Vad gör ni för milhön?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/svar-torka-forvandlar-kazakisk-stepp-till-kyrkogard-for-hastar

Visste inte riktigt var jag skulle lägga länken. Men det kan vända fort. En plats som i tusentals år varit himmelriket för hästar.
Otroligt ledsamt😔.
Men himmelriket i tusentals år innebär att Kazakstan slapp den svåra torkan runt 1000 talet som stora delar av jorden drabbas av.

Den medeltida värmeperioden är intressant att läsa om och vi har klarat värmeperioden tidigare även om det inte beror på samma sak då och nu.
 
Otroligt ledsamt😔.
Men himmelriket i tusentals år innebär att Kazakstan slapp den svåra torkan runt 1000 talet som stora delar av jorden drabbas av.

Den medeltida värmeperioden är intressant att läsa om och vi har klarat värmeperioden tidigare även om det inte beror på samma sak då och nu.
Saken är väl den att vi har haft kortare perioder av värme och kyla, men klimatkrisen nu är här för att stanna, särskilt om vi inte omedelbart vänder utvecklingen. Och inga uppskattningar som jag läst kring t.ex. medeltida värmeperioden eller lilla istiden lägger förändringarna och konsekvenserna på samma nivå som de förändringar vi upplever nu.
 
Saken är väl den att vi har haft kortare perioder av värme och kyla, men klimatkrisen nu är här för att stanna, särskilt om vi inte omedelbart vänder utvecklingen. Och inga uppskattningar som jag läst kring t.ex. medeltida värmeperioden eller lilla istiden lägger förändringarna och konsekvenserna på samma nivå som de förändringar vi upplever nu.
Helt fel tråd men ställer mig kritisk till uttalet
"En plats som i tusentals år varit himmelriket för hästar."
 
Helt fel tråd men ställer mig kritisk till uttalet
"En plats som i tusentals år varit himmelriket för hästar."
Ja, det kan jag köpa, men kanske inte av samma anledningar som du. Du förnekar väl ändå inte att hästhållning har varit extremt centralt för människors överlevnad där, och detta på grund av att de naturliga förutsättningarna för hästhållning varit exceptionella?
 
Ja, det kan jag köpa, men kanske inte av samma anledningar som du. Du förnekar väl ändå inte att hästhållning har varit extremt centralt för människors överlevnad där, och detta på grund av att de naturliga förutsättningarna för hästhållning varit exceptionella?
Visst har hästar varit en central del där likt många andra ställen under lång tid. Men nej jag tror inte dessa delar av Kazakstan var förskonade från torkan runt 1000 talet.
 
Visst har hästar varit en central del där likt många andra ställen under lång tid. Men nej jag tror inte dessa delar av Kazakstan var förskonade från torkan runt 1000 talet.
Det har jag inte heller hävdat. Ser det som en tillfällig avstickare i en lång kontinuitet, och ser inte att det har någon poäng i sammanhanget.
 

Liknande trådar

Kultur Vi ska stanna till i Wien under vår tågluff i maj och jag skulle gärna vilja besöka Spanska Ridskolan, men är det försvarbart? Jag är...
Svar
19
· Visningar
1 731
Senast: Rosett
·
Anläggning Ska ta över familjens gård och allt sköttes tyvärr inte helt rätt vid bygge av stallet så ska ordna upp detta nu. Det som blivit avslag...
Svar
13
· Visningar
840
Senast: a1agnlju
·
Tjatter Vad har du gjort för naturen/miljön idag? Själv låter jag löven ligga kvar i trädgården som skydd för insekter och smådjur plus att det...
Svar
4
· Visningar
312
Senast: Tilly_85
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp