Vad gör man?

ingensomvet

Trådstartare
Vad gör man när man blivit slagen till och från i timmar, tvingats lämna ut lösenord till mobil och dator för att personen ska kolla vilka man skrivit till och vad, som säger upp kontakten med ett flertal personer och hotar dem till livet om de kontaktar en igen? Vad gör man när man inte vill lämna ut med hotas med att personen ska skära av katterna halsen om jag inte gör som denne säger och att jag kommer ångra mig grovt om jag går till polisen.

Som hotar med att om jag anmäler kommer personen skicka personer på mina föräldrar samt bror och personen redan tagit reda på adress för att ''så dum är jag inte så jag kollar upp saker'' samt ska ''skära halsen av och har inget emot att sitta utanför och vänta på polisen. Allt kommer vara ditt fel ändå'' för att jag har haft kontakt med en internet vän jag inte fått ha kontakt med.

Hur får man bort någon från sitt liv utan att andra kommer till skada?
Jag är livrädd och jag har funderat många timmar på om jag ska ventilera här eller inte då personen kommer veta direkt det handla om denne om han få nys om tråden. Men jag har ingen att prata med.
 
Sv: Vad gör man?

Så ska du verkligen inte behöva ha det!
Han är en fruktansvärt liten, svag och feg människa. Mitt enda råd är att så fort som möjligt kontakta polis och/eller kvinnojour.
Kram!
 
Sv: Vad gör man?

Man ringer Polisen och anmäler det hela. Var noga med att berätta allt.
Sen ser man till att skydda sig bäst man kan. Har man gemensamt boende så tar man sig därifrån och tar med det viktigaste. Polisen kanske kan hjälpa till med kontakt till ett eventuellt skyddat boende/akutboende?
 
Sv: Vad gör man?

+ LadyCovergirl

Jag vill ringa, men är livrädd att folk i min närhet ska råka illa ut. Jag vet att om han vill, kan han göra hoten till verklighet.
 
Sv: Vad gör man?

Ta dig (och katterna) därifrån så fort du kan, kontakta polis, kvinnojour och din familj.

Tala om hoten mot din familj för polisen också.
 
Sv: Vad gör man?

Vet din familj om hur situationen är? Om inte så prata med dom. Om han kontrollerar dator och telefon så kanske du kan skriva brev till din familj och berätta allt som du berättat här.
Vad tycker familjen?? Jag är SÄKER på att dom inte vill att du stannar i den här situationen..!!! Hade du varit min dotter kan jag lova att jag skitit i allt vad hot heter, du skulle därifrån fortare än kvickt!

Informera familjen om hans hot så att dom kan förbereda sig ex genom att skaffa larm, byta lås om han kan tänkas ha lagt beslag på nyckel, plocka in extranycklar om han vet om gömstället. Kanske kan ni planera din flykt tillsammans och givetvis måste du kontakta polisen. Berätta allt för polisen, alla hot mot dig, djur och familj. Och givetvis misshandeln.

Han slutar inte om du låter honom hållas, han trivs tyvärr förmodligen med läget att du är rädd, det är ju vitsen med hoten. Oavsett när du går så kommer han att ogilla det och det finns ingen vits med att dra ut på det och leva i denna hemska situation längre än nödvändigt.

Till sist STOR KRAM! Om du vill får du gärna skicka pm om du vill ventilera mer, dom kan han INTE se även om han kollar runt efter dina inlägg på Buke!
 
Sv: Vad gör man?

Ta dig därifrån och kontakta polisen nu med en gång! Berätta allt för polisen, särskilt om du vet att personen har kopplingar till något kriminellt nätverk. Polisen kommer att lyssna och hjälpa dig och dina nära!

PM:a kontaktuppgifter till någon av oss om du behöver hjälp med att ta dig därifrån. Skriv gärna en rad här när du är i säkerhet och polisen är inkopplad så slipper vi oroa oss.
 
Sv: Vad gör man?

Om han är benägen att göra verklighet av hoten så är det ännu viktigare att du tar dig därifrån. Om du vill så kan du PM:a, särskilt om du bor i närheten av mig, så kan jag försöka hjälpa dig.
 
Sv: Vad gör man?

Samma erbjudande härifrån. Jag ställer gärna upp och kommer och hämtar dig och katterna och ser till att ingenting händer dig under tiden.
Jag är en stor och vuxen man, och har stått dörrvakt länge nog för att inte bli spak av något fegt litet kräk som honom.

Jag finns i närheten av Landskrona i Skåne.
 
Sv: Vad gör man?

OM du känner dig hyfsad säker på att han inte misstänker dina planer så lägg lite tid på att planera din flykt. Skriv t ex en lista (som du naturligtvis gömmer noga) på det du ska ta med dig så att du när han är borta en stund snabbt kan packa ned allting (inklusive katter) och ge dig iväg dit du bestämt och anmäl sedan till polisen. Din familj eller någon här kan säkert hjälpa dig med nödboende ett tag. Om du tror att han misstänker att du är på väg att fly så är det nog dock bäst att ge dig iväg SNARAST och ta bara med dig katter, plånbok, mobil och eventuella mediciner. Resten ordnar sig, det viktigaste nu är att du kommer iväg hel därifrån.

En bra grej kan vara att ta bort cookies (=visar vilka sidor du besökt) i din webläsare. Det gör du under "Verktyg"/kugghjulet --> Internetalternativ --> "Ta bort webhistorik" eller något liknande. Dock kan det förstås verka misstänkt att du rensat om du inte brukar göra det, men det kanske är bättre än att han hittar tråden.

Stor kram och lycka till! Uppdatera oss i tråden så att vi inte behöver oroa oss. Och PM:a om det finns något jag kan göra.
 
Sv: Vad gör man?

Nej, det där stället ska du inte stanna på.

Bara att höra av dig om du finns i den här delen av landet. Vi bor inte så stort, men bäddsoffan är skön och du som katterna är såklart välkomna.
 
Sv: Vad gör man?

Ta dig därifrån så fort du kan, helst med katterna (kan du inte få med dig katterna så får någon annan, ev. polisen, hjälpa dig med det). Ring polisen, berätta allt.

Jag tycker absolut inte att du ska skriva nån lista eller något som tyder på att du tänker dra. Bara stick därifrån så fort du kan.
 
Sv: Vad gör man?

Stick därifrån.

Varna familj och vänner, berätta noga vad som sagts osv.
Polisanmäl.
Stick iväg.

Nu vet jag inte alls var du bor, men min mor bor i en stor lägenhet lite norr om Sthlm. Mitt gamla rum står tomt där och de har funderat på att hyra ut det för en billig peng. Jag är fullständigt övertygad om att du kan få flytta in där bums på direkten om det behövs och vara där så länge det behövs tills du fixat ett riktigt boende. Skicka PM om du vill ha kontaktuppgifter till oss.
 
Sv: Vad gör man?

Kan fixa akuthem till katterna om du är i värmland, kanske även mer.
Så fort han åker hemifrån drar du och varnar familjen.

Kom på! Kan nog fixa hem i gbg och trollhättan med :) GBG är jag säkrast på
 
Sv: Vad gör man?

Om du finns i Östergötland hjälper jag dig gärna med plats för både katter och dig och kan komma och hämta dig om så behövs. Min bästa väns man är polis också , ifall det kan kännas tryggare. Skicka mig ett pm i så fall. Styrkekram till dig! Du måste ta dig därifrån på nåt sätt till och börja med.
 
Sv: Vad gör man?

Som hotar med att om jag anmäler kommer personen skicka personer på mina föräldrar samt bror och personen redan tagit reda på adress för att ''så dum är jag inte så jag kollar upp saker'' samt ska ''skära halsen av och har inget emot att sitta utanför och vänta på polisen. Allt kommer vara ditt fel ändå'' för att jag har haft kontakt med en internet vän jag inte fått ha kontakt med.

Hur får man bort någon från sitt liv utan att andra kommer till skada?
Jag är livrädd och jag har funderat många timmar på om jag ska ventilera här eller inte då personen kommer veta direkt det handla om denne om han få nys om tråden. Men jag har ingen att prata med.

Om h*n hotar eller misshandlar någon pga att du anmält så kan det anses som övergrepp i rättssak, vilket ses mycket allvarligt på av polis/rättsväsendet.

Det viktigaste är att du (och katterna) kommer därifrån. Sen att du anmäler och får skadorna dokumenterade.

*skickar styrka och mod*

Och kom ihåg att ALLT h*n gör är på H*NS ansvar, inte ditt!!
 
Sv: Vad gör man?

Knapp

Jag bor i Göteborg. Var hos polisen för anmälan nu. För att vara helt ärlig känns det inte alls bra. Han bor inte hos mig, men har han väl kommit in får man inte ut honom.

Jag tackar för att ni ställer upp med boende. Det värmer varmt om hjärtat. Jag ska försöka få tag på någon kompis jag kan sova hos inatt, mamma kommer upp imorgon
 
Sv: Vad gör man?

Jag tycker absolut inte att du ska skriva nån lista eller något som tyder på att du tänker dra. Bara stick därifrån så fort du kan.

Är det akut livshotande här och nu är det förstås polis som gäller på en gång, men om det går så går det ju lite enklare att dra när han inte hemma. Inte minst för att hinna ta sig iväg så att han inte hinner upp en om det är uppenbart åt vilket håll man tar sig t ex. Det är ju mycket vi inte vet, hur de bor, kommunikationer etc. Och det är ju onekligare enklare om man får med sig legitimation och mediciner än om man drar i strumplästen. Och förståeligt så bör också katterna med. Lista eller inte är förstås beroende på hur man är som person, men jag får väldigt mycket mer gjort snabbt och känner mig tryggare i att jag får med mig det jag behöver med en lista i handen när det är kort om tid. Det är så jag tänker i att OM det känns möjligt, stanna tills imorgon när killen lämnar hemmet, än att dra på stört.

Men om det känns alltför riskabelt så är det bättre att dra på en gång, rätt upp och ner! Resten ordnar sig alltid. Och imorgon kan vara för sent.
 
Sv: Vad gör man?

Vad bra att du anmält nu! Kan du inte be polisen följa dig till en trygg plats? Jag vet hur det är att vara jagad och hur farligt det kan vara.
Kram!
 
Sv: Vad gör man?

Åh, vad bra! Skönt att höra att du har anmält och hoppas att du får bra stöd från polisen. Hoppas du får tag på boende också, för du bör ju inte bo hemma ikväll.

Varm styrke-kram!
 

Liknande trådar

Relationer Vet inte ens vart jag ska börja. Fick starta ett anonymt konto för jag känner att jag måste få skriva av mig lite just nu. Igår blev...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
14 028
Senast: Bulldoozer
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 315
Senast: Rosett
·
Tjatter Wohooo! Äntligen är sommaren slut och vi får gå tillbaka till skolan! Alla antagningsbesked har skickats ut och ett gäng förväntansfulla...
52 53 54
Svar
1 066
· Visningar
24 524
Relationer Gammal användare med anonymt nick pga vill inte kunna bli googlad. Det är så att jag har två minderåriga barn och är skild från barnens...
Svar
5
· Visningar
916
Senast: Crossline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp