Vad gör jag nu? :( (Stallplats/karantän stall åt importhäst)

QueenLilith

Trådstartare
Hej alla
Ni som har följt med vet jag har köpt en häst, underbart 5årigt sto från en seriös uppfödare.
INNAN jag ens gick igång med detta letade jag stallplats och hade hittat en som verkade bra, snackade med ägaren av stallet (som jag verkligen tyckte om) vi pratade om allt, och det fick lösa med import etc. Jag tänkte så bra- så letade jag häst och det gick fort med veterinär och hästen föll mig i smaken, hon gick igenom allt galant och jag köpte henne. Då återkommer jag till stallet och den boxen är nu uthyrt temporärt åt någon annan. Jag känner mig så dum, jag borda ha tecknat avtal och allt, men jag trodde vi hade ett avtal, för det verkade så på stallägaren, som är väldigt noggran åt vem hen tar in etc. Det finns ett "extra stall" som är tomt vart min karens häst kan stå.
Jag har hittat andra stall som verkar bra, men ingen vill ta emot en häst direkt från utlandet, och jag känner mig desperat. :( då jag fick beskedet om det stallet jag hade satsat på så tårade jag ihop direkt. Jag har skrivit till många olika stall som har gäst stall och håller i clinics etc, men inte fått svar.
Det känns så fruktansvärt, jag hade sett fram emot att få hem min häst och nu verkar det som ingen vill ta emot henne. Vad gör man då? har frågat i facebook grupp för kommunen och lagt annons på hästnät.

är där någon som vet stall i västra götaland (Närhet marks kommun eller borås) som tar emot importhästar? behöver endast för karantän perioden egentligen :(

Känner mig så stressad, ledsen och förtvivlad just nu.
 
Hej alla
Ni som har följt med vet jag har köpt en häst, underbart 5årigt sto från en seriös uppfödare.
INNAN jag ens gick igång med detta letade jag stallplats och hade hittat en som verkade bra, snackade med ägaren av stallet (som jag verkligen tyckte om) vi pratade om allt, och det fick lösa med import etc. Jag tänkte så bra- så letade jag häst och det gick fort med veterinär och hästen föll mig i smaken, hon gick igenom allt galant och jag köpte henne. Då återkommer jag till stallet och den boxen är nu uthyrt temporärt åt någon annan. Jag känner mig så dum, jag borda ha tecknat avtal och allt, men jag trodde vi hade ett avtal, för det verkade så på stallägaren, som är väldigt noggran åt vem hen tar in etc. Det finns ett "extra stall" som är tomt vart min karens häst kan stå.
Jag har hittat andra stall som verkar bra, men ingen vill ta emot en häst direkt från utlandet, och jag känner mig desperat. :( då jag fick beskedet om det stallet jag hade satsat på så tårade jag ihop direkt. Jag har skrivit till många olika stall som har gäst stall och håller i clinics etc, men inte fått svar.
Det känns så fruktansvärt, jag hade sett fram emot att få hem min häst och nu verkar det som ingen vill ta emot henne. Vad gör man då? har frågat i facebook grupp för kommunen och lagt annons på hästnät.

är där någon som vet stall i västra götaland (Närhet marks kommun eller borås) som tar emot importhästar? behöver endast för karantän perioden egentligen :(

Känner mig så stressad, ledsen och förtvivlad just nu.
Vad är det för fel på extrastallet på gården du först tog kontakt med? :) Eller missförstod jag någonting nu.
 
Jag tänker samma som ovan att det låter ju smått perfekt med extra-stallet där ingen annan står, det blir ju ett karantänstall? Det enda är såklart om hästen vantrivs ensam, hur ser det ut med karantänhage där, kan hästen se andra hästar i närheten? Det är ju generellt inte så lätt att hitta karantänhagkompis och stallkompis åt en karantänhäst i ett etablerat stall om inte någon planerar importera samtidigt.
 
Vad är det för fel på extrastallet på gården du först tog kontakt med? :) Eller missförstod jag någonting nu.
Dom ville inte längre ta emot en import häst plötsligt. En uppstallare ville inte ha en importhäst på gården fast min häst inte skulle komma i kontakt med hennes under karantän perioden, då denna personen är väldigt rädd om sin häst. Jag erbjöd även att stå för all hantering av min häst själv med in och utsläpp, extra utrustning man kunna ta på sig om dom skulle släppa ut min häst åt mig etc. Försökte komma på alla tänkbara lösningar för att få stå där som avtalat, men det gick inte för den uppstallaren ville inte ha min häst på gården. :( finns ju inget man kan göra då. Försökte verkligen att lägga fram alla tänkbara lösningar.
 
Senast ändrad:
Dom ville inte längre ta emot en import häst plötsligt. En uppstallare ville inte ha en importhäst på gården fast min häst inte skulle komma i kontakt med hennes under karantän perioden
Åh, förlåt! Då missförstod jag, jag tolkade det som att det tomma extrastallet fortfarande var ett alternativ trots att de hyrt ut den ordinarie boxen temporärt.
Så jobbigt för dig! :( Jag förstår att en stallägare vill isolera och att det inte alltid finns möjlighet, men jag hoppas verkligen du hittar något snarast! :heart
 
Åh, förlåt! Då missförstod jag, jag tolkade det som att det tomma extrastallet fortfarande var ett alternativ trots att de hyrt ut den ordinarie boxen temporärt.
Så jobbigt för dig! :( Jag förstår att en stallägare vill isolera och att det inte alltid finns möjlighet, men jag hoppas verkligen du hittar något snarast! :heart
Ja det trodde jag också först :( kändes verkligen som en kall vattenhink över mig med båda beskeden. Vill ju bara ha hem min häst. Blev lite chockad över folks aversion mot import. Smittrisk finns ju även om man köper från salustall och åker på tävlingar etc. Är ju viktigast man hanterar hästarna rätt. Så särskilt om hästen kan stå själv känns smittorisken jo minimal.

Bara jätte tråkig sits för mig som också gett så mycket ångest.
 
I inackstallen där jag arbetat har vi isolerat hästar oavsett var de kommit ifrån - förutom om de kommit från ensamt privatstall på gård eller om de kunnat isolera innan avresa sas - just den biten känns inte jättekonstig för mig, men att så gott som ge dig ett löfte och sedan hyra ut den utlovade boxen "temporärt" känns inte bara som en snuvning utan också som en dålig affär från deras håll. Hellre en långvarig hyresgäst än att vinna en månashyra tänker jag.
Nåja. Nu är läget som det är, jag hoppas verkligen att du hittar en vettig stallplats och får hem fina hästen! :heart Kunde jag hjälpa skulle jag gärna!
 
Hej alla
Ni som har följt med vet jag har köpt en häst, underbart 5årigt sto från en seriös uppfödare.
INNAN jag ens gick igång med detta letade jag stallplats och hade hittat en som verkade bra, snackade med ägaren av stallet (som jag verkligen tyckte om) vi pratade om allt, och det fick lösa med import etc. Jag tänkte så bra- så letade jag häst och det gick fort med veterinär och hästen föll mig i smaken, hon gick igenom allt galant och jag köpte henne. Då återkommer jag till stallet och den boxen är nu uthyrt temporärt åt någon annan. Jag känner mig så dum, jag borda ha tecknat avtal och allt, men jag trodde vi hade ett avtal, för det verkade så på stallägaren, som är väldigt noggran åt vem hen tar in etc. Det finns ett "extra stall" som är tomt vart min karens häst kan stå.
Jag har hittat andra stall som verkar bra, men ingen vill ta emot en häst direkt från utlandet, och jag känner mig desperat. :( då jag fick beskedet om det stallet jag hade satsat på så tårade jag ihop direkt. Jag har skrivit till många olika stall som har gäst stall och håller i clinics etc, men inte fått svar.
Det känns så fruktansvärt, jag hade sett fram emot att få hem min häst och nu verkar det som ingen vill ta emot henne. Vad gör man då? har frågat i facebook grupp för kommunen och lagt annons på hästnät.

är där någon som vet stall i västra götaland (Närhet marks kommun eller borås) som tar emot importhästar? behöver endast för karantän perioden egentligen :(

Känner mig så stressad, ledsen och förtvivlad just nu.
Så surt men nu går ju flera virussjukdomar. Du behöver leta efter ett rent karantänstall. Det är så på vintern att virus går.

Alltså jag som bor här på lilla gården får knappt rida ensam i grannens , en ridskolans, ridhus utan måste tempa innan. Att få in smitta är otroligt ödesdigert med dyra erfarenheter. Det är väsentligt större risk för mig än för ridskolan men de sätter upp sådana regler för alla. Folk byter kläder innan besök i olika stall.

Någon sa att den här equina corona smittar genom att trampa påbajs men det måste ju vara bllsht. 25 dagar karantän är det på anläggning med eqina corona. Jag kan ha fel. Var vänlig rätta mig och skriv det korrekta, dvs hörsägen.
 
Senast ändrad:
Alltså att inte vilja ha din nyligen importerade häst i sitt stall mitt i vintern är ju ändå positivt tänker jag. Tänk om de inte ville ha dig personligen i sitt stall. Det vore värre. Näe , hitta ett karantänstall, tullen brukar väl ha? Så bokar du den boxen som är tillfälligt uthyrd just nu.
 
Någon sa att den här equina corona smittar genom att trampa påbajs men det måste ju vara bllsht. 25 dagar karantän är det på anläggning med eqina corona. Jag kan ha fel. Var vänlig rätta mig och skriv det korrekta, dvs hörsägen.
Ekvint coronavirus smittar främst fekal-oralt, alltså om hästen nosar på/äter/pillar i andra hästars bajs. Det kan också smitta indirekt via utrustning och föremål. Inte genom att hästen trampar i bajs, alltså, men den skulle teoretiskt sett sedan kunna få i sig ev bajsrester från hoven.
 
Förstår din tråkiga situation :heart Men samtidigt om det kan vara till en tröst - ge upp det där stallet. Vill du stå i ett stall där en hyresgäst dikterar villkoren för alla andra? Och om hen är så otroligt rädd för allt som kan drabba sin häst kommer det bli problem framöver, med jourer osv. En sån ägare kommer ju vara övernitisk med precis allt ni andra gör och ev inte gör som kan påverka hens häst. Se det istället som en varningsklocka på stallägarens bristande förmåga att styra i sitt eget stall, det blir väldigt nyckfullt....

Hoppas det löser sig för dig :heart När jag importerade häst hade jag mina hästar på en anläggning och använde då ett gäststall som blev avlyst för min häst. Hästen fick en hage en bit bort från övriga hästar så den hade ingen kontakt med dem, dock såg dem på dagarna. Där stod den 3v och jag skötte allt själv. Det var en flockbunden unghäst men den klarade bra att vara ensam den tiden, resan och importen i sig var så mkt intryck att den nog var lite nollställd och inte brydde sig om att skrika efter kompisar....
 
Det här är kanske inte riktigt det du vill höra men jag förstår faktiskt stallägarna. Det är verkligen inte roligt att få in smitta, oavsett hur lite det handlar om och om det endast är importen som berörs - hela gården blir isolerad. Speciellt den här årstiden, under sommarhalvåret är det alltid mycket lättare att hitta lösningar. Vi har bla en gård i närheten som fått in kvarka i stallet på liknande sätt. Västervik har nyligen släppt sin isolering efter EHV-1 hos en karantänhäst.

Jag hade satsat på att hitta ett stall som står tomt och skött hästen själv 3-4 veckor. Sök bland alla dina kontakter, någon borde känna någon som har ett tomt stall. Det finns ju ofta större övernattningsstall som kanske kan ta emot en längre period? Finns det någon travbana med tomma stall eller karantänstall? Kan karantänen ske tidigare i "transportkedjan"? Tex innan den lämnar stallet eller någon annan del av Sverige och sedan köra den själv? Bör kanske isoleras så gott det går ändå när den kommer fram, eftersom transport kan trigga, men åtminstone tryggare.
 
Ja det trodde jag också först :( kändes verkligen som en kall vattenhink över mig med båda beskeden. Vill ju bara ha hem min häst. Blev lite chockad över folks aversion mot import. Smittrisk finns ju även om man köper från salustall och åker på tävlingar etc. Är ju viktigast man hanterar hästarna rätt. Så särskilt om hästen kan stå själv känns smittorisken jo minimal.

Bara jätte tråkig sits för mig som också gett så mycket ångest.
Om en annan hyresgäst har sådan makt att den kan hindra stallägaren att ta in en häst i ett annat stall, så är det nog inte ett optimalt stall. Vad annat bestämmer denna hyresgäst?

Tyvärr inget tips om att hitta ett karantänstall i din region, men vet bekanta här i närheten som tagit in importer till sina små isolerade stall då de inte tävlar och tränar. Då finns också sällskap, och hästen ska ju undersökas innan den lämnar nuvarande land.

Eller kanske kan du låna en häst som sällskap och hyra in dig i något mindre skjul/lösdrift under någon månad? Många kor är ju tex inne i ladan nu och deras beten är tomma.
 
Om en annan hyresgäst har sådan makt att den kan hindra stallägaren att ta in en häst i ett annat stall, så är det nog inte ett optimalt stall. Vad annat bestämmer denna hyresgäst?

Tyvärr inget tips om att hitta ett karantänstall i din region, men vet bekanta här i närheten som tagit in importer till sina små isolerade stall då de inte tävlar och tränar. Då finns också sällskap, och hästen ska ju undersökas innan den lämnar nuvarande land.

Eller kanske kan du låna en häst som sällskap och hyra in dig i något mindre skjul/lösdrift under någon månad? Många kor är ju tex inne i ladan nu och deras beten är tomma.
Det är nog fler än en som fått kalla fötter nu iom att det dött hästar i EHV-1 i Danmark. Det är inget man vill få in i sitt eget stall så jag förstår att de dragit öronen åt sig.
 
Det här är kanske inte riktigt det du vill höra men jag förstår faktiskt stallägarna. Det är verkligen inte roligt att få in smitta, oavsett hur lite det handlar om och om det endast är importen som berörs - hela gården blir isolerad. Speciellt den här årstiden, under sommarhalvåret är det alltid mycket lättare att hitta lösningar. Vi har bla en gård i närheten som fått in kvarka i stallet på liknande sätt. Västervik har nyligen släppt sin isolering efter EHV-1 hos en karantänhäst.

Jag hade satsat på att hitta ett stall som står tomt och skött hästen själv 3-4 veckor. Sök bland alla dina kontakter, någon borde känna någon som har ett tomt stall. Det finns ju ofta större övernattningsstall som kanske kan ta emot en längre period? Finns det någon travbana med tomma stall eller karantänstall? Kan karantänen ske tidigare i "transportkedjan"? Tex innan den lämnar stallet eller någon annan del av Sverige och sedan köra den själv? Bör kanske isoleras så gott det går ändå när den kommer fram, eftersom transport kan trigga, men åtminstone tryggare.
Tror problemet är under transporten som jag har förstått? Tycker det är konstigt folk tar emot hästar från andra stall inom Sverige om dom är rädda för smitta, även särskilt från salustall känner jag? vart det är otroligt mycket folk och hästar som rör sig, är väl då man borda köra karens på alla hästarna som kommer som nya till ett stall
 
Tyvärr inget tips om att hitta ett karantänstall i din region, men vet bekanta här i närheten som tagit in importer till sina små isolerade stall då de inte tävlar och tränar. Då finns också sällskap, och hästen ska ju undersökas innan den lämnar nuvarande land.
Ja detta första stallet va väldigt litet med, så därav jag trodde det skulle gå bra.
Hästen är genom-kollat, gjorde ordentligt veterinär besiktning och röngten, vart lungor etc kollades, sedan är det redan planerad med veterinär som kollar hästen innan den åker och välrenomerat transport firma.
 
Förstår din tråkiga situation :heart Men samtidigt om det kan vara till en tröst - ge upp det där stallet. Vill du stå i ett stall där en hyresgäst dikterar villkoren för alla andra? Och om hen är så otroligt rädd för allt som kan drabba sin häst kommer det bli problem framöver, med jourer osv. En sån ägare kommer ju vara övernitisk med precis allt ni andra gör och ev inte gör som kan påverka hens häst. Se det istället som en varningsklocka på stallägarens bristande förmåga att styra i sitt eget stall, det blir väldigt nyckfullt....

Hoppas det löser sig för dig :heart När jag importerade häst hade jag mina hästar på en anläggning och använde då ett gäststall som blev avlyst för min häst. Hästen fick en hage en bit bort från övriga hästar så den hade ingen kontakt med dem, dock såg dem på dagarna. Där stod den 3v och jag skötte allt själv. Det var en flockbunden unghäst men den klarade bra att vara ensam den tiden, resan och importen i sig var så mkt intryck att den nog var lite nollställd och inte brydde sig om att skrika efter kompisar....
ger mig lite hopp. Verkar ha hittat en utebox/stall på en gård som står tomt, finns andra hästar på gården, men hon kommer inte kunna gå i hage. Hoppas hon klarar detta bra.
 
Förstår din tråkiga situation :heart Men samtidigt om det kan vara till en tröst - ge upp det där stallet. Vill du stå i ett stall där en hyresgäst dikterar villkoren för alla andra? Och om hen är så otroligt rädd för allt som kan drabba sin häst kommer det bli problem framöver, med jourer osv. En sån ägare kommer ju vara övernitisk med precis allt ni andra gör och ev inte gör som kan påverka hens häst. Se det istället som en varningsklocka på stallägarens bristande förmåga att styra i sitt eget stall, det blir väldigt nyckfullt....

Hoppas det löser sig för dig :heart När jag importerade häst hade jag mina hästar på en anläggning och använde då ett gäststall som blev avlyst för min häst. Hästen fick en hage en bit bort från övriga hästar så den hade ingen kontakt med dem, dock såg dem på dagarna. Där stod den 3v och jag skötte allt själv. Det var en flockbunden unghäst men den klarade bra att vara ensam den tiden, resan och importen i sig var så mkt intryck att den nog var lite nollställd och inte brydde sig om att skrika efter kompisar....
Tack för ditt svar, det värmade, snackade om det med sambon och blev överens om det nog är bra det inte blev det stallet. Den hästägaren verkade smått-hysterisk med sin häst, tex skulle den endast gå i grusat hage och hästarna gick alla själv, fick lovat att dom kunna gå 2 och 2 (alltså min häst skulle kunna få en kompis), men medtanke på hur det blev med stall platsen, så tror jag verkligen inte på det. Jag ogillar att ha min häst gående ensam i en hage, tycker dom behöver mest en kompis dom kan klia på och allt sådant. Enligt mig är det inget roligt hästliv att aldrig få umgås med andra hästar.
 
Det är nog fler än en som fått kalla fötter nu iom att det dött hästar i EHV-1 i Danmark. Det är inget man vill få in i sitt eget stall så jag förstår att de dragit öronen åt sig.
Det förstår jag absolut, men vill jo bara folk är ärliga då. Istället för att dra mig igenom allt detta. Tycker också det är konstigt om dom nu är rädda för smitta att dom tar in en ny häst direkt i stallet från ett annat stall, utan någon karens, men direkt in i samma stall med dom andra hästarna. Behöver ju bara vara den hästen eller en häst från det förre stallet varit på tävling, träning etc och då drar med sig smittan.

Om man är försiktig, så tycker jag ju iaf man måste vara det i alla lägen.
 
Tror problemet är under transporten som jag har förstått? Tycker det är konstigt folk tar emot hästar från andra stall inom Sverige om dom är rädda för smitta, även särskilt från salustall känner jag? vart det är otroligt mycket folk och hästar som rör sig, är väl då man borda köra karens på alla hästarna som kommer som nya till ett stall
Hästarna kan ju snappa upp smitta när som med tanke på inkubationstiden; från stallet de lämnar, från någon som hanterar hästen, under transporten från övriga hästar eller inredning, eller så blossar något latent upp pga resan. Inget seriöst större stall tar emot hästar från försäljningsstall utan isolering och de som inte gör det kommer gå på mina till slut.

Det är såklart alltid en risk när man är iväg och tränar och tävlar mm (titta på Bruksprovet förra året bla där en av hingstarna blev smittad med Corona, mest troligen i samband med testet) men importerna står definitivt för en stor andel kvarkafall tex. Förra året stängde otroligt många stall här i Sverige i samband med att EHV-1 härjade i Spanien också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 739
Senast: Sootie
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 691
Senast: lizzie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 085
Senast: Mabuse
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 672

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp