Vad gör jag nu?

Spirit

Trådstartare
En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter skilsmässan fick flytta till sin mamma i stockholm.

Jag tyckte synd om henne & hämtade hem hästen som var väldigt ur hull trots dräktighet på villkoret att den skrevs över på mig, jag lät den föla under min övervakning & när dom var mogna för att skiljas åt skulle jag sälja stoet & fölet, dra av mina omkostnader & sätta in resten av pengarna till kompisen på hennes konto.
Ville ha hennes personnummer så jag kunde ta över försäkringen på stoet tills vidare.

Stoet har fölat ett välskapt hingstföl, men ägarpapperna har inte dykt upp ännu trots påtryckningar. Vännen påstår att hon har skickat papperna rekomenderat flera gånger & kan inte förstå varför dom inte dykt upp.

Jag fick efter mycket tjat personnummret. Men avaktade lite att ringa försäkringsbolaget & flytta försäkringen över på mig.

Allt frid & fröjd förrutom jag fortfarande inte fått papperna på stoet, har dock passet hos mig.

Har vaccinerat stoet & även haft vette ute till fölet som fått en pencillinspruta. Den räkningen kostade mig 1800:- (lördags jour av privat vette)

Men iallfall så ringde jag försäkringsbolaget (visste vilket bolag stoet var försäkrad i) Skulle ändå försäkra fölet. Passade då på att flytta försäkringen på stoet. 14 dagar sedan, då fick jag reda på att stoet inte hade varit försäkrad sedan den 23 Mars!!!!!
Dvs dagen efter vi hämtade hem henne...

Dvs jag har haft en oförsäkrad häst i mitt stall som har fölat & inte haft någon försäkring alls!!
(nu är hon försäkrad igen, 5000 liv & begränsad vet.vård) Vill jag ha en bättre försäkring på henne måste jag vet.besikta henne först då hon varit oförsäkrad för länge...

Försökte få tag på kompisen igen utan resultat, svarar inte på telefon, msn....

Jag kan inte sälja hästarna vidare utan papperna som det var sagt, så nu står jag med ett travsto jag inte har någon användning för & ett litet PRE/trav hinstföl jag inte kan ha kvar då vi själv har ett avels sto som vi ska ha en avkomma efter själva nästa år.
Tyvärr föddes hennes föl i år utan ögon & fick tas bort.

Jag har 4 hästar på 3 boxplatser för tillfället, som tur är har jag en lösdriftshall byggd för 3 hästar & hästarna trivs bäst på lösdrift så jag kan stalla in 2 & låta 2 gå ute i vinter....
Sen slänga ut en av stallhästarna & stalla in vårt eget sto 1 månad innan hon ska föla med hingstfölet som får stå uppstallad nattetid.

Vet inte riktigt vad jag ville med tråden, är så jävla besviken på vännen. Jag kan inte registera fölet iheller förrän jag har papperna. Jag & hingstägaren har disskuterat potentiella möjligheter, men eftersom det är en seriös hingstägare så måste allt gå rätt till.
Reggar jag fölet nu så hamnar papperna hos sk vännen & då är jag rädd för att det blir som papperna på stoet, jag ser helt enkelt inte röken av dom igen.

Som sagt, jag har lärt mig, man ska aldrig hjälpa hästfolk i knipa utan att ha allt noga på papper även man är vän med dom. Man sätts bara i skiten. Dvs får stå med utgifter på 2 hästar man inte ens äger eller kan sälja....

Inga papper är skrivna förrutom loggen på msn konversationen, håller på att kolla upp med jurist & advokat om jag kan fakturera stallhyra eller nått, inte för jag tror jag får några pengar eller ägarskiftespapper ändå.

Riktigt besviken.

Ps. Sto & föl mår idag bara fint, är välskötta & välmående.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Suck!

Men du kommer väl ihåg att jag sade att du skulle ha gåvobrev och hästens papper FÖRST innan du tog hem stoet till dig?

Men det är så lätt att vara efterklok.

(Man vet väl hur hästfolk är...)

Förmodligen planerade den här sk vännen att blåsa dig redan från början.


Det kanske är dags att börja skicka människan räkningar för stallhyra. Dygnetrunt passning inför fölning etc etc det är inga billiga grejor det.

Stackars stackars dig!

Du är alldeles för snäll Spirit!

/KT
 
Sv: Vad gör jag nu?

Ruttet, riktigt ruttet. Få så fin hjälp och inte kunna vara ärligt och fylla sin del av avtalet.

Har hon rekommenderat försändelsen finns ett nummer som går att slå på www.posten.se. Går det att prata med hennes mamma? Kanske blir det lite svårare att inte göra rätt när man har någon i sin fysiska närhet som berättar vad de tycker.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Men vad är det för folk?? :mad:

Men hästen är tekniskt sett fortfarande hennes? Då kanske du kan, som andra sagt, skicka räkningar på stallhyra och fakturera för tiden du lagt ner på hennes häst/ar.
Skulle du kunna vara 'fräck' och meddela att eftersom du inte fått papper kan du inte sälja hästarna och du har inte plats hemma så du måste stalla upp dem på annan plats och hon får stå för stallhyran tills allt ordnat sig?

Ärligt talat har jag egentligen ingen aning vad man kan göra men det är ju sjukt trist att man inte ska kunna lita på folk!
 
Sv: Vad gör jag nu?

Tycker verkligen synd om dig. Tyvärr har jag själv lärtmig den hårda vägen att man inte kan vara snäll och ta hand om andras hästar ens under deras skillsmässa.

Vet inte om du läste min tråd för 3 år sedan om mitt travsto som jag skulle vara snäll att ta hand om åt en kompis som låg i skillsmässa. Hästen fick inte stå kvar på exets gård och hon kunde inte ta hand om den.

Hoppas det löser sig för dig hur som helst.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Tyvärr har jag inte läst tråden om ditt travsto, ska kanske leta upp & läsa..

KT, jo jag vet att du sa det... Hade det varit någon som inte ingått i vänskapskretsen hade jag inte tagit hem hästen innan papperna var klara.
Man tror man kan lita på vänner, så fel man kan ha.
En väldigt bitter erfarenhet jag har fått.

Men hästen var i inget vidare bra skick för att vara dräktig då hon hämtades, har bilder på henne som jag tog samma kväll på stallgången när jag tog av täcket. Och har fotat regelbundet i hagen utan täcke efter hand. Så hon är dokumenterad, jag ringde ägarinnan direkt när stoet började föla & skickade/mms:ade bilder på underverket.

Har försökt ringa personen igen utan resultat.
Har en annan väg jag ska försöka gå trots personen bor så långt ifrån mig. Kommer inte skriva den vägen här då personen är en Bukefalist & jag vet inte om den läser detta på forumet.

Jag har numret till personens mamma, men personen i sig själv är ca 35 år gammal :eek: Ska inte behövas...

Men kan jag skicka uppstallnings räkningar även vi inte har skrivet avtal på papper? Har på msn historiken vårt samtal, men inget från muntliga telefonen kontakten... :confused:
 
Sv: Vad gör jag nu?

Suck, säger även jag!

Vad finns det för människor egentligen?
Tyvärr har jag inga goda råd att ge, hoppas det löser sig snarast för din skull.
 
Sv: Vad gör jag nu?

*Knapplån*
Suck, man slutar aldrig att förvånas


Har själv en kompis som råkade illa ut i hästaffärer, hon skulle träna några travhästar åt en norsk hästägare.

Till en början var allt frid och fröjd, men efter ca ett halv år fick hästägaren för sig att min kompis inte fick hästarna till start fort nog ( de var i jättedålig form när de kom, fulla med löss bla) så min kompis hade gjort så gott hon kunnat men ville ju så klart inte starta hästar som inte var i form!
Då slutade hästägaren att betala ( 9 hästar...) o min kompis som inte är någon miljonär... satt verkligen i skiten hon ville ju ta hand om hästarna på bästa sätt!

I vanliga fall hade ju hästarna tillfalligt henne efter 3 mån av att hästägaren inte betalat men eftersom hästarna var norska gällde inte detta i norsk lag, utan hon fick inga papper så hon hade ingen möjlighet att sälja dem.
För att göra en mkt lång historia lite kortare, hon blev tvungen att gå i konkurs och kunde inte behålla gården, fick ta dyra lån bara för att kunna fodra och ta hand om hästarna.

Det gick naturligtvis till domstol, hon har vunnit i både länsrätt och tingsrätt, de anser att hon har gjort rätt på alla punkter och att hästägaren har varit helt ute och cyklat... men nu är det överklagat till HD och är i väntan på om det ska tas upp eller inte... allt det här började för ungefär 6-7år sen...

Hästarna bad hon polisen ta hand om för ungefär 3år sen då hon kände att hon inte klarade av att betala för dem plus att hon hade fått besked om cancer, OBS! hästarna var i mkt gott skick när hon gjorde sig av med dem, det hade hon ute djurskydd för att bevisa, det var bara för att hon inte hade råd och ork längre som hon lämnade ifrån sig dem.

Fattar inte hur folk som gör sånna här saker orkar leva med sig själva, i min kompis fall så hade hon alla papper och allt var helt enligt lag men bara pga av hästarna var norska så gällde inte det på samma sätt här, man ska aldrig vara snäll och hjälpa någon verkar det som...
 
Sv: Vad gör jag nu?

*Knapplån*

I vanliga fall hade ju hästarna tillfalligt henne efter 3 mån av att hästägaren inte betalat men eftersom hästarna var norska gällde inte detta i norsk lag, utan hon fick inga papper så hon hade ingen möjlighet att sälja dem.
..

Så då borde hästarna tillfalla ts när hon haft de i 3 mån? Eller måste hon skicka räkningar i 3 mån först för o bevisa att hästägaren inte betalt?
 
Sv: Vad gör jag nu?

Som jag förstod i din tråd, blir hästen min egendom efter ett tag även personen inte skriver över henne på mig.
Någon som vet hur lång tid?

Anledningen till jag ville den skulle skrivas på mig är pga ägaren ska flytta utomlands. Jag har aldrig haft för avsikt att blåsa henne på varken pengar eller häst.
Detta för att underlätta ägarbyte när jag hittade köpare på hästarna. Just nu har jag bara lust att sälja dem utan ägarbyte & behålla alla pengarna tyst & stilla & göra samma sak mot personen i sig när den försöker få tag på mig för att få sina pengar.:devil:

Innan ni skriker så handlar det inte om några stora summor, stoet får jag antagligen mer eller mindre skänka bort, hingst fölet får jag förhoppningsvis mer för & det kommer inte bli många kronor över till varken henne eller mig & jag lär inte kunna dra av mina fulla omkostnader.

Iofs ville personen ge mig fölet som en gåva & tack för hjälpen men jag tackade nej. Gjorde klart redan från början att jag inte kan behålla någon utav dem.
Jag vill ha en avkomma efter den PRE hingsten, men eftersom jag är tävlingssugen & vi själva har en välutbildad Kwpn:are i stallet med bra stam som nu bara går i avel, förhoppningsvis är hon dräktig igen, måste jag välja & då blir det inte så svårt.:crazy:
 
Sv: Vad gör jag nu?

Jag är dålig på lagar o förordningar, men vet att det iaf gällde så för hästägare/travtränare, ingen aning om hur det var/ är mellan privat personer.
Fast jag tycker att det måste finnas nått som stackars ts ska kunna gör för att få tillbaka vad hon har lagt ut iaf
 
Sv: Vad gör jag nu?

Det finns ingen lag som styrker detta, med tre månader. Det beror bl a på avtalets utformning (retentionsrätt).
 
Sv: Vad gör jag nu?

Ajdå.

Då har jag bara 3 alternativ kvar mao...

Antingen skicka dit en vän eller ett par vänner som bor i närheten som knackar på & ser till att papperna blir påskrivna eller så får jag lasta hästarna i transporten åka 110 mil T&R & knyta fast dom i ett träd nedanför deras hyreslägenhet.. :confused:
Sen försöka inte bry mig när jag åker därifrån. Dvs kommer aldrig klara det.

Alltså jag har ingen lust alls med detta strulet, får själv smått om ca 8 veckor... :mad:

Kan man som privatperson skicka räkning på uppstallning eller kan jag skicka krav via ett inkassobolag på något sätt när jag inte får betalt?

Har noga bokfört alla mina omkostnader i hö, halm, kraftfoder, hovslagare mm i mitt bokföringsprogram. (pluggar företagsbokföring)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag nu?

Skicka faktura, det är hennes häst och er överenskommelse hålls inte. Betalar hon inte den - skicka vidare till KFM. Å andra sidan - börja med att kolla hos KFM om hon har skulder där, om så är är det knappast lönt att försöka få pengar av henne om hon inte betalar självmant.

Kanske bättre att försöka få hästen överskriven så det går att sälja/ge bort/ta bort och bli av med den delen av problemet?
 
Sv: Vad gör jag nu?

Hästen blev min redan efter 3 månader om jag inte minns fel. Nu hade vi iofs skrivit kontrakt vilket ni inte gjort va?
 
Sv: Vad gör jag nu?

eller så får jag lasta hästarna i transporten åka 110 mil T&R & knyta fast dom i ett träd nedanför deras hyreslägenhet..
Förstår att det är ironiskt skrivet och du inte menar det.
Men det hade inte varit något alternativ heller för i ock med att du tagit dig på skötseln av hästen har du också i juridiskmening tagit på dig ansvaret för hästens väldbefinnande enligt djurskyddslagstiftningen. Så du kan helt enkelt inte lämna den ifrån dig på det viset, inte ens om ägaren hade haft eget stall att ställa den i.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Förstår att det är ironiskt skrivet och du inte menar det.
Men det hade inte varit något alternativ heller för i ock med att du tagit dig på skötseln av hästen har du också i juridiskmening tagit på dig ansvaret för hästens väldbefinnande enligt djurskyddslagstiftningen. Så du kan helt enkelt inte lämna den ifrån dig på det viset, inte ens om ägaren hade haft eget stall att ställa den i.

Citerar mig själv som svar:

eller så får jag lasta hästarna i transporten åka 110 mil T&R & knyta fast dom i ett träd nedanför deras hyreslägenhet..
Sen försöka inte bry mig när jag åker därifrån. Dvs kommer aldrig klara det.

Det var ironi & desperation. Jag kommer inte lämna ifrån mig någon av dem om jag inte vet dom kommer få det bra. Har lagt ned alldeles för mycket jobb & pengar på stoet för att bara lägga ned allt & skita i det.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Jag tycker det verkar som att du får ta till dina kompisar som du hade som kunde åka hem till henne och se till så papprena blir påskrivna. Hoppas verkligen att det löser sig för dig i alla fall. Ingen rolig situation du sitter i just nu.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Nu löser det sig nog lite automatiskt.

Vårt seminerade sto visade sig vara tomt på dräktighetskontrollen imorse, och ev. får jag köra ny vända till Örebro för att hämta en ny dos till henne.
Har ca 60 mil enkel resa dit så jag får se om jag inte svänger in om Stockholm (rjäl omväg för mig iofs) där personen bor & tar det med henne personligen.

Dock har jag ingen adress & personen i fråga har kontantkort på sin mobil. Jag har personnumret & det stämmer, det har jag kollat via tjänsterna som sambons företag har. Kan iofs kreditkolla personen oxå för att se om h*n har skulder sen tidigare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 714
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 682
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 576
Senast: Lhas
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 506
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp