Vad gör jag med hästen?

Amelia

Trådstartare
Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör mig asförbannad då jag loggades ut.... GAH

Jo, som många vet köpte jag en ny häst då stoet fick tas bort pga KS i somras. Ledsam och kostsam historia, men men..
Hittade en välutbildad häst som enligt ägaren har lindrig shivering. Enligt denne visar shiverings sig endast vid skoning om den är orolig. Är inga problem om den är lugn och sansad. Punkt.

Jo.. Supersnäll häst ialla fall. Märker inte av några shivering symptom i början. Han vill inte lyfta på bakhovarna, vilket visar lösa sig med äpplen och mjuka ord. Däremot "hakar han fast" bakbenen när han stått stilla en stund och tappar balansen i varierande grad när han skall komma loss. I början hände detta enstaka ggr när jag gjorde i ordning hästen. Tänker att detta har att göra med shiveringen och är "normalt". Frågar fd ägaren som säger sig inte känna igen detta.. Men ju mer tiden lider (och ju mer han tränas, trots ansträngningar för att minska symtom ) ju oftare och allvarligare "hakar benen fast sig". nu låses frambenen också fast och han måste rättas till bak för att de skall gå att böja och kratsa och inte vara stela som järnrör.

Han visar inte alls klassiska shiveringsymptom som att dra åt sig benet och stå och darra. Han kan rygga vilket inte är vanligt bland shiveringhästar. Han kan inte gå i nedförsbackar vilket visade sig tydligt när vi skulle klättra.. han hade ingen koll alls på bakhovarna och detta tedde sig livsfarligt men löstes. Men visst- hans ben darrar när han blir orolig, när de står i marken...

Jag tog ut en equiterapeut då han visade ryggömhet samt en sadelkunnig person. ET fick loss honom i ryggen och boven i dramat verkade vara sadeln. MEN när hon går igenom honom runt halskotpelaren börjar han haka och tappa balansen och ser inte alls ut att må bra. Hon frågar om han brukar göra så här. Nej, säger jag, inte i denna omfattningen. Vidare säger hon att hon tror att detta har att göra med någonting mer än bara shivering- om han nu verkligen har shivering, vilket hon också ställer sig frågande till.

Hon tycker att jag bör röntga halskotpelaren och se om där finns några förändringar som kan ge upphov till neurologiska reaktioner så som dessa som visas slutet av filmen. I början av behandlingen är hästen som en sprattelgubbe med sina bakben vilket inte fångades på film.
:http://www.youtube.com/watch?v=Q9M8u...yer_detailpage
Stäng gärna av ljudet om ni inte vill lyssna på snörvel och smaskande från mig.. och skrolla.

ET berättar att detta inte är ngt som bara kommit sådär utan säkerligen har funnits länge. Hon varnar mig för att detta kan förvärras och då bli en fara i ridningen. han har redan gått omkull två ggr, en gång med ryttare och en gång själv i en liiiten backe med lite gegga i skritt. Han har dålig koordination/ balans och verkar som inte hans bakben bär lika bra som normala.
Detta är ett längre klipp från i morse. Ni får skrolla även här.. Det är inte jättetydligt dock. http://youtu.be/SKyDdHAeY7E

Ingen av filmerna visar jättetydligt, däremot när han är i stallet är problemen mer frekventa och allvarligare.

Så kontentan då? Tror själv att detta inte är shivering utan någonting annat. Hästen är A1 försäkrad utan reservationer, gick igenom en gårdsbesiktning u a. Han är tidigare röntgad för Kissing spines u a.
I kontraktet står det att hästen såvitt säljaren vet är helt frisk och inte lider av vare sig kroniska eller akuta skador/ sjukdomar förutom shivering- som köparen är informerad om.
Jag undrar för mig själv om shiveringdiagnosen är ett maskeringsförsök för det här med låsningarna för det är inte darrningarna som snabbt som syns på den första filmen som är ett problem utan att han oftare och oftare fastnar med bakbenen och får svårare för sig och tappar balansen.
Han "står ofta på frambenen" och äter, och han bakbenen brett isär och långt bakom sig. Det ser oerhört ansträngande ut när han kissar.

Detta var ingenting som ägaren berättade om trots en oerhört intensiv utfrågning från min sida om allt vad shivering innebar för hästen ifråga. Nej då, det var bara så att han kunde vara besvärlig att sko om han var orolig- ingenting mer. Sen fattade jag själv att shivering i sig inte ÄR detta. Tror att fd ägaren ställde av hästen när detta uppstod, lät honom vila och sedan sålde.

Jag anser att där är någonting helt galet och vill inte ha en sådan här häst på halsen. Anser att hon underlåtit att berätta om detta och undanhållit viktig information. Att jag inte röngat vid köp är dets pga att hästen gick igenom utan anmärkning (den var dock inte igång) och att den inte var så dyr att jag ansåg det motiverat.

Vad gör jag nu? Naturligtvis behöver ju hästen kollas upp. Men är det av mig eller skall jag redan nu skriva till fd ägaren och berätta att jag vill häva köpet på dessa grundvalar? Eller skall jag sätta igång en utredning själv? Behöver jag ha bevis i form av röntgen för att få köpet hävt? Vilka kan utsikterna tänkas vara?
Och om det hittas ngt i halskotpelaren blir inte hästen utdömd då? Samtidigt är jag orolig för att fd ägaren säljer honom vidare om jag inte kollar upp detta ingenting känns särskilt bra.

Som sagt- supersnäll häst men svårt och läskigt med neurologiska sjukdomsbilder. Helt klart är att jag inte vill detta alls.. Är rädd att detta bara blir sämre och att någonting händer med honom.



Vad gör jag nu?
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag vet inte mycket om shivering - men inte ser det ut på detta sätt?? Det som slog mig när jag tittade på film 2 (inte hela) så tar det nästan 2 minuter innan hästen flyttar någon hov. Den står också väldigt bredbent med fram. Den verkar högst ovillig att flytta något ben. Den sträcker sig hellre till det yttersta än att ta ett steg framåt. När den väl flyttar ett ben tappar den balansen och har svårt att hitta den igen.

Denna häst hade jag inte vågat rida på en meter! Jag hade tagit den till veterinär och fått en ordentlig utredning och sedan tagit kontakt med säljaren och visat vad jag kommit fram till och agerat utifrån det. Men en sak, jag hade aldrig lämnat denna häst ifrån mig av djurskyddsskäl och säkerhetsskäl för människor. I alla fall inte förrän den är behandlad om det går.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Du måste givetvis kolla upp hästen, den är din och om du vill veta i fall diagnosen är annorlunda mot vad du blivit informerad om så är det veterinär som gäller. I nuläget har du inget att reklamera förutom det du tror, och tyvärr kommer man inte långt med det. Du vet ju inte ännu vad det kan handla om även om du har dina misstankar.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Svarar båda. Ska boka tid hos veterinär. Livet känns pissigt, nån aning om vad detta kan vara??
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Svarar båda. Ska boka tid hos veterinär. Livet känns pissigt, nån aning om vad detta kan vara??

Det kan inte var så att hästen lider av slinger? Vad händer om du står bakom hästen och försöker förflytta baken genom att dra den i svansen, låter lite taskigt men vet gör så och jag har själv haft en häst med slinger. Kolla även hur hästen rör sig i snäva svängar, alltså gå ett par meter och sväng sedan tvärt tillbaka. Rör den sig normalt eller "halkar baken efter"?
Min häst stod gärna bredbent och sträckte si hellre så långt de bara gick istället för att flytta ett ben.
Var för övrigt en mycket glad individ och galopperade runt i hagen och busa med kompisen. Drog sig ganska lätt då hon inte hade koll.
Hästar med neurologiska problem har ofta svansen lite lätt åt ens sidan, varför vet jag inte.
Jag kunde inte kratsa hovarna fram på min häst, hon trillade bara ihop.
Hästen jag hade led av mycket grov slinger.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Det kan inte var så att hästen lider av slinger? Vad händer om du står bakom hästen och försöker förflytta baken genom att dra den i svansen, låter lite taskigt men vet gör så och jag har själv haft en häst med slinger. Kolla även hur hästen rör sig i snäva svängar, alltså gå ett par meter och sväng sedan tvärt tillbaka. Rör den sig normalt eller "halkar baken efter"?
Min häst stod gärna bredbent och sträckte si hellre så långt de bara gick istället för att flytta ett ben.
Var för övrigt en mycket glad individ och galopperade runt i hagen och busa med kompisen. Drog sig ganska lätt då hon inte hade koll.
Hästar med neurologiska problem har ofta svansen lite lätt åt ens sidan, varför vet jag inte.
Jag kunde inte kratsa hovarna fram på min häst, hon trillade bara ihop.
Hästen jag hade led av mycket grov slinger.

Hur gick det för din häst? Låter ju helt fruktansvärt..:eek:
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Har en kompis som hade en häst som hade problem med nerver i nacken, hon tappade balansen i hagen och rasade omkull rätt var det var bara från stillaståendes. Det kom mer och mer med tiden, och det slutade tyvärr med att hästen fick tas bort. Hon hade medfödda fel tyvärr! :(
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag tänkte också slinger, vilket har att göra med att det är någon form av problem med kotorna i nacken, detta upptäcker du med hjälp av röntgen. Slinger brukar tyvärr betyda att man får ta bort hästen då det påverkar balanssinnet så pass kraftigt.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Nej hans svans hålls rakt. Hästen ramlar inte ihop heller som tur är. Men gör jag en snabb omvändning så tappar han naturligtvis balansen och hänger inte med. Försöker ju underlätta hans vardag och tar en rund fin volt när vi skall vända :)

Vad heter slinger på engelska?
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag hoppas på att få en tid snarast. Min närmaste klinik fick jag lämna ett meddelande till. En mindre hästklinik med två veterinärer. Är trött på Hbg och stora kliniker. :cool:
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Nej hans svans hålls rakt. Hästen ramlar inte ihop heller som tur är. Men gör jag en snabb omvändning så tappar han naturligtvis balansen och hänger inte med. Försöker ju underlätta hans vardag och tar en rund fin volt när vi skall vända :)

Vad heter slinger på engelska?

Vad jag vet så är slinger och wobbler samma sak. Ser ut så när man googlar.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Nej hans svans hålls rakt. Hästen ramlar inte ihop heller som tur är. Men gör jag en snabb omvändning så tappar han naturligtvis balansen och hänger inte med. Försöker ju underlätta hans vardag och tar en rund fin volt när vi skall vända :)

Vad heter slinger på engelska?

Slinger och wobbler är samma sak och jag tror man säger wobbler på engelska, det behöver avsolut inte vara såpass allvarligt som filmen du la upp på painten, har en kompis vars häst nyligen blev utdömd pga slinger och hon var inte alls så vinglig, hon red ju precis som vanligt men hästen kors galopperade alltid och visste inte riktigt var hon hade alla sina ben bara, en lindrigare form alltså.
Det behöver inte alls va så allarligt att hästen trillar ihop och att det faktiskt är så synligt.
Men veterinärer ska vara såpass kunniga och har sett en hel del så de borde veta vad problemet är med din häst, de vill säkert röntga. Min häst at såpass illa däran att de inte tog några bilder utan hon blev utdömd bara av att de sett henne typ.
Behadlade henne med metacam då de kan hjälpa i vissa fall då det kan vara inflammerade kotor men det hjälpte inte så hon fick tas bort tyvärr :/
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Vad står i ert kontrakt?

Jag bara antar att ni inte skrivit in "får återlämnas mot full köpeskilling av vilket skäl som helst".;)
Så för att kunna bevisa att det här inte är den vara du köpt enligt kontraktet så måste du kunna styrka det med veterinärfynd.

Shivering är ju dock en lite luddig diagnos tycker jag. Man vet inte vad shivering kommer sig av(mer än nerver). I min värld är det sällan en shiveringhäst inte har problem i rygg eller halskotpelare(artros, ks etc). Någonstans är nerverna paj av en anledning.
Just därför vet jag inte hur lätt det blir att häva ett köp där man medvetet köpt en shiveringhäst för problem som kan vara lite smårelaterade eller helt kan vara realaterade till det.
Det är svårt nog att få till ngt som täcker ens utgifter om man verkligen blivit pålurad en helsjuk häst som man undersökt och köpt "som frisk". Ibland har en veterinär missat medvetet eller pga okunskap och släppt igenom.
Tom de fallen har svåååååårt att få till ngt om säljare motsätter sig och vill till rätten.

Här har du en häst med en luddig diganos som oftast förvärras, som var billig etc. Tänk på det i ditt beslut. Visst kan du försöka reklamera om vet hittar något som styrker. Men säger fd ägaren nej vet jag inte hur bra chans du har.

Jag har en häst med shivering i min närhet. Han går med min ena på lösdrift och har tidigare bott i samma stall som min andra. Han hade lindrig problematik förr. Såldes till ägare som lovade sköta honom enligt säljares önskan. Senare hittar de hästen utmärglad etc på annons.
De köpte tillbaks endast för att de älskar hästen och såg hur jäkla shitty han såg ut. Fick betala riktigt överpris. Men nu går han som pensionär på lösdrift. När han kom var han halt och såg ut som en spjäla. Han hakade mkt i sitt ena bak som han har shivering på. På honom ser man det då han börjar lyfta benet så hakar det till, stoppar upp lite innan det fortsätter.
Nu är hans shivering bättre än någonsin. Han rör sig glatt i alla gångarter, ohalt och hakar mkt sällan. Är han fräsch efter sommaren funderar de på att sätta igång lite för mysridning. Han är iaf kung i hagen över ca 30 hästar. ;)
Fantastiskt fint av dem att köpa tillbaks sin gamle kompis, trots att de står inhyrda och redan har 3 hästar och inte är gjorda av pengar.:love:
Trots den storyn skulle jag aldrig köpa en shiveringhäst. Never ever!

Kolla med vet då du utreder.

Personligen har jag svårt att säga mkt om din häst av de filmer du visar. Det behövs mer vila in i mer rörelse etc.
Jag ser att den står märkligt och hellre står still än kliver närmre hinken tex.
Men det är ju inte något som man kan ställa diagnoser på enbart. :)

Hoppas du får god hjälp av erfaren veterinär!
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

nu fortsätter jag på det är inlägget bara...

Slinger kan befinna sig på olika stadier. dels kan ryggmärgskanalen vara olika mycket klämd mellan halskotorna och det innebär att hästen kanske inte visar så mycket i början utan kan ridas och utveckla muskler som då hjälper till att stadga upp hästen. Sen vet man inte hur länge det fungerar utan det kommer ofta en dag då hästen inte orkar stå emot sjukdomen utan snabbt blir sämre och därmed också farlig att rida och hålla på med. Ju mer musklad hästen är desto längre förlopp tills den blir för dålig.

Oftast visar sig slinger redan på hösten när de är 1 år på hästarna. de har oftast haft en stor tillväxt under sommarbete och kroppen hänger inte med. jag hade en 1-åring som det visade sig på redan på våren då jag skulle operera ett litet navelbråck på henne. Narkosen slog ut alla hennes muskler och i o m det så orkade hon inte stå emot sjukdomen. Vi röntgade då hennes hals och normalt sett ska ryggmärgskanalen gå som en linje genom halsen men hos hästar med slinger går den som en "trappa" mellan kotorna och blir klämd. Min häst hade också redan hunnit få pålagringar på kotorna och hade mycket "trappformer" på sin kanal. Så hon togs bort på stört. andra hästar har mindre vinklingar på kanalen och kan säkert fungera som ridhäst ett tag. Men förr eller senare kommer problemen och då blir det också farligt.

Det var så här jag fick till mig av veterinärerna på den kliniken jag var på med min unghäst. Nu är det ca 10 år sedan men jag tror det är ungefär samma syn på det fortfarande.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag säger som Tuaphua. Du har köpt en häst med en mycket luddig diagnos, du har inte gjort någon fördjupad undersökning trots att du blivit upplyst om misstänkt diagnos. Jag anar att du kommer att få mycket svårt (eller helt omöjligt) att reklamera. Har du köpt hästen av företag är chanserna bättre, men jag tolkar det som att köplagen är aktuell i det här fallet.

OM man som köpare blir upplyst om misstänkta problem har man en utökad undersökningsplikt. I det här fallet nöjde du dig med en enkel gårdsbesiktning utan att närmare adressera själva diagnosen.

Utred vad som är fel på hästen, men jag tror att det är rimligare att ställa in sig på ett försäkringsärende än en reklamation.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Måste hålla med, du har tyvärr gjort ett STORT misstag när du köpte en häst med känd shivering och nöjde dig med en gårdsbesiktning...

Shivering kan plötsligt förvärras och i regel förvärras de allra flesta hästar med tiden. Shivering är INTE en liten bagatell som shivering-hästägare försöker påstå/intala sig själv!! Det är en sjukdom som orsaker hästen smärta och besvär och prognosen är helt öppen. Går inte att säga om den kommer bli värre eller hur mkt värre den kommer bli.

Jag tror att du har köpt grisen i säcken din stackare.... Gå igenom och röntga hals och bakdel. Ryggen var redan röntgad förstod jag? Redan där borde varningsklockan ha ringt, VARFÖR har fd ägaren låtit röntga den för KS? Det är inget man gör rutinmässigt och troligtvis hade den problem redan då. Men eftersom du är informerad om att hästen har shivering så har jag svårt att tro att du kommer någon väg utan du får gå på försäkringsbolaget istället.

Jättetråkigt att du fått ännu en sjuk häst, stackars dig. :(
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag med hästen?

Säger som övriga att du har tyvärr gjort en miss med det här köpet. Det jag hoppas är att du har fått ta över en befintlig försäkring och inte själv tecknat en ny när du köpte hästen.
Har du en ny tror jag tyvärr inte att du kommer att kunna få något på den heller eftersom att felet har funnits när den tecknades. Du har vetat om det när du köpte hästen, säljaren visste om det och då kommer inte något försäkringsbolag i världen att ersätta något för det felet heller. Om man försöker komma runt det genom att inte säga något när man tecknar försäkringen handlar det om försäkringsbedrägeri.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Vi får se hur det. Självklart skall och kan man inte bara lämna tillbaka hästar av "vilken anledning som helst". Det har och kommer jag aldrig att göra. Har haft en bra dialog om hästens mående och status sedan jag köpte den. Hon vet att jag är oerhört noga med mat, träning och skötsel och att det inte handlar om det vanliga "rida sönder hästen och lämna tillbaka" som man ibland läser om.

Antingen handlar detta om shivering eller om någonting annat. Handlar det om att shiveringen har blivit värre sedan han kom till mig av någon/ några faktorer t ex miljöombytet, träning etc så har jag ett lost case, det är jag fullt medveten om. Och det är inte heller så att jag tänker riva upp himmel och jord över detta. Jag visste ju om hans sjukdom. Och att BEVISA att hon vetat om detta eller att hästen varit befäst med detta felet tidigare förändrar inte det juridiska läget what so ever.

Däremot är jag osäker på om detta verkligen är shivering- eller någonting annat neurologiskt skit. Och är det så, återstår det att se vad som är bäst för hästen att göra.

Har fått en tid på klinik på onsdag och hoppas på det bästa. Vad det nu är..:crazy: :confused:
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 133
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 524
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 072
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 852
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp