Vad gör jag sen?

sthu

Trådstartare
Jag jobbar som lokalvårdare, ett vikariat till sista juni. Jag vantrivs och vill inte stanna i städet. Jag söker jobb men har hittills inte fått in en fot nånstans.
Så nu börjar jag fundera på vad jag ska göra.

Jag vet egentligen inte vad jag vill jobba med. Det roligaste jobb jag haft var som säljare/kundtjänst på ett litet företag som (bland annat) säljer ostlådor under julen. Så jag är inne på att administration kanske skulle passa mig.

Nu såg jag att högskolan på hemmaplan hade en utbildning i just administration.
Mitt problem är att jag bara har 18 veckor med CSN kvar och utbildningen var på två terminer.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Fortsätta söka jobb förstås, men jag känner paniken inför framtiden komma krypande..
Hur hade ni gjort?
 
Jobbade med samma som du, utbildade mig sen till medicinsk sekreterare och älskar det :)
Dock är den utbildningen tvåårig.
 
Jag jobbar som lokalvårdare, ett vikariat till sista juni. Jag vantrivs och vill inte stanna i städet. Jag söker jobb men har hittills inte fått in en fot nånstans.
Så nu börjar jag fundera på vad jag ska göra.

Jag vet egentligen inte vad jag vill jobba med. Det roligaste jobb jag haft var som säljare/kundtjänst på ett litet företag som (bland annat) säljer ostlådor under julen. Så jag är inne på att administration kanske skulle passa mig.

Nu såg jag att högskolan på hemmaplan hade en utbildning i just administration.
Mitt problem är att jag bara har 18 veckor med CSN kvar och utbildningen var på två terminer.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Fortsätta söka jobb förstås, men jag känner paniken inför framtiden komma krypande..
Hur hade ni gjort?
Hur krävande är utbildningen? Kan du jobba extra samtidigt? Tex helger inom handel ger bra ob.
 
Hur krävande är utbildningen? Kan du jobba extra samtidigt? Tex helger inom handel ger bra ob.

Då var det det där med att få jobb.. Det är skitsvårt! Jag får nej på allt. Har ingen erfarenhet, heter det ofta.

Jag tror inte utbildningen är så krävande, jag är ju dessutom van att plugga efter 7 år på universitet.

Vad har du läst tidigare?

Etologi, djurskydd
Fristående kurser i miljövetenskap
Miljöriskanalys

Har mer eller mindre gett upp att få såna jobb, får nej pga ingen erfarenhet hela tiden.

@cambodia Ja, det har jag med tittat på. Men CSN sätter käppar i hjulen där.
 
Jag jobbar som lokalvårdare, ett vikariat till sista juni. Jag vantrivs och vill inte stanna i städet. Jag söker jobb men har hittills inte fått in en fot nånstans.
Så nu börjar jag fundera på vad jag ska göra.

Jag vet egentligen inte vad jag vill jobba med. Det roligaste jobb jag haft var som säljare/kundtjänst på ett litet företag som (bland annat) säljer ostlådor under julen. Så jag är inne på att administration kanske skulle passa mig.

Nu såg jag att högskolan på hemmaplan hade en utbildning i just administration.
Mitt problem är att jag bara har 18 veckor med CSN kvar och utbildningen var på två terminer.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Fortsätta söka jobb förstås, men jag känner paniken inför framtiden komma krypande..
Hur hade ni gjort?

Ta ”vilket sommarjobb som helst”, spara som tusan och lev på det termin 2? Stipendier?

Detta förutsatt att kursen kommer öppna dörrar till fler jobb, annars är det ju tveksamt om det är värt det.
 
Ta ”vilket sommarjobb som helst”, spara som tusan och lev på det termin 2? Stipendier?

Detta förutsatt att kursen kommer öppna dörrar till fler jobb, annars är det ju tveksamt om det är värt det.

Jag är ärligt talat rätt trött på att bara ta vilket jobb som helst. Det är det jag gjort sen examen 2015, ja innan dess också.

Jag vet inte om det kommer leda till bättre jobbmöjligheter. Kollar man platsbanken dyker det upp jobb då och då, ofta vikariat.
 
Jag hade läst socionom, eller sociologi, verkar finnas hur mycket jobb som helst och verkar vara ett intressant yrke också :)
 
Hur skulle det funka med distansstudier? Jag läser på distans och jobbar ca 80%, funkar super bra :) få skulle du kanske kunna ta csn halva terminen och klara dig på det viset?
 
Jag hade läst socionom, eller sociologi, verkar finnas hur mycket jobb som helst och verkar vara ett intressant yrke också :)

Svårt när man inte får studiemedel.

Hur skulle det funka med distansstudier? Jag läser på distans och jobbar ca 80%, funkar super bra :) få skulle du kanske kunna ta csn halva terminen och klara dig på det viset?

Har läst en magisterexamen på distans, så det är inga problem. Men då måste jag ha jobb = tillbaka på ruta 1. Då måste jobbet dessutom gå att kombinera med studierna.
 
Om du fortfarande är intresserad av att jobba inom de områden du redan är utbildad i, skulle det kanske vara värt att försöka skaffa en praktikplats? Ta kontakt med något ställe du skulle kunna vilja jobba hos och fråga om det finns möjlighet till praktik? Visserligen får du förmodligen göra det utan någon ekonomisk ersättning, men om det ger dig lite erfarenhet, kontakter och referenser så kanske det är värt det? En tanke bara. :)
 
Om du fortfarande är intresserad av att jobba inom de områden du redan är utbildad i, skulle det kanske vara värt att försöka skaffa en praktikplats? Ta kontakt med något ställe du skulle kunna vilja jobba hos och fråga om det finns möjlighet till praktik? Visserligen får du förmodligen göra det utan någon ekonomisk ersättning, men om det ger dig lite erfarenhet, kontakter och referenser så kanske det är värt det? En tanke bara. :)

Jag kan inte leva på en praktikplats. Det finns inget utrymme i budgeten att ta bort en heltidsinkomst för att jag ska praktisera. Kommunen tar dessutom inte emot praktikanter. Ska jag resa till grannkommunerna blir det dyrt med bränsle och ännu svårare att få det att gå ihop.
 
En annan tanke är att söka jobb som lärare, framförallt inom naturbruk. Pedagogiken kan du läsa upp vid sidan av om du trivs.
 
Då var det det där med att få jobb.. Det är skitsvårt! Jag får nej på allt. Har ingen erfarenhet, heter det ofta.
Men om du påbörjar utbildningen inom administration så blir det kanske lättare att hitta jobb inom det området, även om du inte är helt färdig med utbildningen? Om du tror på utbildningen så hade jag påbörjat den och hållit tummarna för att den ekonomiska biten skulle lösa sig under tiden. Vad har du att förlora på det egentligen??
 
Men om du påbörjar utbildningen inom administration så blir det kanske lättare att hitta jobb inom det området, även om du inte är helt färdig med utbildningen? Om du tror på utbildningen så hade jag påbörjat den och hållit tummarna för att den ekonomiska biten skulle lösa sig under tiden. Vad har du att förlora på det egentligen??

En craschad ekonomi, igen. Den har precis börjat återhämta sig (tack vare att jag har dubbel lön några månader).

@kolblakkur ska kolla på det. Vet dock inte hur jag ska lösa det ekonomiskt.. Kräver att jag har ett jobb som går att kombinera.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 888
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 569
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp