Vad gör jag med hästen?

Sv: Vad gör jag med hästen?

Nu så är äääntligen journalen klar..:meh: men han har inte dömt ut hästen, inte gett förslag på behandling, ingenting. Den enda officiella diagnosen som står(förutom en massa symptombeskrivnkngar som tydligt indikerar att hästen är obrukbar pga neurologiskt härstammande problem) är pålagringen bak.. Så jag fick än en gång be honom att döma ur honom och skicka in livskadeammälan till försäkringsbolaget.

Ja men tydligen tycker inte veterinären att hästen lider - vilket i och för sig gör mitt ovanstående inlägg något överflödigt - och då får du ta den ekonomiska konsekvensen av att ha köpt en häst som inte fungerar till ridning men som inte lider.

Obrukbar behöver inte nödvändigtvis betyda att hästen behöver dödas.
Pengarna är ditt problem, ingen annans.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Ja men tydligen tycker inte veterinären att hästen lider - vilket i och för sig gör mitt ovanstående inlägg något överflödigt - och då får du ta den ekonomiska konsekvensen av att ha köpt en häst som inte fungerar till ridning men som inte lider.

Obrukbar behöver inte nödvändigtvis betyda att hästen behöver dödas.
Pengarna är ditt problem, ingen annans.

Ganska onödigt korkat inlägg. Obrukbar som ridhäst ja.. Tänk efter lite... Att han lider är ganska klart men jag har en stressad veterinär med mycket att göra tydligen. Och om du inte ännu fattat att tråden i grund och botten handlar om pengar så säger det ju mer om dina problem än om mina.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Precis vad jag tänkte så imorse ringde jag HBG för att be dem titta på journal och plåtar. Avvaktar deras besked. De sa att den behandling som erbjuds är steloperation vilket inte låter så lockande precis. Men det är iallafall något att undersöka och kanske kan det vara ett alternativ? :down: Den vetten som skall titta är erfaren på neurologi och sköter monsterapparaten (CTn). Blir dock en dyr historia då hästen troligen behöver sövas och försäkringen inte tar allt.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Fattar nada nu :) handlar inte tråden om pengar ? Och nu överväger du ngn dyr operation för att ha hästen vid liv ??? Fattar inte ?
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jo det är klart det handlar om pengar! Men inte om att få bort hästen till minsta möjliga kostnad! För häst vill jag ha och kommer att ha- oavsett. Men jag är inte en person som har en halvkass häst gåendes i hagen bara för att. Det är dyrt och kostar på andra plan också. Men för att förklara-: Min vet sa att hästen behöver genomgå ytterligare en undersökning för att fastställa att röntgenfynden orsakar symtomen. (CT då). Ok.. tänkte jag- varför? Inte fasen blir han bättre av det?? Ska hela hästkraken gås igenom på jakt efter fynd som vi båda vet sitter i nervsystemet om detta inte är tillräckligt?Men visst, förnuftsmässigt förstod jag ju resonenanget. Dock var mitt inre i smärre obalans... Han sa också att han har begränsad erfarenhet av just neurologiska problem och vad jag förstår tvekar han att döma ut hästen utifrån dessa variabler. Så, jag kontaktar HBG idag för en second opinion av plåtar och journal. Får svaret att de skall titta när dokumentationen anländer via post (cd). Jag läser lite löst vad jag har och vetten säger att en CT kan vara aktuell. Jag framför mina tvivel- att detta inte hjälper hästen men inser att det kan vara nödvändigt för att få ersättning. Då säger han att hästen kan opereras, med hyfsad prognos och då ser jag en liiiten ljusglimt i tunneln. Som inte är döden- och därmed följer detta resonemang:

CT är dyrt- bolaget bekostar delvis
CT krävs (troligtvis) för utdömning
Efter CT
a: utdömning - användbarhet utfaller
b: vetten säger "din häst kan bli bra med operation"- dyrt men bolaget täcker och jag behöver inte göra av med häst och den kan användas och må bra av det.
c: Hästen behöver vidare undersökning

Dock är ingenting svartvitt i en sådan här situation. Kan hästen få finnas kvar med ett värdigt liv och gå att ridas på lätt nivå så är jag själaglad. Därför tändes ett hopp idag när jag fick denna info.

Hoppas det klarnade :)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag med hästen?

Ganska onödigt korkat inlägg. Obrukbar som ridhäst ja.. Tänk efter lite... Att han lider är ganska klart men jag har en stressad veterinär med mycket att göra tydligen. Och om du inte ännu fattat att tråden i grund och botten handlar om pengar så säger det ju mer om dina problem än om mina.

Onödigt korkat, eller träffade pudelns kärna.

Och det handlar väl om att du och jag har lite olika attityd till pengar relaterat till andra sorters värden hos hästarna.

I min värld, bryr man sig mer om djuret än om pengarna.
Om man tycker att djuret lider, tar man reda på om det går att göra något åt (vilket du gör) och tar ställning till om åtgärden är rimlig och i så fall gör man åtgärden.
Om det inte går att göra något åt, så låter man avliva hästen.
Och struntar i eventuella pengars vara eller inte vara.

Men det är min värld, det.

Jag vet att i många andras privata värld, är pengarna så viktiga att man inte kan tänka sig att självständigt låta avliva ett djur som man anser lider, utan väljer (ja, det är ett aktivt val) att vänta in vad försäkringsbolaget säger.

Om jag uppfattat saken rätt, handlar det om ca 50000kr.
De pengarna har du sparat in på ett år om du är utan häst, mer pengar än så är det inte.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Jag är väldigt tveksam till operationer där veterinärerna erkänner att de är osäkra men ändå vill prova. Det är helt enkelt ett lärosätt, på andras bekostnad (inte sällan försäkringsbolagens och i slutänden försäkringstagarens via premien).

Jag har själv haft en häst som jag i efterhand inser inte hade någon större chans att bli bra, men de ville gärna laborera till dess att försäkringspengarna var slut (det här var nu snart 22 år sedan). Hästen genomgick ena undersökningen och behandlingen efter den andra, när jag stod vid sista försäkringskronan blev hästen helt plötsligt tvärt utdömd. I efterhand har jag fått höra från flera håll att detta händer när veterinärer vill experimentera, men där andra än själva inrättningen ska stå för fiolerna.

Det kostade mig enorma summor i självrisk, delar som försäkringen inte täckte, reskostnader och utebliven arbetsinkomst. Det hade varit betydligt mycket billigare i slutänden att ta bort hästen tidigare och spara resterande utlägg, så stor var inte försäkringssumman.

Jag har sedan dess varit av åsikten att A1 som försäkringsform medverkar till att hästar hålls vid liv när de egentligen inte har någon tillräckligt god prognos att leva. En häst är inget sällskapsdjur i den bemärkelsen att den ska gå och slå dank. Visst kan man göra det med sina pensionerade hästar, men att skicka runt hästar som inte tål normal ridning - nej. Håller de inte p g a skador/sjukdom ska de få somna in. Hellre det än att riskera att missbrukas av människor som köper en billig häst och vill rida.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Håller med i allt du skriver.

Sen kan jag väl tycka att 50k för en häst med shivering är rena rånet.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

Hade en valack för ett par år sen som blev utdömd då han vinglade och gick ner på knä när han reds. Gjorde ridprov på klinik där jag red honom i trav och skritt med lösa tyglar och då beslöt sig alla veterinärer som var där att han var farlig att rida. Dock UA på röntgen av hals, rygg osv..

Men då en av veterinärerna uttryckte sig klumpigt. H*n sa att du vill väl tävla då är de bättre att vi dömer ut honom så du får en ny häst. Efter det kontakta jag min egna veterinär som var utbildad kiropraktor. H*n fixade så min häst inte längre var vinglig. Han sluta gå omkull i hagen och vid ridning dock efter 1 års vila och behandling.

När han var igång och skulle precis ut på tävlingsbanan fick an luftsäcks mykos och avlivades akut.
 
Sv: Vad gör jag med hästen?

En häst kostar pengar. Veterinärer kostar pengar! Massor av pengar! Det spelar ingen roll hur dyr hästen är i inköpspris. Veterinärerna tar lika mycket betalat för att behandla en 500 kronors häst som för en 500 000 kronors häst. Det enda som egentligen skiljer en häst från en annan häst är inköpspriset.

Som hästägare tycker jag att man ska ta reda på så mycket man kan om hästens symptom som möjligt och verkligen forska i vad det handlar om. Sedan ska man lyssna till flera olika veterinärer för att sedan känna efter vad ens egen magkänsla säger. Det är olika från fall till fall, om det är värt att kämpa in i det sista eller om det bästa är att låta hästen somna in innan det har gått för långt.

Somliga tycker att man ska hosta upp så många tusenlappar man bara orkar men ibland handlar det inte om pengar utan om sunt förnuft. Somliga kan man tycka "ger upp" för lätt medan andra verkligen går för långt. Det är en svår balansgång och det bästa är nog att prata med flera olika veterinärer och hästkunniga människor i sin omgivning och sedan verkligen följa sin magkänsla.

Lycka till med din häst!
 

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 134
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 526
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Övr. Hund Jag har panik. Jag har en vuxen hund sen tidigare och ville ha en till hund som fyllde behov som min vuxna hund inte gör. Ville ha en...
Svar
16
· Visningar
5 852
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp