Vad gör man åt en fotfraktur som inte läker?

Jen80

Trådstartare
Jag håller på och bli galen! För tre månader sen bröt jag ett ben i foten (cuboideum, om det blir lättare), en stressfraktur som skedde när jag gick rakt fram på plan mark. Den upptäcktes inte direkt för jag fick även en senruptur och frakturen syntes inte på vanlig röntgen utan upptäcktes på magnetröntgen några veckor senare.
Från början fick jag en aircaststövel och fick order om att försöka ta det lugnt och jag gjorde mitt bästa... På återbesöket blev jag istället gipsad pga frakturen och gick med det i fem veckor - dom trodde att det skulle räcka. Tyvärr har jag både PPP och psoriasis på mina fötter så det var inte vackert alls när jag gipsades av och dom vågade inte gipsa om på grund av det. En ny aircaststövel och kryckor till återbesöket en månad senare vilket var igår.
Ridå, frakturen är långt ifrån läkt! Vad fan?! Så nu ska jag göra en magnetröntgen till och återbesök om en månad - fortsatt med stöveljäkeln och kryckor (jag har nog aldrig haft så mycket armmuskler som nu hahaha!). Är det inte läkt då vet dom inte vad dom ska göra...

Problemet är att jag har ätit cortison dagligen under väldigt många år och mitt skelett mår därefter, naturligtvis har jag inte tagit det sen detta hände. Läkarna är lyriska över att få se en sån fraktur då det tydligen inte är vanligt att just det benet bryts men jag är inte riktigt lika lycklig..

Läkarna kliar sig i huvudet, jag googlar och blir mest frustrerad.

Vid nästa återbesök har det gått fyra månader, hur sjutton gör man?! Jag har dessutom fått känselnedsättning i några tår och har fått dålig blodcirkulation i den foten så jag börjar bli lite orolig över vad sjutton det är som strular. Ortopeden tror inte den har läkt om en månad heller, 4 stycken har tittat på mig och de vet inte vad de ska göra.

Operation i någon form är absolut sista utvägen för jag har massor av streptococker på foten pga min psoriasis så infektionsrisken är extra hög - dessutom har jag dåligt immunförsvar pga mediciner så får jag en infektion kan det bli riktigt illa.

Någon som råkat ut för liknande? Vad gjordes?
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
19 972
Kropp & Själ Juli 2016 ramlade jag av hästen, bet hål i läppen och fick sy ett par stygn på akuten (syddes på insidan av läppen men hade bitit helt...
Svar
7
· Visningar
1 132
Senast: Thrillie
·
Kropp & Själ Vet inte riktigt vart jag ska börja, eller ens varför jag skriver om jag ska vara helt ärlig, för att känna mig mindre ensam kanske? Har...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 151
Senast: whyme
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 751
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp