Vad gör man?

D

Denicee

Hej!
Äntligen tänkte jag för ca 5 månader sen när ja skulle få min första egna häst. Hur glad som helst.
När vi skulle lasta henne på väg till kiniken ville hon inte gå in i transporten men efter ett tag stod hon där iaf. När vi kom fram märkte vi att hon hade fått en senskada. Jaha:( men vi kom överens med ägarna att vi skulle ta hem henne till oss eftersom vi hade bättre förutsättningar för att hon skulle bli frisk. Efter jag gått med henne i 6 veckor skulle vi på återbesök till kliniken. Benet såg bra ut men sen sa dom att hon hade fått en kotledsinflammation i samma ben. Ännu en tid att gå med henne. Sen fick jag tillslut börja rida och när ja efter ett par veckor dagen innan jag skulle få börja trava rullad hon i boxen och fastnade, fick panik och sparkade av sig giffelbenet. Som tur var hade vi inte lämnat stallet än och såg när det hela hände. Vi soplade benet och åkte till kliniken dagen efter. Nu var det bara att börja gå med henne igen. Sen börja skritta. Trava. Snart gallop, snart rida igång henne. nej inte riktigt.
Vaknade tidigt en morgon att telefonen ringer,- Hon sitter fast med benet i gallret, kom fort!
Jag och mamma kastade oss i bilen ner till stallet. När vi kommer dit ligger hon på rygg, benet sitter fast och hon är helt panikslagen.
Vad gör man då ? känns som ja har sett det värsta nu.
Brandkåren kom och sågade upp gallret. Det var ofattbart att hon kunde fastna så smalt det var. Hon var inte allvaligt skadad. Hon flyttades till en box utan galler och tiden gick. Nu hann vi rida igån henne och hann också med några tränings pass. Vi bokar in en ny besiktning och allt är prima.
Under hela sjuktiden har vi tränat hennes lastning och det fungerade också super bra. Men tre veckor innan besiktningen så kom brunsten och då vägrade hon att gå in i transoprten. Vi övade varje helj och förra heljen höll vi på i 6 timmar, när hon gick in i transoprten kastade hon sig rakt ut innan vi han stänga luckan.
Trots det bestämde vi oss för att pröva lasta henne på morgonen när vi hade tid hoss kliniken. Hon gick in efter ett tag,. hur lättad som helst.
när vi e framme och ska lasta ut henne, öppnar vi luckan till transporten och ska precis öppna bommer, hon kastar sig ut böjjer på bena så mycket att bommen hamnar över ryggen och hon får panik igen.
Allt gick ändå vägen tills vi besiktar då hon hade skadar ena bakbenet när hon kastade hon sig ut i transporten och gick alldså inte igenom besiktningen denna gången heller. Bara börja gå med henne igen.:crazy:
Eftersom vi inte köpt henne än så ställer jag mig frågan vad gör man?
Hon är hur underbar som hälst och jag är jätte kär i henne :love:, när jag rider ut är jag värkligen stolt över henne för hon är så fin!
Men det går inte att ha en häst som skadar sig hela tiden, när ska man få ha kul och börja tävla?
Jag vill inte lämna tillbaka henne men vad gör man?
Vänta tills hon blir frisk igen elr lämna tillbaka henne nu?
Tacksam för svar!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör man?

:rofl: förlåt! Men jag kan verkligen inte låta bli att skratta lite när jag "hör" din berättelse! Hur otursförföljd kan man bli?? Tycker absolut att du ska köpa henne när hon blivit frisk! Nu kan det väl knappast hända mer tycker man :rofl:
 
Sv: Vad gör man?

Ojoj ni har inte haft det lätt!
Även om hon inte kommer skada sig lika mycket igen så kanske skadorna kan komma tillbaka? eller så har ni haft eran (och många andras) dos av otur så kanske det går bra?
Det är ju inte riktigt det lättaste å hitta en häst som man riktigt är kär i..å göra sig av med en är väl inte heller enkelt. OJoj igen
.
Hur du än gör, så lycka till! :banana:
 
Sv: Vad gör man?

haha ah de kan man ju tycka, men tro mig de tyckte jag redan den tredje gången hon skadade sig. Jag är också orolig att skadorna ska sitta kvar men hon är så himmla omtyckt så det skulle vara svårt att lämmna henne!
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 597
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 927
Senast: JohannaB
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 161
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp