Vad gör man åt en stegrande häst?

issan

Trådstartare
Jag rider och tävlar en äldre häst som senaste halvåret fått för sig att den inte vill vara ridhäst mer utan står på bakbenen mest hela tiden. Jag har provat allt jag kan komma på, det beror inte på någon utrustning då det är samma oavsett vilken sadel, om jag rider med bett eller hackamore. Problemet uppkommer precis hela tiden det enda jag kan göra är att skritta på lång tygel åt det håll som passar hästen bäst. Ägaren har så gott som inga problem med detta, men kan å andra sidan inte rida ut ensam eller få hästen att gå stadigt på tygeln vilket då jag inte haft några problem med. Har provat gramantygel så att vi inte ska slå över men verkar inte hjälpa så mycket, jag har provat att "lura" henne att göra som jag vill, provat att tömköra vilket har gått bra utan att se några problem.

Ägaren vill inte ta ut veterinär, så frågan är om det finns någon lösning som jag inte har provat själv än? Några förslag?
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Om en äldre häst helt plötsligt börjar resa sig, så skulle min första tanke vara att den har ont. Och då tar man självklart ut en veterinär. Om nu inte ägaren vill ta hjälp av veterinär, blir det ju lite svårt. Varför vill hon inte ta ut veterinär?

Annars återstår väl att du också börjar rida som ägaren, uppenbart trivs hästen bättre med det om den inte reser sig då.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Vet bara en häst på nära håll som börjat stegra i vuxen ålder och felet hittades i ryggen hos 3 veterinären dom andra 2 sa att hästen var hel.


Hört fler dock med samma beteende där det tillslut visat sig vara pga smärta.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

En så kraftig protest är i de absolut flesta fall en smärtreaktion. Att andra ryttare kan komma igenom den beror delvis på annat sätt att arbeta hästen.

Börja med att kontrollera hästen, jag kan nästan sätta en slant på att något är fysiskt fel.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

som de andra sagt, får man plötsligt en stark protest från en äldre häst är det bra att kolla upp, för att utesluta om inte annat.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Får du ta ut vet om du står för kostnaden? Eller vad är problemet? Tycker att det är det absolut mest troliga är att hästen har ont. Är det ingen skillnad alls på olika sadlar och barbacka? Det låter ju helt klart som att hästen har ont i ryggen, har du sett ägaren rida? Inga protester, hästen ser nöjd ut?
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Man slutar rida hästen tills man är absolut säker på att det inte är smärtrelaterat.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Om hästen har ont av en illasittande sadel så sitter smärtan kvar även med en annan sadel, det onda går ju inte över förrän musklerna fått vila och läkas. Minnet av smärtan sitter dessutom i ännu längre. Jag håller med övriga om att ni bör kolla upp ryggen och sadlarna.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Kolla upp tänderna också! Plötsligt stegrande hos en vuxen häst beror ofta på smärta i rygg eller mun. Kolla också upp, om bettet orsakar smärta.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Ägaren rider med hängande tyglar och låter hästen göra som den vill, så det är inte ett alternativ för mig att göra likadant. Då mitt intresse av att rida hästen öht är för att jag ska utveckla min egen ridning och tävla. Kanske skulle kunna ta ut veterinär om jag betalade men jag har inget ut av det då det vore enklare för mig att hitta andra hästar att rida. Frågan var egentligen om det är någon som har ett förslag på om det går att träna bort på något sätt? Då jag vet att hästen har en ganska bitchig attityd till det mesta kan det ju bero på trots för att hon är lat och inte vill arbeta eller något sånt. Blir det inte bättre slutar jag givetvis rida på den.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Efter den beskrivningen tycker jag inte hästen ska ridas utan veterinärkontroll först.

Man får en djävligt bitchig attityd när folk kräver något av en fast man har ont.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Varför skulle den bli lat helt plötsligt så till den milda grad när den inte varit det innan?
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

För att den har gått ganska mycket mindre i ca 3 månader och kanske blivit bekväm... Inte vet jag. Jag undrar bara om någon har ett förslag på vad jag kan göra åt saken? Ingen idé att föreslå något som femton personer redan sagt.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Fast hästar blir inte bekväma/lata på det sättet att de Plötsligt helt slutar fungera .
Jag tycker tyvärr snarare åt det motsatta ang att 15 pers säger samma sak . I det extrema läge du beskriver utifrån beskrivning så självklart behöver hästen kollas upp innan man fortsätter rida och försöka uppfostra /träna vidare ?

Ffa blir hästar definitivt inte lata eller protesterar om de gått lugnare en period och sen uppvisar dessa reaktioner konsekvent . De blir ju snarare om de är friska och sunda i sig rätt sugna på aktivering och att jobba , även om de blir pigga och kan busa/spåra ur energimässigt i sig i olika uttryck , men det är ju inte det du står inför öht utan du har ju en häst som öht inte vill /kan vara med?

Vill inte ägaren bekosta veterinär är det ju tragiskt i sig men om du då har valet att sluta rida och rida ngn annan hade jag definitivt valt det i den situationen . Varför insistera med ett djur som agerar som ngt är fysiskt fel , och samtidigt utsätta dig själv för lika stora risker när djuret i detta sammanhang behöver en koll ?

Noteras ska i sammanhanget att jag ofta är kritisk till råd om koll hela tiden för minsta lilla som alltid är trend i alla trådar ur häst beteende aspekt här på forumet . Så jag säger inte detta på slentrian direkt utan pga det du redovisar som för mig verkligen ringer klockan att hästen verkligen inte beter sig på ett sätt som kan bortförklaras med annat på ett troligt sätt .
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Vår ponny blev jäkla sur och lat plötsligt efter en hoppträning. Började tvärstanna och sparka bakut, tvärilsk helt enkelt. Visade sig vara ont både här och där. De GÖR inte sådär utan anledning, det är fan så mycket jobbigare att stå på bakbenen än att bara gå fram som ryttaren ber om.

Om det inte är så att ryttaren är oskicklig nog att be(kräva) om något som hästen inte har möjlighet att leverera...
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Jag säger som övriga, om detta beteende inte funnits förut är det troligtvis något som är fel rent fysiskt ....
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Pröva att knacka hästen i huvudet när den stegar.
Ta med ett ägg o knäck i huvudet när den stegrar, då tror den att den slagit i huvudet.
Dra i ena tygeln och håll kvar så hästen till slut går runt på en liten liten lite volt.
Funkar inget av detta så pröva att sätta en fast martingal på. Du sätter alltså martingal ringarna i nosgrimman på hästen. Går den så kort att hästen inte kan få upp huvudet helt men inte så kort att hästen liksom går med nosen i bogen.
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Så du tycker att man ska skrämma hästen till att sluta stegra? Låter väldigt osympatiskt!
 
Sv: Vad gör man åt en stegrande häst?

Knäcka ägg gjorde vi för 40 år sedan,lite längre har väl utvecklingen och kunskapen kommit på dom åren.....Som alla skriver,ta hästens signaler på alvar dom djävlas inte för sakens skull!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har lånat ut min häst på foder till en tjej i närheten. Hon har haft honom ett par månader och jag hade velat prova och se om han...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 621
Senast: jemeni
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 362
Senast: Roheryn
·
  • Artikel
Radannons Hjälper en vän omplacera en häst. Vacker skimmelvalack, 12 år. Ca 155cm mankhöjd. Har varit riden tidigare i livet, men mest stått...
Svar
0
· Visningar
682
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 273
Senast: bobbbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Vinterföräldrar 23/24

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp