Vad gör jag med hästen?

Sv: Vad gör jag med hästen?

Ja. Men hoppas eg på att han ville döma ut honom direkt.. Vad ska det tjäna att köra honom fram o tillbaka när ingen vettig behandling finns. Bara för att.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag har en bekant som råkade ut för någon liknade för några år sedan, hästen hade någon slag förträngning i form av en tapp/flisa i halsen. Hästen hade blivit riden i 7 år när detta upptäcktes, vid tillfället 12 år. Dömdes då ut av veterinär då man ansåg en operation som utsiktslös, försäkringsbolaget valde att klassa skadan som medfött och min vän fick inget av livvärdet när hästen togs bort.:(
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Låter ju kul. Han är ju försäkrad sedan fölis, efter de där kritiska dagarna då den går under mammans.. Men oavsett så är det ju här användbarheten kommer in. Hoppas inte Sveland är krångliga.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Och skrev fel.. Det var den där CT undersökningen i HBG som vet föreslog att jag skulle göra. Och inte en skiltröntgen eller scintröntgen.. Låter dyrt och avancerat , skall ge tredimensionell bild av hu tappen i halskotpelaren påverkar nervsystemet.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Usch, har varit med om samma sak, min häst behövde aldrig röntgas utan togs bort direkt, fanns ändå ingen framtid för henne och hon led ju av det och skulle med all sannolikhet bli sämre med åren, inget avelsmaterial med sådana skador.
Försäkringsbolaget krånglade inte alls, fast jag hade utrett o behandlat hästen i över 6 månader innan en annan vet konstaterade felet på hästen..
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Oj. Hade din häst samma symptom? Berätta gärna mer. Känns som etiken kommer in här oxå. Hur länge skall han besväras av det här innan han slipper??
Kommer troligtvis inte få köpet hävt heller, dock har hon ju en dolda fel försäkring. Nu är det bara en evig väntan..
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

När jag köpte henne och besiktade henne var hon lite ojämnt musklad vänster vs.högersida, lite olika stora hovar och lite spänd i ryggen, diskuterade med veterinären och han tyckte som jag :crazy: att det kommer att gå bort med allsidig ridning och sadelkoll typ...
Hästen var enbart hoppad 120 innan och inte mycket genomarbetad i dressyr, rätt tunn/omusklad överlag.
Redan när vi lastade ur rörde hon sig skumt bak, tänkte att hon stått o spänt sig (svårlastad...). Hon rörde sig passigt i skritt.
Red henne lugnt några veckor, generellt mjuk o fin men lite sned och stel i ena sidan som många hästar, inget anmärkningsvärt, däremot bockade hon infernaliskt när vi åkte iväg för att träna, gick över efter 20 minuter men var verkligen serier, dock inte för att kasta av.
Pga en skärskada stod hon ett par månader och när jag satte igång henne igen och började kräva mer i dressyren, då menar jag öppna, ställa/böja, inget mer avancerat, så började hon kicka mot skänkeln, räckte med att jag bara satt över på inre sittbenet.
Måste tillägga att det var en superkänslig häst som hade mycket åsikter, inte tolererade vem som helst, men det kan ju också i grunden bero på smärta..
Hon protesterade vid sadling, trots att de låg bra, (gjorde det hos tidigare ägare med)experimenterade med olika gjordar om det var sadeltvång eller annat obehag.
När jag jobbade i töm eller lina (jobbade mycket från marken hela tiden) så hade hästen sina ryck o kunde plötsligt explodera o få ett jagat uttryck i ögonen som att hon ville få hjälp typ.. Ungefär som när en häst har problem med bakknän.
Under den här tiden hade jag ute sadelutprovare, kiropraktor, massör och olika tränare för att få hjälp.
Kiropraktorn hittade låsningar i ryggen, de återkom och jag åkte in till klinik, där såg de att hon hade låsning i ryggen som eventuellt kunde bero på svaga bakknän, eller så berodde bakknäna på ryggen.. Ren på böjprov runt om.
Hon sprutades i ryggen vid 3 tillfällen, satte igång varje gång med rehab, tömkörning, bomarbete etc samma visa igen.
Så tog jag ut en vet som är erkänt bra på just rörelsestörningar, för jag såg hela tiden att hon rörde sig liiite skumt bak, den dagen var en "dålig" dag o hästen visade hela sitt register i lina, skolor ovan mark och bara rusade runt som hon vore jagad. Vet kollade igenom henne, då var hästen nästintill okontaktbar och sa att den borde tas bort och skrev ett intyg till föräkringsbolaget.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Låter ju kul. Han är ju försäkrad sedan fölis, efter de där kritiska dagarna då den går under mammans.. Men oavsett så är det ju här användbarheten kommer in. Hoppas inte Sveland är krångliga.

Är han försäkrad i samma belopp som nu sedan han var föl? Höjer man försäkringen så ska man vara säker på att skadan inte fanns redan då höjningen skedde. Om hästen försäkras som föl inom 30 dagar så gäller dolda fel för den summa man då försäkrar i, dvs om det sedan visar sig att felet är medfött.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Pratade med Sveland idag ang utdömning. Det var helt i sin ordning om vet styrkte detta.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Har också samma erfarenhet av Sveland till skillnad från Agria och If :)
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag hoppas att så blir fallet. Hade if på stoet. Då hade jag ändå bytat från agria vid köpet. de tog hennes kissing spines ändå, utan krångel. Även ponnyn som ett halvår senare togs bort pga kolik (stor tumör i buken) ersatte de utan frågetecken trots att hon varit oförsäkrad tidigare. De var enligt mig super att ha och göra med. Agria har jag heller inga negativa erfarenheter av.Men härinne är det ju många som är missnöjda. Sammantaget tycker jag if har bäst veterinärvårdsförsäkring (xtran) och hoppas att nästa häst (om jag nånsin vågar mig på detta igen) är försäkrad där. Troligen blir detta häst nr tre av fyra som nu pga skador får avlivas :crazy:

Ge mig lite info om kraftiga pålagringar! Kan en häst rimligen ha detta utan tidigare hältor?
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Tack för din historia. Min häst hade sadeltvång när den kom men är för övrigt väldigt snäll (läs: har hellre ont än protesterar) vid ridning. Dock gnisslade han tänder, i synnerhet innan han är uppmjukad. Så jag började där. Sedan kollade jag sadeln. Sedan ETn och nu då kliniken.
Han visade ju hälta bak men inte ryggont, trots reaktioner vid palpering. Vet sa att han är en väldigt känslig häst.
Däremot kunde han inte böja nacken i sidled normalt, utan flyttade kroppen..första varningen. Och sedan då plåtatna.

Vad jag reagerar på i ditt inlägg är hur sjutton din vet kunde döma ut din häst endast utifrån en "vanlig" genomgång?? Eller togs bilder? För hur kunde du annars veta att vi hade samma sjukdomstillstånd?
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Vet´s diagnos var trolig pålagring i halskotpelaren/nacken antagligen pga lösa benbitar och det grundade vet på att hon sett många sådana fall, i min hästs fall spelade det ju ingen roll eftersom vi redan kollat det mesta och jag brydde mig inte om försäkringen utan ville inte att hon skulle lida, men fick ut på den ändå. I samband med min hästs försämring samt efter att jag tagit bort den, var jag i kontakt med 5-6 andra hästar (dels bekantas men även när jag var o provred hästar) i ungefär samma ålder som också behandlades på olika sätt för liknande symptom men senare fick tas bort, några föll ihop plötsligt under ridtur bland annat, så det verkar rätt vanligt, och antagligen ärftligt, det börjar ofta som sadeltvång och låsningar verkar det som.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Nu är frågan.. Häva köpet eller döma ut hästen..? Råd/tankar/erfarenheter tas emot tacksamt!
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Tror inte som sagt du har en chans att häva köpet . Döm ut hästen om veterinären anser det , och glöm inte vad du lärt dig inför nästa hästköp är min åsikt ...
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Nej . Varför ? Om du inte vill betala tusentals kr i rätts process och hästen i "bästa" fall går åter till säljaren ? Lär vara minimal chans att du vinner eftersom du godkänt att den redan har problemet "shivering" .
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

min vet anser inte att detta är shivering. Men tack för synpunkten ändå.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Hej!

Jag hade nog försökt prata med tidigare ägare och se om ni kan komma överens om något. Hästen behöver väl med största sannolikhet somna in oavsett, så om gamla ägaren inte går med på hävande hade jag tagit bort hästen. Eller kanske bara tagit bort den oavsett så jag vetat att den inte behövde ha ont något mer..

/Lavinia, inte mycket till rådgivare i detta fall..
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 008
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 434
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 020
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 793
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp