Vad gör man när hästen inte håller egentligen?

Är det någon som har nån erfarenhet av Kraniosakral terapi? En bekant pushar som satan på mig att jag ska prova det på min häst och verkar tycka att det är miraklet jag gått och väntat på. Jag mest känner att det är bullsh*. Iaf för fall som mitt.

Hur fan bemöter man alla förslag man får egentligen? ( då när man inte frågat såklart som i ett forum hehe) Har fått alla möjliga förslag som: ”folk som kan tala med djur mentalt”, till laser, till akademisk ridning, aluminiumskor och massor annat.

När man inte frågat om hjälp känner man ibland bara för att säga: snälla låt mina veterinärer, fysioterapeuter, equiterapeuter, hovslagare och mitt mentala sammanbrott sköta vårt tack👍 😬😬
Aldrig hört talas om Kraniosakralterapi men man ignorerar eller säger som du skriver: att du har redan kontakt med veterinär om behandlingar.

PS jag hade tagit bort hästen.
 
Är det någon som har nån erfarenhet av Kraniosakral terapi? En bekant pushar som satan på mig att jag ska prova det på min häst och verkar tycka att det är miraklet jag gått och väntat på. Jag mest känner att det är bullsh*. Iaf för fall som mitt.

Hur fan bemöter man alla förslag man får egentligen? ( då när man inte frågat såklart som i ett forum hehe) Har fått alla möjliga förslag som: ”folk som kan tala med djur mentalt”, till laser, till akademisk ridning, aluminiumskor och massor annat.

När man inte frågat om hjälp känner man ibland bara för att säga: snälla låt mina veterinärer, fysioterapeuter, equiterapeuter, hovslagare och mitt mentala sammanbrott sköta vårt tack👍 😬😬

Säg det sista i din text. Folk menar nog väl men det blir bara fel när man gör på det sättet och att tala klartext till dem brukar få de flesta att backa av.
 
Är det någon som har nån erfarenhet av Kraniosakral terapi? En bekant pushar som satan på mig att jag ska prova det på min häst och verkar tycka att det är miraklet jag gått och väntat på. Jag mest känner att det är bullsh*. Iaf för fall som mitt.

Hur fan bemöter man alla förslag man får egentligen? ( då när man inte frågat såklart som i ett forum hehe) Har fått alla möjliga förslag som: ”folk som kan tala med djur mentalt”, till laser, till akademisk ridning, aluminiumskor och massor annat.

När man inte frågat om hjälp känner man ibland bara för att säga: snälla låt mina veterinärer, fysioterapeuter, equiterapeuter, hovslagare och mitt mentala sammanbrott sköta vårt tack👍 😬😬
Jag har det och det med mycket goda resultat. Det låter absolut som humbug men har gett bra resultat på både mig och mina hästar. Därmed inte sagt att det är något allena saliggörande och innan jag gav mina hästar behandling diskuterade jag det med min veterinär som ansåg att det inte var konstigare att prova det än massage, stötvågsbehandling eller andra alternativa metoder.

Förslag och allenarådande sanningar får nog alla som kämpar med något höra och man får sålla hårt. Ibland bara säga att det inte är aktuellt i ert fall och i andra fall får man be personen att inte ge råd som inte är efterfrågade.
 
Jag har det och det med mycket goda resultat. Det låter absolut som humbug men har gett bra resultat på både mig och mina hästar. Därmed inte sagt att det är något allena saliggörande och innan jag gav mina hästar behandling diskuterade jag det med min veterinär som ansåg att det inte var konstigare att prova det än massage, stötvågsbehandling eller andra alternativa metoder.

Förslag och allenarådande sanningar får nog alla som kämpar med något höra och man får sålla hårt. Ibland bara säga att det inte är aktuellt i ert fall och i andra fall får man be personen att inte ge råd som inte är efterfrågade.

Min och hästens osteopat använder det också i sina behandlingar och jag har själv märkt stor skillnad några av gångerna. Och i de momenten känner han av mycket i min häst som jag också märker.

TS jag ska inte säga att jag är i din sits, min häst hittar ingen några veterinära fel på men han har blivit återkommande halt i ett framknä pga orsaker vi känner till (skadat korsbandet i bakknäet). Just i nuläget har han nog varit sitt fräschaste längst tid på många år.

Jag gick till botten med hans osäkerhet och egna obalans och ovilja att röra sig (tack @tuaphua som gett mig många idéer även om jag inte alls använt mig av hennes träningsmetoder pga ingen här är kunnig inom det). Det verkar hittills ha gett även fysiska bra resultat och han känns bättre och bättre. Jag vet ännu inte om det kommer leda till att han faktiskt håller men jag har liksom alltid haft en magkänsla av att allt han inte gör med egen bjudning blir för mycket för hans knä att klara av i det fysiska läget hans kropp är i. Så därför jobbar vi på den biten nu, och den "träningen" är inte fysisk alls så den blir inte skadlig heller.
 
Jag har en duktig hovslagare som svetsar svindyra rundskor åt honom var 5-6 vecka. Veterinär och hovslagaren var i kontakt och diskuterade hur man skulle kunna sko i början på utredningen och veterinären är jättenöjd mer hur hans hovar ändrats sedan jag köpt honom.
Sen har det ju inte hjälpt så mycket i det här fallet men tror dessvärre inte jag kan skylla på min hovis 😓

Varför kan du inte sko hästen normalt?
 
Varför kan du inte sko hästen normalt?
Han är en grövre typ av halvblod med rejäla hovar. Veterinär ansåg att en rundsko skulle ge mer stöd i trakten vilket skulle kunna göra att han rör sig bättre och kanske därmed hjälpa med snubblandet. Sen har det inte hjälpt med det under de ca 7-8 månaderna jag haft de skorna men vinklarna och kvalitén på hoven har blivit mycket bättre så jag har inte vågat sluta med dem fram.
 
Min och hästens osteopat använder det också i sina behandlingar och jag har själv märkt stor skillnad några av gångerna. Och i de momenten känner han av mycket i min häst som jag också märker.

TS jag ska inte säga att jag är i din sits, min häst hittar ingen några veterinära fel på men han har blivit återkommande halt i ett framknä pga orsaker vi känner till (skadat korsbandet i bakknäet). Just i nuläget har han nog varit sitt fräschaste längst tid på många år.

Jag gick till botten med hans osäkerhet och egna obalans och ovilja att röra sig (tack @tuaphua som gett mig många idéer även om jag inte alls använt mig av hennes träningsmetoder pga ingen här är kunnig inom det). Det verkar hittills ha gett även fysiska bra resultat och han känns bättre och bättre. Jag vet ännu inte om det kommer leda till att han faktiskt håller men jag har liksom alltid haft en magkänsla av att allt han inte gör med egen bjudning blir för mycket för hans knä att klara av i det fysiska läget hans kropp är i. Så därför jobbar vi på den biten nu, och den "träningen" är inte fysisk alls så den blir inte skadlig heller.

Kul att det kan hjälpa några iaf. Finns så mycket olika metoder därute att välja på att man blir knäpp tillslut. Hoppas allt går bra med din häst nu ☺️
 
Kul att det kan hjälpa några iaf. Finns så mycket olika metoder därute att välja på att man blir knäpp tillslut. Hoppas allt går bra med din häst nu ☺

Eller hur! Jag tror det handlar mycket mer om ffa hur den som behandlar kan läsa av hästens problem än själva metoden egentligen. Eller snarare, oavsett metod kommer en sämre behandlare aldrig att lyckas oavsett om det är diagnos/helhetssyn som fallerar eller tekniken som sådan. Jag är skeptiskt till att testa nya personer eller nya tekniker och går helt på rekommendationer så tycker du gör rätt i att lyssna till din magkänsla där.
 
Han är en grövre typ av halvblod med rejäla hovar. Veterinär ansåg att en rundsko skulle ge mer stöd i trakten vilket skulle kunna göra att han rör sig bättre och kanske därmed hjälpa med snubblandet. Sen har det inte hjälpt med det under de ca 7-8 månaderna jag haft de skorna men vinklarna och kvalitén på hoven har blivit mycket bättre så jag har inte vågat sluta med dem fram.
Veterinären? Ok. Det bästa är alltid enkla lösningar på det mesta i livet. Binder rundskorna trakten? Är hoven rund och kupad? Växer hoven?

Alltså du kanske skulle be om second opinion om detta av någon oberoende hovslagare och vem som är bra kan jag inte säga. Snubblig häst är gärna länkat med hovar och du har ju redan arbetat där med olika beslag. Kan han gå barfota ett tag eller håller inte hovarna?
 
Veterinären? Ok. Det bästa är alltid enkla lösningar på det mesta i livet. Binder rundskorna trakten? Är hoven rund och kupad? Växer hoven?

Alltså du kanske skulle be om second opinion om detta av någon oberoende hovslagare och vem som är bra kan jag inte säga. Snubblig häst är gärna länkat med hovar och du har ju redan arbetat där med olika beslag. Kan han gå barfota ett tag eller håller inte hovarna?

Att ta av skorna har inte varit ett alternativ tidigare när tanken fortfarande var att han skulle ridas ”ordentligt”. Helt enkelt för att det hade slitit för mycket på hovarna. Han sliter ner skorna väldigt mycket när han går 4-6 dagar i veckan och det hade inte funkat barfota.
Om det skulle bli så att han blir sällskapshäst kanske man ska ta av skorna, men det känns kanske inte som att man drar av skorna nu under pågående behandling/hälta + det kan vända och bli vinter igen (isgata i min del av landet). Kan nog tilläggas att han med största sannolikhet aldrig varit utan skor sedan han var unghäst.
 
j

Jag skulle inte våga lämna bort honom utanför länet och förmodligen kräva att han har regelbundna vetchecks med vår veterinär. Jag håller med dig men sen kommer känslorna som tar över. Att ta bort en ganska ung, snäll och glad häst som trivs med att bara lufsa runt känns så sjukt hemskt. Jag vill ju verkligen ge honom alla chanser jag kan så han får leva. Sen är det här första gången jag måste ta ett sånt här svårt beslut, min förra häst var gammal och blev ordentligt sjuk så då vet man ju att man gör rätt i att ta bort...

Jag fick göra det, ta bort en ung (9 år) snäll och glad häst men som hade artros som skavde i en led och aldrig skulle bli bra. Jag ville inte lämna honom som hagprydnad någonstans utan fick ta det sorgliga beslutet att låta honom somna in och slippa ha ont och slippa vara rastlös i en hage resten av livet.
 
För mig finns ett eller två val.
Avliva eller om hästen psykiskt och fysiskt klarar det behåll och aktivera på den nivån hästen klarar.

Lämnar du ut hästen till någon annan så kan du aldrig veta om någon tycker att den är ju tillräckligt hel för att ridas eller någon som vill ha sällskap till annan häst och din kommer kanse inte få det den behöver.
 
På måndag är det nu bokat att ta bort min fina kille.
Efter behandling var han ändå sämre i bakbenet och röntgen visade pålagringar och ultraljudet visade tendinit på gaffelbandet. Alternativet var 6 månader i sjukhage med ytterst tveksam chans att han ens skulle fungera som sällskapshäst så jag kände att det var den enda vettiga valet. Känns hemskt men måste intala mig att jag gör rätt val. Flertal veterinärer, min tränare och ni här tycker ju att det är bäst såhär men hjärtat brister ändå.
 
Jag tror också du gör rätt, men det känns inte lättare för det.

Det är ett fruktansvärt beslut att behöva ta :heart

På måndag är det nu bokat att ta bort min fina kille.
Efter behandling var han ändå sämre i bakbenet och röntgen visade pålagringar och ultraljudet visade tendinit på gaffelbandet. Alternativet var 6 månader i sjukhage med ytterst tveksam chans att han ens skulle fungera som sällskapshäst så jag kände att det var den enda vettiga valet. Känns hemskt men måste intala mig att jag gör rätt val. Flertal veterinärer, min tränare och ni här tycker ju att det är bäst såhär men hjärtat brister ändå.
 
På måndag är det nu bokat att ta bort min fina kille.
Efter behandling var han ändå sämre i bakbenet och röntgen visade pålagringar och ultraljudet visade tendinit på gaffelbandet. Alternativet var 6 månader i sjukhage med ytterst tveksam chans att han ens skulle fungera som sällskapshäst så jag kände att det var den enda vettiga valet. Känns hemskt men måste intala mig att jag gör rätt val. Flertal veterinärer, min tränare och ni här tycker ju att det är bäst såhär men hjärtat brister ändå.
Du gör rätt 💕
 
På måndag är det nu bokat att ta bort min fina kille.
Efter behandling var han ändå sämre i bakbenet och röntgen visade pålagringar och ultraljudet visade tendinit på gaffelbandet. Alternativet var 6 månader i sjukhage med ytterst tveksam chans att han ens skulle fungera som sällskapshäst så jag kände att det var den enda vettiga valet. Känns hemskt men måste intala mig att jag gör rätt val. Flertal veterinärer, min tränare och ni här tycker ju att det är bäst såhär men hjärtat brister ändå.
Så hemskt men du gör rätt val.
 

Liknande trådar

Hästvård Hösten 2022 köpte jag ett 3-årigt fullblod ifrån galoppbanan. Han var ue på veterinär besiktning och i första 7 månader gick jätte bra...
Svar
0
· Visningar
371
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
903
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
368
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 249
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp