Vad gör man när hästen tagit kontakten?

Ananazen

Trådstartare
Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider en häst just nu som är rätt lätt att arbeta i form men när hästen sänker huvudet så börjar tygen glappa och jag förlorar kontakten. Ska man korta tygeln och lägga fram handen något och ha en konstant kontakt till munnen? För just nu så fortsätter jag rida som vanligt och även fast hon arbetar bra så tappar vi kontakten och hon tappar formen tills jag börjar ta i tygeln igen. Min tränare sa att jag låser handen när hästen går på tygeln och därför förlorar jag kontakten men jag förstod inte riktigt hur jag ska lösa det.
 
Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider en häst just nu som är rätt lätt att arbeta i form men när hästen sänker huvudet så börjar tygen glappa och jag förlorar kontakten. Ska man korta tygeln och lägga fram handen något och ha en konstant kontakt till munnen? För just nu så fortsätter jag rida som vanligt och även fast hon arbetar bra så tappar vi kontakten och hon tappar formen tills jag börjar ta i tygeln igen. Min tränare sa att jag låser handen när hästen går på tygeln och därför förlorar jag kontakten men jag förstod inte riktigt hur jag ska lösa det.
Nu vet ju jag inget mer än vad du skriver och att tränaren säger. Det kan vara en hel del olika saker som spökar när hästen undandrar sig kontakt med bettet/tygeln.
Med tanke på vad din tränare säger, att du låser handen, så kan det vara så att du blir för stum i er kontakt.
När hästen rör sig så rör sig huvud och hals i varje steg. Låser du handen så förhindrar du hästens rörelser/det kan bli lite ryckigt i tygeln och hästen drar sig undan bett/tygel för att slippa den ”hackiga” kontakten.
Ryttarens hand ska inte vara still i förhållande till ryttarens kropp. Den ska hållas still i förhållande till hästens mun, dvs man måste känna av och hänga med i hästens rörelser för att bibehålla en mjuk och jämn kontakt med hästens mun.
Jag brukar när ryttaren har rätt position lära ut att man ska kunna flexa i armbågarna och egentligen känna hästens mun i armbågarna på sätt och vis. Man följer med och är snabb att ev skjuta fram armbågarna. Det brukar ge en ökad snabbhet och mindre spänning i armarna/händerna.

Så som jag rider så vill jag alltid ha kontakt i tygeln via en sträckt tygel. Jag vill inte ha tryck i den. Men den måste vara sträckt.
Dels så vill jag att hästen alltid ska gå fram till tygeln IOM att jag vill kunna formge och ange ramen med tygeln för att biomedicinskt få fram rätt form. När hästar drar sig undan handen är det i stort sett aldrig i en gynnsam form. Och då menar jag gynnsam för hästens hälsa främst.
Men också för att vi pratar genom tygeln. När hästen undandrar sig tygeln undandrar den sig också vår kommunikation via tygeln.

Sen kan det också vara så att hästen backar av för att den är i obalans eller för att den inte bjuder etc etc.
Så det är bra att du har en tränare som kan hjälpa dig avgöra varför det blir så.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Träning Hej! Har en häst som blir väldigt het vid hoppning. Han brukar vara lugn i början av hopp-passen, men i något skede blir han alltid...
Svar
8
· Visningar
1 259
Senast: MimmiNO
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 829
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 604

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp