Vad gör jag nu? :( (Stallplats/karantän stall åt importhäst)

Vårt stall har så för alla nya hästar oavsett var de kommer ifrån. Och för att få rida på anläggningen med sin privathäst måste man intyga att ingen smitta funnits i stallet de senaste tre veckorna (eller att man inte varit i kontakt med hästar med okänd smittostatus de senaste 3 veckorna).

Mycket klokt!
 
Det står ju bokstavligen i ditt inlägg...
"Det är ofta hästhandlarhästar som KANSKE kommer ifrån ett annat land"

Synonymer till kanske
kanhända, måhända, törhända, möjligen, möjligtvis, till äventyrs, eventuellt, vem vet, troligen, nog, kan hända, ganska, antagligen


Läser du det du själv delade så verkar hon väldigt säker i sitt uttalande ang att smittor oftast beror på nya hästar, men säger "kanske" ang att dessa nya hästar ska vara import hästar, så på den punkten verkar hon inte lika säker.
1. det var jag som postade bilden, inte Fio
2. jag tycker du endast försöker märka ord genom att spendera ett helt inlägg med att diskutera ordet kanske och uppfattar dessutom din retorik som mästrande
3. I 12 av 14 fall handlade det om nya hästar. Om evidensen pekat på att kvarkautbrotten berott på att hästar varit iväg och tränat, du tror inte Gittan hade nämnt det som den största riskfaktorn då?
Poängen var att du frågade om importhästar verkligen stod för en högre risk och ja, det gör dom. Det innebär inte att det finns risk för smitta på andra sätt, men risken är lägre.
 
1. det var jag som postade bilden, inte Fio
2. jag tycker du endast försöker märka ord genom att spendera ett helt inlägg med att diskutera ordet kanske och uppfattar dessutom din retorik som mästrande
3. I 12 av 14 fall handlade det om nya hästar. Om evidensen pekat på att kvarkautbrotten berott på att hästar varit iväg och tränat, du tror inte Gittan hade nämnt det som den största riskfaktorn då?
Poängen var att du frågade om importhästar verkligen stod för en högre risk och ja, det gör dom. Det innebär inte att det finns risk för smitta på andra sätt, men risken är lägre.
Amen…
 
Håller helt med det du skrivar. Man måste ju ha ett helhetstänk, men folk verkar helt sakna den analyserings förmågan. Det är lättare att bara hitta någon "bov" än att tänka över hela flödet vart smittor kan uppstå. Jag hade varit mer orolig över att ha mitt häst i ett stall som det i Danmark, vart det jämt och ständigt är nya hästar och folk som rör sig, sedan även åker iväg och tävlar. Som henne min bekanta, vart dom åker iväg och tävlar med hästar som stått bland smittade hästar! :down:
Fast det är ju inte jättekonstigt att diskussionen hamnar i att diskutera riskerna med import av häst när din trådstart handlar just om din importhäst. :confused:

Det är väl ingen i tråden (inklusive mig själv) som sagt att det inte finns risker för smitta på andra sätt? Jag tycker dock fortfarande att det är rimligt att diskutera risk, vilka förutsättningar för isolering man har och "tänka efter före", när det gäller alla situationer, men nu hamnade fokus på import av naturliga skäl.

Personligen har jag avstått både träning och tävling, när jag ansett det vara riskfyllt, men likväl tagit mot en hel hög med importer bara detta år (med rätt möjlighet karantän).
 
Senast ändrad:
1. det var jag som postade bilden, inte Fio
2. jag tycker du endast försöker märka ord genom att spendera ett helt inlägg med att diskutera ordet kanske och uppfattar dessutom din retorik som mästrande
3. I 12 av 14 fall handlade det om nya hästar. Om evidensen pekat på att kvarkautbrotten berott på att hästar varit iväg och tränat, du tror inte Gittan hade nämnt det som den största riskfaktorn då?
Poängen var att du frågade om importhästar verkligen stod för en högre risk och ja, det gör dom. Det innebär inte att det finns risk för smitta på andra sätt, men risken är lägre.
Du läser inte riktigt allt jag skriver.

Jag förnekar inte att det är en smittorisk med importer, jag säger inte heller att träning är den största smittorisken.
Jag säger bara att vi saknar statistik på exakt vad som är den största smittorisken, och enligt min erfarenhet verkar inte enbart importer vara den stora smittorisken.

Det jag stör mig på är paniken just runt import hästar. Att bara man undviker import hästar i stallet så är man säker från smittor. Vilket är idiotiskt.

En tidigare kommentar beskrev ett stall där man har alla nya import hästar i karantänsstall i 3 veckor.
Medans en annan kommentar säger att på i deras stall ska ALLA hästar oavsett var de kommer ifrån vara i karantänsstall.

Ganska tydligt att de första stallet enbart är rädd för just importer, medans det andra stallet ser alla nya hästar i stallet som en smittorisk (vilket är exakt det Gittan säger) och agerar därefter.
 
Fast det är ju inte jättekonstigt att diskussionen hamnar i att diskutera riskerna med import av häst när din trådstart handlar just om din importhäst. :confused:

Det är väl ingen i tråden (inklusive mig själv) som sagt att det inte finns risker för smitta på andra sätt? Jag tycker dock fortfarande att det är rimligt att diskutera risk, vilka förutsättningar för isolering man har och "tänka efter före", när det gäller alla situationer, men nu hamnade fokus på import av naturliga skäl.

Personligen har jag avstått både träning och tävling, när jag ansett det vara riskfyllt, men likväl tagit mot en hel hög med importer bara detta år (med rätt möjlighet karantän).
Jag förstår inte varför du tror min kommentar på andra inlägget va riktad mot dig eller någon annan som svarat i tråden, det jag syftade på hur jag har sett människor agerar i verkliga livet kring detta och inte en diskussion på buke. Jag har ingen aning om hur olika människor jag inte träffat gör i sin vardag. Inte heller har jag tagit illa upp någonstans om diskussionen, jag håll med henne då det är samma tankar jag har själv om saken och kommenterade angående folks beteende runt detta utanför buke.
 
Jag förnekar inte att det är en smittorisk med importer, jag säger inte heller att träning är den största smittorisken.
Jag säger bara att vi saknar statistik på exakt vad som är den största smittorisken, och enligt min erfarenhet verkar inte enbart importer vara den stora smittorisken.

Du skrev:
"Är de verkligen större risk med importhästar?
Av alla stall jag hört som fått in smittor av olika slag har inte fått det pga någon importhäst, utan har kommit med från någon träning/tävling/människa som tagit med smittan på sig.

Självklart kan importer ta med sig smittor, men rent statistiskt tror jag de flesta smittor i Sverige beror på träningar/tävlingar/människor."

Hur ska du ha det nu? :confused:

Intressant att du anser dig kunna mer på ämnet än vår tf statsveterinär som jobbar just med dessa frågor.
 
Du läser inte riktigt allt jag skriver.

Jag förnekar inte att det är en smittorisk med importer, jag säger inte heller att träning är den största smittorisken.
Jag säger bara att vi saknar statistik på exakt vad som är den största smittorisken, och enligt min erfarenhet verkar inte enbart importer vara den stora smittorisken.

Det jag stör mig på är paniken just runt import hästar. Att bara man undviker import hästar i stallet så är man säker från smittor. Vilket är idiotiskt.

En tidigare kommentar beskrev ett stall där man har alla nya import hästar i karantänsstall i 3 veckor.
Medans en annan kommentar säger att på i deras stall ska ALLA hästar oavsett var de kommer ifrån vara i karantänsstall.

Ganska tydligt att de första stallet enbart är rädd för just importer, medans det andra stallet ser alla nya hästar i stallet som en smittorisk (vilket är exakt det Gittan säger) och agerar därefter.

Nja att det är större risk med importer vet vi. Dels har många länder inte den rutinen att vaccinera mot hästinfluensa som vi har. Långa transporter med många hästar skapar en stress som kan utbryta olika sjukdomstillstånd, det vet vi. Dessa hästar står tätt tillsammans på en lastbil och transporteras iflera dygn det vet vi.

Att jämföra med tävling/träning där alla hästar står ensamma i sin egen transport, gå in och utföra en träning eller tävling där hästarna har mer än en hästlängd emellan sig är såklart inte samma risk även om det är en risk såklart. Samma med veterinärbesök. Hästar kommer normalt inte alls i kontakt med varandra såsom dom gör på en transport. Hur kan man inte förstå det?
 
Du skrev:


Hur ska du ha det nu? :confused:

Intressant att du anser dig kunna mer på ämnet än vår tf statsveterinär som jobbar just med dessa frågor.
Läs vad jag skriver, jag säger inte emot mig själv, det är du som inte kan läsa.

Jag säger att det är en smittorisk med importhästar. Men jag är tveksamt om importer är den största orsaken till att smittor sprids i Sverige.
Jag säger inte att enbart träning är största smittorisken, men om man kombinerar saker som träning, tävling, veterinär, hovslagare, byta stall, köpa begagnad utrustning, osv så tror jag dessa saker med svenska hästar är större orsak till smittospridning än importer.

Jag säger inte att jag kan mer än tf statsveterinär? Men tf statsveterinär stödjer inte heller ditt påstående, hon säger inte att importer är den största orsaken att smittor sprids i Sverige. Hon säger "kanske"
Synonymer till kanske
kanhända, måhända, törhända, möjligen, möjligtvis, till äventyrs, eventuellt, vem vet, troligen, nog, kan hända, ganska, antagligen
 
Nja att det är större risk med importer vet vi. Dels har många länder inte den rutinen att vaccinera mot hästinfluensa som vi har. Långa transporter med många hästar skapar en stress som kan utbryta olika sjukdomstillstånd, det vet vi. Dessa hästar står tätt tillsammans på en lastbil och transporteras iflera dygn det vet vi.

Att jämföra med tävling/träning där alla hästar står ensamma i sin egen transport, gå in och utföra en träning eller tävling där hästarna har mer än en hästlängd emellan sig är såklart inte samma risk även om det är en risk såklart. Samma med veterinärbesök. Hästar kommer normalt inte alls i kontakt med varandra såsom dom gör på en transport. Hur kan man inte förstå det?
Hört talas om att man har långt till tävling och övernattar i andra stall?
Hört talas om tävlingar som är flera dagar där man står i en box på tävlingsplatsen?
Hört talas om att smitta som kan överföras genom hovslagarens och veterinärens utrustning, eller finnas i miljön på en veterinärklinik där hästen oftast får stå i en box i väntan på sin tur? läs på ang hur smittor sprida så kanske du får bättre kunskap ang hur smittor sprids.

Så vilken smitta är då orolig ska komma med importerna? Som inte sprids av svenska hästar?
 
Hört talas om att man har långt till tävling och övernattar i andra stall?
Hört talas om tävlingar som är flera dagar där man står i en box på tävlingsplatsen?
Hört talas om att smitta som kan överföras genom hovslagarens och veterinärens utrustning, eller finnas i miljön på en veterinärklinik där hästen oftast får stå i en box i väntan på sin tur? läs på ang hur smittor sprida så kanske du får bättre kunskap ang hur smittor sprids.

Så vilken smitta är då orolig ska komma med importerna? Som inte sprids av svenska hästar?

Kvarka, tex.
 
Läs vad jag skriver, jag säger inte emot mig själv, det är du som inte kan läsa.

Jag säger att det är en smittorisk med importhästar. Men jag är tveksamt om importer är den största orsaken till att smittor sprids i Sverige.
Jag säger inte att enbart träning är största smittorisken, men om man kombinerar saker som träning, tävling, veterinär, hovslagare, byta stall, köpa begagnad utrustning, osv så tror jag dessa saker med svenska hästar är större orsak till smittospridning än importer.

Jag säger inte att jag kan mer än tf statsveterinär? Men tf statsveterinär stödjer inte heller ditt påstående, hon säger inte att importer är den största orsaken att smittor sprids i Sverige. Hon säger "kanske"
Synonymer till kanske
kanhända, måhända, törhända, möjligen, möjligtvis, till äventyrs, eventuellt, vem vet, troligen, nog, kan hända, ganska, antagligen
Och nyckelordet i ditt inlägg är ”tror”!
 
Läs vad jag skriver, jag säger inte emot mig själv, det är du som inte kan läsa.

Jag säger att det är en smittorisk med importhästar. Men jag är tveksamt om importer är den största orsaken till att smittor sprids i Sverige.
Jag säger inte att enbart träning är största smittorisken, men om man kombinerar saker som träning, tävling, veterinär, hovslagare, byta stall, köpa begagnad utrustning, osv så tror jag dessa saker med svenska hästar är större orsak till smittospridning än importer.

Jag säger inte att jag kan mer än tf statsveterinär? Men tf statsveterinär stödjer inte heller ditt påstående, hon säger inte att importer är den största orsaken att smittor sprids i Sverige. Hon säger "kanske"
Synonymer till kanske
kanhända, måhända, törhända, möjligen, möjligtvis, till äventyrs, eventuellt, vem vet, troligen, nog, kan hända, ganska, antagligen
Ska vi lägga oss på den nivån?

Synonymer till tveksam


 
Hört talas om att man har långt till tävling och övernattar i andra stall?
Hört talas om tävlingar som är flera dagar där man står i en box på tävlingsplatsen?
Hört talas om att smitta som kan överföras genom hovslagarens och veterinärens utrustning, eller finnas i miljön på en veterinärklinik där hästen oftast får stå i en box i väntan på sin tur? läs på ang hur smittor sprida så kanske du får bättre kunskap ang hur smittor sprids.

Så vilken smitta är då orolig ska komma med importerna? Som inte sprids av svenska hästar?
Om man tar risk per individ så är importhästar utsatta för allt de du räknar upp. Importer träffar ofta veterinärer/hovslagare i samband med exporten, övernattar i stall på vägen, kanske är ett eller flera försäljningsstall involverade. Inte alla och inte alltid, men i genomsnitt i betydligt större utsträckning än den genomsnittliga hästen. som byter stall i Sverige. Det är inte så att man är orolig för en viss smitta utan smitta i största allmänhet och i synnerhet de som påverkar verksamheten mycket, kvarka abortvirus mm.

Det handlar primärt inte om smittan inte kan finnas i Sverige även om det kan hända med import från mer exotiska länder och ibland annars också. Det kan vara andra parasiter, sjukdomar som inte är så vanliga i Sverige men vanliga i landet hästen kommer ifrån. Problemet med importhästar är att de i större utsträckning utsätts för risk för smitta under hela vägen till Sverige förutom påfrestningarna med resan och oftast en större ändringar i hantering och livsvillkor än inom Sverige - så gott som alltid ägarbyte dessutom viket i sig är en påfrestning. Inom Sverige har man också större koll på tidigare ägare/stall. Hästen har ofta stått i närområdet, kanske i stall man känner till och vet hur de fungerar eller i vart fall har en aning om och kan kolla upp
 
Hört talas om att man har långt till tävling och övernattar i andra stall?
Hört talas om tävlingar som är flera dagar där man står i en box på tävlingsplatsen?
Hört talas om att smitta som kan överföras genom hovslagarens och veterinärens utrustning, eller finnas i miljön på en veterinärklinik där hästen oftast får stå i en box i väntan på sin tur? läs på ang hur smittor sprida så kanske du får bättre kunskap ang hur smittor sprids.

Så vilken smitta är då orolig ska komma med importerna? Som inte sprids av svenska hästar?
Smittan kommer väl ofta (men såklart inte alltid) ursprungligen med en importhäst men kan sedan spridas vidare av hästar och människor. Smittan startar ju någonstans och ofta är importhästar "patient zero".

Det är ju allmänt känd med djur överlag att vi får in både smittor och parasiter med djur från andra länder. Fattar inte hur det kan vara något att diskutera i flera sidor kring..
 
Är de verkligen större risk med importhästar?
Av alla stall jag hört som fått in smittor av olika slag har inte fått det pga någon importhäst, utan har kommit med från någon träning/tävling/människa som tagit med smittan på sig.

Självklart kan importer ta med sig smittor, men rent statistiskt tror jag de flesta smittor i Sverige beror på träningar/tävlingar/människor.
Antagligen har många av de hästarna fått smittor från importhästar.

Klart att de flesta smittor i Sverige sprids av hästar som inte är nyimporterade. De nyimporterade är en relativt liten andel.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 610
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 967
Senast: Mabuse
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 620
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 358

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp