som att beskriva jordgubbssylt för någon som aldrig smakat jordgubbssylt.

Det lättaste är att ge personen i fråga en sked med jordgubbssylt istället för att förklara
"det är sött, det är lite frön i, lite klumpar ibland och så är det rosa, eller ibland lite rött."

Istället för att TS ska få jordgubbssylt så tycker du att hon ska få blåbärssylt,
fastän du säger att jordgubbssylt smakar precis lika som blåbärssylten.

Därmed kommer hon aldrig att kunna lära sig hur det känns att ha en häst som arbetar "i form"
utan något helt annat, en häst som kröker på nacken är inte alls samma sak som att arbeta "i form".
;)

Vissa är för bra att formulera det jag har svårt för :angel::bow::bow: Håller helt med. :)
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Men som sakt det kan ju va en svår häst och inte alltid den där välutbildade lätt ridna hästen eller?
ibland kan det va en svår häst och man måste inte va dålig på att rida bara för att man inte klarar v den eller hur?!



Fast nu vet vi ju att fallet inte är så, den går ju i form med en annan ryttare, alltså är det ju ryttaren, TS, som behöver lära sig. Vad hjälper det då att spänna in huvudet med en graman? TS blir ju inte en bättre ryttare för det. För att rida en häst i form handlar det mycket om känsla, när man har den så kommer formen också.

Jag tycker faktist att kan man inte rida hästen utan hjälptyglar så bör man ta fler ridlektioner och lära sig rida.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Fast nu vet vi ju att fallet inte är så, den går ju i form med en annan ryttare, alltså är det ju ryttaren, TS, som behöver lära sig. Vad hjälper det då att spänna in huvudet med en graman? TS blir ju inte en bättre ryttare för det. För att rida en häst i form handlar det mycket om känsla, när man har den så kommer formen också.

Jag tycker faktist att kan man inte rida hästen utan hjälptyglar så bör man ta fler ridlektioner och lära sig rida.

Måste faktiskt hålla med om att det inte alls hjälper med hjälptyglar. Jag är inte så mycket för hjälptyglar förutom martingal men det är för de lite piggare hästarna och funkar bäst när man hoppar. :p

Men jag har fått rida andras hästar ibland för att jag ska få känna på hur det känns med en häst som går i form lätt och tycker det är bekvämt. Det har alltid funkat med andra hästar att få dem i formen och trampa under sig men just min går det inte... vet inte varför..? :crazy:

På en träning fick jag och en tjej byta häst med varann, hon är en jätte duktig dressyrryttare och hennes hästar är väldigt utbildade. Den här tjejen tyckte faktiskt att min häst var svår, just att han inte vill arbeta på formen och att han var väldigt seg. :crazy: När jag då red hennes häst var det bara att ta i tyglar och sedan rida under ett bra tempo så gick den hur fint som helst!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 276
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 097
Senast: Sirap
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp