Vad gör man när inget hjälper?

När en häst går omkull så skall man alltid ha SI-lederna i bakhuvudet.

Hästar med problem i SI-lederna har ofta också problem med ryggen och/eller bakknäna.

Ofta ett vanligt förekommande problem hos många hästar som i vissa fall missats i utredning.

Lätta låsningar där har fått hästar utdömda (lite i onödan t o m)..Man bör i vissa skeden vända sig till någon som är riktigt duktig på sådant därför.
 
Senast ändrad:
Inte så lätt att röntga rygg och länd hos en vuxen häst. Du kan röntga översta delen av ryggen, men om du ska röntga SI-leder/länd/bäcken krävs det att hästen läggas på rygg i full narkos.
UL av bäcken/länd både ovanpå länden och genom rektum låter dock som en bra idé. Om fraktur och skelettskador kan uteslutas så kan hästen kanske bli hjälpt av kiropraktisk behandling om den nu har så förskjutna kotor. Skal dock ske tillsammans med veterinär behandling och vägledning!!

Oavsett svårighetsgrad är det dock anmärkningsvärt att man inte ens övervägt förslaget att röntga problemområdet.


Finns möjligheten ska det enl mig alltid presenteras för hästägare minst, sen att veterinär kanske tycker att det är svårt eller riskfyllt har inte med saken att göra....Det är hästägaren som avgör hur mycket man vill undersöka och hur villig man är att fortsätta utredning faktiskt, en sån fråga har bara hästägaren rätt att avgöra.
 
Senast ändrad:
Att sätta en häst i narkos är inte riskfritt, men om möjligheten finns att hitta problemet och man är villig att ta risken för utredningens skull ska det absolut finnas som alternativ om det är nödvändigt.

I detta fallet är hästen ung och har isf betydligt bättre odds för sig än en äldre häst för narkos.

Sen kanske det blir dyrt som attans..men återigen det är ägarens fråga att avgöra om ett alternativ finns.
 
Oavsett svårighetsgrad är det dock anmärkningsvärt att man inte ens övervägt förslaget att röntga problemområdet.


Finns möjligheten ska det enl mig alltid presenteras för hästägare minst, sen att veterinär kanske tycker att det är svårt eller riskfyllt har inte med saken att göra....Det är hästägaren som avgör hur mycket man vill undersöka och hur villig man är att fortsätta utredning faktiskt, en sån fråga har bara hästägaren rätt att avgöra.

Att sätta en häst i narkos är inte riskfritt, men om möjligheten finns att hitta problemet och man är villig att ta risken för utredningens skull ska det absolut finnas som alternativ om det är nödvändigt.

I detta fallet är hästen ung och har isf betydligt bättre odds för sig än en äldre häst för narkos.

Sen kanske det blir dyrt som attans..men återigen det är ägarens fråga att avgöra om ett alternativ finns.

Röntgen av länd och bäcken på en häst i ryggläge i full narkos görs på ytterst få ställen, det är inte en normal allmänbehandling och få ställen som har utrustning till det. Det handlar inte så mycket om risken med narkos i sig utan om att ha praktisk möjlighet att skjuta med så stark röntgenstrålning, ha tillräckligt stora plåtar osv.
UL av området kan ge minst lika bra om inte bättre information då du kan se både frakturlinjer och ligamenter. Jag har aldrig sagt att jag inte tycker det är konstigt att man inte gått vidare.
Alternativ till röntgen och UL är att skicka hästen i scintigrafi.
 

Liknande trådar

Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
899
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 345
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 096
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hör mig för om någon varit med om liknande och vill dela med sig av sin erfarenhet kring det. Bakgrundsinformation: Min häst fick en...
Svar
15
· Visningar
1 920
Senast: ll.96
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp