Vad gör jag med hästen?

Sv: Vad gör jag med hästen?

Nej det har jag fattat men eftersom som flera påtalat shivering är en extremt diffus diagnos och du godtagit den vid köp lär rätten ge dig mkt svårt att vinna är min åsikt .
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Nu är frågan.. Häva köpet eller döma ut hästen..? Råd/tankar/erfarenheter tas emot tacksamt!

Ja om veterinär anser att hästen lider av sitt problem så är det väl utdömning som gäller, problemet som du dras med just nu är att du köpt en häst som säljaren påstår har shivering. Du accepterar detta, genomför köpet utan att få detta bekräftat av annat än just säljaren.

Shivering är som många tidigare skrivit mycket nyckfull, ungefär som att köpa en häst med vad säljaren kallar för "utläkt" spatt. Mycket kan tyvärr följa i spåren av olika åkommor, och försöka häva köpet kan bli kostsamt både ekonomiskt och emotionellt.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag hade absolut dömt ut den, om den inte har någon framtid så varför ska köpet gå tillbaka till en säljare som kanske försöker sälja den igen ?
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Låter ju kul. Han är ju försäkrad sedan fölis, efter de där kritiska dagarna då den går under mammans.. Men oavsett så är det ju här användbarheten kommer in. Hoppas inte Sveland är krångliga.

Jag har haft Sveland till alla mina hästar i minst 10 år nu och aldrig haft något strul med dom :)

Ge mig lite info om kraftiga pålagringar! Kan en häst rimligen ha detta utan tidigare hältor?

Kan finnas utan någon tidigare hälta. Min som har var vid tillfället det upptäcktes halt, men har så kraftiga pålagringar i båda bakknäna att veterinären pratade om att avliva direkt utan att ens försöka behandla och missformningar på båda kotlederna fram. Ändå är det nu snart 5 år sedan och hon har inte visat något sedan dess.

Nu är frågan.. Häva köpet eller döma ut hästen..? Råd/tankar/erfarenheter tas emot tacksamt!

Jag hade utan att tveka dömt ut. Hästen har så pass mycket problem att jag hade velat vara säker på att den inte behöver lida mer, och jag hade inte kunnat tänka mig att lämna över det beslutet till någon annan.

/Camilla
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Ja det är klart. Jag befinner mig i en bubbla just nu och det bara går runt..
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Trodde att pålagringar är kroppens sätt att läka sig själv genom broskbildning, då efter inflammationer/ skador? Men jag är ju inte ngn expert direkt. Tänker att din häst då endast är sällskapshäst då eller rids/ arbetar den ngt? Bara nyfiken :)

Ja min prio är att hästen skall få somna in. Men detta verkar också ta tid..
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jo, det har du rätt i. Dock finns ju 3 års dolda fel (ditt favvoord har jag förstått:D) försäkring har jag ju upptäckt och sedan kan hon ju själv döma ut den s a s.. Men nackdelen är ju att det hela tar tid och hästen mår ju inte prima direkt. Så snabbaste vägen är att föredra helt klart.
Men att döma ut görs ju heller inte hux flux tydligen..
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Pålagringar kan ha många olika orsaker.
Man kan knappast dra slutsatsen att "aha, pålagringar! Då måste hästen ha haft upprepade inflammationer!"
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Fast det är inget som hindrar att du tar bort hästen innan det är klart med försäkringsbolaget.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Trodde att pålagringar är kroppens sätt att läka sig själv genom broskbildning, då efter inflammationer/ skador? Men jag är ju inte ngn expert direkt. Tänker att din häst då endast är sällskapshäst då eller rids/ arbetar den ngt? Bara nyfiken :)

Ja min prio är att hästen skall få somna in. Men detta verkar också ta tid..

Min, som visserligen inte är min längre, har inga begränsningar i andvändbarheten. Mamma rider henne på ca lättklasss-nivå, mest för att jag och hästen inte trivs ihop, men pålagringarna är där ju så man vet aldrig när dom kommer ge problem tyvärr.

/Camilla
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Tråkigt att den hade så mkt pålagringar :(
Jag hade tagit bort den, antagligen ganska omgående pga alla problem. Att försöka häva köpet kan nog bli svårt, och dessutom väldigt tråkigt om säljaren bestämmer sig för att sälja hästen igen..

Jag tog bort min 10-åriga valack för ett par år sedan, han hade dels spatt och pålagringar i kotorna bak, han togs bort innan han ens var utdömd på pappret men det var inga problem att skicka in pappren efter att han var borta. Dessutom slapp jag stå och titta på en häst i en månads tid som jag visste skulle få somna in iaf..
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Lång väntan på journalen som han fick skriva om då han glömt att ta med b l a tappen i halskotpelaren.. :meh: Allt Måste va klart till Sveland innan jag vågar ta bort honom. Veterinren var osäker på att döma ut honom trots allt verkade dey som.. Jag sa att jag gärna behandlar kotan tio ggr om OM han inte haft det andra som stör honom i det dagliga livet... Lite besviken på att allt ska ta sån tid.. Skulle få omdömet i veckan.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jo 50000... Svårt att behandla död häst, om bolaget vill det.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Nä absolut inte och smärtlindring har jag hemma tills pappeena är klara.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Fast lider hästen är det inte alltid läge att behandla....

Många f bolag vill ju verkligen att man ska ha försökt in i det sista att få hästen frisk, går det att behandla även om chansen är liten att de blir bra så kan man iaf försöka ju. 50000 är ju ganska mycket för många.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Nu så är äääntligen journalen klar..:meh: men han har inte dömt ut hästen, inte gett förslag på behandling, ingenting. Den enda officiella diagnosen som står(förutom en massa symptombeskrivnkngar som tydligt indikerar att hästen är obrukbar pga neurologiskt härstammande problem) är pålagringen bak.. Så jag fick än en gång be honom att döma ur honom och skicka in livskadeammälan till försäkringsbolaget.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jo 50000... Svårt att behandla död häst, om bolaget vill det.

Detta är en av nackdelarna med livförsäkring.
Hästägaren vågar inte avliva en häst om de inte vet att de får ut försäkringspengarna...

Om du tycker att hästen lider så är det ditt ansvar att avliva hästen. Och strunta i om du får eller inte får pengar från livvärdesförsäkringen.

Som tidigare framförts: man får låta avliva en häst oavsett om f-bolaget tycker att hästen skulle gå att behandla eller inte.

Jag känner till ett par hästar där fb krånglat.
Båda var travhästar.

Den ene hade magproblem och var påverkad. f-bolaget krävde det ena och det andra försöket innan de godkände utdömning. Hästen blev allt magrare och for illa i väntan på beslut. Till sist godkändes det men hästen borde ha avlivats ett par månader tidigare.

Den andre var högt livförsäkrad. Fick en hovbensfraktur, behandlades och rehabiliterades. Kom till start igen ett år senare (bland annat hjälpte jag till med ridträning under rehabiliteringen - mycket trevlig häst och vacker som en dag var han).
I fjärde starten ådrog han sig en ny hovbensfraktur på samma ben.
Ägaren tillsammans med tränaren och banveterinären beslutade om akut avlivning.
Man fick aldrig ut livvärdet eftersom FB ansåg - vilket är korrekt i sak - att det var 50% chans till rehabilitering igen.

Ägaren och tränaren har, så långt jag hört, aldrig ångrat beslutet ändå.
Jag, som skulle ha fått hästen när han gick i pension, tycker också att beslutet var rätt.
"min" vackra pojke skulle inte få vänta i ett år igen på att kanske bli bra.

Poängen med mina historier är att man inte ska vänta in försäkringsbolagets beslut om pengar, om hästen far illa.
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 533
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 853
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp