Vad gör jag för fel!?

jennyth

Trådstartare
Hej!
Jag har ridit sen jag var ca 6 år, utan något uppehåll och är idag drygt 20. Har två egna hästar, ett halvblod och ett fullblod. Men, jag börjar helt tappa motivationen och glädjen i att rida.
För det första, så går det helt enkelt aldrig bra att rida. Mitt halvblod är negativt inställd till allt förutom att rida ut. Jag har haft honom i 3 år och har inte hittat en enda knapp. Han springer för det mesta med huvudet rakt upp och bakkärran på en annan planet. Jag blir så frustrerad när jag ser andra som kämpar med sina svårridna hästar, dom gör ju framsteg! Vi har stått och trampat på samma ställe i 3 år och jag blir matt bara jag tänker på att rida i paddocken. Jag försöker allt möjligt, variera träningen, rida lite mer kravlöst, byta övningar ofta för att han inte ska bli uttråkad osv men inget händer. Under dom 3 åren jag har haft honom har han gått ordentligt ca 5 gånger kanske? Han är dessutom genomgången av veterinär, men han är frisk som en nötkärna,17 år gammal.
Jag antar att vi verkligen inte passar ihop, men jag känner mig sååå dålig som vill ge upp och sälja han. Var påväg att göra det förut, och de som provred honom hade precis samma problem som mig, trots att de till synes var duktiga ryttare.
Jag upplever inte mig själv som en dålig ryttare, har inget problem att jobba andra hästar i form, även dom som kan vara lite knepiga. Tävlat i både hoppning och dressyr LA/LA och ser ingen anledning till att inte kunna gå längre med rätt häst. Men när jag sitter på min egen häst platsar jag knappt i en knatte-grupp på ridskola.

Vad gör jag för fel? Vad ska jag ta mig till? Finns det någon radikal förändring jag kan göra? Känner inte heller att jag har något särskilt band till mitt halvblod. Han är alltid snäll och super i hanteringen, men tyr sig inte alls till mig. Mitt fullblod kan sova med huvudet i mitt knä, och vill gosa så fort jag är i närheten av henne.

Känner många dagar för att ge upp och lägga ridningen på hyllan för just nu är det för himla tråkigt. Jag är alltid arg och besviken efter ett ridpass.
Sååå himla tacksam för minsta lilla tips!
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Sälj halvblodet och ha kvar fullblodet. Att ha häst är lite som ett äktenskap. Älskar man sin partner kan man överkomma många svårigheter. Finns inte kärleken där är det bara dumt att säga att man inte vill ge upp för det funkar ju för grannen...

Alla pengar, all tid.... Man gör det ju för att det är roligt! Visst har man dagar när hästen känns billig (precis som sambon och hunden. Barnet oxå ...) men de bör nog vara lätträknade

Råd två- prova ställa mer krav på din häst? Ny tränare? Träna oftare? Skicka iväg på tillridning?
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Rider du för tränare? Om du gör det så byt tränare, gör du det inte så rid för en som kan hjälpa dig att hitta knapparna på den individen.

Låter lite annars som att du försöker hitta en anledning till att sälja hästen, det kan vara en bra idé, känner man inget band till sin egen häst efter 3 år så kanske man inte är rätt för varandra helt enkelt även om det är tråkigt att "ge upp".
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Undrar också om du tränar för någon. Vill du kämpa på så lägg upp en tidsplan med tränaren. Känns det fortfarande skit efter den tiden så sälj kusen.
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Jag har ridit för tränare regelbundet under dessa 3 åren. En riktigt duktig dressyrtränare som själv tävlar på hög nivå, samt en lika duktig hopptränare. Vi har väl haft vissa ljusglimtar under dessa träningar, men det är väl allt. Det har liksom inte gett oss så mycket som ekipage.

Jag har tänkt mycket på att sälja honom, men tror att han kommer vara extremt svårsåld just för att han så pass svårriden. Dessutom är han ju 17 år och inte direkt något framtidsämne så har svårt att tro att någon vill ta sig an honom som "projekthäst".

Han är pigg, glad och frisk så känns ju inte heller som en kul idé att göra promenad/sällskapshäst av honom..
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

har du en tränare att rida för? Det låter som du helt enkelt kört fast och det händer många. En bra tränare kan hjälpa dig ur det. När det börjar fungera bättre kommer både du och hästen att få mera vilja och lust.
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Byt tränare då, spelar inte någon roll hur mycket meriter en tränare har om den inte förstår sig på hästen. Uppenbart så är det inte en bra tränare för din häst. Har inte tränaren suttit upp och testat hästen?

Enligt mig så ska det kännas bra direkt när man provat en ny tränare, gör det inte det så fungerar det inte.

17 år är absolut inte någon särskild ålder för en frisk häst. Och det låter enligt mig inte som någon "projekthäst" på det sättet. Handlar mest om att kunna hitta rätt knappar, alla hästar passar inte med alla ryttare helt enkelt. Eller är hästen svår på något annat vis än att du inte får den att arbeta i korrekt form?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag för fel!?

Byt tränare! Har man inte fått resultat på tre år är det allt dags att leta hjälp nånannanstans.

Vad är det som gör hästen så svårriden? Har den varit det hos tidigare ägare?
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Han är så fruktansvärt negativ till arbete. Går emot både hand och skänkel, jätteokänslig i munnen (eller känns snarare som han biter sig fast, speciellt i vänster). Han kom till Sverige 2006, hon som hade honom innan mig hobbyred bara lite, inte fått så mycket info från henne då det var en annan som förmedlade honom. Vad han gjort innan i Polen är väldigt oklart.

Men som sagt, han är svårriden på det sättet att han aldrig släpper till, ens inte när man gör "rätt" enligt tränare. Han är helt enkelt väldigt oschysst, eller vad man ska säga..
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Aha, förstår känslan. Rider en kuse nu som stundvis "ger en fingret" när man snällt ber honom jobba. Så jag har slutat be snällt. Sjukt tråkig ridning men effektivt.

Had nog sålt kusen...
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Har jag lite frågor till dig.
Vad gör du för att uppmuntra honom när du rider då han gör rätt?
Har han alltid varit så på banan så kanske han inte har varit riden där så ofta och vet inte vad det är som begärs av honom?
Tränar du honom i makrarbete något? (att du går på marken)
Hur länge rider du när du väl rider i paddocken?
Hur går det om du skulle träna dressyr på honom när du rider ut, är han fortfarande lika ointresserad då av att träna?
Ibland när man kört fast och det inte går så kan man prova att göra lite mindre av det man begär av hästen. Mycket ofta är det att vi minsan ska få till den där ställningen på hästen eller minsan ska trava. Men om vi tänker så här att hästen är omotiverad så tänk att du ska göra en så svag rörelse som möjligt för att sedan kunna göra lite mer och sen lite mindre. En rörelse som öppna ska kunna ha 10olika grader av svårighet. Glöm inte mycket beröm och att rida korta pass så hästen inte blir uttråkad. Efter paddockpasset max15min kan du rida ut en sväng som belöning för hästen!
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

kan tränaren rida hästen?

Har man en svår häst gör det mycket för utvecklingen om tränaren suttit på hästen och känt av den. Ibland ger det mer att tränaren rider tio minuter så man får rida på "deras inverkan" en stund sen, än att hen bara står i mitten av banan och ger instruktioner som inte ALLS funkar.

Har gjort så med mina ridlärare, just eftersom de alltid säger "fel saker", som inte hjälper alls. Jag ber dem rida och känna efter, och allihopa har ändrat sina instruktioner efter att ha ridit, just eftersom vissa hästar inte funkar på "standardridningen".


annars tycker jag nog att det är helt okej att sälja en häst om man inte klickat efter tre år. Det ska vara kul att rida, är det inte det får man ändra något.
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Jag hade antingen bytt tränare - kanske tom inriktning om det behövs.
Eller så hade jag sålt hästen till någon annan. Den behöver inte vara problematisk eller svårriden för någon annan. Det kan helt enkelt vara så att ni inte funkar ihop. Varför låta en sån sak förstöra sin egen utveckling och ridglädje? Och varför förstöra hans? Det skadar inte att försöka hitta en lämplig köpare, du vet inte om det går om du inte försöker. Sälj honom till det ändamål du tror passar honom, men med ett pris som du anser är skäligt. Det handlar inte om att tjäna pengar, det är fullständigt oviktigt, utan om att hästen ska ha en ryttare som kan njuta av den, och du ska ha en häst som passar dig.

Jag har också ridit för duktiga tränare som andra är väldigt nöjda med, men själv inte fått ut ett jota. Och sen ridit för någon annan från vems träningar både jag och hästen kommer som ljus av lycka. Få tränare passar alla ryttare och alla hästar.
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Han tycker det är roligt att ridas ut?
Ta en lång period där ni bara rider ut? Eller låt honom vila några månader från allt? eller skaffa medryttare som vill lulla lite i skogen med han?

Annars hade jag sålt
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Vad gör du när du rider ut då som gör att han funkar? Går han rätt då alltså?
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Jag tycker itne du ska se det som ett misslyckande om du bestämmer dig för att sälja honom. Ibland känner man ju att man inte orkar kämpa längre, att man inte passar ihop eller inte kommer vidare.
Det jag tycker du ska fundera på är om du vill kämpa vidare eller sälja. Om du vill kämpa vidare handlar det ju om att göra en plan- med ny tränare, och lägga upp det.
Annars om du känner att du inte vill det- sälja eller låna ut på foder.
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Du är absolut inte alls dålig på något sätt om du "ger upp" och säljer halvblodet!
Du skrev att han var så negativt inställd till allt förutom att rida ut!
Vet du något om hans tidigare liv? Kanske är han så spy less på att rida runt,runt,runt i en paddock att det helt enkelt inte längre går?
Vi kan likna det till oss människor, om vi äter samma mat, dag in,dag ut,dag in,dag ut. Tillslut är vi så less på maten att vi helt enkelt spyr upp den!

Du kanske ska överväga att låta honom gå vidare till någon som är ute efter en "skogs-mulle" ?

Du har gjort ditt bästa och mer kan ingen begära!
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

När du rider ut på ditt halvblod kan du ju träna på de sakerna du vill fungera på en ridbana, öppna , sluta, korta steg , länga steg, halt, ryggning igångsättningar... jobbet med honom gör du ute. På ridbanan gör du bara glassiga övningar som ni är bäst på, i en kvart eller så, sitt av beröm,godis eller vad som motiverar honom och gå hem...

När han försöker smita in på banan är du på rätt väg ;)

Jag tycker inte det är fel att sälja honom till någon som vill rida ut och njuta av naturen! På tyska finns det ett ordspråk " till varje gryta finns ett passande lock" 'det kan vara så att du inte är hans lock...
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Det låter inte som att du passar ihop med din häst, jag skulle råda dig till att sluta försöka ge förhållandet konstgjord andning och sälja den istället. Ibland är det lätt att fastna i att tänka att allt måste utvecklas och fungera oavsett personkemi. Skulle även kanske föreslå att du byter tränare eftersom rätt tränare antingen borde ha givit er bättre hjälp efter så lång tid alternativt rått dig att sälja hästen. Dessvärre är det ett jäkla elände rent utsagt att hitta bra tränare och risken om du behåller hästen och byter tränare är att det blir ännu värre och så måste ni börja om helt från början igen efter kanske en hel rad tränarbyten.

Om hästen tycker att det är roligt att gå i skogen tycker jag inte du ska ha några som helst samvetskval över att sälja den som skogsmulle. Det är väl trots allt viktigast att både ryttare och häst har roligt och gillar livet. Inte att "göra framsteg" till varje pris med saker som inte fungerar.

Det här kanske låter hårt men precis som i vilket förhållande som helst, är en eller båda olyckliga behöver nånting förändras drastiskt.
 
Sv: Vad gör jag för fel!?

Jag hade sålt. Livet är för kort för att slösa på hästar man inte trivs med. Det är fel både mot dig och hästen
Det är ingen skam i att sälja sin häst.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag är medryttare 3 dagar i veckan åt ett 26 år gammalt halvblod. Han är trevlig och välutbildad, men inte så arbetsvillig längre och...
Svar
19
· Visningar
1 780
Senast: Lingon
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 093
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 970
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 112
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kön kattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp