Vad gör jag sen?

På vilket sätt menar du? Det behövs folk inom LSS också, där kan det vara självgående vårdtagare.

Jag vill inte jobba med människor som på något sätt behöver mig. Jag vet inte hur jag ska förklara..
Jag jobbar gärna med tjänster och service men inte med människor.
 
Jag jobbar som lokalvårdare, ett vikariat till sista juni. Jag vantrivs och vill inte stanna i städet. Jag söker jobb men har hittills inte fått in en fot nånstans.
Så nu börjar jag fundera på vad jag ska göra.

Jag vet egentligen inte vad jag vill jobba med. Det roligaste jobb jag haft var som säljare/kundtjänst på ett litet företag som (bland annat) säljer ostlådor under julen. Så jag är inne på att administration kanske skulle passa mig.

Nu såg jag att högskolan på hemmaplan hade en utbildning i just administration.
Mitt problem är att jag bara har 18 veckor med CSN kvar och utbildningen var på två terminer.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Fortsätta söka jobb förstås, men jag känner paniken inför framtiden komma krypande..
Hur hade ni gjort?
Jag hamnade i helt fel bransch med ett jobb som jag avskydde. Då fick jag helt suverän hjälp av Manpower att hitta ett annat jobb. Har du testat Manpower?
 
Jag hamnade i helt fel bransch med ett jobb som jag avskydde. Då fick jag helt suverän hjälp av Manpower att hitta ett annat jobb. Har du testat Manpower?

Nej jag har inte kontaktat någon (bara sökt jobb via platsbanken). Har själv dåliga erfarenheter av Manpower och liknande bemanningsföretag, men det är ju ett par år sen så det kan ju blivit bättre. Känns dock som att de är mest inriktade på industri häromkring och det har jag testat det med (bra betalt men inget för mig).
 
Om du har problem att du alltid blir nekad de jobb du söker kanske du hade blivit hjälpt av att se över ditt Cv/personliga brev? Har sett rätt många dåliga sådana och de sållas ju oftast bort direkt så de blir inte kallade pga brister där

Både AF och TTR har kollat igenom cv och brev och säger att det är bra. Självklart kan det alltid bli bättre.
När jag hört av mig till ag och frågat varför jag inte fått jobbet har det oftast varit för att någon med mer erfarenhet fått det istället.
 
Nej jag har inte kontaktat någon (bara sökt jobb via platsbanken). Har själv dåliga erfarenheter av Manpower och liknande bemanningsföretag, men det är ju ett par år sen så det kan ju blivit bättre. Känns dock som att de är mest inriktade på industri häromkring och det har jag testat det med (bra betalt men inget för mig).

Min fd chef skrattade rakt ut när hen en gång fick frågan om hen lagt ut tjänsten på platsbanken. Många arbetsgivare undviker den plattformen då de vill undvika slentriansökande som AF liksom pushar ut. Jag hade testat att söka på andra plattformar och även bett ngn annan än AF granska CV och personligt brev :)

Mitt tips är också att om det brister på erfarenhets-sidan i ditt CV att verkligen fila på det så att det sticker ut. Dels med ett mer personligt ”personligt brev” samt också kolla om det finns ngt i ditt CV som kan väcka intresset och få dig att sticka ut ur mängden. Även om man anpassar sitt CV och inte tar med alla anställningar till alla jobb så kan en mer ”kul” grej som är irrelevant för jobbet faktiskt göra att arbetsgivaren väljer att kalla på intervju av ren nyfikenhet.
För mig kan det tex vara att jag är arkeolog. Ngt jag skulle kunna utelämna om jag söker tex jobb inom PR/kommunikation. Men jag är övertygad om att det absolut kan få mitt cv att stå ut!
En gång fick jag ett jobb enbart för att arbetsgivaren blev nyfiken på att jag jobbat på operan! Ngt som var helt irrelevant för tjänsten i sig :D
 
Senast ändrad:
Min fd chef skrattade rakt ut när hen en gång fick frågan om hen lagt ut tjänsten på platsbanken. Många arbetsgivare undviker den plattformen då de vill undvika slentriansökande som AF liksom pushar ut. Jag hade testat att söka på andra plattformar och även bett ngn annan än AF granska CV och personligt brev :)

Som sagt, andra har kollat på det. Tror snarare på att det är för hög konkurrens och de med erfarenhet går före.

Jag söker inom offentlig sektor och där måste jobben annonseras ut.

Är inte intresserad av att ta fler jobb bara för att ha ett jobb. Nu vill jag ha ett jobb som jag faktiskt vill ha.
 
Som sagt, andra har kollat på det. Tror snarare på att det är för hög konkurrens och de med erfarenhet går före.

Jag söker inom offentlig sektor och där måste jobben annonseras ut.

Är inte intresserad av att ta fler jobb bara för att ha ett jobb. Nu vill jag ha ett jobb som jag faktiskt vill ha.

Måste du söka jobb uteslutande inom offentlig sektor då? Tänker att det kan ju vara lite krångligt och stelbent med turregler osv? Jag tror att du måste testa att söka bredare! La även till lite fler tips i mitt inlägg ovan gällande CV osv :) Känner du ngn rekryterare så hade jag bett hen kolla CV's också, det är guld värt att få input från ngn som faktiskt sitter på andra sidan bordet vid intervjuer!
 
Måste du söka jobb uteslutande inom offentlig sektor då? Tänk er att det kan ju vara lite krångligt med turregler osv? Jag tror att du måste testa att söka bredare! La även till lite fler tips i mitt inlägg ovan gällande CV osv :)

Det är i offentlig sektor jobben jag vill ha finns. Finns några privata aktörer men inte där jag bor (och jag har precis flyttat hit, är inte särskilt mobil).

Jag skickar nästan alltid (i princip) fullständigt cv. Mest för att visa att jag har en bred bas att stå på och att jag varit i arbetslivet länge. Det jag saknar är erfarenhet från den specifika branschen, inte erfarenhet i stort.
Spela roll, söka jobb kan jag vid det här laget. Problemet är att jag konkurrerar med folk som redan har erfarenhet.

Jag söker allt som verkar intressant. Jag söker inte bara en typ av arbete och en arbetsgivare. Men jag söker inte sånt jag inte vill ha.

Min fundering gäller inte hur man söker jobb.
 
Det är i offentlig sektor jobben jag vill ha finns. Finns några privata aktörer men inte där jag bor (och jag har precis flyttat hit, är inte särskilt mobil).

Jag skickar nästan alltid (i princip) fullständigt cv. Mest för att visa att jag har en bred bas att stå på och att jag varit i arbetslivet länge. Det jag saknar är erfarenhet från den specifika branschen, inte erfarenhet i stort.
Spela roll, söka jobb kan jag vid det här laget. Problemet är att jag konkurrerar med folk som redan har erfarenhet.

Jag söker allt som verkar intressant. Jag söker inte bara en typ av arbete och en arbetsgivare. Men jag söker inte sånt jag inte vill ha.

Min fundering gäller inte hur man söker jobb.

Ok! Men eftersom du startat tråden så verkar ju något ändå fela tänker jag? Frågan är om du har så många valmöjligheter om du inte vill bredda ditt sökande och inte kan utbilda dig? Vad är alternativet, mer än att försöka fila på dina ansökningar rent formaliamässigt? Jag vet inte riktigt, men kanske har ngn annan svaret?
 
@tornblomma Jag söker som sagt allt som verkar intressant (allt från miljöinspektör till vattenmätartekniker, så inte särskilt smalt). Jag söker inte vård, utbildning eller barnomsorg. Jag tänker inte heller stanna inom lokalvården för jag dör av tristess.

@niphredil Det låter så enkelt. Har kämpat i 4 år utan att komma närmare målet. Nåt mer konkret tips? Hur löser man ekonomin till exempel. Heltidsstudier på dagtid är inte lätt att kombinera med jobb och djur och livet i stort. Hur gör man när arbetsplatser inte tar emot praktikanter inom området jag vill jobba?
 
Ja! Och vidare: hade det inte krävt studier men mer erfarenhet hade jag tagit vilket skitjobb som helst, jobbat häcken av mig, lagt undan pengar allt jag bara kunde och sedan sökt praktikplatser inom relevant område.

Också bra tips! Praktikplats är verkligen en jättebra väg in! Går ju kanske också att ha praktik låt säga ett par dagar i veckan och sen jobba som ett svin med ett "brödjobb" på sidan av. Här är det ju GULD att tex jobba helg inom handels. 100% ob och riktigt fina cash av att "bara" köra helger!
När jag pluggade så jobbade jag natt på ett äldreboende. Vi hade hyfsat lugna nätter så vi hade oftast möjlighet att plugga samtidigt. Min kompis läste till läkare och vi jobbade många "pluggnätter" ihop :D
 
@niphredil Det låter så enkelt. Har kämpat i 4 år utan att komma närmare målet. Nåt mer konkret tips? Hur löser man ekonomin till exempel. Heltidsstudier på dagtid är inte lätt att kombinera med jobb och djur och livet i stort. Hur gör man när arbetsplatser inte tar emot praktikanter inom området jag vill jobba?
Alltså konkret tips, jag vet ju ingenting om dina förutsättningar alls. Men du frågade hur jag hade gjort och jag svarade på det.

Min lägenhet är jättebillig, även som singel kan jag dra runt den utan särskilt mycket pengar in. Jag behöver inte köra bil om jag inte jättegärna vill och har således få kostnader. Hade jag behövt hade jag alltså sökt jobb någonstans där det är lätt att få extrajobb (vården kanske? flygplatssäkerhet är perfekt ur den aspekten) och så hade jag under ett år eller så jobbat som en galning och lagt undan så mycket pengar jag bara kunde. Efter det hade jag pluggat det jag ville och tagit CSN. Jobbat extra när det passar (på helgen eller nån kväll eller så i veckan) och lagt undan. Använt sparpengarna och extrajobbspengar när studieperioden kom som jag inte fick CSN för.

Djur hade jag gjort mig av med om de var ett hinder för jobb eller studier.

Angående praktikplats så är min erfarenhet att kontakter och socialt nätverkande är typ allt. Så där hade jag gått på allt jag kunde hitta i form av konferenser och träffar och dylikt och försökt mingla och chitchatta med så många som möjligt och på så vis få in en fot till en praktikplats.

Om det var helt omöjligt att få jobb eller praktik i branschen hade jag strukit den som alternativ och försökt hitta något annat istället.

Om bostadsorten vore problemet hade jag flyttat.
 
Jag jobbar som lokalvårdare, ett vikariat till sista juni. Jag vantrivs och vill inte stanna i städet. Jag söker jobb men har hittills inte fått in en fot nånstans.
Så nu börjar jag fundera på vad jag ska göra.

Jag vet egentligen inte vad jag vill jobba med. Det roligaste jobb jag haft var som säljare/kundtjänst på ett litet företag som (bland annat) säljer ostlådor under julen. Så jag är inne på att administration kanske skulle passa mig.

Nu såg jag att högskolan på hemmaplan hade en utbildning i just administration.
Mitt problem är att jag bara har 18 veckor med CSN kvar och utbildningen var på två terminer.

Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Fortsätta söka jobb förstås, men jag känner paniken inför framtiden komma krypande..
Hur hade ni gjort?
Ta CSN på halvtid och jobba resten
Det borde gå att jobba minst 50%
Då klarar du nästan två terminer med CSN
Det verkar ju vara enda sättet att få jobben du vill ha :)
 
@tornblomma Jag söker som sagt allt som verkar intressant (allt från miljöinspektör till vattenmätartekniker, så inte särskilt smalt). Jag söker inte vård, utbildning eller barnomsorg. Jag tänker inte heller stanna inom lokalvården för jag dör av tristess.

I mina öron låter det ganska smalt ändå, speciellt om du bor på en mindre ort!
Jag tycker att man kan testa på alla typer av jobb innan man bestämmer sig. Jag skulle ALDRIG jobba inom vården tex, men blev övertalad att extrajobba på ett äldreboende under min studenttid. Första dagen sa jag bara att "tack men nej tack, detta är absolut inget för mig så hejdå". Hon som ägde boendet bad mig stanna tre dagar och därefter lämna besked. Och vad hände? JAG ÄLSKADE DET! :D Kan fortfarande idag tycka att det på många sätt var det bästa jobbet jag haft! Hade det varit välbetalt hade jag nog fortfarande jobbat kvar :D
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Förlåt för att jag fullständigt spammar sönder Buke med mina jobbproblem, men eftersom jag inte får något gehör alls hos min handledare...
2 3
Svar
42
· Visningar
8 949
Senast: Tulip
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok För snart fyra år sedan började jag på mitt nuvarande jobb. Ett jobb som är ett av de två roligaste jag haft i hela mitt liv! Jag har...
Svar
2
· Visningar
1 168
Senast: cassiopeja
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 685
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 169
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp