Vad gör man när inget hjälper?

ponilover

Trådstartare
Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt d-ponny) skadade sig i början av sommaren. I maj/juni någon gång. Han gick då omkull i hagen och sträckte hela ländryggen rejält. Jag fick inte ens borsta honom över ryggen utan att han nästan vek sig helt på mitten. Inte ens med den mjukaste borsten fick jag borsta. Jag ringde och rådfrågade veterinär men eftersom han var helt ren i alla ben och inget syntes rekommenderade veterinären massage i första hand eftersom skadan förmodligen bara var muskulär.

Jag tog ut massör och lossade på en del spänningar vid första besöket. Sedan fick hästen bara promeneras tills nästa massagetid 2 veckor senare. Efter att han hade masserats andra gången så märktes i alla fall ingen skillnad alls. Han reagerade fortfarande lika illa vid beröring. Jag tog ut en annan massör som enligt tips skulle vara snäppte skickligare och den massören konstaterade att hästen har fått karprygg över det ömma stället samt att hästen var lika spänd på höger- och vänstersida om ländryggen. Han kunde på så sätt konstatera att skadan var självförvållad av hästen. Vid ryttarskador är det allra vanligast att hästen är mer spänd på en sida eller något tydligen. Så han fick massage igen och sedan fick jag en del stretchövningar för ryggen att utföra på hästen varje dag. 2 veckor senare fick han en till massage och massören sa att han tyckte att det hade blivit värre. Kotorna hade börjat flytta sig sidleds av de spända musklerna.

Jag åkte till en klinik som hör och häpna, inte kunde se någon punktsmärta på hästen, utan mer en generell smärta. Det är ju trots allt en unghäst fick jag höra. Hon skrev ut antiinflammatorisk medicin eftersom han var "lite öm här och där". Jag ringde en ny klinik men det var precis i semestertider så det var lite väntetid. Undertiden så provade jag med medicinen enligt rekommenadation och fortsatte att promenera honom. Jag tyckte att det blev snäppet bättre. Men jag var inte helt nöjd med resultatet.

När det var dags för besöket på den andra kliniken så jobbar dom alltid i team med en veterinär och en equiterapeut. Vi börjar med ett böjprov som visar att han är halt i båda bakknän. Veterinären sa att hästen förmodligen hade försökt avlasta ryggen eftersom han gått med smärta så länge att han istället hade överansträngt bakknäna. Han var så pass halt att dom inte kunde göra en korrekt bedömning av ryggen under det besöket. Istället så röntgades knäna för att utesluta att ryggproblemen kom från knäna men röntgenplåtarna var superfina. Han sprutades med kortison i knälederna, han fick akupunktur över ryggen och han fick en ny antiinflammatorisk medicin.

Vi åkte hem och följde hemgångsråd fram till återbesök 4 veckor senare.
Hältan var bättre men inte bra. Ryggen var också snäppet bättre, det märktes på hela hästen att han hade mindre ont. Men han fick en till omgång akupunktur och en till behandling i bakknäna. Följde hemgångsråd till återbesök. Jag tyckte att han kändes ännu piggare efter det besöket och hans rörelsemönster ändrades till det positiva. Sedan var det dags för det tredje återbesöket och han fick då ännu en till behandling av akupunktur. Det kändes bra i ca 1,5-2 veckor och sedan kom smärtan smygandes tillbaka i ryggen.
Och igår så härjade han i hagen och idag gick det inte att borsta honom över ryggen igen. Tillbaks på ruta ett.
Det känns som om det aldrig kommer att bli bra?! Vad kan jag göra? Känns ju inte som om akupunkturen hjälper mer än väldigt, väldigt tillfälligt.

Så less på det här, jag har hållit på snart ett halvår och det blir inte bättre. Det är inte roligt längre. Det känns hopplöst. Jag vill så gärna att han ska bli bra igen! Hur hade ni gått vidare?
 
Åk tillbaka till den kliniken som gjort bäst resultat med honom.
Vet av egen erfarenhet att ryggar tar tid och ett halvår är inget i tid alls för en skadad rygg även om det är muskelskada det rör sig om.
Är han röntgat i rygg och kors? Om inte så är det kanske dags för det nu. Även UL om inte det är gjort för det visar till viss del musklerna om det är "fel" där.
 
Är inte riktigt med men är den röntgad och "UA" i ryggen förutom muskelsmärta? Är vet säker på att hästen inte dragit sönder något uppe i ryggen? Det tar väl rimligtvis lite längre tid på sig att läka och kanske inte gynnas av alla olika råd o behandlingar ryggen fått under tiden den varit skadad?
 
@Masse @the_connemara

Ja jag har också hört att ryggar tar lång tid.. Men det känns hopplöst efter att ha behandlat i ett halvår och han inte är det minsta bättre. Det blir bara en liten skillnad i 1-2 veckor efter behandling. Det är inte roligt :(

Jag har bett om röntgen men enligt ET så behövs inte det eftersom han "känner" att ryggen är sned och att skadan sitter i musklerna.. Det är alltså 4 kotor om jag inte minns fel som sitter utanför själva ryggradslinjen. Ca 0,5-1 cm är det förskjutet som en båge utåt åt vänster lixom där karpryggen är.

Jag får väl helt enkelt stå på mig och inte be om röntgen utan kräva det istället. För det känns ju som om det måste undersökas vidare om man inte får det resultat som förväntas av behandlingarna..
 
Den behöver röntgas o justeras.
Akupunktur hjälper bara tillfälligt i o m att felläget är detsamma.

Om det är så bör den justeras så fort som möjligt. Helst direkt när det har hänt.
Samma sak med oss.
Annars finns risk för permanenta skador på en ....Ridhäst.
Lider med dig att du inte får rätt vård till honom. Så ung.
 
Precis som axel känner jag att röntgen borde väl vara prio ett?! För att utesluta värre skador än bara något som kiro kan justera.

Min rygg krånglar lite grann (utan varken skelett eller ligamentskador) och det är ju ett jävla helvete rent ut sagt när man behöver justeras men inte kan gå till kiron direkt. Jag har visserligen noll smärttröskel men fy för att gå med det en längre stund. Dessutom känner man hur kroppen låser sig i sicksack och hur den hela tiden hittar lösningar för att avlasta och undvika det onda.

Stackars dig o din ponny!
 
Tappar snart hoppet helt och hållet och just nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra längre. Min häst (en 5årig korsning, överväxt d-ponny) skadade sig i början av sommaren. I maj/juni någon gång. Han gick då omkull i hagen och sträckte hela ländryggen rejält. Jag fick inte ens borsta honom över ryggen utan att han nästan vek sig helt på mitten. Inte ens med den mjukaste borsten fick jag borsta. Jag ringde och rådfrågade veterinär men eftersom han var helt ren i alla ben och inget syntes rekommenderade veterinären massage i första hand eftersom skadan förmodligen bara var muskulär.

Jag tog ut massör och lossade på en del spänningar vid första besöket. Sedan fick hästen bara promeneras tills nästa massagetid 2 veckor senare. Efter att han hade masserats andra gången så märktes i alla fall ingen skillnad alls. Han reagerade fortfarande lika illa vid beröring. Jag tog ut en annan massör som enligt tips skulle vara snäppte skickligare och den massören konstaterade att hästen har fått karprygg över det ömma stället samt att hästen var lika spänd på höger- och vänstersida om ländryggen. Han kunde på så sätt konstatera att skadan var självförvållad av hästen. Vid ryttarskador är det allra vanligast att hästen är mer spänd på en sida eller något tydligen. Så han fick massage igen och sedan fick jag en del stretchövningar för ryggen att utföra på hästen varje dag. 2 veckor senare fick han en till massage och massören sa att han tyckte att det hade blivit värre. Kotorna hade börjat flytta sig sidleds av de spända musklerna.

Jag åkte till en klinik som hör och häpna, inte kunde se någon punktsmärta på hästen, utan mer en generell smärta. Det är ju trots allt en unghäst fick jag höra. Hon skrev ut antiinflammatorisk medicin eftersom han var "lite öm här och där". Jag ringde en ny klinik men det var precis i semestertider så det var lite väntetid. Undertiden så provade jag med medicinen enligt rekommenadation och fortsatte att promenera honom. Jag tyckte att det blev snäppet bättre. Men jag var inte helt nöjd med resultatet.

När det var dags för besöket på den andra kliniken så jobbar dom alltid i team med en veterinär och en equiterapeut. Vi börjar med ett böjprov som visar att han är halt i båda bakknän. Veterinären sa att hästen förmodligen hade försökt avlasta ryggen eftersom han gått med smärta så länge att han istället hade överansträngt bakknäna. Han var så pass halt att dom inte kunde göra en korrekt bedömning av ryggen under det besöket. Istället så röntgades knäna för att utesluta att ryggproblemen kom från knäna men röntgenplåtarna var superfina. Han sprutades med kortison i knälederna, han fick akupunktur över ryggen och han fick en ny antiinflammatorisk medicin.

Vi åkte hem och följde hemgångsråd fram till återbesök 4 veckor senare.
Hältan var bättre men inte bra. Ryggen var också snäppet bättre, det märktes på hela hästen att han hade mindre ont. Men han fick en till omgång akupunktur och en till behandling i bakknäna. Följde hemgångsråd till återbesök. Jag tyckte att han kändes ännu piggare efter det besöket och hans rörelsemönster ändrades till det positiva. Sedan var det dags för det tredje återbesöket och han fick då ännu en till behandling av akupunktur. Det kändes bra i ca 1,5-2 veckor och sedan kom smärtan smygandes tillbaka i ryggen.
Och igår så härjade han i hagen och idag gick det inte att borsta honom över ryggen igen. Tillbaks på ruta ett.
Det känns som om det aldrig kommer att bli bra?! Vad kan jag göra? Känns ju inte som om akupunkturen hjälper mer än väldigt, väldigt tillfälligt.

Så less på det här, jag har hållit på snart ett halvår och det blir inte bättre. Det är inte roligt längre. Det känns hopplöst. Jag vill så gärna att han ska bli bra igen! Hur hade ni gått vidare?

Jag vet inte riktigt vad jag har för råd att ge mer än:

1. Låt aldrig en veterinär göra en full bedömning per telefon. Propsa på att undersökning av häst ska göras inget annat. I överlag, lita aldrig 100% på vad man rekommenderar per telefon..det är orimligt att inte en veterinär först undersöker hästen i fall som detta. Det kan vara en muskelsträckning..det kan vara sönderslitna muskler, skadat bäcken, bakben etc och att rekommendera lite massage på det tycker jag, tyvärr är rent förjäkligt gjort.
Massage får aldrig ske på en eventuell skada.

2. Kräv det du vill ska undersökas på hästen oavsett om någon säger att det troligtvis inte är nödvändigt. Alltid bättre att kolla en gång för mycket än för lite. Man ska leta, undersöka och utesluta INTE gissa sig fram. På din häst hade jag velat ha röntgen och ul på berört område och ev fler ställen.


3. Om det behövs, sätt hästen i sjukhage, eller den storlek som krävs för att hålla hästen i stillhet under tiden så att den inte river upp en oläkt skada

Jag tycker synd om er..för jag tycker att stora fel begåtts från början genom de rekommendationer du fått.
 
Senast ändrad:
Det är nästan så att jag hade börjat fundera i banorna om att anmäla och det tycker jag att du ska göra om det visar sig vara annat än en muskulär skada. För såhär får det absolut inte gå till.

Jag tycker man famlat i mörker nåt oerhört här och det låter som att man lagt stort fokus på eventuella sekundära problem i stället för att leta det primära
 
Ja det är väldigt ledsamt att vi inte har fått rätt hjälp från början. Och jag är så arg på den första kliniken jag åkte till som bara skylde det på "generell unghästsmärta"... Trots att jag stod på mig och sa att jag inte höll med. Och jag försökte förklara om och om igen.

Men jag får åka tillbaka till den andra kliniken och hoppas på det bästa. Risken är ju nu att det har blivit förslitningsskador i ryggen eftersom det har gått så länge och legat fel..

@Dandylinn tyvärr kan han inte gå i sjukhage då han blir fruktansvärt orolig då och har tidigare sprängt sjukhagarna när vi har försökt. Han blir orolig direkt när han kommer ifrån flocken. :/ så jag är rädd att en sjukhage skulle kunna göra det ännu värre. Tack annars för dina givande svar!
 
Jag tycker du vid åb ska ifrågasätta lite varför man inte valde att röntga i ryggområdet och göra ul i ett tidigare skede.

Tycker det är lite märkligt att man inte fokuserat på det iom att påverkan varit uppenbar där. Hältan i bakbenen kan ju tex vara sekundär pga hästen felbelastar... Alltså att det beror på ryggen och inte tvärtom. Det hade jag diskuterat.

Hur som utefter beskrivning låter det lite sannolikt att ni inte hittat rätt iom att det varit så pass oförändrat länge även om ryggproblem brukar ta tid.

Tråkigt när det blir såhär och jag upplever det som att vissa veterinärer mest går på vad de ser för dagen än att riktigt ta sig till vad hästägare berättar också som ju ser hästen hemmavid och ev vet vad som hänt. Lätt är det ju liksom att konstatera att en häst är halt men har man vetskapen om att ryggen kanske utsatts för trauma kan man ju inte bara fokusera på benhälta/bara kolla ben...allt hänger ju ihop och påverkas
 
Senast ändrad:
Vi som hästägare måste stå på oss bättre. Vi.. som känner vår häst.
Ibland hjälper det inte då man fortfarande står med mössan i handen som förr med läkare.

Förs. bolagen har dragit öronen åt sig o höjer premierna o försämrar villkoren.
Om hästen är oförs. Finns en dialog om åtgärder kontra utgifter.
 
Jag menar inte att man ska kritisera deras expertis alltid men ibland blir det himla tokigt och ibland är det som att man inte blir lyssnad på.. först 4 besök senare när man får tänka "det jag bad er kolla för 4 besök sedan som inte var nödvändigt"

Jag är jättedryg vid utredningar och ifrågasätter typ allt. Jag vill höra hur vetten tänker och varför.. inte bara svar som " här är ett problem vi testar behandla", jag vill ha en plan. Sen diskuterar jag gärna och vill ha svar på varför denne isf inte anser en sak som nödvändig. Till åb vill jag veta vad man tänker kolla om det inte blivit bra.
 
Senast ändrad:
Har du nån veterinär/klinik i ditt område som är känd för att vara bra på ryggar? Gör lite research på utbudet och se om du kan hitta någon med gott rygg-rykte.
 
Vad tråkigt du har blivit bemött.

Tycker du ska kräva mer nästa gång och vill dom inte så påtala att du då byter klinik.
Vet inte om du har försäkring eller inte men om du har tycker jag det kan vara en idé att dra en liten vit lögn om att pengarna där nu är slut och att du inte vill lägga massa tusen för att behandla i blindo.
Sorgligt nog vill många klinker mjölka ur varje krona ur försäkringarna.
 
Jag hade åkt tillbaka till kliniken du varit på senast, berättat att det inte har blivit ett dugg bättre, och propsat på en röntgen för att utesluta fraktur. Du har nu följt deras råd i flera steg, utan någon förbättring. Det som behöver ske är att veterinären provar andra teorier, och andra behandlingsalternativ.
 
Varför i hela friden röntgar man inte ryggen? Jag blir så ledsen...stackars häst..
Du kan ju behandla musklerna hur mycket som helst, livet ut, men tänk om hästen fått en fraktur på någon kota?
Ta inte illa upp, du har gjort vad du kan, det som man blir irriterad på är varför veterinärerna inte röntgar för att utesluta det först för att sedan gå vidare...
 
Har aldrig hört talas om generell unghästsmärta under alla mina år med hästar (över 30 år)...
Jag lider med dig, min 7 åring stack på väg in från hagen i slutet av januari, när vi skulle rida honom efter det så betedde han sig jättekonstigt, inte halt, men galoppen var inte bra och plötsligt var han rädd för allt. Min equi-terapeut skulle ändå ut till stallet, så hon kastade ett öga på honom och konstaterade att han hade väldigt ont i ryggen och rekommenderade att vi pratade med vet, han rekommendera metacam och avsutten träning. Efter 2 doser metacam så var han fortfarande likadan, åkte in till klinik som ultraljudade det ömma partiet och konstaterade att han slitit sönder fibrer, så han fick sprutor i ryggen, mera metacam och mera avsutten träning. Under konvalescensen drog han på sig hovledsinflammationer båda fram:banghead:, så nu vart det sjukruta och promenader. Först nu, 9 månader senare rider vi som vanligt igen, hoppningen har vi precis börjat med igen. Så det tar otroligt lång tid, bara att härda ut, även om det suger friskt:wtf:. För säkerhets skull avverkade vi knäled bak (inkl artroskopi) som 4 åring, så min 7 åring är typ som en 5 åring i ridningen. Behöver ju inte fundera på vad man gör av sina pengar i alla fall...
Bytte stall för några månader sen och nu, med mycket uteritt i skogen så har han blivit helt annorlunda, han har verkligen mått bra av det, så jag kan varmt rekommendera skogen som träningsunderlag :)
 
Inte så lätt att röntga rygg och länd hos en vuxen häst. Du kan röntga översta delen av ryggen, men om du ska röntga SI-leder/länd/bäcken krävs det att hästen läggas på rygg i full narkos.
UL av bäcken/länd både ovanpå länden och genom rektum låter dock som en bra idé. Om fraktur och skelettskador kan uteslutas så kan hästen kanske bli hjälpt av kiropraktisk behandling om den nu har så förskjutna kotor. Skal dock ske tillsammans med veterinär behandling och vägledning!!
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 300
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
2 929
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 889
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp