Vad gör jag nu?

Sv: Vad gör jag nu?

Dras med hästarna inte längre än planerat, hon sa själv att bäst var att vänta till efter avvänjningen om man inte kunde sälja båda i hop!
Tyvärr så är jag inte så väl informerad om vare sig fölet eller stoet, så jag kan inte svar på något hur länge hon fick dras med hästarna vad jag vet så är det väl bara fölet som äe sålt!!
 
Sv: Vad gör jag nu?

"En sk vän ringde mig i Mars & var förtvivlad över sitt dräktiga sto som stod kvar på gården hos hennes ex.make när hon själv efter skilsmässan fick flytta till sin mamma i stockholm.

Jag tyckte synd om henne & hämtade hem hästen som var väldigt ur hull trots dräktighet på villkoret att den skrevs över på mig, jag lät den föla under min övervakning & när dom var mogna för att skiljas åt skulle jag sälja stoet & fölet, dra av mina omkostnader & sätta in resten av pengarna till kompisen på hennes konto.
Ville ha hennes personnummer så jag kunde ta över försäkringen på stoet tills vidare.

Stoet har fölat ett välskapt hingstföl, men ägarpapperna har inte dykt upp ännu trots påtryckningar. Vännen påstår att hon har skickat papperna rekomenderat flera gånger & kan inte förstå varför dom inte dykt upp.

Jag fick efter mycket tjat personnummret. Men avaktade lite att ringa försäkringsbolaget & flytta försäkringen över på mig.

Allt frid & fröjd förrutom jag fortfarande inte fått papperna på stoet, har dock passet hos mig.

Har vaccinerat stoet & även haft vette ute till fölet som fått en pencillinspruta. Den räkningen kostade mig 1800:- (lördags jour av privat vette)

Men iallfall så ringde jag försäkringsbolaget (visste vilket bolag stoet var försäkrad i) Skulle ändå försäkra fölet. Passade då på att flytta försäkringen på stoet. 14 dagar sedan, då fick jag reda på att stoet inte hade varit försäkrad sedan den 23 Mars!!!!!
Dvs dagen efter vi hämtade hem henne...
Hur kommer det sig att stoet var oförsäkrat helt plötsligt?

Dvs jag har haft en oförsäkrad häst i mitt stall som har fölat & inte haft någon försäkring alls!!
(nu är hon försäkrad igen, 5000 liv & begränsad vet.vård) Vill jag ha en bättre försäkring på henne måste jag vet.besikta henne först då hon varit oförsäkrad för länge...

Försökte få tag på kompisen igen utan resultat, svarar inte på telefon, msn....
Låg du på sjukhus så länge? Att du inte ens kunde svara i telefon?
Jag kan inte sälja hästarna vidare utan papperna som det var sagt, så nu står jag med ett travsto jag inte har någon användning för & ett litet PRE/trav hinstföl jag inte kan ha kvar då vi själv har ett avels sto som vi ska ha en avkomma efter själva nästa år.
Tyvärr föddes hennes föl i år utan ögon & fick tas bort.

Jag har 4 hästar på 3 boxplatser för tillfället, som tur är har jag en lösdriftshall byggd för 3 hästar & hästarna trivs bäst på lösdrift så jag kan stalla in 2 & låta 2 gå ute i vinter....
Sen slänga ut en av stallhästarna & stalla in vårt eget sto 1 månad innan hon ska föla med hingstfölet som får stå uppstallad nattetid.

Vet inte riktigt vad jag ville med tråden, är så jävla besviken på vännen. Jag kan inte registera fölet iheller förrän jag har papperna. Jag & hingstägaren har disskuterat potentiella möjligheter, men eftersom det är en seriös hingstägare så måste allt gå rätt till.
Reggar jag fölet nu så hamnar papperna hos sk vännen & då är jag rädd för att det blir som papperna på stoet, jag ser helt enkelt inte röken av dom igen.

Som sagt, jag har lärt mig, man ska aldrig hjälpa hästfolk i knipa utan att ha allt noga på papper även man är vän med dom. Man sätts bara i skiten. Dvs får stå med utgifter på 2 hästar man inte ens äger eller kan sälja....

Inga papper är skrivna förrutom loggen på msn konversationen, håller på att kolla upp med jurist & advokat om jag kan fakturera stallhyra eller nått, inte för jag tror jag får några pengar eller ägarskiftespapper ändå.

Riktigt besviken.

Ps. Sto & föl mår idag bara fint, är välskötta & välmående. "


Tråden startades i maj, i juli hade hon papprena...
 
Sv: Vad gör jag nu?

Som sagt så har jag varit allvarligt brännskadad med infektioner och behövt daglig läkarvård!!
Det berodde på att människan som var fodervärd inte betalde in de räkningar hon skulle!
Plus att min postgång gick till annan adress än den jag bodde på! Alltså fick jag inte det försäkrings brevet där påminelsen fanns i tid!

Plus att jag gav vederbörande mitt personnummer för att kunna flytta över försäkringen på sig!

Det gjorde hon dock inte förens efter fölning en ansenlig tid efter personnummer byte mm!

Som sagt så är det lätt att kassta sten och att välja sida men man bör lyssna på bådas sida!

Skickade som sagt två rekomnederade försendelser som båda blev levererade som sagt kan mam ju kolla upp detta!!

Tydligen så måste då båda försändelserna ha hamnat hos fel person vilket är väldigt beklgligt men inte mitt fel! Skickade båda breven till adressen jag fått av trådstartaren!

Så felet begicks av posten inte av mig personligen!

Och helt olägligt råkade jag ut för en olycka, och i det läget får man faktiskt koncentrera sig på sitt tillfrisknande, i detta fallet var jag inte talför och mådde ordentligt dåligt och som någon trevlig person skrev här att jag måste ha "brutit både armar och ben" Det hade jag faktiskt hellre gjort det läker helt vilket detta inte kommer att göra!
 
Sv: Vad gör jag nu?

jo jag vet att posten inte är att lita på. "Får ej vikas". Givetvis så leveras det dubbelvikt. Hänt mig och man blir lagom irriterad...
 
Sv: Vad gör jag nu?

Skickade som sagt två rekomnederade försendelser som båda blev levererade

Jaha du, som god vän till Spirit kan jag här tillägga att DU inte kunde visa upp kopia på kvittona på någon av de rekommenderade brev du säger att du hade skickat.

Men får kvitton av posten nämligen när man skickar rekommenderade brev.

Hur svårt hade det varit att scannat in dina kvitton och mailat dom till Spirit för att bevisa att du skickat? Även om du kanske inte har dator själv brukar det alltid finnas någon i omgivningen som har det.

Apropå din brännskada. Du hade ju kunnat skicka Spirit en kopia av något läkarintyg/sjukskrivningspapper eller något liknande om
du var osäker på ifall hon skulle tro på dig eller ej angående din sjukhusvistelse.

Hon blev antagligen väldigt ledsen när hon inte kunde få tag på dig överhuvudtaget, och lika ledsen när du väl var kontaktad att breven du skickade aldrig kom fram till henne.

Vad skulle hon egentligen tro???

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör jag nu?

känns som att det är väldigt mycket som inte klaffade i den här storyn. Maximal otur, klantighet eller något...
 
Sv: Vad gör jag nu?

jo det förstås!

Jag vet inte vad som hänt på vägen med posten men dom klantade väl till det väntar själv på ett packet som skickades till mig från min far för 2 månader sedan som tydligen måste ha ramlat av nånstanns på vägen!
 
Sv: Vad gör jag nu?

Men det går inte att komma ifrån att du när du rekommenderar en försändelse får ett nummer som lätt går att spåra via hemsidan. Detta skickar jag omgående till mottagaren så denne kan följa försändelsens väg.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Dras med hästarna inte längre än planerat, hon sa själv att bäst var att vänta till efter avvänjningen om man inte kunde sälja båda i hop!
Tyvärr så är jag inte så väl informerad om vare sig fölet eller stoet, så jag kan inte svar på något hur länge hon fick dras med hästarna vad jag vet så är det väl bara fölet som äe sålt!!

1. man kan höra av sig plus jag har ringt dig. Och försökt ringa.
2. Jag har uppdaterat min facebook med info plus bilder
3. Du svarar inte på msn iheller
4. Det tog veckor innan jag fick den infon jag behövde innan jag kunde försäkra henne på mig.
5. Jag försäkrade fölet när han var en vecka gammal, du ville inte lämna ut dina uppgifter för du skulle först själv prata med ditt försäkringsbolag.
6. Jag har pratat & haft kontakt med fodervärden till Alicia, något stämmer inte...

Jag orkar inte bry mig faktiskt, , bägge är nu sålda & ska åka till sina nya hem i okt.
Fick tyvärr inte så det täckte mina utgifter som jag har haft på dom.
Men huvudsaken är att jag hittat bra hem, som även är i min närhet dvs dom försvinner inte, utan jag kan fortfarande hålla ett öga på båda i framtiden.

Tråden startades i ren frustration, du svarade inte någonstans, fick inte tag på dig alls, varken via telefon eller msn.

Jag ville veta mina rättigheter.

Plus en till person var inblandad i soppan, du hade skänkt stoet till personen, denne satt & väntade på sin dräktiga häst som du skulle skicka upp???
Fick kontakt av en slump då den undrade vad dens häst gjorde hos mig :confused:

Jag förstår ingenting ärligt talat. Och tänker inte be om ursäkt för trådens uppstart.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Känns bara som att hela storyn är tokkonstig. Ägaren sitter i klistret och så får du lösa det...
Skönt att du lyckats lösa det iallafall! Och tråkigt att du går back, ännu tråkigare att inte hästarnas ägare kan betala för sig som sig bör...
 
Sv: Vad gör jag nu?

Rättelse...

Stoets köpare drog sig precis ur :(

Svante.. Hon behövde inte betala något, jag drog det på försäljningspengarna. Men när man inte hör av personen & får ägarbytet då kan man inte sälja. Då hade jag fått ta stallkostnader istället.
 
Sv: Vad gör jag nu?

jo det förstås!

Jag vet inte vad som hänt på vägen med posten men dom klantade väl till det väntar själv på ett packet som skickades till mig från min far för 2 månader sedan som tydligen måste ha ramlat av nånstanns på vägen!

Nu är det ju så att när man skickar rekomenderat brev så får man antingen tillbaka ett mottagningsbevis som den som hämtar ut brevet skriver under, och man kan inte hämta ut ett rekomenderat brev som är addreserat till en annan person om man inte har fullmakt från denna.
Hämtar inte addresaten ut brevet skickas det tillbaka till avsändaren.
 
Sv: Vad gör jag nu?

Men jag förstår verkligen inte detta.
VARFÖR dra upp en 'gammal' tråd som faktiskt hamnat i glömska? Om man nu känner sig förolämpad (kommer inte på något annat ord just nu), då är det väl bättre att låta det vara och be TS om ursäkt privat.
Skulle jag tycka. Och ingen här utom de som känner Spirit IRL har väl ändå vetat vem tråden gällde?

Nu blossar ju bara debatten upp igen...
 
Sv: Vad gör jag nu?

Personnummret skickade jag per omgående via sms till dig på engång när du bad om det!!!
Och det är det ända som behövs för att ändra försäkringen!

Jag hade inte skänkt hästen till den såkallde fodervärden, hon skulle setill hästen tills det att fölet kommit då hon själv tyckte det var bäst!

Sen fick jsag foton som vissade på att hästen ej tagits om hand på ett godtagbart viss väldigt eftersatt i hull medmera!

Jag svarade i denna tråd efter som den skrivits om mig!

Jag har båda ggr vid rekomenderat fått leveransbesked så då får jag ju antaga att försändelsen kommit fram!

Tack för mig i den här tråden!!

Känner mig inte det minsta förolämpad är inte arg eller något sådant!

Jag kan förstå att man söker skriva av sig och vad är ett bättre ställe än ett publikt forum?!
 
Sv: Vad gör jag nu?

Jag är ledsen att köparen drog sig ur affären!
 
Sv: Vad gör jag nu?

Nu förstår jag faktiskt ännu mindre.

Någon har alltså löst ut (gått till Posten, undertecknat, hämtat ut) de papper som senare hämtades hos dig och skickades till Spirit? Och dessutom två gånger?

Om någon löst ut handlingarna som rekommenderat brev, hur har du fått tillbaka dem för att sedan först skicka dem på nytt och sedan lämna ut för vidarebefordran till Spirit?

Det är MYCKET som inte går ihop i den här ekvationen...
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 720
Senast: Oknytt
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 837
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 613
Senast: Lhas
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 522
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp