Vad gör jag nu? :( (Stallplats/karantän stall åt importhäst)

Tror problemet är under transporten som jag har förstått? Tycker det är konstigt folk tar emot hästar från andra stall inom Sverige om dom är rädda för smitta, även särskilt från salustall känner jag? vart det är otroligt mycket folk och hästar som rör sig, är väl då man borda köra karens på alla hästarna som kommer som nya till ett stall
Så gjorde en anläggning jag hade min häst på, alla nya hästar fick stå i två veckors karantän i utebox, samt avmaskades och gick i sjukhage som man skulle mocka rent tills avmaskningen var över.
Tycker det kändes bra, kan dock förstå om mindre stall inte har den möjligheten, men större absolut. Inte säkert hästen är frisk bara för att den inte är en import, bättre det säkra före det osäkra.

Tror som flera säger att det nog var skönt att inte hamna i det första stallet, som först verkade ha en karantän lösning men ändrat sig för en hyresgäst inte gillar det. Bara där ringer varningsklockor.

Jag hoppas du hittar ett karantänstall, oftast brukar det alltid lösa sig på något sätt. Lycka till. ❤️
 
Så gjorde en anläggning jag hade min häst på, alla nya hästar fick stå i två veckors karantän i utebox, samt avmaskades och gick i sjukhage som man skulle mocka rent tills avmaskningen var över.
Tycker det kändes bra, kan dock förstå om mindre stall inte har den möjligheten, men större absolut. Inte säkert hästen är frisk bara för att den inte är en import, bättre det säkra före det osäkra.

Tror som flera säger att det nog var skönt att inte hamna i det första stallet, som först verkade ha en karantän lösning men ändrat sig för en hyresgäst inte gillar det. Bara där ringer varningsklockor.

Jag hoppas du hittar ett karantänstall, oftast brukar det alltid lösa sig på något sätt. Lycka till. ❤️
Ja va meningen det skulle vara så på första stallet. Har kollat med många stall här nu och ingen verkar ha avskilt stall eller uteboxar för nya hästar 😐 vilket verkade lite konstigt. Det stallet vi skall stå på sen är stort med ridhus, skritt maskinen etc. Så hade trott dom hade möjlighet att ha nya hästar avskilt från andra.
 
Ja va meningen det skulle vara så på första stallet. Har kollat med många stall här nu och ingen verkar ha avskilt stall eller uteboxar för nya hästar 😐 vilket verkade lite konstigt. Det stallet vi skall stå på sen är stort med ridhus, skritt maskinen etc. Så hade trott dom hade möjlighet att ha nya hästar avskilt från andra.
Tror det är ganska få stall som har isoleringsboxar.
Stallet jag står i nu har sån möjlighet, men det är för att det finns äldre stallbyggnader som annars inte används längre.
 
Där jag står finns det möjlighet till avskilda boxar i annan byggnad, men de har använts till annan förvaring de senaste åren av stallägaren.
och lite bökigare såklart då man får bära vatten och foder över stallplan. Men de har varit bra för karantän av både sjuka hästar och nyinflyttade hästar som åkt lastbil.
 
Där jag står finns det möjlighet till avskilda boxar i annan byggnad, men de har använts till annan förvaring de senaste åren av stallägaren.
och lite bökigare såklart då man får bära vatten och foder över stallplan. Men de har varit bra för karantän av både sjuka hästar och nyinflyttade hästar som åkt lastbil.
Men esakt. Tror vi kanske har hittat något. Typ 1 timme och 20 min per väg att åka för mig, men jag gör det.

Jag hade gärna städat ur ett helt stall med saker för att få låna det till min häst. Jag vill göra rätt för mig och hjälper gärna andra. Så för mig hade extra slit verkligen inte varit något problem.
 
ger mig lite hopp. Verkar ha hittat en utebox/stall på en gård som står tomt, finns andra hästar på gården, men hon kommer inte kunna gå i hage. Hoppas hon klarar detta bra.

Jag tror den kommer klara det. Nu vet jag inte varifrån du importerar men på många ställen utomlands har hästar inte en hage. Blir ju klurigt om du har nästan 1,5 timmes resväg enkel väg men hittar du nåt närmare hade jag longerat och tagit promenader ett par ggr per dag så den får komma ut. Jag hade väntat med ridning på en unghäst som gör en stor omställning. Nu var min 3 när den kom och knappt inriden men den behövde landa innan det var läge att ridas av en ny ryttare osv. Såg att din häst var 5 år men den kan ju ändå vara grön och behöva landa innan den är mottaglig för ridning.
 
Jag tror den kommer klara det. Nu vet jag inte varifrån du importerar men på många ställen utomlands har hästar inte en hage. Blir ju klurigt om du har nästan 1,5 timmes resväg enkel väg men hittar du nåt närmare hade jag longerat och tagit promenader ett par ggr per dag så den får komma ut. Jag hade väntat med ridning på en unghäst som gör en stor omställning. Nu var min 3 när den kom och knappt inriden men den behövde landa innan det var läge att ridas av en ny ryttare osv. Såg att din häst var 5 år men den kan ju ändå vara grön och behöva landa innan den är mottaglig för ridning.
Ja hade definitivt inte tänkt rida. Kommer bara rasta henne och se hur det går. Sen när vi flyttar till permanenta stallet kommer jag sätta igång långsamt. Blir nog mycket för henne först med att åka och sedan stå i karantän, så vill bara försöka göra henne så trygg som möjligt. Än så länge är det enda stallet som jag har hittat tyvärr. Har verkligen slått upp om det överallt och pratat med kontakter etc.
 
Om en annan hyresgäst har sådan makt att den kan hindra stallägaren att ta in en häst i ett annat stall, så är det nog inte ett optimalt stall. Vad annat bestämmer denna hyresgäst?

Tyvärr inget tips om att hitta ett karantänstall i din region, men vet bekanta här i närheten som tagit in importer till sina små isolerade stall då de inte tävlar och tränar. Då finns också sällskap, och hästen ska ju undersökas innan den lämnar nuvarande land.

Eller kanske kan du låna en häst som sällskap och hyra in dig i något mindre skjul/lösdrift under någon månad? Många kor är ju tex inne i ladan nu och deras beten är tomma.

Fast det är väl inte så konstigt att inackorderade i stallet inte vill ha en importhäst i stallet vid denna årstiden?
 
Ja hade definitivt inte tänkt rida. Kommer bara rasta henne och se hur det går. Sen när vi flyttar till permanenta stallet kommer jag sätta igång långsamt. Blir nog mycket för henne först med att åka och sedan stå i karantän, så vill bara försöka göra henne så trygg som möjligt. Än så länge är det enda stallet som jag har hittat tyvärr. Har verkligen slått upp om det överallt och pratat med kontakter etc.

Varifrån kommer hästen?
 
En del i tråden verkar tro att man tar hästen från ett stall och kör den ensam till ett nytt stall, i Sverige. Men hästen kommer ju att transporteras med andra hästar, stå i stall på vägen för att vila osv så även om hästen var frisk från början så finns risken att den plockat upp smitta på vägen. Därför är det karantän i Sverige, för att eventuellt smitta skall hinna upptäckas innan man blandar med andra hästar.

Förövrigt så tänker jag att om man rekar efter stallplats så kan man inte förvänta sig att stallägaren håller boxen, gratis. Självklart måste man betala kallhyra under tiden man letar häst.
 
En del i tråden verkar tro att man tar hästen från ett stall och kör den ensam till ett nytt stall, i Sverige. Men hästen kommer ju att transporteras med andra hästar, stå i stall på vägen för att vila osv så även om hästen var frisk från början så finns risken att den plockat upp smitta på vägen. Därför är det karantän i Sverige, för att eventuellt smitta skall hinna upptäckas innan man blandar med andra hästar.

Förövrigt så tänker jag att om man rekar efter stallplats så kan man inte förvänta sig att stallägaren håller boxen, gratis. Självklart måste man betala kallhyra under tiden man letar häst.
Ja defintivt. Men ägaren till stallet sa dom va väldigt noggrann och att der va viktigt med hyresgäster. Boxen va fylld med hö när jag kollade och hon lät verkligen som det inte va något problem och att jag bara hörde av mig när jag hittat häst. Jag hörde av mig efter 2 veckor. Så inte flera månader, men va ju dumt av mig att inte bara skriva kontrakt direkt och betala handpenning. Lärde mig detta the hard way.
 
En del i tråden verkar tro att man tar hästen från ett stall och kör den ensam till ett nytt stall, i Sverige. Men hästen kommer ju att transporteras med andra hästar, stå i stall på vägen för att vila osv så även om hästen var frisk från början så finns risken att den plockat upp smitta på vägen. Därför är det karantän i Sverige, för att eventuellt smitta skall hinna upptäckas innan man blandar med andra hästar.

Förövrigt så tänker jag att om man rekar efter stallplats så kan man inte förvänta sig att stallägaren håller boxen, gratis. Självklart måste man betala kallhyra under tiden man letar häst.
Det är realiteten många gånger, givetvis långt ifrån alltid, att man tar hästen från ett stall och skjutsar den ensam till det nya stallet. Där det har betydelse får man undersöka hur det ser ut och anpassa sig efter det.
 
Fast det är väl inte så konstigt att inackorderade i stallet inte vill ha en importhäst i stallet vid denna årstiden?
Men i detta fall gällde det ju ett oanvänt stall isolerat från övrig verksamhet, vad jag förstod. Jag fick dåliga vibbar av inlägget där jag såg framför mig hur det börjar bli gnäll som eskalerar om att någon åker och tränar hoppning på annan anläggning, eller tävlar, eller rider ut med kompisar från andra stall...
Sedan hade jag inte EHV-1 i tanken när jag skrev inlägget ovan. Det är ju ett övergående utbrott (hoppas vi) som är aktuellt just nu.
 
Men i detta fall gällde det ju ett oanvänt stall isolerat från övrig verksamhet, vad jag förstod. Jag fick dåliga vibbar av inlägget där jag såg framför mig hur det börjar bli gnäll som eskalerar om att någon åker och tränar hoppning på annan anläggning, eller tävlar, eller rider ut med kompisar från andra stall...
Sedan hade jag inte EHV-1 i tanken när jag skrev inlägget ovan. Det är ju ett övergående utbrott (hoppas vi) som är aktuellt just nu.
Ja exakt. Där fanns en box i "vanliga" stallet som jag blivit lovat. Sedan finns ett helt tomt stall och även två tomma uteboxar.
 
Det är realiteten många gånger, givetvis långt ifrån alltid, att man tar hästen från ett stall och skjutsar den ensam till det nya stallet. Där det har betydelse får man undersöka hur det ser ut och anpassa sig efter det.
Imorterade hästar kommer ju långväga ifrån och ofta på stor lastbil där det blandas hästar friskt!

Jag har på kort tid lyckats köpa två importhästar (en importerade jag själv, hon kom i liten lastbil tillsammans med en häst till i bilen och två i släp, hon lastades av en stund på första stoppet i Sverige där andra hästar lämnades av; den andra köpte jag av ett försäljningsstall som hade importerat honom två veckor innan jag provred och köpte honom, han kom till Sverige på stor lastbil och hem till mig ensam i liten lastbil).

Första hästen kom under sommaren och fick en egen beteshage som karantän, det är ju smidigt om man kan lösa det så. Men ridskolan som jag har stallplats på har ett eget litet karantänstall, men det var upptaget av hästar som kommit nya till stallet från Sverige. Nästa häst kom i december och även då var karantänstallet upptaget för ridskolan hade köpt ny häst som stod där (och de ville ju inte blanda in en häst till och på så sätt riskera smitta på sin häst och förlängd karantäntid). Ridskolan hjälpte mig att fixa en karantänplats i ett grannstall som stod tomt, där det gick att ordna till som en lösdrift så han kunde gå in och ut som han ville och vi slapp därmed in och utsläpp, men där skötte de om fodringar etc. som vanligt. Efter en vecka fick han flytta in i karantänstallet och då kom det samtidigt en häst som ridskolan hade på prov (den hade också stått ensam i annat stall i en vecka). Och precis när deras karantän var över kom det ytterligare en ny ridskolehäst, så karantänstallet har varit väl använt på sista tiden! (vi hade också en zooepidemicus smitta i höstas då flera av hästarna fick flytta in i karantänstallet).
 
Ja exakt. Där fanns en box i "vanliga" stallet som jag blivit lovat. Sedan finns ett helt tomt stall och även två tomma uteboxar.
så för att utdyba hästen skulle alltså gå i helt eget stall med egen avskilt hage till början, så hästen hade inte kommit i kontakt med dom andra hästarna överhuvedtaget (förens karenstiden va över)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Men i detta fall gällde det ju ett oanvänt stall isolerat från övrig verksamhet, vad jag förstod. Jag fick dåliga vibbar av inlägget där jag såg framför mig hur det börjar bli gnäll som eskalerar om att någon åker och tränar hoppning på annan anläggning, eller tävlar, eller rider ut med kompisar från andra stall...
Sedan hade jag inte EHV-1 i tanken när jag skrev inlägget ovan. Det är ju ett övergående utbrott (hoppas vi) som är aktuellt just nu.

Fast det tror jag inte det blir gnäll om. Risken med att ta emot en importhäst är ju betydligt högre än att åka och hoppträna. Om det nu är samma stall som TS har box i senare efter karantän så hade jag inte varit orolig för det. Nu låter det som TS har direktimporterat men annars tycker ju jag att försäljningsstallet skulle sköta om karantänen innan hästen lämnas iväg.
 
Fast det tror jag inte det blir gnäll om. Risken med att ta emot en importhäst är ju betydligt högre än att åka och hoppträna. Om det nu är samma stall som TS har box i senare efter karantän så hade jag inte varit orolig för det. Nu låter det som TS har direktimporterat men annars tycker ju jag att försäljningsstallet skulle sköta om karantänen innan hästen lämnas iväg.
Hon kommer direkt från uppfödaren. Så inget salu stall. Men problemet är ju att hon kommer åka med andra hästar i transporten. Hade absolut kunnat ha henne I karantän hos uppfödaren men stallen jag har haft kontakt med tar inte emot importhäst direkt är svaret jag fått. Så resan verkar vara problemet. Sedan är transport firman väldigt välrenommerad inom hästvärlden och alla som skicka iväg hästar är förutom att dom är vet checkade också måste skriva under på tro och lova papper på engelska att inga sjukdoms symptom, sjukdomar eller annat har funnits senaste 30 dagarna. Annars får hästen inte åka med. Sedan blir dom kollat av veterinär 48 timmar innan avgång. Det är inte direkt billiga hästar heller.
 
Fast det tror jag inte det blir gnäll om. Risken med att ta emot en importhäst är ju betydligt högre än att åka och hoppträna. Om det nu är samma stall som TS har box i senare efter karantän så hade jag inte varit orolig för det. Nu låter det som TS har direktimporterat men annars tycker ju jag att försäljningsstallet skulle sköta om karantänen innan hästen lämnas iväg.
Nu vet jag inte hur personen är. Men i och med att alla hästarna fick gå helt ensamma i varje sin hage och just den hästägare endast ville ha sin häst i gruset hage (dom andra va inte ens särskilt leriga) så kan jag lätt tänka mig det skulle leda till problem. Jag ville ha minst en kompis till min häst och nu i efterhand då tror jag inte det hade blivit så. Där fanns även en söt shettis som också fick gå i en egen hage... jag vill verkligen inte hålla min häst på det sättet så är nog lika bra det sket sig. Jag tycker man skall vara rädd om sin häst och klock med hantering. Men jag personligen orkar inte med hispiga hästfolk som tycker en häst lever ett bra liv i en liten hage utan sällskap på dagarna. Man får ju se hur hästarna umgås så man kan undvika skador, men även Carl Hester's miljon hästar går i hage och försöker har sällskap av kompisar om det går. Så tror jag det går bra för lille lotta med sin hobby häst med.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 039
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 717
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 097
Senast: Mabuse
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 685

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp