Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Som vissa antydigt ovan är känslan det allra viktigaste, det är känslan som gör en till en bra ryttare i slutändan. Därför tycker jag att det är en klok idé att ta några lektioner på en välutbildad häst så att du får känna hur det ska kännas. Då du vet hur det ska kännas är det bara att utveckla och fortsätta träna. Som sagt kommer formen ifrån bakbens aktiviteten och ju starkare hästen blir i rygg och bakdel ju lättare har den att bära sig själv, därför är ett tips att träna i backar i skogen, inte för mycket dock så att den blir utsliten i bakknäna men lagom. Öppnor är även ett väldigt bra sätt att träna självbärighet mm på. Glöm inte känslan, den är inget någon kan förklara för dig utan något du måste uppleva.
Lycka till!!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

kl*

Jag hade en medryttarhäst förut, och det tog mig nästan ett år att lära mig att rida den hästen i en bra form. Till en början spelade det ingen roll hur jag bar mig åt för att rida henne. Men tillslut så gick det. Jag läste böcker, tog lektioner, provade, provade och återigen provade. Tillslut så satt formen där. och jag kan egentligen inte förklara när den kom. Jag vet bara att det var stoooor skillnad över det året och att jag lärde mig hur mycket som helst. Så skaffa en BRA tränare, några böcker och en sjukt stark vilja så kommer det gå för dig också! lycka till:bump:
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Måste faktiskt hålla med om att det inte alls hjälper med hjälptyglar. Jag är inte så mycket för hjälptyglar förutom martingal men det är för de lite piggare hästarna och funkar bäst när man hoppar. :p

Men jag har fått rida andras hästar ibland för att jag ska få känna på hur det känns med en häst som går i form lätt och tycker det är bekvämt. Det har alltid funkat med andra hästar att få dem i formen och trampa under sig men just min går det inte... vet inte varför..? :crazy:

På en träning fick jag och en tjej byta häst med varann, hon är en jätte duktig dressyrryttare och hennes hästar är väldigt utbildade. Den här tjejen tyckte faktiskt att min häst var svår, just att han inte vill arbeta på formen och att han var väldigt seg. :crazy: När jag då red hennes häst var det bara att ta i tyglar och sedan rida under ett bra tempo så gick den hur fint som helst!

en seg häst är oftast mycket svårare att "få i form" då den behöver extra mycket drivning från sätet för att jobba framåt. Om du då rider mest med händerna bromsar du ju upp hästen och den släpper rygg och bakben..
Rid mycket i skog/terräng, få fram hästen så den tycker det är kul att bli riden, då kommer den nog också få lättare att hitta sin form (har för mig att någon skrev det här innan men nu får du höra det igen ;) )
Jag tycker du har fått många bra tips och det är kul att du verkligen vill lära dig.

hoppas det går bra och lycka till!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

:bow::bow:

Underbart inlägg!

Senast idag fick jag erfara hur lätt det är att rida när bitarna plötsligt faller på plats och hästen Jobbar av egen fri vilja i framåttänk med bakbenen med och överlinjen rätt..

Och vilken skillnad mot att böja in hästs nacke och driva bakifrån och kräva arbete...

Till ts:

Strunta i var häst har huvudet och fundera mer på hur du sitter, om du är i vägen för din häst nånstans, om händerna verkligen är så tillåtande som de behöver vara -det kan vara klart mer än man tror, våga rida framåt och tänka på din sits och dina hjälper- när det funkar och du gör rätt kommer häst jobba i rätt form- helt utan hjälpmedel.
Se om du kan rida mer för den mera framåttänkande tränaren, eller kanske rida lektion extra på fritiden?

/ lavinia, som nyupptäcker hur det Ska kännas när man Rider i Harmoni med hästen.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Tack för alla fina svar och all stöttning jag har fått! Känns verkligen mycket bättre och det har redan börjat gå framåt för mig och min häst. Jag har också fått byta tränare som jag kommer att få prova i morron! :)

// M.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

nu har jag inte läst vad de andra har skrivit så kan bli lite taget från olika.
Tänk inte så mycket på tygeln, utan tänk på din sist och gör massa mjukgörande övningar såsom serpentiner, volter, halvhalter. Allt detta för att mjuka upp hästen och få igång alla muskler, hjälper iallafall mig på min foderhäst. Stel som en pinne i början, sen börjar han jobba bakifrån och böjer på huvudet.
det betyder inte att bara för att hästen kröker på huvudet så arbetar den. det gör den från bakbenen och har egentligen inget med halsen att göra. Men prova lite olika övningar och var stadig på tygeln med ändå rörlig så det inte blir helt stelt mellan dina händer och munnen.

Känns som detta blev kladdigt och så, men hoppas du förstår:)
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Det kommer jag lovar :) Jag hittade knapparna första året på strömsholm i december innan dess så red jag runt lite hur som helst han gick där han gick men jag var och har aldrig varit fixerad av att rida hästen i form (gör det dock idag då jag vet att det är bättre för hästen) Jaghar hört innan oxå att en dag kommer poletten bara att trilla ner och allt sitter där det ska. Ge inte upp byt kanske tränare kan bara buga och bocka för anna-clara pettersson som hjälpte mig dit jag är idag :) Sen kan det oxå vara bra om din tränare får hoppa upp på din häst och känna hur den känns kan vara lättare att undervisa då.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Ja precis, men jag tycker inte att man ska ge tips om att använda graman på ett ekipage man aldrig har sett.
Det är lätt att det blir fel då gramanen är en hjälptygel som kan fördärva väldigt mycket.


Visst att hästen kanske är svårriden, men en graman hjälper inte TS på rätt sätt. Den döljer snarare problemet att hästen inte går "i form".

Jag är inte en gramanmotståndare, jag rider själv på graman när min häst är "vinterpigg", men det är för att hon slår upp huvudet
i mitt ansikte så hårt att en martingal inte räcker till, gramanen används inte för att huvudet ska ner på min häst.

ja men om man ska använda graman för första gången så ska man ju ha en bra tränare om man inte kan precis som jag skrev tidigare vilket du måste hålla med om :)

okej vet hur det känns med vinterpigga hästar vi har en hemma :)
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Om tränaren än bra, så ska man inte behöva använda en graman för att hästen ska arbeta i form.



Det är inte hästen som behöver lära sig att gå i form eller kröka på nacken, det kan den redan, vilket TS skriver.

Det är ryttaren som behöver lära sig att aktivera hästen bakben och det gör man inte med ett snöre som drar ihop fronten.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Det finns givetvis situationer en tränare kan hjälpa till så att olika hjälptyglar används på rätt sätt.

Men i det här fallet är hjälptyglar totalt onödigt.

Det är en känsla som måste övas upp och om man använder en graman för att få känslan av att
hästen går på tygeln så är man helt fel ute, man kan aldrig få rätt känsla med hjälp av gramanen.

Den rätta känslan måste komma innan man kan använda en graman.

Att anvädna en graman för att få hästen på tygeln = Fejk, fejk, fejk.

Kröka på nacken med graman

och

Arbeta i form

är helt olika saker.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

:bow::bow:

Underbart inlägg!

Senast idag fick jag erfara hur lätt det är att rida när bitarna plötsligt faller på plats och hästen Jobbar av egen fri vilja i framåttänk med bakbenen med och överlinjen rätt..

Och vilken skillnad mot att böja in hästs nacke och driva bakifrån och kräva arbete...

:D

Ja min häst har "glömt bort" hur man går i form :angel: Hon har vilat i ett år och håller på och kommer igång igen.

Klagade häromdagen till en som satt på läktaren.

"Min häst kan inte gå på tygeln längre :eek:"

"Men hon kröker ju på nacken"

......:cool:

Jag tror att det är ett kunskapsglapp.

Folk lär sig inte vad "arbeta i form" betyder och Är.

Folk ser att när den kröker på nacken, så går den i form, det är ett mycket lättare fenomen att relatera till, än att se
hur ryggen kommer upp och bakbenen skuttar in under hästens kropp och vinklas under hästen.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Har skummat igenom tråden o läste att du hade lätt för att låsa/spänna handen och "tappar" tyglarna.

Försök tänka att dina armar bara "kopplas på" tyglarna med händerna och att de TILLHÖR hästen - de ska hela tiden tänka framåt utan att glappa! Följ hästens rörelser i alla gångarter. När du gör rätt känns tyglarna mer som styva pinnar som du skjuter framför dig!
Tänk även att dina ben tillhör hästen. Försök att stanna hästen bara med sätet! Prova gör minimala hjälper och se vilka svar du får.

Allt kommer inte att ramla på plats per automatik men förhoppningsvis kan du bygga på en del i taget och få känslan då och då!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Det finns givetvis situationer en tränare kan hjälpa till så att olika hjälptyglar används på rätt sätt.

Men i det här fallet är hjälptyglar totalt onödigt.

Det är en känsla som måste övas upp och om man använder en graman för att få känslan av att
hästen går på tygeln så är man helt fel ute, man kan aldrig få rätt känsla med hjälp av gramanen.

Den rätta känslan måste komma innan man kan använda en graman.

Att anvädna en graman för att få hästen på tygeln = Fejk, fejk, fejk.

Kröka på nacken med graman

och

Arbeta i form

är helt olika saker.

Ja det är helt sant, en häst kröker bara p nacken med hjälp av den man måste veta hur man ska göra. vilket jag va extremt otydlig när jag tidigare skrev och skämms otroligt mkt för :grin:

men oftast så känner man när man arbetar hästen i form :d
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Detta som Lavinia skrev

Strunta i var häst har huvudet och fundera mer på hur du sitter, om du är i vägen för din häst nånstans, om händerna verkligen är så tillåtande som de behöver vara -det kan vara klart mer än man tror, våga rida framåt och tänka på din sits och dina hjälper- när det funkar och du gör rätt kommer häst jobba i rätt form- helt utan hjälpmedel.

stämmer till hundra. Jag fick en aha-upplevelse i somras när jag tränade sitsträning för min instruktör, jag red utan stigbyglar och hon skulle vara Sträng Tysk Ryttarmästarinna och säga åt mig på skarpen så det var mycket "räta upp dig ner med axlarna sitt ner mer ordentligt på sittbenen" osv osv. Hästen hade jag på lös tygel, bara så mycket kontakt så att jag kunde styra henne, vi hade inga krav på henne för att det var min "form" vi skulle jobba med.
Sen VIPS de stunder jag fick till det och satt alldeles perfekt så gick hästen i fin form på lös tygel, det var rena rama Hempfling :rofl: och det lärde mig verkligen det där med hur man kan "vara i vägen" för hästen.

Säger inte att det löser din hästs problem men jobba med den egna sitsen, och glömma bort att ställa krav på hästen en stund, är guld :bump:
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Oftast?


De som aldrig har lärt sig då? du vet inte om den här ryttaren har lärt sig känslan än, och endå rekomenderade du graman.
Gramanen ska inte användas för att hästen ska kröka på nacken, vilket den kommer att användas till i det här fallet.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Oftast?


De som aldrig har lärt sig då? du vet inte om den här ryttaren har lärt sig känslan än, och endå rekomenderade du graman.
Gramanen ska inte användas för att hästen ska kröka på nacken, vilket den kommer att användas till i det här fallet.

Det går aldrig säga vad som är rätt eller fel utan att ha sett något med egna ögon och eftersom så ofta är fallet på den här sidan så kan man bara ge tips och förklaringar utefter sina egna erfarenheter. Att börja gnälla på att någon annans metod (som enl förklaringar verkar ha fungerat för dem) ger inte TS någonting och hör därför inte hemma i ett sånt här forum, tycker jag.

För att ge en liten åsikt på TS egna reflektioner så tror jag du ska satsa på att få igång gas och broms ordentligt eftersom du beskrev honom som lite seg. Många, korta övergångar är ett utmärkt hjälpmedel på hästar i alla åldrar!
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

:D

Ja min häst har "glömt bort" hur man går i form :angel: Hon har vilat i ett år och håller på och kommer igång igen.

Klagade häromdagen till en som satt på läktaren.

"Min häst kan inte gå på tygeln längre :eek:"

"Men hon kröker ju på nacken"

......:cool:

Jag tror att det är ett kunskapsglapp.

Folk lär sig inte vad "arbeta i form" betyder och Är.

Folk ser att när den kröker på nacken, så går den i form, det är ett mycket lättare fenomen att relatera till, än att se
hur ryggen kommer upp och bakbenen skuttar in under hästens kropp och vinklas under hästen.

Shit vad jag känner igen detta :) Min häst är expert på ett knäppa av. Kröker så fint på nacken och släpar baken lååångt bak, haha. När man får med sig baken känner man det väldigt tydligt. Man verkligen lyfts upp från ryggen!
Min häst är svårriden som tusan, men som tur är har jag hans uppfödare och utbildare som tränar mig och hästen. Hon brukar sitta upp med jämna mellanrum och känna igeonom hästen.
Första året jag hade honom var en riktig knäck för självförtroende. Jag var övertygad om att jag absolut inte kunde rida. Men efter mycket hårt jobb och ödmjukhet inför mig själv, släppte allt till slut.
Sissi Lilja har tittat på honom och håller med om att han är en svår häst. Skönt att veta, då får jag jobba efter det :) Mycket slit, men det ger mig så otroligt mycket och min ridning har utvcklats massor sedan jag köpte honom.
 
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Rid varierande övningar och när du tränar dressyr, rid inte bara runt på volten eller fyrkantsspåret så att hästen får "tråkigt". Aktivera den med ökningar och sänkningar så att den får jobba och lär sig att vara allert och känsligare för dina hjälper.
Mycket mjukgörande övningar, ex. serpentinbågar där du jobbar mer med skänklar och sits än med händer.

När jag red på ridskolan för ett par år sedan fick vi rida hästen på långa tyglar nästan en hel lektion för att lära oss jobba med kroppen ordentligt. Vi red då serpentinbågar och växlade mellan tre och fyra stycken. När hästen var lyhörd och mjuk fick vi ta tyglarna och du kan tänka dig hur fint dem gick när vi fortsatte att jobba som innan fast med stöd i handen. Kanon bra övning!

Om din mamma får hästen att jobba i rätt form kan du ju be henne sitta upp också och försöka se om hon jobbar annorlunda och försöka få tips.

En del hästar är svårare att få i form och du har kanske inte hittat samspelet mellan er än, det kan ta tid ibland.

Lycka till!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör jag för fel? Snälla ge mig svar!

Jag tror mycket väl att det kan vara din mammas storlek som spelar in en del i dilemmat! Din häst kanske trivs bättre att bli riden med sits, och uppfattande då viktändringen som detta. Själv är jag en tanig än och har jätte svårt att rida hästar i form som är vana vid att ridas med sitsen eftersom jag väger så lite så kommer jag inte till på samma sätt som en större ryttare, de enda tips jag har är TEKNIK, det gäller att rida på teknik när man inte kan rida på styrka!
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 216
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 386
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 828
Senast: Solstig
·
Hästhantering Som man kan se på mitt namn rider jag på ridskola. Senaste månaden har jag märkt att hästarna är inte hanterade på ett så bra sätt där...
Svar
6
· Visningar
1 710

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp