Vad gör man med huset fullt med kattungar!?

B

BlueWonk

Hej!
Har nog aldrig skrivit här förut men nu har jag funderingar på hur man gör när man tagit han om en mamma hennes 4 ungar (5v) och två st på 12v?

Tanten (snällt kallad) förstår inte att man måste sterilisera sina honor eller ge dom p-piller om man inte vill ha kattungar. Hon säger att hon ger dom p-piller...men då skulle inte alla katter ha en kull i månaden.
Det är vanliga bonkatter vi talar om och ska ändå inte avla i framtiden så måste det vara billigare att sterilisera. Eller har jag fel? Jag har ingen aning om hur ofta man ska ge dom tabletterna eller vad dom kostar.
Nu hade hon iaf kommit på att hon inte ville ha dom här kattungarna eller mamman. Det var bara att ta ut dom på gården och slå ihjäl dom (när dom var 4v) med en sten enligt henne...:mad:
Jag blir mycket upprörd över sånt här. Katterna är hennes ansvar! Hon skulle ha tänkt på det innan hon släppte ut sin hona :mad:

Här sitter vi nu iaf med 7 katter (som vi fick 700kr för att ta). Jag tror att vi får alla ungar sålda men mamman?
Vi kan absolut inte ha några katter permanent. Vi har redan 3 hundar som antingen är överförtjusta eller otroligt äcklad över alla spybollar som springer runt ;)
Vad gör vi med mamman om ingen annan vill ha henne?
Jag har lite svårt för katthem, men så har jag ingen erfarenhet.
Kan man med gott samvete lämna in henne där om ingen hör av sig?

Läste nånstans att man ska avmaska kattungarna 1 gång i veckan tills dom ska avvänjas och mamman varannan vecka, stämmer det?
Dom har ju inte blivit avmaskade någon gång innan men det kan väl inte vara hela världen?
Och hur viktigt är vaccinering? Vi vaccinera inte våran gamla katt tror jag :o
Vi gör det antaglgen nästa vecka och när dom är 12v, men ska jag bli hysterisk om dom nya ägarna inte planerar att göra det?

Sen nått mindre viktigt. Är det ovanligt med röda honor?
Jag är ganska säker på att jag kan se skillnad på honor och hanar.


Ber om ursäkt för min svamliga text :angel:
Är det något mer vi ska tänka på?
Tacksam för alla tips och råd :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör man med huset fullt med kattungar!?

Du bör avmaska och vaccinera katterna innan försäljning (intervaller får någon annan svara på).
Honkatter kan vara röda.
Testa att lägga ut kattmamman på annons när ungarna är tillräckligt gamla. Kanske någon kattungeköpare vill ha mamman också?
Att hitta köpare till kattungar brukar inte vara så svårt när det gäller "billiga huskatter", därför bör man höja priset lite för att sålla bort de som bara vill ha en katt för en hundring. De som hör av sig sedan kan du fråga om sådant du tycker är viktigt, t.ex. om dom kommer kastrera katten, för att se om det är någon du vill sälja katt till.

Lycka till!
 
Sv: Vad gör man med huset fullt med kattungar!?

Både kattmamman och kattungarna ska avmaskas varannan vecka. Oftast brukar man göra det från att kattungarna är 14-21 dagar gamla och till 12 veckors ålder. Nu är ju kattungarna lite äldre så rådgör med en veterinär angående hur länge de behöver fortsätta avmaskas, men varannan vecka med Banminth är det som gäller. Som minst, har kattungarna ätit gnagare behöver de antagligen avmaskas mot bandmask också (tex. med Milbemax eller Axilur).

Vaccinera, vaccinera, vaccinera. Båda kattmamma och ungar. Dels såklart för deras egen skull men även för att det kan bli lättare att sälja katter som är avmaskade och vaccinerade. Mervärde helt enkelt. Ska du bli hysterisk om framtida ägare inte vill vaccinera? Nej, men du bör ifrågasätta varför. Kattpest dödar och du kan ta med dig skiten in med skorna så även innekatter kan drabbas.

Jag tycker inte att du ska utgå ifrån att mamman inte går att omplacera. Ni ökar chanserna enormt om hon vaccineras och kastreras. Katthemmens kvalité varierar. Det finns många katthem jag inte skulle låta ta hand om mina katter, tyvärr. En del är dock väldigt bra och vissa låter människor annonsera omplaceringskatter via deras hemsidor. Kolla runt lite.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej på er bukefolk! Jag och sambon har precis köpt hus på landet och vi börjar flytta imorgon :). Vi har bestämt oss för att skaffa...
Svar
4
· Visningar
1 371
Senast: Ruben
·
Övr. Katt Jag har blivit med kattungar (motvilligt eller kanske inte :P) min katthona försvann precis innan jag skulle kastrera henne. Veterinären...
2
Svar
29
· Visningar
3 938
Senast: ullo
·
Övr. Katt Hörde jamande från loftet idag - det finns vilda kattungar under golvet där. Skulle ju gärna vilja fånga in dem (om det går, boet är...
Svar
13
· Visningar
1 664
Övr. Katt Gah! Syrran kunde absolut inte ta hand om sin hund och skulle avliva en frisk hund men det slutade med att jag tog över honom. Men så...
Svar
4
· Visningar
1 124
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp