Vad gör man nu?

Emor

Trådstartare
Jag behöver bolla lite tankar...

Jag har en storpudel här hemma, som inte riktigt är fräsch. Han har till och från varit halt, periodvis riktigt ordentligt (knappt tagit sig runt huset) men för det mesta är han rätt ok, lite rörelsestörning bak men inte så att man inte ser det om man inte kollar noga. Kan iofs bero på att han far runt som en gummuboll för det mesta...

Vi har varit in till vet, röntgat hela ryggen, knäna, tassarna, nacken. Det enda som hittades var lite artros vid svansroten som vet inte tyckte skulle vara orsaken. Han har gått på smärtstillande under en period, men det blir ingen märkbar skillnad. Han är genomkollad av fysioterapeut, masserad och simmad. Givetvis även tagit blodprov på och annat som ser bra ut. Problemet är ju att hunden inte blir bättre.

Hunden har alltid varit åt det smalare hållet, men numera så tappar han muskler, han blir halt av att rejsa i skogen, och är ordentligt stel när han legat, då är han ofta halt några steg.

Han går på fodax färskfoder, och grönläppad mussla som tillskott sedan 1,5 år tillbaka. Det är världens gladaste hund, han har sedan länge dokumenterat en väldigt hög smärttröskel och jag har under denna tiden varit i kontakt med vet som inte riktigt vet vad dom kan göra längre. Hon ser, precis som jag, att hunden är påverkad av det, men börjar få slut ideer att prova och kolla.

Jag börjar känna att jag vet inte hur länge jag "vågar" ha honom dålig utan att se någon förbättring. Samtidigt känns det gräsligt att ta bort honom utan att ens få veta vad det är som gör honom dålig. Nu närmar vi oss vintern, och det hunden älskar mer än allt annat är att få dra, på skidor, spark eller släde, och det vågar jag absolut inte att han ska få göra. Jag kan inte se att han kommer fixa att skutta runt som en tok i djupsnön, för han blir ju dålig av att skutta runt i skogen. Och ett liv i koppel vill jag inte ge denna hunden, han har gått under koppelvila under veterinärs inrådan, det gjorde ingen skillnad.

Någon som har några inputs på vad man ska göra? Har vi missat att kolla någonting? Och hur länge är det rätt att låta honom gå och vara påverkad av det? Han går idag på smärtstillande, men är som sagt fortfarande inte fräsch.
 
Sv: Vad gör man nu?

Han är givetvis taget fästingprover på, visar ingenting.

R_C: Hon har masserat och klämt igenom honom, kollat honom under rörelse i olika gångarter osv. Hon konstaterade att han inte reagerar när man undersöker, men att han är dåligt musklad och lite hård i musklerna. Han har sedan blivit kollad några gånger, och simmat däremellan och blivit lite mjukare i musklerna men ej musklat sig och fortfarande samma rörelsestörning.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 367
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 639
Senast: Takire
·
Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 572
Senast: Kraxa
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 202
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp