Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

S

snofflan

Usch, jag vet egentligen inte var jag ska börja.....har en häst som e helt galen i att trycka i sig grus, sand jord etc. Detta resulterar i kolik så klart och hela vinterhalvåret är hon lös i magen trots loppfrön. Har redan varit på djursjukhus en gång för detsamma och då var det tal om buköppning.

Hon har uträknad foderstat så det kan ju knappast ha nånting med mineralbehovet att göra. Har provat att kasta in grenar o dyl till henne i hagen men detta är bara kul ett litet tag. Det värsta är att hon riktigt gräver med tänderna i jorden, precis som det har blivit en fix idé liksom. Nu har det varit ganska lugnt under 2 år förutom att hon varit lös i magen (inga koliksymtom) men nu verkar det ha börjat igen. Har provat att ha munkorg på henne men hon blir helt rabiat och går till slut inte att fånga i boxen när man ska sätta på den plus att hon då trycker ner den i jorden så att leran kommer in i andningshålen och sen äter hon. Satte en platta snett över andningshålen så att hon inte skulle kunna göra så....då la hon sig i stället ner och drog huvdet i leran tills munkorgen var full av lera och började sen äta....:cry:

Alltså, jag fattar inte vad jag ska göra. Har heller inget alternativ att sätta henne i gräshage för det får jag inte för stallägaren. Verkar inte vara någon här i krokarna som är beredda att låta min häst gå i gräshage på vintern :( . Gräshage verkar vara det enda som hjälper för på somrarna när hon släpps på gräs så blir hon jättefin i magen.

Nu har hon i alla fall börjat visa koliksymtom igen och när jag tänker efter så har det pågått ett tag tror jag. Det är så här att från ingenstans har min lugna och fina häst förvandlats till ett sparkande monster i boxen. Började för ca en månad sen men eftersom jag inte kan vara i stallet hela tiden så har jag ju inte kunnat observera henne i detalj. Hon står typ helt stilla men helt plötsligt blir hon arg och backar in i väggen och skriker och slår bakut ordentligt. Har slagit upp stora köttsår på hasorna som jag först trodde var liggsår......fram tills det var blodfläckar på väggarna...
Idag såg jag att hon även tittade mot magen efter att hon sparkat och mina misstankar om eventuella lynnesfel raderades ganska snabbt. Gick ut med henne så hon fick röra på sig men tyckte hon kändes matt när jag ställde in henne igen. Har tryckt i henne en massa loppfrön och stallägaren skulle kolla henne ikväll. Buksmärtorna var inte akuta men jag är ju rädd för att dom kommer bli det.

Någon som har nåt förslag på vad jag ska göra åt hennes notoriska sandätande??:confused:

Förlåt att det blev så långt men allt känns så hopplöst och jag antar att jag bara behövde få det ur mig...
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Vi hade en unghäst som gjorde som din..hinkade i sig sang o grus..Han hade magsår, har hört nu i efterhand att det är det första tecknet som äör vid magsår.Jag tycker du ska kolla upp det även om din häst har bra foderstat och verkar lugn, det va våran med.;)
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

jag förstår att det känns hopplöst. Har en häst istallet som utvecklat magsår pga av sandkolik och mitt eget sto har börjat härma beteendet och äter själv sand/jord.
De jag har hört är att sandkolikhästar ska helst ha fri tillgång på grovfoder, så att de är upptagna med att pilla i höet eller halmen , eller vad man väljer att ge. undvik att fodra på marken.
loppfrön gav du ju redan. Du kan inte överdosera loppfrön utan det är bara att ge stora mängder av det. Vi fick veta att en häst som äter mycket sand kan gott få över 300 g loppfrön per dag.
det finns ett foder som mash har som är för kolikhästar, det kan vara värt att kolla upp.
vitkigt är att hålla igång hästen så att magen inte "stannar".
det är det här jag har fått veta och mer har varken klinik eller vet. sagt.
:crazy:
annars så är vi lika handfallna som du, hur gör man för att de inte ska äta ihjäl sig?

lycka till med din häst!:bump:
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Hejsan !

Hur ser din hage ut?
Kan det vara så att hon har fått detta som en olat, hon är uttråkad.
Ställ ut en rundbale hö i hagen, ge henne leksaker. Ta ut och in henne flera gånger om dagen. Se över din mineral balans i kroppen .
Lycka till.
Lotta
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Okej okej.....låter ju inte alls bra! Men man tycker ju det är lite konstigt att dom inte kollade det när hästen stod på behandling en hel vecka på djursjukhus för sandkolik.....eller?
Ska verkligen kolla upp det! Tack!
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Fri tillgång på grovfoder har jag tyvärr ingen möjlighet att ha. Om vi tar halmen till exempel så är den helt kass i år så jag vågar inte längre använda den (förr fick hon en massa halm i hagen men det hjälpte inte). Om jag har fri tillgång till hö så äter hon tills hon sprängs och jag menar verkligen att hon inte lyfter huvudet över huvud taget....hon äter tills det är slut och det funkar inte. Dessutom gör hon faktiskt så att när dom får hö ute i hagen så kan hon mycket väl GÅ IFRÅN (!!) det för att käka grus i stället.....man blir ju helt skräckslagen när man ser det!!
Marken fodrar jag inte på, eller det hoppas jag inte i alla fall (har henne inhyrd). Har satt ut ett kar i hagen som hon ska äta ur men om detta karet hamnat lite för långt in i hagen så hämtar tyvärr inte dom som ska fodra det utan slänger fodret på marken :( . Trist men sant! Men jag tror ändå att hon oftast får det i sitt kar.

Loppfrön brukar hon få hela vintersäsongen och då får hon oftast 2-3 dl per måltid (2 kraftfodergivor/dag) beroende på hur läget är, ibland till och med mer.
I går tryckte jag i henne ca 9 dl på en o samma gång.

Mashen har jag också funderat på. Enda problemet är att detverkar vara svårt att få tag på häromkring. Andra dynavenaprodukter har dom men mashen har jag inte hittat än.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Loppfrön är små frön som blir jätteklistriga när dom blir fuktiga. När hästen äter dessa så med hjälp av klistret drar dom med sig sandkornen som finns i magen ut med bajset. Mycket effektivt för att rena!
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Tyvärr är hagen liten och tråkig. Har haft henne i en lite större hage innan men dock lika tråkigt (åt grus ändå) plus att jag var tvungen att flytta henne för hon kom åt flera år gamla halmbalar och mumsade friskt på dessa. Stallägaren kunde inte tänka sig göra nåt åt det så hon fick flytta till en ännu tråkigare hage. Tyvärr hjälper inte leksaker och grenar och sånt....hon bryr sig inte om det :(
Dock finns det kvar en hel del pilliga ätbara saker som hon pillar med där ute, lite gräs och så men det räcker ju inte i all evighet plus att hon redan har börjat reagera efter ungefär bara en månad i vinterhagen. Suck!

Har tyvärr ingen möjlighet att ta in och ut henne flera gånger om dagen. Tro mig, jag hade verkligen gjort det men dels har jag henne inte hemma och sen så jobbar jag på dagarna.

Mineralerna har jag haft koll på hela tiden. Både så att de täcker behovet och att kvoten stämmer.

Känns som att jag bara säger emot det alla säger åt mig att göra men jag tycker mig verkligen ha testat allt men ingenting fungerar. Därav min frustration! Är jättetacksam för att ni vill hjälpa mig!!
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Jag har ingen erfarenhet av ditt problem, men när jag läser de svar du fått så tycker jag att fri tillgång på grovfoder låter som det bästa alternativet. Hon äter tills hon sprängs, ja antagligen till en början men de flesta slutar när de har vant sig vid att maten alltid finns där. Om hon äter väldigt mycket ute så behöver du ju knappt ge henne nån mat i boxen på nätterna, iaf inte om hon är ute långa dagar, då honantagligen har fått i sig gott och väl ute.

Om detta inte är en möjlighet i ditt stall så tycker jag du ska överväga att byta stallplats, leta upp ett stall med bättre hagar och där de har förståelse för ditt problem och vill hjälpa dig lösa det. Går hon själv i hagen i dagsläget?

Sen är det klart du ska kolla upp det där med magsår också.

Ullis
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Jag Har En Ponny PÅ 4 År Som Gjorde Likadant Hela Vintern.
Han Fick VÄldigt SvÅra Kolikanfall Och Hamnade I Helsingborg Ett Flertal GÅnger Och HÖll PÅ Att Styka Med.
Dom Hittade Problemet SÅ SmÅningom.
Han Var Full Med MagsÅr. Och Enligt Blodprov Full Med Bandmask. Sen Vi Fick RÄtt PÅ Detta SÅ Har Han MÅtt Prima.
Lycka Till
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Jag tycker också helt klart att det varit det bästa med fri tillgång på grovfoder men som sagt, hon slutar inte äta. Och äter hon hela tiden så kan jag inte rida henne för att hon blir sjukt överviktig. Hade henne på gräs i somras och tänkte precis som du att hon, när hon förstår att maten inte tar slut, skulle ta det lite lugnt med ätandet men icke. Till slut var hon ohälsosamt tjock! Var helt omöjligt att hålla igång henne så pass mycket att hon skulle hålla sig i trim.

Har funderat på att byta stall men det finns tyvärr ingen i närheten som är villig att låta henne gå på gräs, om dom nu ens har gräshagar. Jag kan ju inte heller stalla upp henne flera flera mil hemmifrån.

För tillfället går hon själv i sin hage men beter sig precis likadant även om hon har sällskap.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Hmmm.....har iofs aldrig misstänkt bandmaskinfektion men hon har varit ganska kraftigt infekterad av blodmask. Håller förhoppningsvis på att få bukt med detta. Ska skicka ytterligare ett träckprov i december (när cydectinet gått ur) för att se om där är någon aktivitet. Sen blir det nytt prov till våren igen. Men i alla fall, så kan ju kanske detta vara en orsak till eventuellt magsår....
Hon äter idag även magkompositum som är framtaget till just magsårshästar.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

ger du extra selen?
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Nä, det gör jag faktiskt inte. Tror du det kan vara det? Vad är effekterna av brist på selen? Har iofs räknat så att foder samt mineraler ska täcka behovet men man måste kanske ge extra?
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

ja, ofta analyserar man inte selenhalten i höet då det oftast brukar vara lågt, och visar hästen onormalt beteende, oftast genom träätning så är selenbrist ofta orsaken, men det finns de hästar som äter jord och lera för att få i sig selen, så det är ju värt att prova :idea:
toksel finns på apoteket (receptfritt, be dem ringa till chefen och fråga om de vägrar lämna ut utan recept) och doseringsanvisningar finns på paketet..

hoppas verkligen att det löser sig för din häst :bow:
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Har faktiskt också hört att grus och sandätande beror på selenbrist. Säkert värt att pröva.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Åååhh, tänk om det skulle kunna vara så enkelt!! Ska genast kolla upp det där!! Tack så jättemycket för tipset! Är det där toksel just för häst eller?
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Hej!

Här hade du kunnat få ha din häst på gräs :) , men det är ju 40 mil från där du bor...

Vad konstigt med din häst...om jag hade varit du skulle jag har åkt till klinik för att få det utrett. Fråga också stallägaren vad du måste betala för att få din häst på gräs eller fri tillgång på hö, kanske det går om du får betala extra. Säg att din häst kommer att dö om den inte får hjälp.

Den har ju uppenbarligen ont så försök göra något för att hjälpa hästen. Jag tycker vi ofta underskattar våra hästars smärta. (inget ont mot dig) Har själv varit sjuk med kraftig smärta och det är verkligen helt hemskt. Man blir en helt annan individ vid smärta. Även om hästen "bara" visar lite symptom så har den ju ont. När de ligger och rullar sig av smärta då har den så ont att den inte vet vad den ska ta vägen. Behandla den som du hade gjort med dig själv om du hade haft ont i magen. Alltså doktor och medicin.
 
Sv: Vad gör jag när hästen bara proppar i sig grus??

Helt klart superdupervärt att pröva! :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 074
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
21 853
Senast: Sel
·
Hästmänniskan I början av månaden ställde jag ut min Islandshäst på lösdrift. Allt verkade vara frid och fröjd. Hon var lite tröttare i ridningen, men...
Svar
15
· Visningar
1 657
Senast: Korven
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 352

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp