Vad gör man när två tikar bråkar?

V

vbm

Har två stycken tikar här hemma och vi hade den ena i först 3 år(Ita) innan vi skaffade ytterliggare en till för snart två år sedan(Tyg). Dom är trogna vänner och det är nästintill otroligt vilken energi dom har till lek och bus :)

Till problemet... eftersom Ita funnits i familjen längst är det hon som sätter gränserna och får uppfostra Tyg i diverse fall. Några gånger har det hänt att dom börjat bråka på riktigt (tror det handlar om konkurrensen mellan familjemedlemmarna) och vi har självklart försökt ingripa och sagt ifrån till den hunden som "börjat".

Nu på senare tid har det börjat hända oftare. Tyg löper för tillfället och jag antar att det kan vara en huvudanledning (?) Dom morrar åt varandra så fort det skapas "tighta" situationer. När den ena morrar, morrar den andra tillbaka, stämningen triggas upp och det slutar vanligen med att den ena (oftast Ita) går till attack.

När dom bråkar så här ordentligt låter det förfärligt och det river i en när dom skadar varandra. Har försökt sära på dem men de är otroligt svårt om man inte är två personer. Har även försökt att låta dom sköta situationen själva och de lugnar sig vanligen ganska snabbt.

Men det känns verkligen inte kul och se konsekvenserna när ens hundar är helt krigsskadade! Dessutom är det ju tikar och dom är ju mycket mer måna om sin rangordning i familjen vad jag förstått det som.

Nu ber jag verkligen om hjälp. Hur ska jag reda ut en situation när de bråkar? Och även tillvägagångssätten efteråt?
Alla ni hundproffs, hjälp mig!
 
Sv: Vad gör man när två tikar bråkar?

Min mor har haft samma problem med sina tikar (i samma ålder sm dina) Hon provade medla och gå emellan, men det gjorde bara den yngre tiken kaxiagare och med båk uppstod. Tillslut lät hon dem göra upp. Nu kan lillan prova men det räcker med en morrning och ev en nertryckning från den äldre madammen. Så detta funkade hos oss.

*hukar mig för alla kritik för att de fick slåss*
 
Sv: Vad gör man när två tikar bråkar?

Min enda erfarenhet av detta problem slutade i att personen som ägde de båda tikarna fick ha dem separerade dygnet runt...Hon hade ett rullande schema på vem som fick vara med henne och vem som fick sitta i bur...Men efter 3 mån så orkade hon inte med detta mer utan gav ut den ena tiken på foder... detta var två ungtikar av lovande avelsmaterial...De skulle döda varandra om de rök ihop...

hoppas du löser ditt problem utan att behöva separera dem....
 
Sv: Vad gör man när två tikar bråkar?

Tindrande skrev:
Hon provade medla och gå emellan, men det gjorde bara den yngre tiken kaxiagare och med båk uppstod.
*hukar mig för alla kritik för att de fick slåss*

exakt är det här. Oftast triggas bara stämningen upp.

Fler förslag? :bow:
 
Sv: Vad gör man när två tikar bråkar?

I min flock bestämmer jag (eller egentligen katten, men henne räknar vi bort). Jag vill ha lugn och ro i mitt hus och därför tillåts inga gräl eller tjafs. Jag är särbo så vissa dagar är det två hundar och två hundar i flocken, andra dagar är det bara min hund och jag, men oavsett vad så bestämmer jag eller husse över leksaker, matskålar, liggplatser och liknande. Den hunden som är högre i rang får inte putta bort den lägre från mat eller ben eller husse/matte. I och med att husse och jag styr detta och inte hundarna själva så försvinner en stor del eventuella konfliktsituationer. Det är ingen ide att börja tjafsa om pinnarna för då bryter matte leken. Var och en ska hålla sig till sin pinne.

Dock kan vi ju inte styra hundarna för jämnan. De är ju ensamma ibland också och så sover ju vi människor. Därför kan det vara bra att gå in och stödja den ranghögre hunden om den lägre försöker ta sig friheter. Ge ranghög hund mat först, uppmärksamhet först osv. Det är strunt samma om det är ranghög hund som börjar gruffa. Det är den ranghöges rätt att säga ifrån till lägre stående medlemmar av flocken (inom rimliga gränser). Vill ranghögre hunden vara ifred och ranglägre inte accepterar det utan fortsätter gå på så ska man stödja sin ranghöga hund och säga till ranglägre att lägga av. Om ranghögre hund hinner börja gruffa innan man schasat bort den andre ska ranghög hund inte ha bannor. Den utövar bara sin rätt att freda sig.

Nu har vi förvisso tik och hane, men det har hänt att de rykt ihop och slagits. Hanen har ärr på huvudet fortfarande. Hanen är högst och tiken lägst. Tiken är den som initierar de flesta gräl, men det har hänt att hanen tröttnat på hennes hårdhänta lek och sagt ifrån först. I de lägena stödjer vi alltid hanen. Näst efter oss är det han som bestämmer när leken ska börja och sluta. I dagsläget får de dock inte leka alls längre för tiken kan inte uppföra sig. Så kan man också lösa ett problem.

Poängen är alltså att förebygga så mycket att det aldrig blir tjafs och ha sådan pli på hundarna att de lägger ner tjafset innan det blir allvar om det trots allt skulle hända. Tikar har tyvärr en benägenhet att gå till ytterligheter och börja slåss på liv och död om det vill sig illa.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 553
Senast: alicegard
·
Hundträning Har länge läst på buke men aldrig postat något. Men känner lite att situationen är ohållbar här hemma nu, so here it goes. Jag har två...
Svar
5
· Visningar
1 413
Senast: Caps
·
Övr. Hund Några av mina vänner har lite olika hundproblem och jag är nyfiken på hur ni skulle lösa dessa. Hur skulle ni råda dem? Familj med två...
2
Svar
22
· Visningar
3 297
Senast: Frost116
·
Övr. Hund Vill varna för en lång historia men ska försöka göra den så kort det går. Vi(jag och min sambo) Har två hundar, en liten havanais...
2
Svar
28
· Visningar
6 099
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp